Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 94 Bilag 5
Offentligt
1710202_0001.png
Til lovforslag nr.
L 94
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. januar 2017
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning,
udlændingeloven og værgemålsloven
(Afskaffelse af muligheden for dispensation fra alderskrav ved indgåelse af ægteskab, anerkendelse af udenlandske ægteskaber
og forhøjelse af gebyret for prøvelse af ægteskabsbetingelserne)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har stillet 2 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. november 2016 og var
til 1. behandling den 9. december 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og Inden-
rigsudvalget. Udvalget skiftede den 12. december 2016 navn
til Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
5. september 2016 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del
– bilag 386 (folketingsåret 2015-16). Den 30. november
2016 sendte børne- og socialministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til børne- og socialmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at
der blandt andet i islamisk kultur har været udtalte proble-
mer med barnebrude og mindreårige, der bliver gift. DF tag-
er stærkt afstand fra dette. Dette lovforslag vil definitivt luk-
ke for muligheden for, at mindreårige kan blive gift – selv
med dispensation, hvilket DF bifalder.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener, det er
et grundlæggende fornuftigt princip, at ægteskaber indgås
mellem voksne mennesker, som er myndige. Et ægteskab in-
debærer, at parterne skal kunne træffe selvstændige beslut-
ninger om indgribende personlige og økonomiske spørgs-
mål. S støtter derfor intentionen i lovforslaget om at forhind-
re, at mindreårige indgår ægteskab. Det er S’s opfattelse, at
barnets tarv varetages bedst muligt, hvis børn beskyttes mod
at indgå ægteskab, før de er fyldt 18 år og dermed i øvrigt
vurderes myndige og i stand til at kunne træffe sådanne be-
slutninger.
S noterer sig de bekymringer, som bl.a. Børnerådet, Dan-
ske Advokater og Familieadvokater anfører omkring afskaf-
felsen af muligheden for dispensation fra alderskrav ved
indgåelse af ægteskab i Danmark. S anbefaler i den forbin-
delse, at Social-, Indenrigs- og Børneudvalget følger Folke-
tingets Præsidiums opfordring om, at udvalgene påtager sig
et ansvar for at følge, om lovgivningen får de tilsigtede virk-
ninger. Derudover anbefaler S, at udvalget løbende følger
konsekvenserne af lovgivningen i forhold til de retssikker-
hedsmæssige aspekter og de økonomiske og arvemæssige
forhold, som fortsat vil være forskellige for gifte eller ikke-
gifte, men samboende ikkemyndige forældre.
S noterer sig i den sammenhæng, at der de senere år er
givet et yderst begrænset antal dispensationer fra alderskra-
vet, at tallet er stærkt faldende, og at den familieretlige lov-
DokumentId
Journalnummer
L 94 - 2016-17 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
1710202_0002.png
2
givning i øvrigt løbende er tilpasset ændrede familiemønstre
og i dag understøtter etablering af forhold mellem ugifte og
samlevende, både hvad angår økonomiske og juridiske for-
hold vedrørende eksempelvis forældremyndighed og sam-
vær.
S noterer sig endvidere, at der, jf. lovforslaget bemærk-
ninger i forhold til eventuel anerkendelse af udenlandske
ægteskaber indgået af mindreårige, helt undtagelsesvist vil
være mulighed for, at anerkende et ægteskab, hvis der fore-
ligger tvingende grunde herfor, og en manglende anerken-
delse vil stille parterne i en urimelig situation. Desuden no-
terer S sig endelig, at lovforslaget vil blive administreret så-
dan, at Danmarks internationale forpligtigelser overholdes,
navnlig i forhold til retten til familieliv efter artikel 8 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
<>
Radikale Venstres, SF’s og Alternativets medlemmer af
udvalget er imod, at mindreårige kan indgå ægteskab. Det er
et grundlæggende fornuftigt princip i et moderne samfund,
at ægteskaber indgås mellem voksne mennesker, som er
fyldt 18 år. I RV, SF og ALT er vi imod tvangsægteskaber
af enhver art. Tvangsægteskaber er fuldstændigt uacceptable
i det danske samfund og bør altid møde politisk modstand.
Disse principper er grundlæggende for partiernes position på
dette område.
