Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 111
Offentligt
1723067_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
13. februar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 31 til L 111, forslag til lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller udvidelse af havbrug),
stillet den 2. februar 2017 på vegne af Simon Kollerup (S).
Spørgsmål nr. 31 til L 111
"Hvorledes tænkes en ordning med egenkontrol at fungere, så den løbende viser, om kompensationen
står mål med udledningerne af kvælstof og fosfor, og hvilke indgrebsmuligheder vil være til stede i
tilfælde af, at kompensationen ikke kan følge med udledningerne af kvælstof og fosfor?"
Svar
Som beskrevet i bemærkningerne til lovforslag L 111 er det hensigten at udstede en bekendtgørelse,
hvori der skal opstilles retningslinjer, der kan sikre, at egenkontrol og tilsyn kan dokumentere en
tilstrækkelig fjernelse af næringsstoffer i forhold til, hvad der er stillet som vilkår i miljøgodkendelsen
for havbruget.
Der forventes fastsat regler, hvorefter den ansvarlige for havbruget skal kunne dokumentere, at
virkemidlet for det specifikke havbrug er etableret i det relevante område som beskrevet i vilkår i
miljøgodkendelsen, og at den angivne mængde næringsstof fjernes. Den fjernede mængde
næringsstoffer kan dokumenteres ved at veje muslingerne (eller tangen) efter høst, samt ved at
foretage et nøjere fastsat antal prøver for at bestemme indholdet af næringsstoffer i de høstede
muslinger eller tang. De nærmere regler for høst, afvejning og prøvetagning af muslinger eller tang
forventes beskrevet i den kommende bekendtgørelse.
I forbindelse med miljøgodkendelsen vil der konkret blive opsat vilkår for, hvor mange næringsstoffer
der skal fjernes gennem kompenserende marine virkemidler. Der vil blive ført kontrol med denne
indsats og hvis forureningen ikke nedbringes tilstrækkeligt i overensstemmelse med vilkårene, vil
myndigheden have de sædvanlige håndhævelsesmuligheder for at bringe det ulovlige forhold til ophør.
Myndigheden vil således f.eks. kunne indskærpe over for virksomheden, at den skal tage konkrete
skridt til at øge kompensationen, så den fastsatte mængde opnås. Myndigheden vil kunne fastsætte
frister herfor. Hvis ikke lovlig tilstand kan opnås ad den vej, vil myndigheden alternativt kunne
påbyde, at virksomheden reducerer sin produktion til et niveau som sikrer, at virksomhedens
næringsstofbelastning holder sig inden for det, som er forudsat i godkendelsen. Virksomheden vil i den
situation også selv kunne vælge at reducere sin produktion og dermed sine udledninger. Hvis
virksomheden ikke efterkommer givne påbud inden for fristerne bør tilsynsmyndigheden vurdere om
overtrædelsen kan danne grundlag for en politianmeldelse.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk