Undervisningsudvalget 2016-17
L 89 Bilag 1
Offentligt
1689983_0001.png
Sagsnr.: 16/10243
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
November 2016
Høringsnotat
til
Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervis-
ning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede m.m.)
1. Indledning
Et udkast til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne (FVU-tilbud for tosprogede m.m.) har i perioden fra den 29. august 2016 til den 23. september
2016 kl. 12.00 været sendt i høring hos 35 myndigheder og organisationer. Udkastet blev også offent-
liggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 20 af de hørte myndigheder og organisationer. Otte høringssvar inde-
holder bemærkninger til lovforslagsudkastet.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer i lovforslagsudkastet:
Formålsbestemmelsen i lovens § 1 er opdelt med henblik på forbedret læsbarhed.
I de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2. indsættes ’mundtlige’ før ’dansksproglige kompe-
tencer’.
I de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2. præciseres, at der som under forsøget også fremad-
rettet vil blive stillet krav til lærere på FVU-start om at være uddannet lærer i dansk som andet-
sprog eller tilsvarende.
3. De væsentligste bemærkninger til lovforslaget
3.1. Generelle bemærkninger
Der er generelt stor opbakning til lovforslaget.
3.2. Udvidelse af målgruppen for FVU-start
DA finder, at det er positivt, at regeringen inden for rammerne af FVU vil skabe bedre betingelser for
tosprogedes danskundervisning. DA støtter både indførsel af det nye fag i mundtlig fremstilling og
formidling, FVU-start, som er målrettet tosprogede deltagere, og at der skabes mulighed for, at FVU i
læsning, stavning og skriftlig fremstilling kan tilrettelægges særligt for tosprogede deltagere.
DA mener, at permanentgørelsen af de to tilbud ikke må slække kommunernes fokus på, at flygtninge
får mest muligt ud af danskuddannelserne.
Danmarks Evalueringsinstitut bemærker, at der er grund til at overveje, om FVU er det mest oplagte
tilbud for alle tosprogede deltagere på FVU, idet der allerede findes ”Danskuddannelse til voksne ud-
1
L 89 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1689983_0002.png
Sagsnr.: 16/10243
lændinge”, som sprogskolerne står for, ”Dansk som andetsprog”, som VUC står for, samt ”AMU for
tosprogede”, som AMU-udbyderne udbyder.
De danske sprogcentre (DDS) glæder sig over, at forsøgsordningen gøres permanent, så tosprogede,
der ikke har de nødvendige kompetencer for at komme i videre uddannelse, også fremover vil få disse
muligheder. DDS bemærker, at det bør fremhæves i bemærkningerne, at danskuddannelserne er begyn-
derundervisningen for udlændinge, der er kommet til landet inden for de forudgående 3-5 år, og at
FVU-start er et supplerende tilbud, ligesom de øvrige trin kan supplere udlændinges danskuddannelse
på linje med andre uddannelser.
DI ser positivt på, at der etableres et permanent dansk-undervisningstilbud til tosprogede i regi af FVU-
undervisning. DI bemærker dog, at et nyt FVU-tilbud ikke må blive en sovepude for at sikre et relevant
danskuddannelsestilbud til nyankomne flygtninge og indvandrere. Tilbuddet skal være et supplement til
danskuddannelserne og må ikke blive en erstatning for disse.
Foreningen af ledere ved Danskuddannelser (FLD) støtter forslaget, idet den store gruppe af deltagere
med anden etnisk baggrund anerkendes som ligeværdige deltagere på FVU. Samtidig anerkendes det, at
undervisningen pædagogisk set er en anden opgave end den ordinære FVU-undervisning. FLD ønsker,
at den primære danskundervisning for udlændinge fortsat er danskundervisningssystemet, men at FVU-
undervisning kan være et supplement til denne undervisning.
Uddannelsesforbundet mener, at FVU-start fortsat udelukkende skal være for deltagere, der har op-
brugt deres ret til danskuddannelse for voksne. Forbundet bemærker, at FVU-start er et andet fagligt og
ringere tilbud end danskuddannelserne, der ligger i fornuftig forlængelse af danskuddannelserne.
Ministeriets bemærkninger:
Det ny fag FVU-start vil være et supplement til danskuddannelse for voksne. Danskuddannelse for
voksne og retten til at deltage heri ændres ikke med forslaget.
Med lovforslaget stilles der ikke – som ved forsøget – den betingelse, at kursisterne i FVU-start ikke
længere har ret til danskuddannelse for voksne. Ved optagelsen vil det dog som for øvrige FVU-fag
fortsat skulle vurderes af uddannelsesinstitutionen, om FVU skønnes at være det rette tilbud til ansøge-
ren. Udvidelsen af målgruppen skal ses i lyset af regeringens politik om hurtigere og mere beskæftigelse
til gruppen af tosprogede voksne. Samtidig vil FVU-start eksempelvis i samspil med AMU kunne indgå
i den nye integrationsgrunduddannelse.
3.3. Antal årlige udbud og længde
Uddannelsesforbundet bemærker, at det i praksis kan blive en svær opgave at rekruttere det tilstrækkeli-
ge antal deltagere til, at FVU-start kan udbydes 4 gange om året af mindst 2 uddannelsesinstitutioner.
