Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 90 Bilag 7
Offentligt
1702104_0001.png
Til lovforslag nr.
L 90
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 00. december 2016
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af
vedvarende energi, lov om sikkerhed ved elektriske anlæg, elektriske
installationer og elektrisk materiel (elsikkerhedsloven) samt om ophævelse af
lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser
(Udfasning af PSO-opkrævning, ophævelse af ForskEL, finansiering af Sikkerhedsstyrelsens virksomhed på
elsikkerhedsområdet og nedjustering af balanceringsgodtgørelse)
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2016 og var
til 1. behandling den 29. november 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-, Forsy-
nings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen, og energi-, forsynings- og klimaministeren orientere-
de samme dag udvalget herom. Den 25. november 2016
sendte energi-, forsynings- og klimaministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til energi-, forsynings-
og klimaministeren til mundtlig besvarelse, som denne har
besvaret i et åbent samråd med udvalget den 7. december
2016. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det tale-
papir, der dannede baggrund for hans mundtlige besvarelse
af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til energi-, forsynings-
og klimaministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget beklager, at det
postfaktuelle samfund åbenbart nu også har ramt Danmark.
Danmark har gennem mange år fået opbygget et godt og
effektivt PSO-system, et klimabidrag, som har fungeret på
en måde, så alle elforbrugere både husholdninger og er-
hvervsliv gennem elregningen har finansieret den grønne
omstilling på energiområdet. PSO-systemet har dels medvir-
ket til, at den grønne omstilling har kunnet fungere frigjort
fra de årlige prioriteringer i finanslovene, dels bidraget til, at
produktionsprisen på strøm løbende er blevet lavere, fordi
DokumentId
Journalnummer
L 90 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1702104_0002.png
2
der er kommet mere og mere billig vedvarende energi ind på
elnettet.
Da Kommissionen kontaktede Danmark og gjorde op-
mærksom på, at vort PSO-system kunne være i traktatstrid,
fordi den opkrævede PSO alene tilbageføres til danske pro-
ducenter af grøn strøm, kunne PSO-systemet blot være ju-
steret, så en mindre del af PSO’en kunne gå til udenlandske
VE-producenter, således som en række andre lande valgte.
Den såkaldte åbningsløsning.
Denne løsning har været anvendt i 2016 ved udbud af
solceller i Danmark og i Tyskland. Det danske udbud inde-
bar, at 2,4 MW solceller kunne etableres i Tyskland med
dansk PSO-støtte, mens 50 MW solceller udbudt af Tysk-
land kunne etableres i Danmark med tysk PSO-støtte. Altså
den model, som regeringen angiveligt vil forhindre ved at
vælge finanslovsløsningen.
Resultatet af det gensidige udbud blev, at ingen dansk
PSO går til Tyskland (kunne have beløbet sig til samlet 4
mio. kr.), mens der etableres 50 MW solceller i Danmark fi-
nansieret af tysk PSO. Det fremgår af ministerens svar på
spm. 13, at der ydes en fast afregningspris på ca. 40
øre/kWh i 20 år, hvilket svarer til en samlet støtte på knap
57 mio. kr. Dette faktiske eksempel på brug af åbningsløs-
ningen er således en stor fordel for Danmark.
Men regeringen valgte at benytte lejligheden til at indfri
et hedt ønske fra store dele af dansk erhvervsliv om helt at
slippe for deres klimabidrag. Alle forsøg på at få regeringen
til at se seriøst på en åbningsløsning blev afvist. Regeringen
havde nemlig en anden dagsorden.
Baggrunden, for at regeringen – desværre med opbakning
fra S, RV og SF – nu har besluttet at flytte hele finansierin-
gen af den grønne omstilling over på finansloven, har såle-
des alene været et mål om at frigøre dansk erhvervsliv for at
bidrage til den grønne omstilling, også selv om især er-
hvervslivet har nydt godt af denne investering og gennem de
seneste 5-10 år løbende har fået lavere elpriser i forhold til
andre EU-lande.
Under falsk dække af at EU har erklæret det danske PSO-
system for ulovligt, har man i et samarbejde med stort set
hele den danske presse foregøglet, at det var en tvungen op-
gave at flytte finansieringen af den grønne omstilling over
på finansloven og lade skatteborgerne betale det fulde beløb
fremover. Enhedslisten tager hatten af for kampagnens suc-
ces og konstaterer, at når flertallet og medierne rotter sig
sammen, kan selv ikke Enhedslisten trænge igennem den
falske kampagne og få medier til at beskrive sagens rette
sammenhæng. Det postfaktuelle samfund har desværre også
ramt Danmark.
