Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Sagsnr.
2016 - 3635
Doknr.
436542
Dato
04-01-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 12. december 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 3 til L 94 til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Christian Lang-
balle (DF).
Spørgsmål nr. 3 til L 94:
”Hvad bliver med lovforslagets vedtagelse konsekvenserne for en imam, der vier et
ægtepar, hvoraf den ene part er mindreårig? Vil den pågældende imam i så fald få
frataget sin vielsesbemyndigelse?”
Svar:
Da vielsesbemyndigelse til præster i anerkendte og godkendte trossamfund hører
under kirkeministeren, har jeg indhentet et bidrag fra Kirkeministeriet, der har oplyst
følgende:
”Ægteskabsloven indeholder de generelle betingelser for, at ægteskab kan
indgås, regler om hvem der kan få bemyndigelse til at foretage vielser samt
generelle regler for fremgangsmåden ved vielse. Reglerne i ægteskabsloven,
også dem, der foreslås ændret med L 94, vil skulle overholdes af de imamer
m.fl. uden for folkekirken, der får tildelt vielsesbemyndigelse.
Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning er netop blevet
vedtaget i Folketinget. Med denne lovændring lovfæstes det såkaldte
dekorumkrav (værdighedskrav) til præster, imamer, forkyndere eller
tilsvarende embedsindehavere i trossamfund uden for folkekirken, der tildeles
vielsesbemyndigelse, jf. § 16, stk. 1, nr. 2-3. I bemærkningerne til lovforslaget
(L 30/2016-2017) er det præciseret, at der f.eks. vil kunne rejses dekorumsag,
hvis den religiøse forkynder med vielsesbemyndigelse foretager vielse af en
mindreårig uden prøvelsesmyndighedens tilladelse eller foretager en vielse
uden begge parters samtykke. Det er samtidig tydeliggjort, at manglende
opfyldelse af dekorumkravet har betydning i relation til tildeling og
tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelse.
En afgørelse om tilbagekaldelse af en vielsesbemyndigelse på grund af
dekorumforhold hos vielsesforretteren beror på en konkret, skønsmæssig
vurdering, der skal opfylde de almindelige forvaltningsprocessuelle og
forvaltningsretlige krav om f.eks. partshøring samt retsgrundsætningerne om
saglighed og proportionalitet.
Som led i sagsbehandlingen vil Kirkeministeriet indhente en udtalelse fra