Man kunne overveje at sætte det ned til mindst 3 gange om året.
Uddannelsesforbundet bemærker endvidere, at det kan være vanskeligt for alle tosprogede at gennem-
føre og bestå FVU-start på 60 klokketimer. Det må derfor påregnes, at nogle vil have behov for at del-
tage i FVU-start flere gange.
2
L 89 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1689983_0003.png
Sagsnr.: 16/10243
Ministeriets bemærkninger:
Bestemmelsen i den nuværende lovgivning om fire årlige udbud ønskes fastholdt også for FVU-start, så
betingelserne for uddannelsen er parallelle med de øvrige FVU-fag. Der er tale om en udbudsforpligtel-
se, ikke om en holdoprettelsesforpligtelse.
FVU-start har et variabelt timetal i intervallet 30-60 klokketimer. Det er muligt at følge FVU-start flere
gange. Evalueringerne af forsøget viser, at 84 pct. af deltagerne afslutter med prøve eller deltagerbevis.
3.4. Ekstern censur
FTF foreslår, at der i tilknytning til den mundtlige prøve i ”Mundtlig fremstilling og formidling for to-
sprogede” etableres et censorkorps på 4-5 personer, som kan være med til at sikre kvalitet, relevans og
ensartethed fra uddannelsessted til uddannelsessted. Et sådant censorkorps kan også bidrage med inspi-
ration og videndeling, fx i forbindelse med kvalitetsudvikling på og mellem uddannelsesstederne.
Uddannelsesforbundet kan ikke bakke op om, at der skal gennemføres en prøve uden ekstern censur.
Censuren har bl.a. til formål at sikre kvaliteten og det faglige niveau af tilbuddet – FVU-start. Derud-
over har censuren mulighed for at opsamle erfaringer og viden fra undervisningen forskellige steder i
landet, som kan bidrage til en faglig og didaktisk udvikling af tilbuddet – inklusiv forslag til efteruddan-
nelsesindsatsen. Uddannelsesforbundet foreslår, at der oprettes et censorkorps på 4-5 personer, der skal
fortage den eksterne censur i forbindelse med prøveafholdelse.
Ministeriets bemærkninger:
I forsøgsundervisningen på FVU-start har der været anvendt en løbende evaluering med vurdering af
kursistens slutkompetencer. Der er ikke i forbindelse med permanentgørelsen afsat midler på FFL17 til
øgede prøveudgifter i forbindelse med en ændring fra intern prøve til en prøve med ekstern censur.
I det øvrige FVU tilbud: FVU-læsning og FVU-matematik er der skriftlige prøver med ekstern censur.
3.5. Lærerkvalifikationer
Danmarks Evalueringsinstitut bemærker, at det bør overvejes, om FVU-læreruddannelserne i tilstræk-
keligt omfang giver underviserne på FVU viden og redskaber til at undervise tosprogede.
DDS bemærker, at der i forsøgsperioden har været lagt vægt på, at lærerne på FVU-start har de nød-
vendige kvalifikationer i dansk som andetsprog i form af diplomuddannelsen (DAU). Det bør efter
DDS’ opfattelse stadig være gældende.
FLD bemærker, at undervisningen af tosprogede med svage dansksproglige forudsætninger kræver pæ-
dagogiske kompetencer, som er svarende til uddannelsen i lærer i dansk som 2. sprog. FLD foreslår
derfor, at det præciseres, at de nødvendige pædagogiske kvalifikationer er, at læreren har uddannelse i
dansk som 2. sprog for at undervise på FVU-start.
3
L 89 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1689983_0004.png
Sagsnr.: 16/10243
Uddannelsesforbundet foreslår, at der oprettes et obligatorisk modul under Pædagogisk diplomuddan-
nelse i Undervisning i læsning og matematik for voksne, rettet mod lærere, der skal undervise på FVU-
start, da FVU-start er et nyt tilbud, der kræver særlige faglige, pædagogiske og didaktiske kompetencer.
Ministeriets bemærkninger:
Der har i forsøgsperioden været et krav til lærerne om uddannelse svarende til lærer i dansk som andet-
sprog. Det er tanken, at dette krav fortsat videreføres. Det er præciseret i de almindelige bemærkninger
afsnit 2.1.2. Der er ikke aktuelle planer om at fastsætte krav om et særligt modul i den pædagogiske
diplomuddannelse, da den mundtlige dimension indgår i uddannelserne til lærer i dansk som andet-
sprog.
3.6. Andet
Daghøjskoleforeningen foreslår, at formålsbestemmelsen i lovens § 1 af hensyn til læsbarheden deles op
i flere sætninger.
Uddannelsesforbundet bemærker, at det bør præciseres i de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2., at
FVU-start er særligt målrettet udlændinge, der som følge af manglende
mundtlige
dansksproglige fær-
digheder ikke har forudsætningerne for at starte på fx FVU eller arbejdsmarkedsuddannelser.
Ministeriets bemærkninger:
Lovudkastet er rettet i overensstemmelse hermed.
4