Det er således også lykkedes regeringen at foregøgle, at
den stigende PSO-udgift var til skade for dansk erhvervsliv,
selv om fakta er, at erhvervslivet dels har fået en langt lave-
re samlet energiudgift til el end forudsat i energiaftalen fra
2012, dels at PSO-delen heraf stort set var som forudsat i
energiaftalen for perioden 2017 og frem. Ifølge et notat fra
Folketingets økonomiske konsulenter kan forskellen opgø-
res til ca. 250 mio. kr. årligt, men denne forhøjelse mere end
kompenseres ved, at den samlede elpris for en typisk er-
hvervsvirksomhed inkl. PSO er faldet med 9,5 mio. kr. årligt
i forhold til forudsat i energiaftalen.
Der var således ikke nogen objektiv begrundelse for at
reducere erhvervslivets PSO-bidrag yderligere, end den lem-
pelse der allerede var blevet gennemført med vækstpakken i
2014. Forudsætningerne var ikke skredet, som hævdet af mi-
nisteren og regeringen, hvad angår erhvervslivet.
Forligspartierne har tilmed valgt at overflytte finansierin-
gen til finansloven i strid med EU’s anbefalinger. Kommis-
sionens energimyndighed DG-Energi har således opstillet en
række retningslinjer for, hvorledes landene bedst indretter
deres støtte til grøn energi. Her fremhæves, at der anbefales
et »stabilt finansieringssystem«, som er »uden for budgetfi-
nansieringen« for at undgå usikkerheder m.m. Altså en di-
rekte frarådning af at sætte finansieringen på finansloven.
Kun ganske få EU-lande har den grønne støtte på finanslo-
ven, og blandt den gruppe af lande, som skulle ændre deres
PSO-model, er Danmark det eneste land, der har valgt fi-
nanslovsløsningen.
Kort før PSO-aftalen blev indgået, kom det endvidere
frem, at Kommissionen i længere tid har arbejdet med en
harmoniseret PSO-model, hvor alle lande skal indføre den
åbningsmodel, som regeringen blankt har afvist, angiveligt
fordi man ikke ville have en model, der overfører dansk
PSO til udlandet. Enhedslisten har svært ved at tro, at mini-
steriet ikke har kendt til, at EU var på vej med netop et krav
om at sende PSO over grænsen. Det siger sig selv, at rege-
ringen havde travlt med at få aftalen på plads, inden det blev
alment kendt, at EU var på vej med et krav, som helt fjerne-
de hovedargumentet for finanslovsløsningen. Men igen var
den skjulte dagsorden, at erhvervslempelsen gik forud for en
fornuftig PSO-løsning.
Regeringen og PSO-aftaleparterne har forsøgt at fremstil-
le aftalen som værende til økonomisk fordel for de danske
husholdninger. Yderligere et eksempel på postfaktuel argu-
mentation. Hovedparten af de danske husholdninger kom-
mer til at betale merudgiften, ved at erhvervslivet slipper.
En række familier med de laveste indtægter skal yderligere
bidrage, ved at den grønne check reduceres. En ren asocial
finansiering. Kun ved at indregne nogle økonomiske fugle
på taget i form af hypotetiske lønstigninger og faldende va-
repriser som følge af lempelser for erhvervslivet kan hævdes
en gevinst for familien Danmark. Der eksisterer dog ingen
som helst dokumentation, for at sådanne teoretiske følge-
virkninger rent faktisk slår igennem, især ikke for menne-
sker med de laveste indtægter som kontanthjælpsmodtagere
og studerende.
Alternativets medlem af udvalget kan støtte de politiske
bemærkninger fra Enhedslisten.
Alternativet ønsker derudover at påpege det fatale i, at vi
med afskaffelsen af PSO-ordningen fjerner det langsigtede
økonomiske grundlag for den grønne omstilling. Dette lov-
forslag vil øge den danske klimabelastning markant: Ifølge
Klimarådet, regeringens egen klimarådgiver, med 3,1 mio. t
CO
2
, hvilket svarer til 6-7 pct. af Danmarks samlede CO
2
-
udledning.
Alternativet ønsker endvidere at påpege, at den demokra-
tiske proces omkring afskaffelsen af PSO-ordningen har væ-
L 90 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1702104_0003.png
3
ret yderst kritisabel. Som Enhedslisten skitserer, har debat-
ten omkring nødvendigheden af at afskaffe PSO-ordningen
været ekstremt ensidig og funderet på misforståelser og for-
vridning af fakta. Derudover er det beklageligt, at der i lov-
forslagets bemærkninger kun står 11 linjer om de »miljø-
mæssige konsekvenser«. Det angives ikke af partierne bag
aftalen selv, hvor stor CO
2
-merudledningen bliver som føl-
ge af PSO-afskaffelsen. Det finder Alternativet dybt bekla-
geligt. Når et flertal i Folketinget nu har besluttet at øge kli-
mabelastningen, må det i det mindste gøres det med åbne øj-
ne. Det er ligeledes beklageligt, at høringsfristen på lovfor-
slaget har været så kort. Høringsmaterialet blev udsendt fre-
dag den 18. november 2016 kl. 17.22 med svarfrist onsdag
den 23. november 2016 kl. 12.00. Flere har klaget over den-
ne meget korte frist bl.a. Dansk Gas Distribution, Danmarks
Naturfredningsforening (som »finder fristen urimelig ift. at
opnå en kvalificeret høring af lovforslaget og finder, at det
er et demokratisk problem«) og Greenpeace (»pga. helt uac-
ceptabel kort høringsfrist på to arbejdsdage, afstår vi fra at
give detaljerede kommentarer til selve lovforslaget«).
Udover de eventuelle problematikker, der kan opstå i for-
bindelse med EU-retten og den finanslovsløsning, man har
vedtaget, finder Alternativet, at den øgede klimabelastning,
som PSO-afskaffelsen vil medføre, er i direkte strid med Pa-
risaftalens forpligtelse om, at landenes klimaindsats skal væ-
re stigende over tid (ideen om »no back-sliding«; at det ikke
kun er reduktionerne, der skal være større, men også indsat-
sen – »the effort« (Parisaftalens artikel 3)). Alternativet er
bekymret for, om den danske fortolkning af »no back-sli-
ding« som en forpligtelse, der udelukkende skal følges på
EU-niveau, kan danne præcedens. Hvis alle lande følger det
danske eksempel og øger den nationale klimabelastning med
henvisning til et højere niveau for handling, når vi ikke det
globale mål om begrænse den globale opvarmning, inden
den får fatale og irreversible konsekvenser.
Alternativet ser derfor afskaffelsen af PSO’en som ude-
lukkende en spareøvelse for erhvervslivet og finder det både
ærgerligt og uforståeligt, at Folketingets øvrige partier –
med undtagelse af Enhedslisten – kunne gå med på regerin-
gens planer. Det er en hovedprioritet for Alternativet at sikre
stabile rammer for den grønne omstilling. Vi mener, at de,
der forbruger mest, skal betale mest. Vi mener, at elforbrug
skal erstatte fossilt forbrug og ikke blot øges generelt. Men
med lovforslaget vil den øgede mængde el komme fra fossi-
le kilder. Derfor kan Alternativet ikke støtte en afskaffelse
af PSO-ordningen og er ked af den ærgerlige, faktaforvri-
dende og ekskluderende proces, som afskaffelsen af PSO-
ordningen har været udtryk for.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
energi-, forsynings- og klimaministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 51, stk. 3,
indsættes efter »§ 22, stk. 1, nr. 4 og 5, og
stk. 5,«: »og«, og »og § 29« udgår.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk korrektion af sproglig karak-
ter.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V)
fmd.
