Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 86 Bilag 1
Offentligt
1690084_0001.png
Lovforslag nr.
L 86
Folketinget 2016-17
Fremsat den 18. november 2016 af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Optjening af ret til feriedagpenge for perioder med sygedagpenge ophæves)
§1
I
lov
om
arbejdsløshedsforsikring
m.v.,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 832 af 7. juli 2015, som bl.a. ændret
ved § 16 i lov nr. 623 af 8. juni 2016 og senest ved § 4 i lov
nr. 628 af 8. juni 2016, foretages følgende ændring:
1.
§ 75 h, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Et medlem optjener endvidere ret til ferie med fe-
riedagpenge på grundlag af perioder, for hvilke medlemmet
har fået udbetalt dagpenge i henhold til lov om ret til orlov
og dagpenge ved barsel, men ikke har optjent ret til ferie
med feriegodtgørelse eller løn.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
BE007049
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 16/16832
L 86 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om fremsættelsestalen, høringslisten og ligestillingsvurderingen vedr. lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
1690084_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med Aftale om finansloven for 2017 er regeringen (Venst-
re) og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konserva-
tive Folkeparti enige om at gennemføre de budgetforbedrin-
ger, der er indbudgetteret på regeringens forslag til finanslov
for 2017.
Der er enighed om at afskaffe muligheden for, at medlem-
mer af en arbejdsløshedskasse optjener ret til feriedagpenge
for de perioder, hvor de har modtaget sygedagpenge, hvis de
pågældende ikke har optjent ret til ferie med feriegodtgørel-
se eller løn for perioden. Derved sidestilles sygedagpenge-
modtagere, som er medlem af en arbejdsløshedskasse med
sygedagpengemodtagere, som ikke er medlem af en arbejds-
løshedskasse.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Optjening af feriedagpenge
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i § 75 h, stk. 1, i lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v. optjener et medlem af en arbejdsløs-
hedskasse ret til ferie med feriedagpenge på grundlag af pe-
rioder, hvor arbejdsløshedskassen har udbetalt ydelser til på-
gældende, f.eks. arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig ar-
bejdsmarkedsydelse eller feriedagpenge. Hvis arbejdsløs-
hedskassen har udbetalt efterløn eller tilskud til befordring
ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse er
der dog ikke ret til feriedagpenge.
Herudover optjenes der efter lovens § 75 h, stk. 2, nr. 1,
ret til feriedagpenge på grundlag af perioder, hvor der til et
medlem er udbetalt sygedagpenge eller dagpenge i henhold
til lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, hvis pågæl-
dende ikke har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller
løn. Efter reglerne i bekendtgørelse nr. 698 af 27. maj 2015
om feriedagpenge, har personer, som har været sygemeldt
og fået udbetalt sygedagpenge, men som ifølge ansættelses-
forholdet optjener ret til sygeferiegodtgørelse på grundlag af
lønnens størrelse, ikke samtidig ret til optjening af feriedag-
penge.
Lovens § 75 h, stk. 2, nr. 2, giver hjemmel til, at beskæfti-
gelsesministeren kan fastsætte regler om ret til optjening af
feriedagpenge på grundlag af perioder med ydelser, der kan
sidestilles med ovennævnte ydelser. Denne hjemmel er ikke
udmøntet.
Der kan udbetales feriedagpenge med op til 25 dage i et
ferieår, hvilket svarer til, at pågældende har modtaget ydel-
ser fra arbejdsløshedskassen i hele optjeningsåret, jf. § 75 h,
stk. 6, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Udbetaling af feriedagpenge forudsætter, at personen på
ferietidspunktet er i et arbejdsforhold som lønmodtager eller
er berettiget til arbejdsløshedsdagpenge.
Egen optjent ferie efter ferieloven m.v. skal være afholdt,
inden der kan udbetales feriedagpenge fra arbejdsløsheds-
kassen.
Hvis man har fået udbetalt ydelser med en beregnet sats i
perioden fra optjeningsårets begyndelse og frem til ferien,
får man det samme beløb i feriedagpenge med eventuelle
fradrag.
