anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
Dato:
29. november 2016
Til Skatteministeriet
Høringssvar vedrørende:
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, L93 (2016-2017).
Resumé
I nærværende høringssvar fremsætter Danmarks Frie AutoCampere, der er Danmarks næststørste
autocamperforening, ønske om ændring af den i § 5a stk. 2 fastlagte beløbsgrænse fra 12.100 kr. til
mindst 17.500 kr. og afgiftssatsen fra 60% til mindre end eller lig 51%, således at afgiften af en
almindelig autocamper i denne lovændring nedsættes tilsvarende til afgiftsnedsættelsen på en
almindelig, anden personvogn.
Ændringen forventes at være udgiftsneutral eller at give et mindre, positivt provenu.
Begrundelse
Afgiften på personbiler omfattet af § 5a stk. 2 (autocampere) er - ligesom for andre danske
personbiler - blandt verdens højeste. Dette har Regeringen sammen med forligspartierne ønsket at
ændre med både med nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler i lov nr.
1892 af 29/12/2015 og nu med øgning af satserne for afgiftsberegning i Finansloven for 2017.
Lovforslaget L 93 er begrundet med ønsket om at øge mængden af trafiksikre, familievenlige biler.
Dette ønske byder vi velkomment, idet de nuværende afgiftssatser for autocampere med til at
bremse udskiftningen af ældre autocampere til de nye modeller, der dels er langt mere
miljøvenlige og dels meget sikrere, idet ABS, ESP og airbags først nu er ved at være standardudstyr
i autocampere.
Lovforslaget nævner specifikt, at også afgiftsgrænserne for autocampere ændres helt tilsvarende
som for andre personbiler – men, som vi viser nedenfor, har den foreslående ændring desværre i
praksis ingen effekt for autocampere. Det havde ændringsloven nr. 1892 af 29/12/2015 heller ikke.
Nuværende afgiftsberegning for autocampere - i praksis:
Autocampere bliver afgiftsberigtiget med enten 105/150 % (§ 4 stk. 1, 2. pkt.) eller med 60 % (§ 5a
stk. 2) af beløbet over 12.100 kr.
Der er væsentlig forskel på de to beregningsmetoder. Beregningsmetoden med 105/150 % tager
for en autocamper udgangspunkt i værdien af bilen, som den så ud da den forlod bilfabrikken.