Skatteudvalget 2016-17
L 93 Bilag 6
Offentligt
1699792_0001.png
9. december 2016
J.nr. 16-1708178
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt høringssvar modtaget
efter høringsfristens udløb vedrørende forslag til lov om ændring af registreringsafgiftslo-
ven.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 93 - 2016-17 - Bilag 6: Supplerende høringssvar, fra skatteministeren
1699792_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater
Danske Advokater har ingen be-
mærkninger vedrørende lovforsla-
gets fordelingspolitiske indhold.
Danske Advokater anfører, at
ikrafttrædelsesbestemmelsen ikke
er fuldt ud i overensstemmelse
med EU-rettens bestemmelser om
varers frie bevægelighed.
Det skyldes, at eksportgodtgørelse
efter lovforslagets ordlyd efter den
22. november skal beregnes på
baggrund af det forhøjede skala-
knæk frem for det skalaknæk og de
satser, der er anvendt ved den op-
rindelige afgiftsberigtigelse. Dan-
ske Advokater anfører, at dette re-
sulterer i dobbeltbeskatning i strid
med EU-retten, idet det ikke er det
fulde oprindelige afgiftsindhold
med regulering for almindeligt
værditab, der refunderes ved ek-
sport. Danske Advokater foreslår
som løsning, at der indføres regler
om, at eksportgodtgørelse bereg-
nes på baggrund af det skalaknæk,
som var gældende ved indregistre-
ring af køretøjet i Danmark.
Som anført i bemærkningerne til
L181 af 20. marts 2002, er reglerne
om godtgørelse i registreringsaf-
giftsloven indført på baggrund af
EU-Kommissionens tilkendegivel-
ser om, at registreringsafgift udgør
et potentielt problem i det indre
marked, fordi der i mange tilfælde
sker dobbeltbeskatning, hvis en bil
først indregistreres i en medlems-
stat og derefter som brugt indregi-
streres i en anden medlemsstat.
Skatteministeriet er dog ikke be-
kendt med, at EU-Kommissionen
på noget tidspunkt har anført, at
der efter traktatens bestemmelser
er et egentligt EU-retligt krav på
godtgørelse af residualafgiften i
køretøjer ved udførsel.
Dette stemmer overens med EU-
Domstolens praksis, hvorefter
EU-retten ikke indeholder et for-
bud mod den dobbeltbeskatning,
som opstår, når samme vare af-
giftsbelastes i flere medlemsstater.
Af EU-Domstolens afgørelse i de
forenede sager C-290/05 og C-
333/05 – Nádasdi fremgår det
endvidere af præmis 49, at ”Artikel
90 EF ikke har til formål at for-
hindre en medlemsstat i at indføre
nye afgifter eller i at ændre pro-
centsatsen eller beregningsgrund-
laget for eksisterende afgifter”.
Side 2 af 5
L 93 - 2016-17 - Bilag 6: Supplerende høringssvar, fra skatteministeren
1699792_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Baggrunden for forslagets § 2, stk.
4, er, at brugte biler, som eksporte-
res, dermed ligestilles med brugte
biler, som sælges i Danmark. Æn-
dres bestemmelsen i overens-
stemmelse med Danske Advoka-
ters forslag, vil det således betyde,
at biler, som eksporteres den 22.
november 2016 eller senere, ikke
vil lide det kapitaltab, som følger
af nedsættelsen af registreringsaf-
giften. Kapitaltabet ville dermed
alene blive realiseret, når en brugt
bil blev solgt til en dansk køber.
Forslaget fra Danske Advokater
indebærer en forskelsbehandling
mellem biler, der handles nationalt
og biler, der eksporteres, som efter
Skatteministeriets opfattelse ikke
kan begrundes i EU-retten.
Danske Advokater bemærker, at
der efter lovforslagets § 2, stk. 5,
sker en forskelsbehandling for kø-
retøjer, hvoraf der betales for-
holdsmæssig registreringsafgift.
Det skyldes, at køretøjet ved be-
gyndelsen af registreringsperioden
afgiftsberigtiges baseret på en an-
tagelse om værditabet frem til kø-
retøjets udgang af ordningen. Hvis
dette værditab ved registreringspe-
riodens afslutning har været min-
dre end forventet, kan der efter
anmodning fastsættes en ny af-
giftspligtig værdi og afregnes af-
giftsdifference på baggrund heraf.