Hvis man ikke har fået udbetalt ydelser med en beregnet
sats, udbetales feriedagpenge med et fast beløb, der udgør
82 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb som
fuldtids- henholdsvis deltidsforsikret, jf. § 47 eller § 70 i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det er medlemmets forsikringsstatus, når ferien holdes,
som afgør, om der skal udbetales feriedagpenge med satsen
for fuldtids- eller deltidsforsikrede. Feriedagpenge til dimit-
tender udbetales med en fast sats på 82 pct. af maksimale ar-
bejdsløshedsdagpenge for fuldtidsforsikrede henholdsvis
deltidsforsikrede eller med en eventuel beregnet individuel
sats på baggrund af medlemmets hidtidige arbejdsindtægt.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med Aftale om finansloven for 2017 er regeringen (Venst-
re) og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konserva-
tive Folkeparti enige om at gennemføre de budgetforbedrin-
ger, der er indbudgetteret på regeringens forslag til finanslov
for 2017.
Forsikrede medlemmer af en arbejdsløshedskasse optjener
i dag ret til feriedagpenge for perioder, hvor de har modtaget
sygedagpenge, hvis de pågældende ikke har optjent ret til fe-
rie med feriegodtgørelse eller løn for perioden. Modtagere
af sygedagpenge, som ikke er medlemmer af en arbejdsløs-
hedskasse kan ikke optjene ret til feriedagpenge fra arbejds-
løshedskassen på baggrund af perioder, hvor de har modta-
get sygedagpenge, uanset om de pågældende ikke har op-
tjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn for perioden.
Det bemærkes, at såvel medlemmer af en arbejdsløsheds-
kasse som ikke-medlemmer af arbejdsløshedskasse, kan ha-
ve ret til sygedagpenge.
For modtagere af sygedagpenge er der således forskel i
retten til at kunne opnå ret til feriedagpenge under afholdel-
se af ferie efter sygdomsperiode afhængigt af, om pågælden-
de har været medlem af en arbejdsløshedskasse eller ej. Det
finder regeringen ikke er hensigtsmæssigt.
Det foreslås derfor at harmonisere optjeningsreglerne for
feriedagpenge for sygedagpengemodtagere, så det ikke er
muligt at optjene ret til feriedagpenge ved modtagelse af sy-
gedagpenge for forsikrede medlemmer af en arbejdsløsheds-
kasse. Derved sidestilles sygedagpengemodtagere, som er
medlem af en arbejdsløshedskasse med sygedagpengemod-
tagere, som ikke er medlem af en arbejdsløshedskasse. Det
bemærkes, at et medlem af en arbejdsløshedskasse heller ik-
ke optjener ret til feriedagpenge på baggrund af perioder,
L 86 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om fremsættelsestalen, høringslisten og ligestillingsvurderingen vedr. lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
1690084_0003.png
3
hvor personen har været i et jobafklaringsforløb eller i et
ressourceforløb.
Konkret foreslås, at reglerne om optjening af ret til ferie-
dagpenge for perioder hvor personen har modtaget sygedag-
penge ophæves.
Det foreslås videre, at reglen i § 75 h, stk. 2, nr. 2, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. om, at beskæftigelsesmi-
nisteren kan fastsætte regler om ret til optjening af feriedag-
penge på grundlag af perioder med ydelser, der kan sidestil-
les med ovennævnte ydelser, udgår ved ny affattelsen af be-
stemmelsen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører en harmonisering af reglerne for
optjening af feriedagpenge for sygedagpengemodtagere, så
forsikrede medlemmer af en arbejdsløshedskasse ikke læn-
gere har mulighed for at optjene ret til feriedagpenge ved
modtagelse af sygedagpenge. Forsikrede modtagere af syge-
dagpenge ligestilles hermed med ikke-forsikrede sygedag-
pengemodtagere samt personer på jobafklaringsforløb og
ressourceforløb.
Forslaget skønnes at indebære en reduktion i antallet af fe-
riedagpengemodtagere på 544 helårspersoner fuldt indfaset.
Aktiviteten er beregnet på baggrund af registerdata og en
gennemsnitlig enhedsomkostning.
