Skatteudvalget 2016-17, Skatteudvalget 2016-17, Skatteudvalget 2016-17
L 92 , L 92 A , L 92 B
Offentligt
1703094_0001.png
14. december 2016
J.nr. 16-0315436
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 92 - Forslag til lov om ændring af lov om vurdering af landets faste ejen-
domme, lov om kommunal ejendomsskat og lov om finansiel virksomhed (Videreførelse
af vurderingerne med ét år, fremrykning af beskatningsgrundlaget, bestemmelser om
indsamling og registrering af data m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 13. december 2016. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 92a - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at redegøre for provenuvirkningerne af et ændringsforslag om, at ejendomsvurderingerne reguleres ud fra forbrugerprisindekset, til skatteministeren
1703094_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningerne af et ændringsforsalg om, at ejendoms-
vurderingerne reguleres ud fra forbrugerprisindekset?
Svar
2011-vurderingen for ejerboliger og 2012-vurderingen for erhvervsejendomme m.v. er i
to omgange videreført som først vurderinger i 2013/2014 og dernæst som vurderinger i
2015/2016. Der er samtidig indført visse nedslag (rabatter). Med lovforslaget foreslås det,
at 2011/2012-vurderingerne samt nedslagene videreføres yderligere til ét år 2017/2018.
Spørgsmålet forstås således, at den ønskede regulering af ejendomsvurderingerne med
udviklingen i forbrugerpriserne alene vedrører den foreslåede videreførelse af vurderin-
gerne, dvs. vurderingerne for 2017/2018. For ejerboliger betyder det, at vurderingen i
2015 videreføres som en 2017-vurdering, således at det er prisudviklingen fra 2015 til
2017, der skal reguleres for. Tilsvarende skal der for erhvervsejendomme m.v. reguleres
for prisudviklingen i perioden 2016-2018.
Forbrugerpriserne skønnes ifølge Økonomisk Redegørelse, december 2016, at stige med
0,2 pct. i 2016, 1,2 pct. i 2017 og 1,5 pct. i 2018. Med udgangspunkt heri er det forudsat,
at ejendomsvurderingerne skal reguleres med 1,4 pct. for perioden 2015-2017 (ejerboli-
ger) og med 2,7 pct. for perioden 2016-2018 (erhvervsejendomme m.v.). Det er derud-
over forudsat, at de gældende nedslag (rabatter) videreføres.
En sådan regulering vil alene have provenumæssige konsekvenser i 2017, hvor den skøn-
nes isoleret set at medføre et merprovenu på ca. 12 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 9
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
De samlede provenumæssige konsekvenser i
2017 af lovforslaget og regulering af ejendomsværdierne vil i så fald være et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 28 mio. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb på ca. 21 mio. kr.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af regulering af ejendomsvurderingerne, 2017
Mio. kr.
Lovforslaget
Virkning af regulering
I alt
Kilde: Egne beregninger med lovmodellen
Umiddelbar virkning
-40
12
-28
Efter tilbageløb
-30
9
-21
Hele provenuvirkningen kan henføres til ejendomsværdiskatten og vedrører de ejerboli-
ger, hvor der betales ejendomsværdiskat efter den aktuelle vurdering. I 2018 og senere er
der ingen virkning fra ejendomsværdiskatten. Ejendomsværdiskatten beregnes på bag-
grund af den aktuelle vurdering i skatteåret. Fra og med 2018 vil beskatningen ske på
baggrund af den kommende 2018-vurdering for ejerboliger, der vil blive baseret på det
nye ejendomsvurderingssystem.
Side 2 af 3
L 92a - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at redegøre for provenuvirkningerne af et ændringsforslag om, at ejendomsvurderingerne reguleres ud fra forbrugerprisindekset, til skatteministeren
1703094_0003.png
Der er ingen provenumæssige konsekvenser for grundskylden af prisreguleringen. Det
skyldes, at grundværdierne ifølge 2017-vurderingen for ejerboliger og 2018-vurderingen
for de øvrige ejendomme aldrig bliver beskatningsgrundlag for grundskyld. Som følge af
fremrykningen af beskatningsgrundlaget for grundskyld og dækningsafgift fra 2019, jf.
lovforslaget, vil grundskyld mv. fra 2019 for ejerboliger og 2020 for andre ejendomme
blive beregnet på baggrund af de kommende vurderinger i 2018 og 2019, der vil blive
baseret på det nye ejendomsvurderingssystem.
Som det også fremgår af mit svar på spørgsmål 5, kan regeringen ikke støtte et ændrings-
forslag med ovennævnte indhold, der vil betyde, at flere ejere får beregnet ejendomsvær-
diskat af en for høj vurdering.
Side 3 af 3