Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 98 Bilag 1
Offentligt
1703670_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
2015-5157
Høringsnotat vedrørende forslag lov om anlæg af Haderup Om-
fartsvej
Transport- og Bygningsministeriet hørte den 13. oktober 2016 en række myn-
digheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste, over udkast til forslag om
anlæg af Haderup Omfartsvej. Høringsfristen udløb den 10. november 2016.
Lovforslaget har samtidig været i ministeriel høring hos Statsministeriet, Fi-
nansministeriet, Erhverv- og Vækstministeriet, Social- og Indenrigsministeriet,
Justitsministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Skatteministeriet,
Miljø- og Fødevareministeriet og Beskæftigelsesministeriet samt i intern høring
hos ministeriets styrelser, kommissioner og selskaber.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget: Haderup og Omegns Borgerforening og Lokalrådet, Herning Kom-
mune, FDM og Dansk Erhverv.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget: DSB, Dansk Byggeri, Havarikommissionen, Region Midtjylland,
Metroselskabet, Banedanmark, Vejdirektoratet, Styrelsen for Vand- og Natur-
forvaltning og Rigspolitiet
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Holstebro Kommune, Skive Kommune, Kommunernes Landsfor-
ening, Landbrug & Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening, DI Trans-
port, Dansk Transport og Logistik (DTL), ITD, Midttrafik, Rådet for Sikker
Trafik, Dansk Cyklistforbund, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Vejforening,
Rådet for Bæredygtig Trafik, Det Økologiske Råd.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af det modtagne høringssvar til udka-
stet til ændringslovforslaget samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
bemærkninger hertil.
Herning Kommune har følgende bemærkninger:
I pkt. 3.5 Lokalvejnet og stier i bemærkninger fremgår det, at underføringen
af Skovvænget og Hedevej sikrer gode krydsningsmuligheder for cykeltrafik-
L 98 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1703670_0002.png
ken til Haderup Skole.
Herning Kommune er ikke enig i denne vurdering idet cyklister ikke vil benyt-
te Skovvænget og Hedevej, da der er tale om mindre grusveje, som ikke er
egnet til cykeltrafik. Herning Kommune gør en stor indsats for at få især sko-
lebørn til at cykle til og fra skole, og derfor er det vigtigt, at den nye omfarts-
vej understøtter cyklisterne.
Det anbefales derfor - som det også fremgår af tidligere fremsendte hørings-
svar fra Herning Kommune og Haderup Borgerforening - at der etableres en
stitunnel ved Langgade/Herningvej og en cykelsti langs rute 16 således at
bl.a. skolebørn fra Feldborg og Herrup-Bjergby vil vælge at cykle til deres
skole i Haderup.
Herning Kommune vil understøtte en stitunnel ved Langgade/Herningvej
med cykelfremmende tiltag på Langgade og Herningvej. Desuden vil en cy-
kelsti langs rute 16 være en naturlig forlængelse Viftrupvej som allerede er
indrettet som en 2 - 1 vej på en delstrækning.
Haderup og Omegns Borgerforening og Lokalrådet har fremsendt følgende
bemærkninger:
Vores bekymring går blandt andet på de bløde trafikanter. Cyklister fra Feld-
borg, herunder skoleelever til Haderup Skole, bør ved Langgades udmunding
i Herningvej sikres en mulighed for at undgå at skulle cykle en strækning på
Herningvej/den nye omfartsvej, før de kan komme ind på den nuværende
Herningvej, som bevares mod Haderup, og som i fremtiden aflastes af om-
fartsvejen. Tilsvarende bør også gælde traktorer og lignende.
Cyklister fra Bjergby- og Herrup-området, herunder elever til Haderup Skole,
bør sikres ordentlige forhold på en asfalteret sti. Det kan ske 1) ad den nuvæ-
rende markvej, der ligger cirka 1000 meter syd for Rute 16 og forløber mel-
lem Bjørnkærvej og Viftrupvej. Ved denne løsning må denne vej eller sti dog
suppleres med en kort stiforbindelse over Bjørnkær Bæk og en stibro over
omfartsvejen. Det kan også ske 2) via en cykelsti på selve Rute 16 mellem
Bjørnkærvej og den forlagte Viftrupvej. Borgerforeningen og lokalrådet fin-
der det ikke tilstrækkeligt, at pendlere på cykel er henvist til grusbelagte stier.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan til disse bemærkninger fra Her-
ning Kommune og Haderup og Omegns Borgerforening og Lokalråd bemærke,
at Herning Kommune og Haderup og Omegns Borgerforening fremførte sam-
me ønsker og bemærkninger i forbindelse med den offentlige høring af VVM-
redegørelsen. Som det fremgår af pkt. 2.1 i bemærkningerne til lovforslaget, så
svarede Vejdirektoratet: ”at
de planlagte krydsmuligheder ved Skovvænget og
Hedevej vurderes at være tilstrækkelige, men at cykeltrafikken til og fra Ha-
derup vil blive drøftet med Herning Kommune og Haderup Skole i detailpro-
jekteringsfasen. Eventuelle ændringer af det lokale vej- og stinet sker i detail-
Side 2/5
L 98 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1703670_0003.png
projekteringen og inden for rammerne af de udførte miljøvurderinger.”
Det
betyder i praksis, at Herning Kommune m.fl. har mulighed for at påvirke ud-
formningen af vejanlægget, så længe det er inden for de økonomiske rammer
for omfartsvejen. På den baggrund er det vurderet, at der umiddelbart ikke er
behov for ændring af lovforslaget.
