Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 85) Forslag til Lov om ændring af
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og lov om erhvervsuddan-
nelser (Justering af arbejdsgiverbidrag og midlertidige bonusordninger
for 2017 m.v.) har udvalget i brev af 29. november 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 4:
”Mener ministeren, at lovforslaget muligvis vil skabe en ”stop and go”
effekt, sådan som Håndværksrådet beskriver i deres høringsvar til lov-
forslaget?”
Svar:
Håndværksrådet udtrykker i deres høringsvar til lovforslaget bekymring
for, at loven uretfærdigt vil straffe dem, der i forvejen tager mange ele-
ver. De skriver:
”Det vil give utilfredshed blandt virksomhederne, der allerede nu
tager mange elever, at de ikke får de ekstra 15.000 pr. elev, som naboen får, og det
kan muligvis skabe en ”stop and go”-effekt.”
Hertil skal det først og fremmest bemærkes, at praktikbonus ikke ydes
pr. uddannelsesaftale/elev, men pr. praktikårselev. En praktikårselev er
et nyt begreb, som foreslås anvendt til at opgøre uddannelsesaftalernes
volumen med. En praktikårselev svarer til en elev i en uddannelsesaftale
af et kalenderårs varighed. Virksomhederne får derfor mere i bonus jo
længere tid, de har elever ansat. Formålet med denne opgørelsesmetode
er at sikre, at virksomhederne får en bonus, som modsvarer den præcise
varighed af det uddannelsesansvar, som de løfter.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger i afsnit 2.3.2,
er nærværende praktikbonusordning alene tænkt som en midlertidig ord-
ning for 2017. Af samme grund er det foreslået, at praktikbonus ydes for
merbeskæftigelse målt i antal praktikårselever, som den pågældende ar-
bejdsgiver har haft i perioden fra den 1. januar 2017 til og med den 31.
december 2017, der overstiger gennemsnittet af den pågældende arbejds-
08-12-2016