Skatteudvalget 2016-17
L 93 Bilag 9
Offentligt
1705740_0001.png
anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Dato:
20. december 2016
Til Skatteudvalget og Skatteordførerne
Mon vores høringssvar til L 93 er blevet læst?
Det skulle jfr. Venstre-regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti´s aftale
om Finansloven for 2017 blive lettere at være dansker på enkelte punkter, hvoraf ændring af loven om
registreringsafgift er ét af dem.
Vi kan se, at Skatteministeriet i Høringsskemaet til L 93 (dateret 6. dec, j.nr. 16-1708178) ud for vores
høringssvar henviser deres behandling af et andet høringssvar – som ganske vist også handler om
registreringsafgift for autocampere, men som ikke har det samme fokus som det, vi har indsendt.
Derfor tillader vi os at sende vores høringssvar direkte til jer. Vi vil gerne understrege, at vores ide, om at
give også denne form for familiebil – med 4 sengepladser og køkken – mulighed for at blive udskiftet til en
nyere, mere miljøvenlig og trafiksikker udgave og holde ferie i Danmark, på bundlinjen må forventes at give
et skattemæssigt”+”. Dette modsiges ikke af Skatteministeriet, men svaret fra Skatteministeriet lyder:
”Der er ikke fagligt grundlag for at antage markante ændringer i turismen i Danmark som følge af
øget salg af autocampere”.
Dette svar skyldes formentlig ukendskab til autocampere, autocamperturisme og de analyser, som er blevet
udarbejdet herom. Vi tillader os derfor at henvise til ref. 1) fra Videncenter for Kystturisme, som viser
potentialet for autocamperturisme i Danmark især i yderdistrikterne og kystområderne, og til statistikkerne
i ref. 2) og ref. 3), som begge beskriver autocamperturismen som den hurtigst voksende turistform i Europa
med f.eks. ca. 24% flere ny-indregistrerede autocampere i Tyskland i 2016 end i 2015. Ganske vist er de
danske tal i ref. 3) små i forhold til de tyske, men retningen er helt den samme. Og en del af disse tyske ny-
indregistrerede autocampere kunne have været indregistreret i Danmark i stedet, hvis vores afgifter havde
været mere rimelige!
Desuden henviser vi til ref. 4) og ref. 5), som beskriver, at autocamperturisme er en temmelig miljøvenlig
turismeform kun overgået af turisme ved turistbusser og hotelophold.
Rigtig mange autocamperbrugere har brug for autocamperens faciliteter på grund af større eller mindre
handicaps på grund af alder eller sygdom. Denne ferieform er utrolig fleksibel, og bruges derfor af mange,
der ikke kan rejse og feriere på anden måde. Også denne gruppe bilister har brug for, at det bliver lettere at
være dansker!
Vi forventer ikke at kunne skabe
”Markante ændringer i turismen i Danmark”
ved den foreslåede ændring
af afgiften autocampere, og det er ikke vores pointe. Men i det lovforslag L 93, der d. 19. december 2016
L 93 - 2016-17 - Bilag 9: Henvendelse af 20/12-16 fra Danmarks Frie AutoCampere
1705740_0002.png
har passeret 2. behandling, er der tale om en ren udgift for staten, og det er os helt uforståeligt, at
Skatteministeriet ikke griber denne enkle mulighed for skabe arbejdspladser og indtægter til vores land.
Vi er helt klar over, at vi er sent ude – denne lov har haft en meget kort gennemløbstid i Folketinget, og det
er måske på grund af tidspresset, at ikke alle høringssvar har fået en optimal behandling.
Autocamperen er så dyr i anskaffelse, at den i mange familier er den eneste bil – og dagligt bruges som
sådan. Vi ønsker ikke særbehandling af autocampere i forhold til andre personbiler. Vi ønsker alene, at
ligestillingen med andre personbiler, som den eksisterede før 2016, genoprettes.
Vores – og 2 andre høringssvar – har understreget, at hverken denne lovændring eller den tidligere
lovændring, hvor afgiftsprocenten blev sænket, i praksis gælder for autocampere, hvilket Skatteministeriet i
høringsskemaet medgiver os. Vi mener af ovennævnte grunde, at denne forskelsbehandling mellem
personbiler er forkert og beder derfor om:
1) At Skatteudvalget og Skatteordførerne lytter til vores høringssvar og oplysningerne her, medtager
disse i en fornyet behandling af lovforslaget og tilretter dette med henblik på ligestilling.
2) En klar tilkendegivelse fra forligspartierne af deres begrundelse for at undtage autocampere for
afgiftslettelsen, hvis dette fortsat er beslutningen.
Venlig hilsen
Henrik Krebs, Formand
Jytte Jakobsen, Sekretær
Ref. 1) Rapporten ”Potentialet for Autocamperturisme – med fokus på landdistrikter”, Marts 2014,
udarbejdet af Videncenter for Kystturisme
http://www.livogland.dk/sites/livogland.dk/files/dokumenter/publikationer/potentialer_for_autocampera
nalyse.pdf
Ref. 2) Autocamperturismens vækst i Tyskland i 2016:
https://www.civd.de/statistik/marktanalyse/aktuelle-zahlen.html
Ref. 3) Autocamperturismens vækst i Europa:
http://www.e-c-
f.com/fileadmin/templates/4825/images/statistics/europazul-4.pdf
Ref. 4) Undersøgelse af Autocampere og CO
2
forbrug i sammenligning med andre ferieformer:
http://civd.adm.in/fileadmin/civd/pdf/Fachpublikationen/CO2-Bilanz-Reisen_Motorcaravan_Feb2013.pdf
Ref. 5) En populært skrevet artikel om emnet autocampere og miljø:
http://www.oekoalltag.de/wer-mit-
dem-wohni-reist-fahrt-umweltfreundlich/
Side
2
af
2