Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. marts 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 92 til L111, forslag til lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller udvidelse af havbrug),
stillet den 21. februar 2017 på vegne af Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 92 til L 111
” Ministeren skriver i artiklen ”Debat: Miljø: opdrætsfisk er et bæredygtigt valg” i Politikenden 18.
februar 2017, at "De kompenserende tiltag kan bane vej for nye havbrug, samtidig med at vi overholder
vores internationale forpligtelser, herunder vandrammedirektivet og havstrategidirektivet. På
spørgsmål 4 til L 111, hvori der spørges om de gældende udledningslofter for fosfor i HELCOMS
Østersøhandlingsplan og reglerne om kompensation mellem Østersøens forskellige bassiner betyder,
at 80 tons ekstra fosfor udledt fra nye havbrug i Kattegat vil forøge det danske fosforreduktionsbehov i
den centrale Østersø fra 49 tons til 56,3 tons og altså hermed betyde, at det bliver endnu vanskeligere
for området at opnå sit miljømål" svarer ministeren, at i HELCOM medregnes udledninger til et
havområde ikke i udledninger til et nabohavområde. En udledning tælles kun med i det område, der
udledes til. Derfor vil en forøgelse af fosforudledningerne i Kattegat ikke få indflydelse på det
fosforreduktionsbehov, HELCOM har defineret i Den Centrale Østersø eller på opgørelsen af de
danske udledninger til Bælthavet. Ministeren bedes oplyse, hvordan dette svar stemmer overens med
HELCOMS København Deklaration, hvoraf fremgår, at “RECOGNIZING that reductions in nutrient
inputs in sub-basins may have wide-spread effects, WE AGREE that extra reductions can be accounted
for, in proportion to the effect on a neighboring basin with reduction targets, by the countries in
reaching their Country Allocated Reduction Targets og med notat fra DCE (Nogle faglige aspekter ved
anvendelse af HELCOMS reduktionsmål til national regulering af havbrug – Fase 1. Notat fra DCE -
Nationalt Center for Miljø og Energi. 16. december 2014), hvori tabel 2.2 viser, hvorledes man kan
godskrive merreduktioner i ét vandområde i et andet vandområde og med hvilke faktorer det skal ske.
Endvidere bedes ministeren oplyse, om det er indlysende, at de samme faktorer bringes i anvendelse,
når man skal vurdere, hvad en merudledning i et vandområde betyder for et andet vandområde samt
om DCE misforstået HELCOM-aftalerne”
Svar
I HELCOM-regi arbejdes der med udgangspunkt i, at de i HELCOM definerede lofter overholdes inden
for hvert havområde. Udledninger op til det i HELCOM definerede loft er således i overensstemmelse
med HELCOM-ministererklæringen. Hvis der derimod er en udledning ud over det i HELCOM-
definerede loft, vil det i HELCOM-sammenhæng medføre et indsatsbehov ned til loftet i det
pågældende havområde.
Muligheden for at allokere i HELCOM-regi eksisterer således kun, hvis der er et råderum at allokere
fra.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk