Sagsnr.: 16/10243
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
November 2016
Høringsnotat
til
Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervis-
ning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede m.m.)
1. Indledning
Et udkast til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne (FVU-tilbud for tosprogede m.m.) har i perioden fra den 29. august 2016 til den 23. september
2016 kl. 12.00 været sendt i høring hos 35 myndigheder og organisationer. Udkastet blev også offent-
liggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 20 af de hørte myndigheder og organisationer. Otte høringssvar inde-
holder bemærkninger til lovforslagsudkastet.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer i lovforslagsudkastet:
Formålsbestemmelsen i lovens § 1 er opdelt med henblik på forbedret læsbarhed.
I de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2. indsættes ’mundtlige’ før ’dansksproglige kompe-
tencer’.
I de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2. præciseres, at der som under forsøget også fremad-
rettet vil blive stillet krav til lærere på FVU-start om at være uddannet lærer i dansk som andet-
sprog eller tilsvarende.
3. De væsentligste bemærkninger til lovforslaget
3.1. Generelle bemærkninger
Der er generelt stor opbakning til lovforslaget.
3.2. Udvidelse af målgruppen for FVU-start
DA finder, at det er positivt, at regeringen inden for rammerne af FVU vil skabe bedre betingelser for
tosprogedes danskundervisning. DA støtter både indførsel af det nye fag i mundtlig fremstilling og
formidling, FVU-start, som er målrettet tosprogede deltagere, og at der skabes mulighed for, at FVU i
læsning, stavning og skriftlig fremstilling kan tilrettelægges særligt for tosprogede deltagere.
DA mener, at permanentgørelsen af de to tilbud ikke må slække kommunernes fokus på, at flygtninge
får mest muligt ud af danskuddannelserne.
Danmarks Evalueringsinstitut bemærker, at der er grund til at overveje, om FVU er det mest oplagte
tilbud for alle tosprogede deltagere på FVU, idet der allerede findes ”Danskuddannelse til voksne ud-
1