23.11.2016
PRESSEMEDDELELSE
Finansloven 2017 og produktionsskolernes skoleydelse
I finanslovforslaget for 2017, der blev fremsat i august, indgik en harmonisering af
produktionsskolernes skoleydelse til SU-niveau. Regeringens begrundelse for dette
var, at det ikke skal kunne betale sig økonomisk, at vælge et produktionsskoleforløb
fremfor at begynde på eksempelvis en erhvervsuddannelse.
Finansloven er nu forhandlet på plads og skoleydelsen har fra 2017 fået helt nye sat-
ser. Men hvilke konkrete konsekvenser får det egentlig for de unge, det drejer sig om?
Lads os se på et eksempel:
CASE: Mathias
Mathias er hjemmeboende og vil, hvis han starter på en produktionsskole i f.eks. februar
2017 få
1.516,- kr.
om måneden.
På de fleste skoler er der en obligatorisk madordning, hvor elever og lærere spiser mindst
et måltid sammen om dagen. Det betaler eleverne selvfølgelig selv for. Mathias skal beta-
le 120 kr. om ugen. I marts måned skal han altså betale
528,- kr.
Mathias tager bussen til
skolen, og med ungdomskort skal han betale ca.
350,- kr.
om måneden.
Så er der ca.
640,- kr.
tilbage.
Selvom Mathias bor hos sin mor, så er hun ikke i stand til at hjælpe ham økonomisk.
Tværtimod betalte han, mens han var på aktivitetsydelse i jobcenterregi, 1.000,- kr. i
kostpenge om måneden. Produktionsskolerne arbejder på arbejdsmarkedslignende vilkår,
og de unge har en fuld arbejdsuge og 5 ugers ferie. Mathias har altså ikke de samme mu-
ligheder som hans kammerater på gymnasiet for at tage fritidsjob. Han har heller ikke ret
til de samme lånemuligheder, som de SU berettigede unge. De 640,- kr. skal altså række
til alle udgifter til tøj, ferier, fritidsaktiviteter mm.
Problemerne ved den nye skoleydelse
PSF finder de kommende forandringer i skoleydelsen særdeles problematiske af føl-
gende grunde:
De unge
på produktionsskolerne er for rigtig manges vedkommende i forvejen
en presset gruppe, der har svært ved at bide sig fast i uddannelsessystemet og
på arbejdsmarkedet. De kommer ofte fra uddannelsesfremmede hjem og ofte
fra hjem, der er økonomisk svært stillede. Med forandringerne i skoleydelsen
bliver de endnu hårdere pressede økonomisk.