Undervisningsudvalget 2016-17
L 85 Bilag 8
Offentligt
1702092_0001.png
Til lovforslag nr.
L 85
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 13. december 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og
lov om erhvervsuddannelser
(Justering af arbejdsgiverbidrag og midlertidige bonusordninger for 2017 m.v.)
[af ministeren for børn, undervisning og ligestilling (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2016 og var
til 1. behandling den 1. december 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Under-
visningsudvalget. Udvalgets navn er den 12. december 2016
ændret til Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, undervisning og lige-
stilling sendte den 10. november 2016 dette udkast til udval-
get, jf. BUU alm. del – bilag 30. Den 24. november 2016
sendte ministeren for børn, undervisning og ligestilling de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 9.
december 2016 sendte undervisningsministeren et yderligere
høringssvar og et supplerende høringsnotat til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til undervisningsministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er af den opfattel-
se, at trepartsaftalen, der delvis udmøntes i dette lovforslag,
kun i meget begrænset omfang vil bidrage til at løse praktik-
pladsproblemet på erhvervsuddannelserne. Aftalen indehol-
der ikke elementer, der på nogen måde sandsynliggør, at det
vil være muligt at opfylde den overordnede målsætning om
at øge antallet af praktikpladser med 8.000-10.000. Hertil
kommer, at en realisering af målet om, at 30 pct. af en ung-
domsårgang skal tage en erhvervsuddannelse i 2025, ville
forudsætte en langt større forøgelse, hvis behovet for prak-
tikpladser skulle tilgodeses.
EL er enig i, at antallet af praktikpladser kan hæves gen-
nem incitamenter, der økonomisk belønner arbejdsgivere,
der opretter flere praktikpladser, og omvendt pålægger ar-
bejdsgivere et merbidrag, hvis de ikke bidrager til at løfte et
fælles uddannelsesansvar. EL kan derfor støtte lovforslaget,
men vil samtidig tilkendegive, at de i trepartsaftalen aftalte
beløb er alt for små. Det er endvidere EL�½s opfattelse, at den
foreslåede model med fordelsuddannelser ikke er hensigts-
mæssig og næppe vil bidrage til at øge det samlede antal
praktikpladser på erhvervsuddannelserne.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Den under
nr. 2
foreslåede overskrift til
kapitel 5 c
af-
fattes således:
AX019393
L 85 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 13. december 2016
1702092_0002.png
2
»Statslig bonus for 2017 for praktikpladser inden for for-
delsuddannelserne og for merbeskæftigelse i praktikplad-
ser«.
[Præcisering]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15 e
indsættes i
stk. 1
efter »bonus«: »for 2017«.
[Præcisering]
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15 e
indsættes i
stk. 4
efter 1. pkt.:
»Det er alene uddannelserne på listen over forventede
fordelsuddannelser for 2017, som undervisningsministeren
godkender og offentliggør, jf. stk. 6, der indgår i opgørel-
sen.«
[Præcisering]
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15 e
indsættes i
stk. 6
efter »offentliggør«: »i 2017«.
[Præcisering]
5)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15 e
indsættes i
stk. 7
efter »efterregulering,«: »afskæring,«.
[Udvidelse af bemyndigelse til undervisningsministeren]
6)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15 f
indsættes i
stk. 1
ef-
ter »bonus«: »for 2017«.
[Præcisering]
7)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15 f
indsættes i
stk. 5
ef-
ter »efterregulering,«: »afskæring,«.
[Udvidelse af bemyndigelse til undervisningsministeren]
Til § 2
8)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 66 a, stk. 5,
indsættes ef-
ter »listen over«: »godkendte«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der foreslås en præcisering af kapiteloverskriften.
Til nr. 2
Der foreslås en præcisering af det foreslåede § 15 e, stk.
1, således at det fremgår direkte af stykket, at der alene er
tale om bonus for 2017.
Til nr. 3
Der foreslås en præcisering af det foreslåede § 15 e, stk.
4, så det ved Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags opgørelse
i 2018 af, hvilke fordelsuddannelser der kan udløse bonus
for 2017, alene er uddannelserne på den liste over forvente-
de fordelsuddannelser for 2017, som undervisningsministe-
ren godkender og offentliggør efter det foreslåede § 15 e,
stk. 6, der vil kunne udløse bonus, såfremt de opfylder be-
tingelserne i de foreslåede § 15 e, stk. 4, nr. 1 og 2. Derved
tydeliggøres det også, at de uddannelser, som ikke kommer
på listen over godkendte forventede fordelsuddannelser for
2017, som offentliggøres på Undervisningsministeriets
hjemmeside i 2017, jf. lovforslagets bemærkninger til § 1,
nr. 2, om det foreslåede § 15 e, stk. 6, således ikke vil kunne
udløse bonus efter bestemmelsen, selv om de på opgørelses-
tidspunktet måtte opfylde betingelserne i de foreslåede § 15
e, stk. 4, nr. 1 og 2.
