Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 97 Bilag 1
Offentligt
1702743_0001.png
NOTAT
18. november 2016
Resumé og kommentarer til høringssvar om forslag til lov
om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. (trepartsaftale på Beskæf-
tigelsesministeriets område)
J.nr. 16/13122
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Trepartsaftale på beskæftigelsesministeriets
område - om uddannelsesløft, voksenlærlingeordningen og 6 ugers jobrettet uddan-
nelse) har været i høring i perioden den 17. oktober 2016 til den 14. november
2016 (4 uger).
Lovforslaget har været til høring de myndigheder, organisationer m.v., der er listet
i bilag 1.
Der er modtaget et samlet høringssvar fra Arbejdsmarkedets parter (LO, FTF,
Akademikerne, DA og Lederne).
Fra de øvrige organisationer m.v., lovforslaget har været sendt i høring til, er der
modtaget høringssvar fra: Ankestyrelsen, AK-Samvirke, Danske Erhvervsskoler og
Gymnasier – Lederne, Danske SOSU-skoler, Dansk Socialrådgiverforening, Data-
tilsynet, Erhvervsstyrelsen, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og ar-
bejdsmarkedschefer i Danmark, KL, Rigsrevisionen, Rådet for de grundlæggende
Erhvervsrettede uddannelser, Statsforvaltningen, Uddannelsesforbundet og VEU-
Rådet.
Der er derudover modtaget høringssvar fra Forhandlingsfællesskabet.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar så vidt muligt opdelt efter den
struktur, der er i lovforslaget om udmøntning af Trepartsaftale på Beskæftigelses-
ministeriets område om uddannelsesløft, voksenlærlingeordningen og 6 ugers job-
rettet uddannelse. Under hvert emneområde angives de enkelte organisationers ho-
vedsynspunkter samt Beskæftigelsesministeriets kommentar hertil.
Anvendte forkortelser
I dette høringsnotat er der anvendt følgende forkortelser:
DA Dansk Arbejdsgiverforening
DS Dansk Socialrådgiverforening
FSD Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i
Danmark
L 97 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1702743_0002.png
FTF Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
LO Landsorganisationen i Danmark
2. Overordnede og politiske bemærkninger
KL har ikke bemærkninger til udkast til lovforslaget om udmøntning af dele af
Trepartsaftalen.
DS er overordnet positiv over for de mere fleksible muligheder for uddannelse,
samt muligheder for at opretholde hidtidige forsørgelse under uddannelse. DS me-
ner dog, at flere af uddannelsesmulighederne også skal være tilgængelige for kon-
tanthjælps- og integrationsydelsesmodtagere.
FSD har noteret sig, at lovforslaget er udarbejdet i overensstemmelse med treparts-
aftalen på Beskæftigelsesministeriets område om uddannelsesløft, voksenlærlinge-
ordningen og 6 ugers jobrettet uddannelse. FSD støtter forslaget fuldt ud og mener,
at forslaget vil bidrage væsentligt til, at virksomhederne kan få kvalificeret ar-
bejdskraft, samtidig med at arbejdsstyrkens uddannelsesniveau løftes.
Forhandlingsfællesskabet henviser til eventuelle høringssvar fra LO, FTF, Akade-
mikerne samt fra Forhandlingsfællesskabets medlemsorganisationer.
VEU-rådet har ikke selvstændige bemærkninger til lovforslaget og henviser til de
høringssvar, der måtte komme fra de organisationer, som er repræsenteret i rådet.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser har ikke selvstændige
bemærkninger til udkastet, men henviser til høringssvar, der måtte komme fra de
organisationer, som er repræsenteret i REU.
Danske Erhvervsskoler og Gymnasier – Lederne finder, at forslagene kan bidrage
positivt til ledige ufaglærte og faglærtes muligheder for opkvalificering. Den øgede
fleksibilitet i uddannelsesmulighederne til faglært niveau og i seks ugers jobrettet
uddannelse forbedrer også uddannelsesinstitutionernes muligheder for at imøde-
komme de lediges efterspørgsel og behov for opkvalificering.