RV, SF og ALT er dog betænkelige ved den del af lov-
forslaget, der handler om fuldstændigt at afskaffe mulighe-
den for at dispensere fra alderskravet på 18 år. Retsstillingen
er i dag, at ægteskaber ikke kan indgås, hvis man er under
18 år. Der kan dog i visse tilfælde gives dispensation fra det-
te princip, og det mener partierne kan være fornuftigt i sær-
lige tilfælde. Dispensationerne gives ud fra en række kriteri-
er, f.eks. om den mindreårige er fyldt 15 år. Dette har børne-
og socialministeren også redegjort for i sit svar til spørgsmål
5 i udvalgsbehandlingen af lovforslaget, hvor hun om den
gældende praksis skriver, at dispensationer aldrig gives…
»Hvis en af parterne er under 15 år (…). Dette skyldes, at
den seksuelle lavalder er 15 år, jf. §222 i straffeloven«. Det-
te mener RV, SF og ALT er en tungtvejende årsag til at væ-
re betænkelig ved, om lovforslagets fuldstændige afskaffelse
af dispensationsmuligheden er proportional med myndighe-
dernes praksis på området. Flere anerkendte organisationer
på området har samme betænkeligheder. Børnerådet påpeger
eksempelvis, at den gældende praksis i dag tager højde for
de tilfælde, hvor der er gode grunde til at dispensere fra al-
derskravet, hvis det er i den mindreåriges interesse. Institut
for Menneskerettigheder problematiserer en absolut afskaf-
felse af dispensationskravet og henviser til, at indtil flere in-
ternationale organer er åbne over for, at der kan være mulig-
hed for at dispensere.
RV, SF og ALT er også betænkelige ved den del af lov-
forslaget, som handler om, at udenlandske ægteskaber, der
er indgået mellem mindst én mindreårig, fremadrettet ikke
kan anerkendes. Det kan være i den mindreåriges tarv, at så-
danne ægteskaber kan opnå anerkendelse. Dansk Røde Kors
anfører, at anerkendelse af udenlandske ægteskaber fortsat
bør være en mulighed, hvis parterne er fyldt mindst 15 år.
De henviser samtidig til en række sager på asylcentre, hvor
adskillelsen af par har været voldsom for de adskilte parter.
Adskillelsen har givet anledning til bekymring for deres
grundlæggende udvikling og trivsel. Børne- og socialmini-
steren har også i sit svar på spørgsmål § 20 spørgsmål nr. S
421 (folketingsåret 2016-17) redegjort for den nuværende
retsstilling på området: »Udgangspunktet er således efter
den gældende praksis, at danske myndigheder anerkender
ægteskaber, der er indgået i udlandet. Dette gælder også for
ægteskaber indgået af mindreårige mellem 15 og 17 år,
medmindre de er indgået under tvang«. Således yder den nu-
værende lovgivning beskyttelse af mindreårige fra tvangs-
ægteskaber. Disse anerkendes ikke i dag af de danske myn-
digheder. RV, SF og ALT mener samtidig, at praksis bør
strammes op, således at det sikres, at den nuværende ægte-
skabslovgivning altid fortolkes i henhold til formålet om, at
man skal undgå ægteskaber indgået af parter, der er under
18 år.
Endelig er partierne grundlæggende betænkelig ved lov-
forslaget, fordi processen omkring udvalgsbehandlingen har
været problematisk. Der er stillet en række spørgsmål om
f.eks. antallet af sager samt de konkrete baggrunde for dis-
pensationer de seneste 5 år. Dette har ministeren ikke kunne
redegøre fyldestgørende for. Herudover er der fortsat en
række spørgsmål i udvalget, som endnu ikke er blevet be-
svaret fyldestgørende. RV, SF og ALT finder med andre ord
ikke, at hverken problemet, som lovforslaget forsøger at lø-
se, er tydeligt, eller at konsekvenserne af gennemførelsen af
lovforslaget er tydelige.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og socialministeren,
tiltrådt af < >:
Til § 2
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 56 a, stk. 6, nr. 5,
ændres »Danmark,« til: »Danmark
eller«, og
§ 56 a, stk. 6, nr. 6,
ophæves.
Nr. 7 bliver herefter nr. 6.«
[Rettelse af skrivefejl]
Til § 4
2)
I
stk. 4
indsættes i
2. pkt.
efter »sådanne«: »ægteskaber
og registrerede«.
