Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Bent Bøgsted
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
3 (L 97), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bent Bøgsted
(DF).
Spørgsmål nr. 3:
3. februar 2017
J.nr. 17/01745 / 2017-839
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 30. januar 2017 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk, jf. L 97 - bilag 5.”
Svar:
Forslaget om at indføre en karensperiode på 5 uger for at få ret til 6 ugers jobrettet
uddannelse skal ses i sammenhæng med, at ordningen samtidig gøres mere fleksi-
bel, da karensperioden skal finansiere udgifterne til den øgede fleksibilitet.
Efter min opfattelse harmonerer forslaget fint med det overordnede formål i be-
skæftigelsesindsatsen om, at ledige dagpengemodtagere så hurtigt og effektivt som
muligt kommer i beskæftigelse. Jeg synes, at det kan være ganske fornuftigt, at le-
dige i første omgang ser, om de ikke kan få arbejde med de kvalifikationer, de har,
inden de kaster sig ud i uddannelse. I øvrigt er der 70 AMU-kurser, som den ledige
kan vælge mellem fra første ledighedsdag, inden for områder med særlig mangel
på arbejdskraft. Disse er undtaget fra karensperioden.
Foreningen Rejsearbejdere.dk har tilsyneladende misforstået, hvorledes de 5 ugers
karens opgøres.
Den ledige skal have 5 ugers sammenlagt ledighed for at kunne benytte retten til 6
ugers jobrettet uddannelse. En person, der har meldt sig ledig, og som får arbejde
en eller flere dage i starten af ledighedsperioden, skal ikke begynde forfra i ledig-
hedsperioden, hver gang vedkommende har haft lidt beskæftigelse. Tidspunktet for,
hvornår der er gået 5 uger bliver således udskudt med perioder, hvor vedkommen-
de ikke har været ledig på grund af arbejde.
Jeg glad for, at ordningen med 6 ugers jobrettet uddannelse gøres mere fleksibel, så
de ledige fremover får mulighed for frit at vælge kurser i op til 6 ugers varighed in-
den for en erhvervsgruppe. På den måde får den enkelte mulighed for at sammen-
sætte præcis den kombination af kurser inden for samme erhvervsgruppe, som ved-
kommende har mest behov for, og som samtidig giver den ledige kompetencer ef-
terspurgt på arbejdsmarkedet.