Statsforvaltningen har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Erhvervsstyrelsen vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet og har dermed ikke yderligere kommentarer.
Datatilsynet har noteret sig det i lovforslagets almindelige bemærkninger oplyste
om, at den foreslåede udmøntning af lovforslaget sker inden for rammerne af per-
sondataloven og bemærker for en god ordens skyld, at det følger af persondatalo-
vens § 57, at der ved udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende ge-
nerelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindelse
med behandling af personoplysninger, skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.
2
L 97 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1702743_0003.png
Datatilsynet forudsætter, at tilsynet bliver hørt over eventuelle bekendtgørelser, der
skal udstedes i medfør af loven, i det omfang disse har betydning for beskyttelse af
privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Kommentar:
Til DS' bemærkninger om, at flere af uddannelsesmulighederne også skal være til-
gængelige for kontanthjælps- og integrationsydelsesmodtagere, kan bemærkes, at
dette ligger uden for Trepartsaftalen.
Beskæftigelsesministeriet kan bekræfte, at Datatilsynet i overensstemmelse med
persondatalovens § 57 vil blive hørt over eventuelle bekendtgørelser m.v., der skal
udstedes i medfør af loven.
3. Konkrete bemærkninger til lovforslaget
3.1. Et mere fleksibelt uddannelsesløft
Arbejdsmarkedets parter (LO, FTF, Akademikerne, DA og Lederne) har ikke be-
mærkninger til udmøntningen af Trepartsaftalen i bestemmelserne vedrørende ud-
dannelsesløft. Arbejdsmarkedets parter er enige i, at den fastlagte positivliste skal
gælde gennem hele forsøgsperioden frem til udgangen af 2019.
Uddannelsesforbundet er positiv over for den foreslåede ændring, hvor den ledige i
en forsøgsperiode gældende til udgangen af 2019 kan modtage dagpenge svarende
til 100 procent af den hidtidige dagpengesats under forudsætning af, at den pågæl-
dende erhvervsuddannelse fremgår af en liste med erhvervsuddannelser med
rekrutteringsudfordringer. Der er for Uddannelsesforbundet ingen tvivl om, at for-
bedringen af den lediges forsørgelsesgrundlag giver bedre muligheder for, at den
ledige vil gøre større brug af ordningen, end det hidtil har været tilfældet.
Uddannelsesforbundet bakker også op om de foreslåede ændringer:
der giver ledige uden relevant erhvervserfaring mulighed inden for puljen til
uddannelsesløftet at tage første trin af en erhvervsuddannelse, hvis det kan ta-
ges inden for dagpengeperioden.
at ledige under visse betingelser via puljen for uddannelsesløft kan få bevilget
4/5 af en erhvervsuddannelse, hvis den ledige erklærer sig villig til at gennem-
føre resten af uddannelsen på ordinære vilkår.
forslaget om udvidelse af målgruppen for uddannelsesløftet, så den også omfat-
ter faglærte, der tidligere har gennemført trin 1 eller 2 i en erhvervsuddannelse,
får mulighed for at gennemføre det næste trin inden for samme erhvervsuddan-
nelse.
Kommentar:
Beskæftigelsesministeriet tager bemærkningerne fra arbejdsmarkedets parter og
Uddannelsesforbundet til efterretning.
Danske SOSU-skoler ser positivt på lovforslaget vedrørende uddannelsesløft, da
det er med til at gøre det mere attraktivt for ledige dagpengemodtagere at tage en
erhvervsuddannelse, ydermere kan det være med til at styrke brugen af tilbuddet
om uddannelsesløft.
