Udenrigsudvalget 2016-17
L 81
Offentligt
1699236_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
07. december 2016
Spørgsmål 8 fra Udenrigsudvalget til
ministeren for udviklingssamarbejde
af 6. december 2016
vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om internationalt udviklingssamarbejde
(L 81).
Spørgsmål 8 vedr. forslag til lov om ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde
”Vil ministeren kommentere de enkelte ændringsforslag til L 81 fra Enhedslisten og
Alternativet, jf. L 81 – bilag 4?”
Svar:
1)
”Nr. 3 affattes således:
»3
§9, stk. 1, 1. pkt. affattes således:
»Formålet med Investeringsfonden for Udviklingslande er at fremme investeringer, der understøtter bæredygtig
udvikling i udviklingslande, eliminere fattigdom og bidrage til realisering af verdensmålene. Investeringerne skal
foregå i overensstemmelse med UNGP, OECDs guidelines og FNs Global Compact.««
[Præcisering af, at Investeringsfonden arbejder ud fra det oprindelige formål og inden for rammerne af
internationale regler] ”
Til nr. 1: Forud for 2. behandlingen af L 81 fremlægges et ændringsforslag til lovforslaget med
henblik på at præcisere IFUs arbejde. I § 9, stk. 1. efter 1. pkt. indsættes således som nyt 2. pkt.:
”Fonden skal anvende relevante internationale standarder for bæredygtighed og
samfundsansvar baseret på mellemstatslige aftaler, herunder UN Guiding Principles for
Business and Human Rights.”
2)”Efter
nr. 5 indsættes som nyt nummer:
01)
I § 9 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Investeringsfonden for Udviklingslande skal en gang årligt rapportere om, hvordan fonden lever op til
UNGP, OECDs guidelines og FNs Global Compact.«
[Præcisering af regler om rapportering]”
Til nr. 2: IFU skal være så transparent som muligt for en institution af denne karakter. Det
vurderes imidlertid for teknisk og bureaukratisk at have en så detaljeret lovtekst som foreslået. I
bemærkningerne til ovennævnte ændringsforslag vil det i stedet fremgå, at IFU’s vedtægt vil
skulle ændres som følge af lovændringen og at det i den forbindelse vil det bliver vurderet, om
L 81 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om kommentar til de enkelte ændringsforslag til L 81 fra Enhedslisten og Alternativet, til ministeren for udviklingssamarbejde
IFU kan styrke rapporteringen om anvendelsen af relevante internationale standarder for
bæredygtighed og samfundsansvar.
Det bemærkes i den forbindelse, at IFU har tilsluttet sig FN’s Global Compact og derfor
rapporterer årligt til Global Compact om fremdriften i arbejdet med at implementere de 10
Global Compact-principper. Disse rapporter er tilgængelige på IFU’s hjemmesider.
3)
”I det under nr. 6 foreslåede § 9 stk. 4 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Udbetalingen til staten tilfalder udviklingsbistanden.«
[Præcisering af, hvordan udbetalingen til staten skal anvendes]”
Til nr. 3: Ændringsforslaget vil lægge uhensigtsmæssige bindinger på administrationen af statens
finanser og kan derfor ikke støttes. Udbyttet vil skulle tilfalde statskassen, som bl.a. finansierer
0,7-målsætningen.
Regeringen har fundet det korrekt at fastlægge en udbyttepolitik for IFU, som er i
overensstemmelse med statens ejerskabspolitik fra april 2015. Det er således sundt og naturligt,
at staten får et udbytte fra sine selskaber og fonde. Derfor har staten for flere af sine selskaber
en udbyttepolitik, og altså nu også for IFU.
Det er i øvrigt ikke noget nyt, at IFU bidrager til statens finanser. Det har IFU under skiftende
regeringer gjort flere gange tidligere i form af betydelige udlodninger.
4)
”Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
02)
§9 stk. 5-7 ophæves.
[Bestemmelserne om at lov om offentlighed i forvaltningen ikke gælder fonden, ophæves]”
Til nr. 4: Ændringsforslaget vil gøre det meget vanskeligt for IFU at varetage sit formål og kan
derfor ikke støttes. Det vil imidlertid i bemærkningerne til ovenævnte ændringsforslag fremgå,
at det i forbindelse med justeringen af IFU’s vedtægt vil blive vurderet, hvorvidt IFU kan styrke
åbenhed om resultater i forhold til verdensmålene.
Som nærmerede redegjort for i besvarelsen af spørgsmål nr. 1, hvortil der henvises, har IFU’s
kommercielle samarbejdspartnere, herunder også udenlandske, et grundlæggende behov for, at
oplysninger, som videregives til IFU, behandles fortroligt uden risiko for senere
offentliggørelse.
