Sagsnr.: 16/10618
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
November 2016
Høringsnotat
til
Forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler
(Harmonisering af skoleydelse til et SU-lignende niveau m.m.)
1. Indledning
Et udkast til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Harmonisering af skoleydelse til SU-niveau
m.m.) har i perioden fra den 23. september 2016 til den 5. oktober 2016, kl. 12, været sendt i høring hos
35 myndigheder og organisationer. Udkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 12 af de hørte myndigheder og organisationer, hvoraf 8 indeholder
bemærkninger til lovudkastet. Derudover er der modtaget et supplerende høringssvar, som indeholder
bemærkninger. En oversigt med angivelse af afgivne høringssvar er vedlagt.
Alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene er medtaget i dette notat.
2. Ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer i lovforslagsudkastet:
En ændring af lovforslaget, som indebærer, at produktionsskoleydelsen bevares som et pædagogisk
værktøj i forhold til alle deltagere.
En præcisering af lovforslagets bemærkninger med sigte på, at produktionsskoleydelsens niveau ikke
sættes i relation til uddannelsesvalg.
3. De væsentligste bemærkninger til lovforslaget
3.1. Generelle bemærkninger
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Erhvervsskoler –
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne og Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Ud-
dannelser har ingen bemærkninger til det fremsendte forslag, idet sidstnævnte dog henviser til organisa-
tionernes selvstændige høringssvar.
Dansk Arbejdsgiverforening støtter forslaget og bemærker, at selvom produktionsskolerne løfter en
vigtig opgave i forhold til unge, der ikke er klar til en ordinær ungdomsuddannelse, bør unge ikke have
et økonomisk incitament til at vælge produktionsskolen fremfor andre uddannelsestilbud.
Danmarks Vejlederforening bemærker, at produktionsskoleundervisning ikke kan sidestilles med en
uddannelse. Elever på produktionsskole er skoletrætte unge, som skal ind på uddannelsessporet igen.
Produktionsskolen giver de unge en struktureret hverdag som på et arbejde, hvilket kan danne grundlag
for, at de unge bliver klar til en uddannelse.
1