Det bemærkes i den forbindelse, at den omtalte liste i det
foreslåede § 15 e, stk. 6, over godkendte forventede for-
delsuddannelser for 2017 alene vil være indikativ for virk-
somhedernes eventuelle beslutning om at oprette praktik-
pladser inden for disse uddannelser. Listen fastlægger såle-
des alene, hvilke uddannelser der potentielt vil kunne udløse
bonus, men giver således ikke sikkerhed herfor, da dette
først opgøres i 2018, jf. det foreslåede § 15 e, stk. 4. Der
henvises i den henseende til de kriterier, der vil skulle være
opfyldt, for at bonus udløses, jf. lovforslagets bemærkninger
til § 1, nr. 2. Det følger af trepartsaftalen, at meningen med
bonusordningen er, at arbejdsgiverne skal løfte i samlet flok
og tilbyde de uddannelsesaftaler, som eleverne har brug for.
Det fremgår således af trepartsaftalen, at (medlems)virk-
somhederne i relation til fordelsuddannelserne skal oprette
praktikpladser til elever, der lever op til EMMA-kriterierne
(dvs. at være
Egnet,
geografisk
Mobil,
fagligt
Mobil
og
Aktivt
søgende). Gør arbejdsgiverne ikke det i tilstrækkeligt
omfang, udløser den enkelte forventede fordelsuddannelse
ikke bonus.
Til nr. 4
Der foreslås en præcisering af det foreslåede § 15 e, stk.
6, således at det fremgår direkte af bestemmelsen, at under-
visningsministeren offentliggør den nævnte liste over god-
kendte forventede fordelsuddannelser for 2017 på Undervis-
ningsministeriets hjemmeside i 2017.
Til nr. 5
Der foreslås en udvidelse af bemyndigelsen til undervis-
ningsministeren i det foreslåede § 15 e, stk. 7, hvorefter un-
dervisningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om bonussens beregning, dens udbetaling, efterregulering,
modregning og tilbagebetaling samt om administration af
ordningen i øvrigt. Med den foreslåede udvidelse af den
foreslåede bemyndigelse vil undervisningsministeren tillige
kunne fastsætte nærmere regler om afskæring af bonus. Nye
oplysninger vil således alene kunne føre til nedsættelse eller
bortfald af bonus til den enkelte arbejdsgiver og vil således
ikke kunne udløse en regulering af bonus over for andre ar-
bejdsgivere.
Til nr. 6
Der foreslås en præcisering af det foreslåede § 15 f, stk.
1, således at det fremgår direkte af stykket, at der alene er
tale om bonus for 2017.
Til nr. 7
Der foreslås en udvidelse af bemyndigelsen til undervis-
ningsministeren i det foreslåede § 15 f, stk. 5, hvorefter un-
dervisningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om gennemsnittets beregning, bonussens beregning, bonus-
sens udbetaling, efterregulering, modregning og tilbagebeta-
L 85 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 13. december 2016
1702092_0003.png
3
ling samt om administration af ordningen i øvrigt. Med den
foreslåede udvidelse af den foreslåede bemyndigelse vil un-
dervisningsministeren tillige kunne fastsætte nærmere regler
om afskæring af bonus. Nye oplysninger vil således alene
kunne føre til nedsættelse eller bortfald af bonus til den en-
kelte arbejdsgiver og vil således ikke kunne udløse en regu-
lering af bonus over for andre arbejdsgivere.
Til nr. 8
Der foreslås en præcisering af det foreslåede § 66 a, stk.
5, således at det præciseres i bestemmelsen, at det er listen
over forventede godkendte fordelsuddannelser i det foreslåe-
de § 15 e, stk. 6, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag, der henvises til.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Pia Adelsteen (DF) Lise Bech (DF) Anni Matthiesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Danny K. Malkowski (LA) Mette Abildgaard (KF)
Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Pernille Schnoor (ALT) Eva Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 85 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 13. december 2016
1702092_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 85
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for børn, undervisning og
ligestilling
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
1. udkast til betænkning
5
Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren
6
Ændringsforslag, fra undervisningsministeren
7
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 85
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om Finanssektorens Arbejdsgiverforenings høringssvar til lov-
forslaget, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren ser på Dansk Arbejdsgiverforenings be-
kymring om en øget fleksibilitet, i forhold til hvornår personer i for-
delsuddannelser senest skal starte i skolepraktik, såfremt de ikke har
en praktikpladsaftale, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at virksomhederne hurtigt får
svar på, om de lever op til kravene for en fordelsuddannelse, til under-
visningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om lovforslaget vil skabe en »stop and go« effekt, sådan som
Håndværksrådet beskriver i sit høringsvar, til undervisningsministe-
ren, og ministerens svar herpå
3
4