Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 98 Bilag 9
Offentligt
1737739_0001.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 98
Folketinget 2016-17
OMTRYK
(Korrektion af indstillinger)
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 23. marts 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om anlæg af Haderup Omfartsvej
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1, og transport-, bygnings- og boligministeren har stillet æn-
dringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december 2016 og var
til 1. behandling den 17. januar 2017. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Transport-, Byg-
nings- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 13. oktober 2016 dette udkast til udvalget, jf.
TRU alm. del – bilag 14. Den 15. december 2016 sendte
transport-, bygnings- og boligministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det af trans-
port-, bygnings- og boligministeren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med det af Enhedslisten stillede ændrings-
forslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforslaget
som helhed med det stillede ændringsforslag. EL er overord-
net set tilhænger af anlæg af en ny omfartsvej uden om Ha-
derup, da en ny omfartsvej vil medføre aflastning af især
den tunge trafik gennem Haderup by. EL finder dog, at det
er unødvendigt at anlægge omfartsvejen som en vej med
2+1 spor med hastighedsbegrænsning på 100 km/t, idet der
henvises til det stillede ændringsforslag med bemærkninger.
Hvis der ikke kan findes flertal for EL’s ændringsforslag, vil
EL forbeholde sig retten til at stille et nyt ændringsforslag i
forbindelse med 3. behandling af lovforslaget.
Alternativets medlemmer af udvalget kan tilslutte sig
EL’s bemærkninger.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
Til § 1
1)
I
stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »Skive,«: »der anlægges
som en tosporet motortrafikvej med en hastighedsbegræns-
ning på 90 km/t i overensstemmelse med VVM-undersøgel-
sens forslag A1,«.
[Anlæg af en tosporet motortrafikvej med en hastighedsbe-
grænsning på 90 km/t]
Af
transport-, bygnings- og boligministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af EL og ALT):
Til § 2
2)
Datoen »den 1. april 2017« ændres til: »den 1. maj
2017«.
[Udskydelse af lovens ikrafttrædelsestidspunkt]
AX019846
L 98 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 23/3-17
1737739_0002.png
OMTRYK
2
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at den planlagte omfartsvej vest om Hade-
rup på rute 34 mellem Herning og Skive anlægges som en
tosporet motortrafikvej med en hastighedsbegrænsning på
90 km/t i modsætning til regeringens oprindelige lovforslag,
hvor omfartsvejen foreslås anlagt som en motortrafikvej
med 2+1 spor og med en hastighedsbegrænsning på 100
km/t. Ændringsforslaget er dermed enslydende med VVM-
undersøgelsens forslag A1. Det er Enhedslistens opfattelse,
at det er unødvendigt og overflødigt med en hastighedsbe-
grænsning på 100 km/t på den planlagte omfartsvej. Enheds-
listen lægger i den forbindelse vægt på flere forhold. Dels er
der alene tale om en strækning på 5,5 km, så den tidsmæssi-
ge besparelse ved at hæve hastighedsbegrænsningen fra 90
km/t til 100 km/t vil være minimal. Desuden vil hastigheds-
begrænsningen på den eksisterende vejstrækning nord og
syd for den planlagte omfartsvej fortsat være 80 km/t, uanset
hvilken løsning for omfartsvejen der vælges. Det vil betyde,
at billisterne først skal accelerere fra 80 km/t til 100 km/t og
kort efter bremse op og nedgradere hastigheden til 80 km/t
igen. Den form for »kængurukørsel« er efter Enhedslistens
opfattelse ikke god for trafiksikkerheden, ligesom mange ac-
celerationer og efterfølgende nedbremsninger vil være ska-
deligt miljøet, hvilket navnlig skal ses i lyset af den meget
minimale tidsgevinst, der efter alt at dømme vil være ved at
opgradere strækningen med en hastighedsbegrænsning på
100 km/t. Desuden vil anlæg af en tosporet motortrafikvej
medføre en besparelse på det samlede anlægsbudget sam-
menlignet med en motortrafikvej med 2+1 spor.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Ændringsforslaget vil samlet set betyde en besparelse på
det samlede anlægsprojekt, da anlæg af en tosporet motor-
trafikvej vil være billigere end anlæg af en motortrafikvej
med 2+1 spor.
Til nr. 2
Det foreslås, at ikrafttrædelsestidspunktet for loven ud-
skydes fra den 1. april 2017 til den 1. maj 2017. Med den
foreslåede udskydelse sikres fornøden tid til Folketingets
behandling af lovforslaget.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Merete Dea Larsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Klaus Markussen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA)
Villum Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL)
Søren Egge Rasmussen (EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Sanne Bjørn (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 98 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 23/3-17
1737739_0003.png
OMTRYK
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 98
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministe-
ren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Udkast til revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Ændringsforslag fra transport-, bygnings- og boligministeren
6
Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
7
1. udkast til betænkning
8
2. udkast til betænkning