Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 114
Offentligt
1716997_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 30. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 46 til L 114, forslag til lov om ændring af lov
om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, lov om miljøbeskyttelse, lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække og forskellige andre love (Ny regulering af husdyrbrug m.v. og indførelse
af generelle regler for anvendelse af gødning på arealer og for husdyrbrug m.v. som udmøntning af
dele af Fødevare- og landbrugspakken samt ændringer som følge af VVM-direktivet m.v.) stillet den
26. januar 2017 af Simon Kollerup (S).
Spørgsmål nr. 46 til L 114
”Hvordan vil forslaget påvirke de økologiske landbrug”
Svar
Overordnet set vil økologiske landbrug opnå de samme fordele som konventionelle husdyrbrug. De vil
få samme fordele i forhold til forenklet sagsbehandling, hvor arealdelen håndteres gennem generelle
regler, og de vil drage fordel af, at der ikke længere skal anmeldes arealændringer til kommunen.
De vil også i de tilladte eller godkendte staldanlæg kunne indarbejde den fleksibilitet, der følger med
den nye model, så de kan øge produktionen, hvis det er muligt, uden fornyet tilladelse. De nye
kontinuitetsregler med større muligheder for at justere husdyrproduktionen uden at miste
produktionsretten vil de også være omfattet af.
Beregningsmæssigt vil der dog ske visse forskydninger med stipladsmodellen set i forhold til den
eksisterende model. Som følge af den nye faglige viden i stipladsmodellen, hvor emissionen følger
staldarealet i stedet for antallet af dyr, vil de økologiske landbrug, og andre produktionsformer der
giver mere plads til dyrene end den konventionelle produktion, skulle søge tilladelse ved et lavere antal
dyr end et tilsvarende konventionelt landbrug. De vil også få beregnet en større emission per dyr end
konventionelle produktioner. Dette kan have betydning for afstandskravet til ammoniakfølsom natur.
Forskydningerne er fagligt velbegrundede i den nye viden om emissioner fra stalde.
Ved udvikling af den foreliggende model har der været stort fokus på i videst muligt omfang at tage
højde for forskydningerne. I lovforslaget fritages udegående dyr stort set fra kravet om tilladelse eller
godkendelse, ligesom økologisk svineproduktion ikke er underlagt krav om anvendelse af BAT i
relation til ammoniak. Ved fastsættelse af emissionsfaktorerne vil der derudover blive taget højde for
det større pladskrav, der er ved økologisk husdyrproduktion.
For så vidt angår arealerne vil økologiske landbrug blive påvirket af flere forhold. Økologisk kvægbrug
og svinebrug har ikke selvstændige gødningsnormer og håndteres i stor udstrækning som
konventionelle husdyrbrug. Økologiske brug er dog ikke omfattet af husdyrefterafgrødekravet.
Økologiske husdyrbrug med fjerkræ vil dog få udfordringer med de nye fosforlofter. Konsekvenserne
heraf er beskrevet i besvarelsen på spørgsmål 10. Problemet med økologisk fjerkræ er desuden, at de
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 114 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvordan forslaget vil påvirke de økologiske landbrug, til miljø- og fødevareministeren
ved et krav om øget afsætning af husdyrgødning på grund af fosforloftet ikke kan erstatte
kvælstofindholdet i den afsatte gødning med indkøbt handelsgødning. Det kan derved blive
nødvendigt med ændret sædskifte med en større andel kvælstoffixerene afgrøder eller en større
udveksling med andre typer husdyrgødning.
Esben Lunde Larsen
/
Claus Torp
2