Afgiftsnedsættelsen med virkning
fra den 22. november 2016 medfø-
rer, at køretøjer, som forud for
dette tidspunkt er på en ordning
med forholdsmæssig registrerings-
afgift, men som udgår af ordnin-
gen efter den 22. november 2016,
Det bemærkes, at lovforslagets § 2,
stk. 5, i vidt omfang gengiver gæl-
dende ret af informationshensyn.
Det er korrekt, at beregningen af
afgiftsdifferencer i nogle tilfælde
kan medføre en tilbagebetaling af
afgift til ejere af biler på en ord-
ning med forholdsmæssig registre-
ringsafgift. Det er imidlertid en na-
turlig følge af det bærende princip
om, at afgiftsnedsættelsen får virk-
ning fra fremsættelsen af lov-
forslaget den 22. november 2016,
uden at der etableres særlige foran-
staltninger i forhold til den forud-
gående periode.
Side 3 af 5
L 93 - 2016-17 - Bilag 6: Supplerende høringssvar, fra skatteministeren
1699792_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vil kunne opnå en større afgiftsdif-
ference og dermed godtgørelse
end forudsat, idet afgiften genbe-
regnes på baggrund af det forhøje-
de skalaknæk, hvorved afgiften
bliver mindre. Danske Advokater
foreslår, at der alene skal ske regu-
lering af den del af registreringsaf-
giften, som vedrører perioden fra
den 22. november 2016 og frem.
Danske Advokater bemærker, at
det fremgår af lovforslaget, at der
ved genberegning af afgiften tages
udgangspunkt i køretøjets reelle
handelspris, dvs. den pris, som er
grundlag for køretøjets faktiske af-
giftsberigtigelse i perioden fra lov-
forslagets fremsættelse til lovens
ikrafttræden. Danske Advokater
anfører, at hvis der skal tages ud-
gangspunkt i denne handelspris,
skal der tages højde for en eventu-
el afgiftsnedsættelse, da handels-
prisen alt andet lige er lavere efter
afgiftsnedsættelsen end inden af-
giftsnedsættelsen. Desuden anfører
Danske Advokater, at der ikke bør
regnes tilbage fra den reelle han-
delspris, men at afgiften i stedet
bør beregnes på ny ud fra køretø-
jets afgiftspligtige værdi, som ikke
ændres i forbindelse med en af-
giftsnedsættelse. Den metode, som
fremgår af lovforslaget, hvor der
regnes tilbage fra køretøjets han-
delspris, medfører, at køretøjets
afgiftspligtige værdi på papiret sti-
ger, selvom dette ikke er i overens-
stemmelse med de faktiske for-
hold. På den baggrund anbefaler
Danske Advokater, at det præcise-
res, at genberegningen skal tage
udgangspunkt i køretøjets afgifts-
Som det også fremgår af kommen-
taren til høringssvaret fra Auto-
Branchen Danmark, beregnes regi-
streringsafgiften for brugte biler
som en andel af handelsprisen inkl.
afgift, givet bilens værditab mv.
Dette er baggrunden for, at genbe-
regningen af registreringsafgiften
foretages med udgangspunkt i kø-
retøjets faktiske handelspris, dvs.
den pris, som er grundlag for bi-
lens afgiftsberigtigelse i perioden
fra lovforslagets fremsættelse og til
lovens ikrafttræden.
Side 4 af 5
L 93 - 2016-17 - Bilag 6: Supplerende høringssvar, fra skatteministeren
1699792_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pligtige værdi, som virksomheder-
ne har beregnet, og ikke den oply-
ste handelspris, som alt andet lige
er forskellig henholdsvis før og ef-
ter afgiftsnedsættelsen.
Danske Advokater bemærker, at
eksemplet på side 10 i lovforslaget
bør tage højde for, at reguleringen
skal ske på baggrund af den af-
giftspligtige værdi og ikke på bag-
grund af handelsprisen.
Danske Advokater anfører desu-
den, at der i forhold til den an-
vendte handelspris bør tages højde
for, at SKATs system er baseret på
historiske priser, og at historiske
priser ikke afspejler prisen på han-
delstidspunktet i forbindelse med
en afgiftsnedsættelse.
Det fastholdes, at beregningen skal
tage udgangspunkt i handelsprisen,
jf. ovenstående.
Det er ikke korrekt, at SKATs sy-
stem er baseret på historiske pri-
ser. Handelspriserne justeres lø-
bende, hvilket betyder, at der ved
genberegningen tages udgangs-
punkt i de reelle handelspriser.
Side 5 af 5