Skatteudvalget 2016-17
L 103
Offentligt
1749326_0001.png
27. april 2017
J.nr. 2017 - 610
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 103 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven og virksomheds-
skatteloven (Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse
anpartsprojekter).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 19. januar 2017.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 103 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/1-17 fra Deloitte, til skatteministeren
1749326_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. januar 2017 fra Deloitte, jf. L 103 - bi-
lag 5.
Svar
Deloitte har på vegne af Blue Capital A/S, der er udbyder af ejendomsinvesteringsprojek-
ter, kommenteret lovforslaget.
Deloitte bemærker bl.a., at det er håbet, at deres bemærkninger kan begrunde en tilbage-
trækning af lovforslaget, og at der i stedet vil blive lavet en dyberegående gennemgang af
de skattemæssige forhold i forbindelse med investering i projekter såvel i Danmark som i
udlandet.
Deloitte anfører, at de skattemæssige forhold for projekter med driftsmidler, som fx sol-
celleanlæg og vindmøller, har sammenhæng med afskrivningsreglerne, hvor driftsmidler
kan afskrives med op til 25 pct. årligt.
Som det blev tilkendegivet i høringsskemaet, er det opfattelsen, de af Deloitte foreslåede
ændringer af afskrivningsreglerne ikke er hensigtsmæssige. En generel ændring af afskriv-
ningsreglerne vil umiddelbart have store konsekvenser for det øvrige erhvervsliv, og ind-
førelse af særlige afskrivningsregler for de såkaldte 10-mandsprojekter vil medføre en øget
kompleksitet i skattelovgivningen.
Det er vurderingen, at den foreslåede kildeartsbegrænsning er et bedre værn imod fysiske
personers udnyttelse af underskud ved investering i 10-mandsprojekter. Der kan supple-
rende henvises til svaret på spørgsmål 3.
Den foreslåede kildeartsbegrænsning er efter lovforslaget bl.a. betinget af, at der ikke hæf-
tes personligt for den transparente enheds forpligtelser. Deloitte bemærker hertil, at 10-
mandsprojekterne blot kan etableres i interessentskaber, hvor den i udgangspunktet per-
sonlige, solidariske og principale hæftelse vil kunne søges begrænset via særlige vilkår, fx
non-recourse-vilkår i forbindelse med finansiering af anpartsprojektet. Derudover kan
den ubegrænsede hæftelse ved interessentskabet fjernes ved på et senere tidspunkt – efter
fradrag af de første års skattemæssige underskud – at omdanne interessentskabet til fx et
kommanditselskab. Flere udbydere har tilkendegivet, at dette kan være en mulighed, så-
fremt lovforslaget vedtages i dets nuværende form.
Det er i høringsskemaet tilkendegivet, at anpartsprojekter, der er organiseret som interes-
sentskaber, men hvor risikoen er søgt begrænset f.eks. ved optagelse af lån på non-re-
course-vilkår, i konkrete tilfælde vil være omfattet af den foreslåede kildeartsbegrænsning.
Det vil dog afhænge af en konkret vurdering. Med det foreliggende lovforslag er det såle-
des ikke muligt direkte af lovteksten at udlede en præcis og klar afgrænsning af, hvornår
en deltager i et interessentskab er omfattet af kildeartsbegrænsningen.
Side 2 af 3
L 103 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/1-17 fra Deloitte, til skatteministeren
1749326_0003.png
Denne retsusikkerhed mener jeg ikke er hensigtsmæssig. Det er min klare opfattelse, at
det i videst muligt omfang klart skal fremgå af skattelovgivningen, hvad der gælder.
Derfor vil jeg stille et ændringsforslag til lovforslaget, hvor 10-mandsprojekter, der etable-
res i interessentskabsform, også omfattes den foreslåede kildeartsbegrænsning, dog kun i
tilfælde, hvor den fysiske person ikke deltager i anpartsvirksomhedens drift i væsentligt
omfang. Dermed er det uden betydning, om et 10-mandsprojekt fremover etableres i et
interessentskab, partnerselskab eller kommanditselskab. Det afgørende vil være, om den
enkelte investor deltager aktivt i anpartsvirksomhedens drift.
I den forbindelse skal jeg bemærke, at selvstændigt erhvervsdrivende, der driver deres
virksomhed i et interessentskab sammen med andre, ikke vil blive berørt af den foreslå-
ede kildeartsbegrænsning, når de deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Den
foreslåede ændring vil fx ikke berøre to håndværkere, der er kompagnoner og driver deres
forretning i et interessentskab, når de begge deltager i virksomhedens daglige drift i væ-
sentligt omfang.
Da ændringsforslaget ændrer på, hvad der nærmere er omfattet af lovforslaget, vil æn-
dringsforslaget blive sendt i en kort høring, inden ændringsforslagets oversendelse til
Skatteudvalget. Skatteudvalget vil i forbindelse med høringen modtage en kopi af æn-
dringsforslaget til orienteirng.
Til Deloittes forslag om at tillade løbende modregningsadgang mellem forskellige 10-
mandsprojekter bemærkes, som også nævnt i høringsskemaet, at der efter de gældende
anpartsregler ikke eksisterede en sådan adgang. Det er opfattelsen, at 10-mandsprojek-
terne ikke bør behandles anderledes end masseudbudte anpartsprojekter i forhold til un-
derskudsudnyttelse.
Deloitte har afslutningsvist opfordret til, at lovforslaget trækkes tilbage, og at der samtidig
igangsættes en gennemgang af de skattemæssige forhold i forbindelse med investering i
projekter i såvel Danmark og i udlandet.
Der ses ikke at være grundlag for at trække lovforslaget tilbage. Jeg har lyttet til den frem-
førte kritik og målretter lovforslaget yderligere med de bebudede ændringsforslag.
Der ses heller ikke at være grundlag for at ændre kapitalselskabers, fx aktieselskabers inve-
steringer i 10-mandsprojekter, da problemstillingen med asymmetrisk beskatning og ned-
bringelse af topskatten ikke er aktuel i disse tilfælde.
Slutteligt bemærkes, at der med den foreslåede kildeartsbegrænsning er tale om en udsky-
delse af fradragsretten til de år, hvor projektet giver overskud. Underskuddene kildearts-
begrænses blot, således at underskud fra et anpartsprojekt alene kan modregnes i senere
års indkomst fra samme projekt. Det er således min opfattelse, at lovforslaget er både ri-
meligt og fornuftigt.
Side 3 af 3