[Rettelse af skrivefejl]
L 94 - 2016-17 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
1710202_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om rettelse af en skrivefejl, da den foreslåede
ophævelse af udlændingelovens § 56, stk. 6, nr. 6, medfører,
at der i udlændingelovens § 56 a, stk. 6, nr. 5, ikke længere
skal være komma efter »Danmark«. Med ændringsforslaget
rettes tillige en skrivefejl i lovforslagets § 2, nr. 1, da der
skal være et komma efter »§ 56 a, stk. 6, nr. 6«.
Til nr. 2
Der er tale om rettelse af en skrivefejl, da lovforslagets §
4, stk. 4, 2. pkt., ligesom lovforslagets § 4, stk. 4, 1. pkt.,
skal vedrøre både ægteskaber og registrerede partnerskaber.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V)
Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF)
Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 94 - 2016-17 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
1710202_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 94
Bilagsnr.
1
2
3
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag fra børne- og socialministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 94
Spm.nr.
1
Titel
MFU spm. om, hvordan praksis vil blive ift. undtagelsesvis at aner-
kende udenlandske ægteskaber indgået af mindreårige, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om Danmark med denne undtagelse vil komme til at aner-
kende mange udenlandske ægteskaber indgået af mindreårige, til bør-
ne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om konsekvenserne for en imam, der vier et ægtepar, hvor-
af den ene part er mindreårig, til børne- og socialministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvor mange kongebreve der er udstedt gennem de sidste 20
år med henblik på at give dispensation til indgåelse ægteskaber, hvor
en eller begge parter ikke er myndige, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der har været de konkrete begrundelser for dispensa-
tion i de sager, der har været de seneste 5 år, hvor der er givet dispen-
sation fra alderskravet på 18 år for at indgå ægteskab i Danmark, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke muligheder der er for at skærpe eller præcisere be-
kendtgørelsen til loven og dermed afgrænse muligheden for dispensa-
tion fra alderskravet, hvis dispensationskravet bevares, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt forældreskab med den nuværende lovgivning gør
en mindreårig myndig, til børne- og socialministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorvidt en mindreårig i tilfælde af ægteskab under den nu-
værende lovgivning bliver myndiggjort på lige vilkår med den voksne
ægtefælle, til børne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der – i det tilfælde, at lovforslaget om at afskaffe dispensati-
onskravet gennemføres – er mulighed for at iværksætte en målrettet og
særlig socialpædagogisk støtte til de mindreårige, som i fremtiden ik-
ke får deres ægteskaber anerkendt, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke vestlige lande der har et absolut alderskrav på 18 år
for indgåelse af ægteskab, til børne- og socialministeren, og ministe-
rens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
L 94 - 2016-17 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
1710202_0005.png
5
11
12
13
14
15
16
17
18
Spm. om at bekræfte, at lovforslaget ikke ændrer på samboende unges
ret til beskyttelse af privatlivet, selv om den ene eller begge er under
18 år, til børne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan en underkendelse af en asylansøgende mindreårig
persons udenlandske ægteskab kan påvirke adgangen til familiesam-
menføring, til børne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det fortsat er en evt. værge, der handler på en ung, mindre-
årig persons vegne, også ift. den uges eventuelle barn, hvis den uge ik-
ke er gift, til børne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en samlet oversigt, der viser, hvor der er sammenfald af ret-
tigheder og forskelle i rettigheder mellem ægtefæller og ugifte samle-
vende, til børne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at tydeliggøre retsstillingen efter lovforslagets vedtagelse for
et barn/foster af en ugift mindreårig, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om mindreårige forældre efter lovforslagets vedtagelse har den
samme adgang til at opnå fælles forældremyndighed, til børne- og so-
cialministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, om – og i så fald hvordan – det kan stille en
ung kvinde på 17 år ringere i forhold til at opnå asyl eller på anden vis
opholdstilladelse, hvis hendes ægteskab til en mand over 18 år, som
hun er rejst til Danmark med, ikke anerkendes, til børne- og socialmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om Udlændingestyrelsen i behandlingen af en ansøgning om
asyl fra en mindreårig kvinde, der er gift med en mand over 18 år, og
hvor ægteskabet mellem de to ikke anerkendes, vil tage hensyn til, om
hun er - eller har været - udsat for et tvangsægteskab, til børne- og so-
cialministeren, og ministerens svar herpå