Hvis IFU ikke er i stand til at garantere sine samarbejdspartnere fuld fortrolighed, vil en række
af virksomhederne afstå fra at samarbejde med IFU. Det er af meget væsentlig betydning for
IFU’s virke, at deres kommercielle samarbejdspartnere kan stille forretningsfølsomt materiale til
rådighed for fonden, således at IFU har det bedst mulige grundlag for at vurdere de enkelte
projekter, uden at materialet herved bliver omfattet af retten til aktindsigt.
2
L 81 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om kommentar til de enkelte ændringsforslag til L 81 fra Enhedslisten og Alternativet, til ministeren for udviklingssamarbejde
Den nuværende undtagelse fra offentlighedsloven omfatter kun den forretningsvirksomhed,
som IFU udøver. Det indebærer bl.a., at personalesager og fondens interne administration
fortsat vil være undergivet aktindsigt efter offentlighedslovens almindelige regler.
Miljøoplysninger vedrørende IFU’s investeringer vil desuden – som det er tilfældet i dag – være
tilgængelige med hjemmel i miljøoplysningsloven. Endelig vil IFU også fortsat være underlagt
kontrol fra Rigsrevisionen.
5)
»7
§10, stk. 4. affattes således:
»Udviklingspolitisk Råd omfatter 15 medlemmer, der udnævnes for en periode af 3 år med mulighed for
genudnævnelse for yderligere én periode af 3 år. Rådets medlemmer udpeges efter indstilling fra relevante
organisationer med følgende fordeling: 3 repræsentanter fra fagbevægelsen, 3 repræsentanter fra
erhvervsorganisationer/virksomheder, 4 repræsentanter fra universiteterne/forskerne og 5 repræsentanter fra de
folkelige organisationer.««
[Antallet af medlemmer i Udviklingspolitisk Råd fastlægges til 15 og det præciseres, hvordan medlemmerne
udpeges]”
Til nr. 5: Ligesom i den nuværende lovgivning vil det være den ansvarlige minister, som
udpeger medlemmerne af Udviklingspolitisk Råd på grundlag af en høring blandt relevante
interessenter fra bl.a. civilsamfundet, erhvervslivet, fagbevægelsen og universiteter samt
forskningsinstitutioner. De organisationer og netværk, som under den nuværende lov har haft
mulighed for at indstille kandidater til Udviklingspolitisk Råd, vil også fremover blive hørt og
have mulighed for at indstille kandidater.
I den nuværende lovs bemærkninger er muligheden for at indstille kandidater dog indskrænket
til bestemte navngivne organisationer og netværk, og der lægges med lovforslaget op til en
ændring, således at der skabes mulighed for også at involvere andre organisationer og netværk,
som nu eller i fremtiden måtte have en særlig interesse eller særlige faglige kompetencer af
betydning for det danske udviklingssamarbejde. Denne tilgang afspejler et ønske om at sikre, at
ingen på forhånd udelukkes fra at bidrage til det danske udviklingssamarbejde.
Tilsvarende bør der være tilstrækkeligt råderum til at sammensætte Rådet på en sådan måde, at
man til enhver tid kan sikre den mest relevante faglige rådgivning af den siddende minister.
Heller ikke i denne sammenhæng bør dette være forbeholdt en eksklusiv kreds af
interessegrupper. Det betyder ikke, at repræsentanter fra civilsamfundet, erhvervslivet,
fagbevægelsen, universiteter samt forskningsinstitutioner ikke fortsat vil være at finde blandt
Rådets medlemmer, men der vil ikke være et forhåndsbestemt antal faste pladser fordelt til disse
grupper.
Udviklingspolitisk Råd får med denne lovændring et udvidet mandat, idet Bevillingskomitéens
opgave med at kvalitetssikre og indstille bevillinger til ministerens godkendelser, lægges ind
under Rådet. Bevillingskomitéen har gennemført denne opgave med 4 eksterne og 4 interne
medlemmer, og komitéen har opnået nogle meget grundige og værdifulde drøftelser af de
konkrete bevillinger. Det er afgørende, at der sikres Rådet de bedst mulige betingelser for
3
L 81 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om kommentar til de enkelte ændringsforslag til L 81 fra Enhedslisten og Alternativet, til ministeren for udviklingssamarbejde
effektivt at varetage denne udvidede opgave, hvor der ikke alene vil være behov for at drøfte i
bredden, men også for at gå i dybden med kvalitetssikringen af de konkrete bevillinger. Det er
ikke Udenrigsministeriets vurdering, at der vil være skabt de bedst mulige betingelser for dette
arbejde, hvis der bibeholder et Råd med 15 medlemmer. Antallet af medlemmer af
Udviklingspolitisk Råd er imidlertid blevet genovervejet, og der er stillet ændringsforslag om at
ændre antallet fra 9 til 11 medlemmer.
4