Undervisningsudvalget 2016-17
L 85 Bilag 7
Offentligt
1701478_0001.png
Til lovforslag nr.
L 85
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 13. december 2016
2. udkast
(Ændringsforslag fra undervisningsministeren og betænkningsbidrag fra EL)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og
lov om erhvervsuddannelser
(Justering af arbejdsgiverbidrag og midlertidige bonusordninger for 2017 m.v.)
[af ministeren for børn, undervisning og ligestilling (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2016 og var
til 1. behandling den 1. december 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Under-
visningsudvalget. Udvalgets navn er den 12. december 2016
ændret til Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, undervisning og lige-
stilling sendte den 10. november 2016 dette udkast til udval-
get, jf. BUU alm. del – bilag 30. Den 24. november 2016
sendte ministeren for børn, undervisning og ligestilling de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 9.
december 2016 sendte undervisningsministeren et yderlig
hørringssvar og et supplerende høringsnotat til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til undervisningsministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Enhedslistens medlemmer af udvalget er af den opfattel-
se, at trepartsaftalen, der delvis udmøntes i dette lovforslag,
kun i meget begrænset omfang vil bidrage til at løse praktik-
pladsproblemet på erhvervsuddannelserne. Aftalen indehol-
der ikke elementer, der på nogen måde sandsynliggør, at det
vil være muligt at opfylde den overordnede målsætning om
at øge antallet af praktikpladser med 8-10.000. Hertil kom-
mer, at en realisering af målet om, at 30 % af en ungdomsår-
gang skal tage en erhvervsuddannelse i 2025, ville forudsæt-
te en langt større forøgelse, hvis behovet for praktikpladser
skulle tilgodeses.
Enhedslisten er enig i, at antallet af praktikpladser kan
hæves gennem incitamenter, der økonomisk belønner ar-
bejdsgivere, der opretter flere praktikpladser, og omvendt
pålægger arbejdsgivere et merbidrag, hvis de ikke bidrager
til at løfte et fælles uddannelsesansvar. Enhedslisten kan
derfor støtte lovforslaget, men vil samtidig tilkendegive, at
de i trepartsaftalen aftalte beløb er alt for små. Det er endvi-
dere Enhedslistens opfattelse, at den foreslåede model med
fordelsuddannelser ikke er hensigtsmæssig og næppe vil bi-
drage til at øge det samlede antal praktikpladser på er-
hvervsuddannelserne.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer
L 85 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1701478_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Den under
nr. 2
foreslåede
kapiteloverskrift
til
kapitel 5
c
affattes således:
»Statslig bonus for 2017 for praktikpladser inden for for-
delsuddannelserne og for merbeskæftigelse i praktikplad-
ser«
[Præcisering]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15 e, stk. 1,
indsættes ef-
ter »bonus«: »for 2017«.
[Præcisering]
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15 e, stk. 4,
indsættes ef-
ter 1. pkt.:
»Det er alene uddannelserne på listen over forventede
fordelsuddannelser for 2017, som undervisningsministeren
godkender og offentliggør, jf. stk. 6, der indgår i opgørel-
sen.«
[Præcisering]
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15 e, stk. 6,
indsættes ef-
ter »offentliggør«: »i 2017«.
[Præcisering]
5)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15 e, stk. 7,
indsættes ef-
ter »efterregulering,« : »afskæring,«
[Udvidelse af bemyndigelse til undervisningsministeren]
6)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15 f, stk. 1,
indsættes ef-
ter »bonus«: »for 2017«.
[Præcisering]
7)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 15 f, stk. 5,
indsættes ef-
ter »efterregulering,«: »afskæring,«.
[Udvidelse af bemyndigelse til undervisningsministeren]
Til § 2
8)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 66 a, stk. 5,
indsættes ef-
ter »listen over«: »godkendte«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der foreslås en præcisering af kapiteloverskriften.
Til nr. 2
Der foreslås en præcisering af det foreslåede § 15 e, stk.
1, således at det fremgår direkte af stykket, at der alene er
tale om bonus for 2017.
Til nr. 3
Der foreslås en præcisering af det foreslåede § 15 e, stk.
4, af, at det ved Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags opgø-
relse i 2018 af, hvilke fordelsuddannelser der kan udløse bo-
nus for 2017, alene er uddannelserne på den liste over for-
ventede fordelsuddannelser for 2017, som undervisningsmi-
nisteren godkender og offentliggør efter det foreslåede § 15
e, stk. 6, der vil kunne udløse bonus, såfremt de opfylder be-
tingelserne i de foreslåede § 15 e, stk. 4, nr. 1 og 2. Derved
tydeliggøres det også, at de uddannelser, som ikke kommer
på listen over godkendte forventede fordelsuddannelser for
2017, som offentliggøres på Undervisningsministeriets
hjemmeside i 2017, jf. lovforslagets bemærkninger til § 1,
nr. 2, om det foreslåede § 15 e, stk. 6, således ikke vil kunne
udløse bonus efter bestemmelsen, selvom de på opgørelses-
tidspunktet måtte opfylde betingelserne i de foreslåede § 15
e, stk. 4, nr. 1 og 2.