3
L 97 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1702743_0004.png
Danske SOSU-skoler finder, at det er positivt, at listen over erhvervsuddannelser
med stillingsbetegnelser med størst rekrutteringsudfordringer revideres to gange
om året. Det er dog problematisk, at listen maksimalt må omfatte uddannelser, der
tilsammen omfatter 20 pct. af uddannelsesaktiviteten. Dette udelukker formentlig
en række uddannelser fra optagelse på listen, da der, til trods for mangel på ar-
bejdskraft, er en forholdsmæssig stor uddannelsesaktivitet. For eksempel viser ar-
bejdsmarkedsbalancen, at der er mangel på social- og sundhedsassistenter, men ud-
dannelsen har fortsat en stor volumen. Danske SOSU-skoler kan være bekymret
for, at man ikke vælger at medtage denne uddannelse på listen, da den vil optage
størstedelen af kvoten på 20 pct. og derved afskære andre uddannelser. Kvoten på
20 pct. kan således komme til at tilgodese uddannelser med mindre aktivitet.
Kommentar:
Lovforslaget er udarbejdet i overensstemmelse med Trepartsaftalen, hvor det frem-
går, at listen med erhvervsuddannelser, der knytter sig til stillingsbetegnelser med
størst rekrutteringsudfordringer maksimalt kan omfatte uddannelser, der tilsam-
men udgør op til 20 pct. af den samlede uddannelsesaktivitet på erhvervsuddannel-
serne. Kravet om, at listen maksimalt må svare til 20 pct. aktivitet på erhvervsud-
dannelserne, er fastsat under hensyn til den afsatte økonomiske ramme.
Det bemærkes, at listen med erhvervsuddannelser ikke revideres to gange årligt.
Tværtimod fremgår det af lovforslaget og lovforslagets bemærkninger, at der til
brug for perioden 1. marts 2017 til 31. december 2019 udarbejdes en landsdæk-
kende liste. Listen vil således gælde for hele perioden.
DS skriver, at for nogle ledige kan dét at skulle ned på 80 procent af den hidtidige
dagpengesats være en barriere for at opkvalificere sig. DS hilser det derfor vel-
kommet, at den ledige fremover kan opkvalificere sig uden at gå ned i ydelse, hvis
de deltager i en erhvervsuddannelse som led i et uddannelsesløft inden for et fag
med mangel på arbejdskraft. DS mener også, at denne ret bør gælde for kontant-
hjælps- og integrationsydelsesmodtagere.
Kommentar:
Det fremgår af Trepartsaftalen, at aftalen om et mere fleksibelt uddannelsesløft
vedrører den gældende ordning om uddannelsesløft, som alene omfatter dagpen-
gemodtagere, der er fyldt 30 år, og som enten er ufaglærte eller er faglærte med en
forældet uddannelse.
Forslaget fra DS om, at kontanthjælps- og integrationsydelsesmodtagere bør være
omfattet af ordningen, ligger dermed uden for aftalen.
Det bemærkes, at jobcentrene efter det gældende kapitel 10 i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats har mulighed for at give kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt
30 år, tilbud om vejledning og opkvalificering, herunder tilbud om en erhvervsud-
dannelse, hvis jobcenteret vurderer, at tilbuddet er den hurtigste vej til at opnå va-
rig beskæftigelse og hel eller delvis selvforsørgelse. Tilbuddet gives inden for den
almindelige indsats og dermed ikke inden for puljen til uddannelsesløft.
4
L 97 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1702743_0005.png
3.2 Bedre muligheder for ledige faglærtes adgang til voksenlærlingeordningen
Arbejdsmarkedets parter (LO, FTF, Akademikerne, DA og Lederne) har noteret
sig, at det i lovforslaget foreslås at udmønte Trepartsaftalens element om ledige
faglærtes adgang til at opnå løntilskud som voksenlærling inden for områder med
mangel på arbejdskraft ved at anvende de positivlister, som i forvejen anvendes til
at fastsætte adgangen til løntilskud for beskæftigedes og ledige faglærtes adgang til
løntilskud.
Det finder Arbejdsmarkedets parter hensigtsmæssigt ud fra en betragtning om ikke
at gøre ordningen med løntilskud til voksne, der indgår en uddannelsesaftale, mere
uoverskuelig for de ledige og virksomhederne end højst nødvendigt.