Forslaget skønnes at indebære offentlige mindreudgifter
til feriedagpenge. Reduktionen i antallet af feriedagpenge-
modtagere skønnes at medføre en stigning i beskæftigelsen,
da den enkelte vil kompensere for de manglende feriedag-
penge. Det skønnes videre, at flere personer i stedet for
modtagelse af feriedagpenge vil modtage dagpenge-, samt i
mindre grad sygedagpenge og barselsdagpenge. Forslaget
skønnes dermed at indebære direkte afledte merudgifter til
dagpenge, sygedagpenge og barselsdagpenge.
Det skønnes, at forslaget samlet set vil indebære en min-
dreudgift på 43,4 mio. kr. i 2018 og 54,3 mio. kr. årligt i
2019 og frem før skat og tilbageløb via afgiftssystemet. Det-
te svarer til en mindreudgift på 22,0 mio. kr. i 2018 og 27,0
mio. kr. årligt i 2019 og frem efter skat og tilbageløb via af-
giftssystemet.
Forslaget træder i kraft den 1. januar 2017. Da ferien af-
vikles i ferieåret (efter optjeningsåret), vil forslaget ikke ha-
ve økonomiske konsekvenser i 2017, ligesom der vil være
en mindre indfasning i 2018, da ferieåret løber fra 1. maj til
30. april.
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske konsekven-
ser af forslaget fordelt på stat og kommuner.
Tabel 1. Ophævelse af ret til feriedagpenge ved modtagelse af sygedagpenge
Mio. kr. 2017-pl
2017
2018
Stat
0,0
-63,2
Arbejdsløshedsdagpenge
0,0
9,7
Feriedagpenge
0,0
-74,2
Sygedagpenge
0,0
0,8
Barselsdagpenge
0,0
0,3
Kommune
0,0
19,8
Heraf beskæftigelsestilskud
Heraf budgetgaranti
Heraf DUT (øvrige indkomstoverførsler)
I alt
0,0
0,0
0,0
0,0
18,3
1,5
0,0
-43,4
2019
-79,1
12,1
-92,7
1,1
0,5
24,8
22,8
2,0
0,0
-54,3
2020
-79,1
12,1
-92,7
1,1
0,5
24,8
22,8
2,0
0,0
-54,3
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforsla-
get skal forhandles med de kommunale parter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da lovforslaget er en del af aftale om finans-
loven for 2017.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring
den 18. november 2016 med frist den 25. november 2016
L 86 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om fremsættelsestalen, høringslisten og ligestillingsvurderingen vedr. lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
1690084_0004.png
4
hos følgende organisationer m.v.: Ankestyrelsen, Beskæfti-
gelsesrådets Ydelsesudvalg, AK-Samvirke, ASE, Finanssek-
9. Sammenfattende skema
torens Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, KL, Kristelig Ar-
bejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Rigsrevisionen.
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner
og regioner
Administrative konsekvenser for stat, kommu-
ner og regioner
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige minimums-
forpligtigelser (sæt X)
Positive konsekvenser/mindre-
udgifter (hvis ja, angiv omfang)
Staten;
2017: 0,0
2018: 74,2
2019: 92,7
2020: 92,7
Kommunerne:
2017: 0,0
2018: 0,0
2019: 0,0
2020: 0,0
Regionerne:
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/merud-
gifter (hvis ja, angiv omfang)
Staten;
2017: 0,0
2018: 10,9
2019: 13,7
2020: 13,7
Kommunerne:
2017: 0,0
2018: 19,8
2019: 24,8
2020: 24,8
Regionerne:
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 75 h, stk. 2)
Efter de gældende regler i § 75 h, stk. 1, i lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v. optjener et medlem af en arbejdsløs-
hedskasse ret til ferie med feriedagpenge på grundlag af pe-
rioder, hvor arbejdsløshedskassen har udbetalt ydelser til på-
gældende, f.eks. arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig ar-
bejdsmarkedsydelse eller feriedagpenge. Hvis arbejdsløs-
hedskassen har udbetalt efterløn eller tilskud til befordring
ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse er
der dog ikke ret til feriedagpenge. Herudover optjenes der
efter § 75 h, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
ret til feriedagpenge på grundlag af perioder, hvor der til et
medlem er udbetalt sygedagpenge efter lov om sygedagpen-
ge eller dagpenge i henhold til lov om ret til orlov og dag-
penge ved barsel, hvis pågældende ikke har optjent ret til fe-
rie med feriegodtgørelse eller løn.