Haderup og Omegns Borgerforening og Lokalrådet har fremsendt følgende
bemærkninger:
Af hensyn til trafiksikkerheden bør der sættes vildthegn op langs Nordre
Feldborg Plantage, men der skal fortsat være faunapassager. Området ved
Haderup er præget af store vildtbestande – heriblandt kronhjorte – og vildt-
hegnet skal mindske antallet af voldsomme trafikuheld mellem hjorte og bili-
ster.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker hertil, at Haderup og Om-
egns Borgerforening også fremførte ønsker om vildthegn i forbindelse med den
offentlige høring af VVM-redegørelsen. Som det fremgår af pkt. 2.1 i bemærk-
ningerne til lovforslaget, så svarede Vejdirektoratet:
”at trafikkens omfang ikke
gør det relevant at etablere en faunapassage, og at det derfor ikke vil være
relevant at opsætte vildthegn langs omfartsvejen. I forbindelse med detailpro-
jekteringen vil Vejdirektoratet derimod undersøge alternative måder at be-
grænse trafikdrab af hjorte, herunder etablering af bælter langs omfartsvejen
uden træer og buske, således at hjortene kan registreres i god tid”.
Haderup og Omegns Borgerforening og Lokalrådet har fremsendt følgende
bemærkninger:
I det omfang, der skal ske genplantning af fredskov, bør det ske bynært til Ha-
derup, så det forbedrer de rekreative forhold i og ved byen. Det kan eventuelt
ske i områder med særlige drikkevandsinteresser.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker hertil, at det fremgår af
lovforslagets pkt.3.7, at
”Der udlægges erstatningsnatur i forholdet 1:2. Etab-
lering af erstatningsnatur bør anlægges i nærheden af anden beskyttet na-
tur.”
I forbindelse med detailprojekteringen vil Vejdirektoratet drøfte placerin-
gen af erstatningsskov med Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning og Herning
Kommune.
Haderup og Omegns Borgerforening og Lokalrådet har fremsendt følgende
bemærkninger:
Med omfartsvejen bliver området ved Haderup et trafikalt knudepunkt for
pendlere fra seks større byer: Skive, Viborg, Ikast, Herning, Holstebro og
Struer. Det vil derfor være naturligt og fordelagtigt at etablere en pendler-
parkeringsplads ved Rute 16.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan hertil bemærke, at Haderup og
Omegns Borgerforening også fremførte forslaget om en samkørselsplads i for-
Side 3/5
L 98 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1703670_0004.png
bindelse med den offentlige høring af VVM-redegørelsen. Som det fremgår af
pkt. 2.1 i bemærkningerne til lovforslaget, så svarede Vejdirektoratet:
”at der
pt. ikke vurderes at være grundlag for at anlægge en samkørselsplads på den
aktuelle lokalitet.”
FDM har fremsendt følgende bemærkninger:
Da FDM billiger vejløsninger, der fremmer mobiliteten og får unødig trafik
væk fra de bynære områder, ser FDM positivt på det foreslåede vejanlæg.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker hertil, at man har noteret
sig FDM’s synspunkt.
Haderup og Omegns Borgerforening og Lokalrådet har fremsendt følgende
bemærkninger:
I lovforslaget er der lagt op til at sætte hastighedsbegrænsningen op til 100
kilometer i timen, og vi har derfor en bekymring for, at det vil give et øget
støjniveau i omgivelserne til omfartsvejen. Der bør derfor tænkes i bedre støj-
foranstaltninger, for eksempel støjdæmpende asfalt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker, at det fremgår af lov-
forslagets pkt.9.2, at
”I forhold til VVM-undersøgelsens støjberegninger, så
giver en hastighedsbegrænsning på 100 km/t på motortrafikvejen ingen æn-
dringer i antallet af støjbelastede boliger.”
Dansk Erhverv har fremsendt følgende bemærkninger:
Dansk Erhverv er meget positive overfor anlæggelse af Haderup Omfartsvej,
der vil give et tiltrængt løft til områdets infrastruktur til gavn for både borge-
re og virksomheder.
Der er gode erfaringer med anlæggelse af motortrafikveje som 2+1-spor, fx
motortrafikvej 21 fra Holbæk til Sjællands Odde, når der er tale om trafikalt
halvbelastede områder. Det giver derudover god mening, at anlægge de min-
dre belastede dele af omfartsvejen som almindelig 2-sporet motortrafikvej.
Dansk Erhverv går ud fra, at den endelige beslutning om, hvilke strækninger
der anlægges som 2+1 sporet og 2-sporet, er baseret på analyser af det for-
ventede trafikmønster på hele strækningen, så omfartsvejen har den fornødne
kapacitet på hele strækningen.
Motortrafikveje anlagt som 2+1-sporede er trafiksikre og øger fremkomme-
ligheden i området. Derudover er det væsentligt billigere og hurtigere, at an-
lægge dem end det er tilfældet med en normal motorvej.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker hertil, at strækningen af
motortrafikvejen med 2+1 spor og autoværn i midteradskillelsen er begrænset
af de to T-kryds i niveau, hvor den eksisterende rute 34 tilsluttes omfartsvejen i
Side 4/5
L 98 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1703670_0005.png
syd og nord. 2+1 sporene på omfartsvejen vil sikre kapaciteten på strækningen i
en lang årrække og gøre det muligt at foretage sikre overhalinger af de mange
lastbiler på rute 34.
Side 5/5