Arbejdsmarkedets parter skal endvidere pege på, at der er behov for en meget præ-
cis kommunikation og vejledning om betingelserne i ordningen over for de ledige
og virksomhederne, idet aldersbetingelsen og betingelser om ledighedsanciennitet
skal være opfyldt ved uddannelsens indgåelse, mens betingelsen om, at uddannel-
sen skal være opført på de regionale positivlister gælder fra tidspunktet for uddan-
nelsesaftalens indgåelse.
DS mener, det er godt, at voksenlærlingeordningen styrkes, så det bliver en mulig-
hed allerede at starte som voksenlærling efter 6 måneders ledighed, hvis der vælges
erhvervsuddannelse inden for områder med manglen på arbejdskraft.
Danske SOSU-skoler finder det fornuftigt, at ledige får adgang til ordningen tidli-
gere end hidtil og positivt, at der er mulighed for voksenlærlingetilskud i hele ud-
dannelsesperioden.
Kommentar:
For så vidt angår arbejdsmarkedets parters bemærkninger om meget præcis kom-
munikation og vejledning om betingelserne i ordningen, kan det oplyses, at den ek-
sisterende vejledning om voksenlærlingeordningen vil blive opdateret med de æn-
dringer, der træder i kraft d. 1. marts 2017, og der vil være fokus på betingelserne
for at deltage i ordningen. Derudover vil der i forbindelse med lovforslaget vedta-
gelse blive udsendt en skrivelse om de vedtagne ændringer.
For god ordens skyld bemærkes, at aldersbetingelsen og betingelser om ledigheds-
anciennitet skal være opfyldt ved uddannelsens påbegyndelse og ikke som anført i
høringsvaret ved uddannelsens indgåelse.
3.3. Mere fleksibel ordning med 6 ugers jobrettet uddannelse til dagpengemodta-
gere og ledige fleksjobvisiterede
Arbejdsmarkedets parter (LO, FTF, Akademikerne, DA og Lederne) mener ikke, at
det er en del af Trepartsaftalen, at adgangen til 6 ugers jobrettet uddannelse påbe-
gyndt i opsigelsesperioden i lovforslaget begrænses til et påbegyndt kursus, som
kan færdiggøres henover første ledighedsdag.
Regeringen har i høringsfasen drøftet problemstillingen med arbejdsmarkedets par-
ter og har på den baggrund tilkendegivet, at lovforslaget vil blive ændret således, at
det vil blive muligt i opsigelsesperioden at påbegynde et aftalt og individuelt tilret-
telagt uddannelsesforløb bestående af flere kurser, som kan videreføres henover
første ledighedsdag.
5
L 97 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1702743_0006.png
Arbejdsmarkedets parter støtter op om denne ændring samt om omprioriteringen af
midler fra puljen til ledige med særlige udfordringer til finansiering af den skønne-
de mindre øgede aktivitet som følge af ændringen af lovforslaget vedrørende ud-
dannelse påbegyndt i opsigelsesperioden.
Arbejdsmarkedets parter støtter, at reglerne om 6 ugers jobrettet uddannelse bliver
parallelle for personer, der modtager ledighedsydelse.
Kommentar:
Lovforslaget tilrettes i overensstemmelse med aftalen mellem regeringen og Ar-
bejdsmarkedets parter således, at det udover at færdigøre et kursus også bliver
muligt at færdiggøre et individuelt tilrettelagt uddannelsesforløb bestående af flere
kurser inden for en erhvervsgruppe. Kurset eller uddannelsesforløbet skal være af-
talt og påbegyndt i opsigelsesperioden. Betingelserne for 6 ugers jobrettet uddan-
nelse skal i øvrigt være opfyldt, dog ikke betingelsen om den foreslåede fem ugers
karens.
Reglerne for fleksjobvisiterede er i forbindelse med tidligere justeringer af ordnin-
gen justeret parallelt med dagpengemodtagerne, og det er vurderet, at det også er
hensigtsmæssigt i forbindelse med Trepartsaftalen, således at fleksjobvisiterede får
tilsvarende fleksibilitet, som skal gælde for dagpengemodtagerne.