Jacob Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA)
Mette Abildgaard (KF) Lars Aslan Rasmussen (S) Bjarne Laustsen (S) Malte Larsen (S) Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S)
Lea Wermelin (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
46
37
34
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
6
1
L 90 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1702104_0004.png
4
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
14
13
10
8
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
L 90 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1702104_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 90
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Orientering om høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministe-
ren
1. udkast til betænkning
Talepapir fra åbent samråd den 7/12-16, fra energi-, forsynings- og
klimaministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 90
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvorvidt en overflytning af PSO-støtten til grøn strøm fra
elforbrugerne til finansloven vil betyde, at staten dermed overtager en
stor del af finansieringen af anlægskapaciteten på elområdet, og elfor-
brugerne dermed ikke længere betaler alle elproduktionsomkostnin-
ger, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at en omkostningseffektiv udvik-
ling af energisystemet kræver investeringer i både produktion og be-
sparelse, og at den aftalte ændring af PSO-modellen betyder en om-
lægning fra forbrugerbetalt til statsbetalt kapacitetsfinansiering, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt en overflytning af PSO-støtten til grøn strøm fra
elforbrugerne til finansloven vil betyde, at konkurrencen mellem el-
produktion og elbesparelser forvrides, til energi-, forsynings- og kli-
maministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt PSO-aftalen forvrider konkurrencen mellem elfor-
syning og elbesparelser, og at oplyse, om der dermed er EU-retlig ba-
sis for, at virksomheder, der laver elbesparende udstyr, dermed vil
kunne anlægge en sag om unfair konkurrence, til energi-, forsynings-
og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at det daværende PreussenElectra i
2002 tabte en sag ved EU-domstolen, hvor selskabet anklagede den
tyske PSO-model for at være ulovlig statstilskud, og hvor selskabet
tabte sagen, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorvidt EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vest-
ager, har præciseret, at der ikke foreligger noget EU-krav om afskaf-
felse af PSO-systemet, og at Danmark er det eneste af de berørte lan-
de, som vil afskaffe PSO-på elregningen, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en oversigt over de elementer, elprisen i dag består af m.v.,
til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt det forslag, som Europa-Kommissionen den
30/11-16 har offentliggjort om at tvangsåbne energistøtte for udlandet,
2
3
4
5
6
7
8
L 90 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1702104_0006.png
6
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
stort set svarer til den åbningsløsning, som ministeren gentagne gange
har afvist var en farbar vej for en dansk PSO-løsning, til energi-, for-
synings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår ministeriet har fået viden om, at Europa-Kommissi-
onen var på vej med et udspil, som reelt svarer til den åbningsløsning,
som ministeren gentagne gange har afvist var en farbar vej for en
dansk PSO-løsning, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvornår ministeren har informeret Folketinget om, at Euro-
pa-Kommissionen var på vej med et udspil, som reelt pålægger Dan-
mark at indføre en åbningsløsning, som stort set svarer til den model,
som ministeren gentagne gange har afvist var en farbar vej for en
dansk PSO-løsning, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om ministeren har informeret partierne om, at Europa-Kommis-
sionen var på vej med et udspil, som reelt pålægger Danmark at indfø-
re en åbningsløsning, der stort set svarer til den model, som ministeren
gentagne gange har afvist var en farbar vej for en dansk PSO-løsning,
til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at en dansk implementering af det
forslag, som Europa-Kommissionen har fremlagt om åbning af de na-
tionale energistøttesystemer, ville være tilstrækkeligt til at ændre det
danske PSO-system for at imødekomme Europa-Kommissionens kri-
tik af det eksisterende danske PSO-system, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stor en årlig dansk PSO-støtte i hvor mange år der
maksimalt vil skulle gives til tyske selskaber til de 2,4 MW konkur-
renceudsatte solceller, og hvor stor en årlig tysk PSO-støtte i hvor
mange år danske selskaber maksimalt vil kunne modtage for de 50
MW solceller, som Tyskland konkurrenceudsætter, til energi-, forsy-
nings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der i kontakten med Europa-Kommissionen siden
den 1/3-16 har været ytret anbefalinger, betænkeligheder eller advars-
ler mod, at Danmark ændrer sin PSO-model til en finanslovsløsning,
til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Europa-Kommissionen har erklæret, at det danske
PSO-system er ulovligt, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om fremlæggelse af en plan for udbygning eller anvendelse af
VE, som stiger i takt med, at det samlede energiforbrug vil stige, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om konsekvensen for regeringens 2030-mål i forhold til udbyg-
ning af VE, samt hvordan Danmark undgår, at husstandskunderne en-
der med at betale for den øgede udbygning, som er nødvendig, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der er givet retvisende informationer til Folketin-
get, når ministeren i bemærkningerne til lovforslaget skriver, at »Bag-
grunden for PSO-aftalen er, at Europa-Kommissionen har erklæret
L 90 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1702104_0007.png
7
PSO-systemet traktatstridigt«, til energi-, forsynings- og klimaministe-
ren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 90
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om, hvorvidt regeringen har sikret sig, at den indgåede
PSO-aftale ikke strider mod EU-retten, til energi-, forsynings- og kli-
maministeren
B
Samrådsspm. om, hvad den danske tilslutning til Parisaftalen indebæ-
rer i forhold til klimaaftalens forpligtelse om, at landenes klimaindsats
skal være stigende over tid, til energi-, forsynings- og klimaministeren