Ikke forsikrede modtagere af sygedagpenge kan ikke op-
tjene ret til feriedagpenge idet de ikke er medlem af en ar-
bejdsløshedskasse.
For modtagere af sygedagpenge er der således forskel i
retten til feriedagpenge under afholdelse af ferie afhængigt
af, om pågældende har været medlem af en arbejdsløsheds-
kasse eller ej. Det finder regeringen ikke er hensigtsmæssigt.
Med Aftale om finansloven for 2017 er regeringen (Venst-
re) og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konserva-
tive Folkeparti enige om at gennemføre de budgetforbedrin-
ger, der er indbudgetteret på regeringens forslag til finanslov
for 2017.
Som følge heraf foreslås det, at reglen om optjening af ret
til dage med feriedagpenge på grundlag af perioder, for hvil-
L 86 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om fremsættelsestalen, høringslisten og ligestillingsvurderingen vedr. lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
1690084_0005.png
5
ke medlemmet har fået udbetalt sygedagpenge i henhold til
lov om sygedagpenge, udgår ved en ny affattelse af bestem-
melsen.
Efter gældende regel i § 75 h, stk. 2, nr. 2, i lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. kan beskæftigelsesministeren
fastsætte regler om ret til optjening af feriedagpenge på
grundlag af perioder med ydelser, der kan sidestilles med
ovennævnte ydelser. Denne hjemmel er ikke udmøntet. Det
foreslås herefter, at bestemmelsen udgår ved ny affattelse af
bestemmelsen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt.
2.2.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Forslaget betyder, at medlemmer af en arbejdsløshedskas-
se, der modtager sygedagpenge efter lov om sygedagpenge
fra og med optjeningsåret 1. januar 2017 – 31. december
2017, ikke længere har ret til optjening af feriedagpenge til
afholdelse i ferieåret 1. maj 2018 – 30. april 2019.
Forslaget betyder også, at medlemmer af en arbejdsløs-
hedskasse, som forud for lovens ikrafttræden efter gældende
regler i optjeningsåret 1. januar 2016 – 31. december 2016
har optjent ret til feriedagpenge på grundlag af perioder med
sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, vil have ret til at
afholde de optjente feriedage med feriedagpenge i det efter-
følgende ferieår 1. maj 2017 – 30. april 2018.
Tilsvarende vil personer, som i ferieåret 1. maj 2016 – 30.
april 2017 efter lovens ikrafttræden, endnu har ferie med fe-
riedagpenge til gode, kunne afholde disse indtil ferieårets
udløb den 30. april 2017.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grøn-
land, idet det bemærkes, at lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. i øvrigt ikke finder anvendelse for disse landsdele, jf.
lovens § 105.
L 86 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om fremsættelsestalen, høringslisten og ligestillingsvurderingen vedr. lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
1690084_0006.png
6
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 832 af 7. juli 2015, som bl.a. ænd-
ret ved § 16 i lov nr. 623 af 8. juni 2016 og senest
ændret ved § 4 i lov nr. 628 af 8. juni 2016 foreta-
ges følgende ændring:
§ 75 h.
Et medlem optjener ret til ferie med ferie-
dagpenge på grundlag af perioder, hvorunder ar-
bejdsløshedskassen har udbetalt ydelser til med-
lemmet. Udbetaling af efterløn og godtgørelse efter
lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddan-
nelse giver dog ikke ret til feriedagpenge.
Stk. 2.
Et medlem optjener endvidere ret til ferie
med feriedagpenge på grundlag af perioder, for
hvilke medlemmet har fået udbetalt
1) sygedagpenge i henhold til lov om sygedagpen-
ge eller dagpenge i henhold til lov om ret til or-
lov og dagpenge ved barsel, men ikke har op-
tjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn,
eller
2) ydelser, der efter regler fastsat af beskæftigel-
sesministeren, kan sidestilles med de i stk. 1 og
de under nr. 1 nævnte ydelser.
1.
§ 75 h, stk. 2,
affattes således:
»Et medlem optjener endvidere ret til ferie med fe-
riedagpenge på grundlag af perioder, for hvilke
medlemmet har fået udbetalt dagpenge i henhold til
lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, men
ikke har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse
eller løn.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.