Det bemærkes i den forbindelse, at den omtalte liste i det
foreslåede § 15 e, stk. 6, over godkendte forventede fordel-
suddannelser for 2017 alene vil være indikativ for virksom-
hedernes eventuelle beslutning om at oprette praktikpladser
inden for disse uddannelser. Listen fastlægger således alene,
hvilke uddannelser der potentielt vil kunne udløse bonus,
men giver således ikke sikkerhed herfor, da dette først opgø-
res i 2018, jf. det foreslåede § 15 e, stk. 4. Der henvises i
den henseende til de kriterier, der vil skulle være opfyldt for,
at bonus udløses, jf. lovforslagets bemærkninger til § 1, nr.
2. Det følger af trepartsaftalen, at meningen med bonusord-
ningen er, at arbejdsgiverne skal løfte i samlet flok og tilby-
de de uddannelsesaftaler, som eleverne har brug for. Det
fremgår således af trepartsaftalen, at (medlems)virksomhe-
derne i relation til fordelsuddannelserne skal oprette praktik-
pladser til elever, der lever op til EMMA-kriterierne (dvs. at
være
Egnet,
geografisk
Mobil,
faglig
Mobil
og
Aktivt
sø-
gende). Gør arbejdsgiverne ikke det i tilstrækkeligt omfang,
udløser den enkelte forventede fordelsuddannelse ikke bo-
nus.
Til nr. 4
Der foreslås en præcisering af det foreslåede § 15 e, stk.
6, således at det fremgår direkte af bestemmelsen, at under-
visningsministeren offentliggør den nævnte liste over god-
kendte forventede fordelsuddannelser for 2017 på Undervis-
ningsministeriets hjemmeside i 2017.
Til nr. 5
Der foreslås en udvidelse af bemyndigelsen til undervis-
ningsministeren i det foreslåede § 15 e, stk. 7, hvorefter un-
dervisningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om bonussens beregning, dens udbetaling, efterregulering,
modregning og tilbagebetaling samt om administration af
ordningen i øvrigt. Med den foreslåede udvidelse af den
foreslåede bemyndigelse vil undervisningsministeren tillige
kunne fastsætte nærmere regler om afskæring af bonus. Nye
oplysninger vil således alene kunne føre til nedsættelse eller
bortfald af bonus til den enkelte arbejdsgiver og vil således
ikke kunne udløse en regulering af bonus over for andre ar-
bejdsgivere.
L 85 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1701478_0003.png
3
Til nr. 6
Der foreslås en præcisering af det foreslåede § 15 f, stk.
1, således at det fremgår direkte af stykket, at der alene er
tale om bonus for 2017.
Til nr. 7
Der foreslås en udvidelse af bemyndigelsen til undervis-
ningsministeren i det foreslåede § 15 f, stk. 5, hvorefter un-
dervisningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om gennemsnittets beregning, bonussens beregning, bonus-
sens udbetaling, efterregulering, modregning og tilbagebeta-
ling samt om administration af ordningen i øvrigt. Med den
foreslåede udvidelse af den foreslåede bemyndigelse vil un-
dervisningsministeren tillige kunne fastsætte nærmere regler
om afskæring af bonus. Nye oplysninger vil således alene
kunne føre til nedsættelse eller bortfald af bonus til den en-
kelte arbejdsgiver og vil således ikke kunne udløse en regu-
lering af bonus over for andre arbejdsgivere.
Til nr. 8
Der foreslås en præcisering af det foreslåede § 65 a, stk.
5, således at det præciseres i bestemmelsen, at det er listen
over forventede godkendte fordelsuddannelser i det foreslåe-
de § 15 e, stk. 6, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag, der henvises til.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Pernille Bendixen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Carsten Kudsk (DF) Marie Krarup (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Danny K. Malkowski (LA)
Mette Abildgaard (KF) Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Pernille Schnoor (ALT) Eva Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 85 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1701478_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 85
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra minsiteren for børn, undervisning og
ligestilling
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
1. udkast til betænkning
5
Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren
6
Ændringsforslag, fra undervisningsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 85
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om Finanssektorens Arbejdsgiverforenings høringssvar til lov-
forslaget, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren ser på Dansk Arbejdsgiverforenings be-
kymring om en øget fleksibilitet i forhold til, hvornår personer i for-
delsuddannelser senest skal starte i skolepraktik, såfremt de ikke har
en praktikpladsaftale, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at virksomhederne hurtigt får
svar på, om de lever op til kravene for en fordelsuddannelse, til under-
visningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om lovforslaget vil skabe en »stop and go« effekt, sådan som
Håndværksrådet beskriver i sit høringsvar, til undervisningsministe-
ren, og ministerens svar herpå
3
4