DS er ikke begejstret for, at der indføres en fem ugers karens, fordi det kan forlæn-
ge dagpengeperioden for nogle ledige. Derudover mener DS, at 6 ugers jobrettet
uddannelse også bør gælde for kontanthjælps- og integrationsydelsesmodtagere.
Kommentar:
Det er en del af trepartsaftalen, at retten til 6 ugers jobrettet uddannelse fremover
kan benyttes efter fem ugers ledighed. Jobrettet uddannelse er målrettet dagpen-
gemodtagere og fleksjobvisiterede. Kontanthjælps- og integrationsydelsesmodtage-
re har derimod aldrig været en del af målgruppen, og DS' forslag ligger uden for
Trepartsaftalen.
Uddannelsesforbundet og Danske SOSU-skoler udtrykker, at det er en forbedring,
at ledige i målgruppen får større frihed til at kombinere kurser inden for en er-
hvervsgruppe. Den ledige får mulighed for et bedre og mere præcist valg i forhold
til ønsker og forudsætninger.
Danske SOSU-skoler bakker også op om, at ændringerne kommer til at omfatte
fleksjobvisiterede. Endelig udtrykker de, at det i forhold til karensperioden og for-
søget med kurser, som undtages for denne, vil være mere hensigtsmæssigt, hvis li-
sten revideres to gange om året i lighed med arbejdsmarkedsbalancen.
Kommentar:
Det er intentionen med Trepartsaftalen, at ordningen med 6 ugers jobrettet uddan-
nelse skal være mere fleksibel. Den landsdækkende positivliste for 6 ugers jobrettet
uddannelse revideres ca. en gang årligt efter en i reglerne fastlagt procedure.
Identifikation af særligt relevante kurser, som skal undtages fra karensperioden,
indgår som en del af positivlisten som særligt markerede og vil indholdsmæssigt
6
L 97 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
være dem, som arbejdsmarkedets parter i tilknytning til Trepartsaftalen har indgå-
et aftale om.
I forhold til fleksjobvisiterede henvises til kommentar til arbejdsmarkedets parter
oven for dette afsnit.
7
L 97 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Bilag 1
Hørte myndigheder, organisationer m.v
Advokatsamfundet
Ankestyrelsen
AK-Samvirke
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
Ase
ATP
BDO
Beskæftigelsesrådet BER
Business Danmark
Centralorganisationens Fællesudvalg CFU
Danmarks Frie Fagforening
Danske Advokater Erhverv
Dansk Byggeri
Dansk El-Forbund
Dansk Erhverv
Danske Erhvervsskoler og Gymnasier – Lederne
Dansk Industri
Danske Landbrugsskoler
Dansk Metal
Danske SOSU-skoler
Dansk Retspolitisk Forening
Dansk Socialrådgiverforening
Datatilsynet
Det Faglige Hus
Erhvervsstyrelsen
Fagligt Fælles Forbund - 3F
Finansrådet
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Finanstilsynet
FOA – Fag og Arbejde
Foreningen af direktører og forstandere ved AMU-centrene
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i
Danmark
Foreningen af Statsforvaltningsdirektører
Foreningen af Statsforvaltningsjurister
Fredensborg Kommune
Fredericia Kommune
Frie Funktionærer
FSR – Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
Gartneri-, land- og skovbrugets arbejdsgivere
Gentofte Kommune
Gladsaxe Kommune
8
L 97 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Gymnasieskolernes Rektorforening
HK Danmark
Jobrådgivernes Brancheforening
KL
Kommunernes Revision
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
Kooperationen (arbejdsgiverorganisation og en interesseorganisation for
danske kooperative virksomheder)
Kristelig Arbejdsgiverforening
Kristelig Fagbevægelse
Landsforeningen af fleks- og skånejobbere
Lederforeningen for VUC
Odense Kommune
Odsherred Kommune
Retssikkerhedsfonden
Rigsrevisionen
Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede uddannelser
Statsforvaltningerne
TEKNIQ Installatørernes Organisation
Uddannelsesforbundet
Vejle Kommune
Vesthimmerland Kommune
VEU-Rådet
Viborg Kommune.
9