Udenrigsudvalget 2016-17
L 81
Offentligt
1696939_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
2. december 2016
Spørgsmål 3 fra Udenrigsudvalget til
ministeren for udviklingssamarbejde
af 23. november 2016
vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om internationalt udviklingssamarbejde
(L 81), stillet af Mette Gjerskov (S).
Spørgsmål 3 vedr. forslag til lov om ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde
”Ministeren er tydeligvis stor modstander af opdeling mellem bilateral og multilateral bistand.
Kan ministeren redegøre for, hvordan ministeren ser mulige alternativer, som i stedet kan sikre
synlighed og gennemsigtighed omkring den multilaterale bistand, der f.eks. er så afgørende for,
at FN’s indsats i forhold til verdensmålene kan sikres?”
Svar:
Hvad der i lovforslaget kan fremstå som en stor ændring ift. den nuværende praksis, er reelt en
mindre teknisk tilpasning. Omsat til konkret praksis betyder forslaget om ikke længere at
udarbejde oversigten med flerårsbudgettet fordelt på bilaterale og multilaterale
udviklingsaktiviteter alene, at oversigtstabellen nedenfor fra Finansloven for 2016 ikke i
fremtiden vil være at finde i Finansloven. Alle andre oversigter og tabeller, herunder de fireårige
oversigter for støtte til de enkelte multilaterale organisationer vil fortsat være at finde på
Finanslovens multilaterale konti.
Flerårsoversigten nedenfor er baseret på, hvorvidt et bidrag klassificeres som multilateralt eller
bilateralt i OECD/DAC rapporteringen. OECD/DAC klassificerer kun kernebidrag som
multilaterale bidrag, mens andre typer af øremærkede bidrag til multilaterale organisationer
klassificeres som bilateral bistand. Danske bidrag til multilaterale organisationer består i
stigende grad af en kombination af kernebidrag og øremærkede bidrag, hvor øremærkede
bidrag både gives til de multilaterale organisationer på centralt og på landeniveau. Det formår
tabellen imidlertid ikke at afspejle.
Det kan f.eks. illustreres ved det danske bidrag til FN’s Udviklingsprogram (UNDP), der på
finansloven for 2017 vil udgøre 220 mio. kr. (§06.36.01.10). Heraf gives den ene halvdel som
kernebidrag, mens den anden halvdel gives som bidrag til rådgivere, en innovationsfacilitet og
som tematiske og øremærkede bidrag. Kun den andel, der gives som kernebidrag, klassificeres
som multilateral bistand, hvilket ikke er et retvisende billede af den samlede danske bistand, der
ydes til UNDP på centralt niveau. Hertil kommer så, at samarbejde med UNDP i de danske
prioritetslande også vil være klassificeret som bilateral bistand. Det samme gælder for
samarbejdet med andre multilaterale organisationer i prioritetslandene. Samlet medfører det, at
den nævnte tabel i betydeligt omfang fejlangiver samarbejdet med de multilaterale
organisationer.
L 81 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om ministeren vil redegøre for, hvordan ministeren ser mulige alternativer, som kan sikre synlighed og gennemsigtighed omkring den multilaterale bistand, til ministeren for udviklingssamarbejde
Finanslovens anmærkningstekster indeholder oplysninger om karakteren af den danske støtte til
f.eks. FN organisationerne, ligesom der under beskrivelserne af indsatserne i prioritetslande
visse steder er anført, at der samarbejdes med multilaterale organisationer. For at imødekomme
ønsket om styrket gennemsigtighed vil det fra og med FFL 2018 mere systematisk fremgå af
anmærkningsteksterne, om bilaterale bidrag forventes kanaliseret gennem multilaterale
organisationer.
2
L 81 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om ministeren vil redegøre for, hvordan ministeren ser mulige alternativer, som kan sikre synlighed og gennemsigtighed omkring den multilaterale bistand, til ministeren for udviklingssamarbejde
1696939_0003.png
Flerårsbudget for bistanden til udviklingslande på § 06.3. på finansloven for 2016
Mio. kr.
Bilateral
06.32.01 Udviklingslande i Afrika
06.32.02 Udviklingslande i Asien og Latinamerika
06.32.04 Personelbistand og myndighedssamarbejde
06.32.05 Danidas erhvervsplatform
06.32.07 Lånebistand
06.32.08 Øvrig bistand
06.32.09 Det Arabiske Initiativ
06.32.11 Naboskabsprogram
06.33.01 Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.34.01 Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslandene
06.35.01 Forskning og oplysning i Danmark mv
06.35.02 International udviklingsforskning
06.36.01 De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.02 De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
06.36.06 FNs øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale bidrag
06.37.01 Verdensbankgruppen
06.37.03 Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde
06.39.02 Humanitære bidrag til akutte og langvarige kriser
06.39.03 Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
Bilateral Total
Multilateral
06.32.05 Danidas erhvervsplatform
06.34.01 Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslandene
06.35.02 International udviklingsforskning
06.36.01 De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.02 De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
06.36.03 HIV Aids, Befolknings- og sundhedsprogrammer
06.36.04 FN programmer for landbrugsudvikling
06.36.06 FNs øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale bidrag
06.37.01 Verdensbankgruppen
06.37.02 Regionale udviklingsbanker
06.37.03 Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde
06.37.04 Bistand gennem Den Europæiske Union (EU)
06.39.01 Generelle bidrag til internationale humanitære organisationer
Multilateral Total
Reserver
Total bistand 06.3
B
2015
2.570
728
391
594
-47
643
275
230
1.103
652
361
10
197
118
9
108
-
1.135
9.077
2
-
-
408
90
497
100
19
1.065
-
217
543
640
3.581
-396
12.261
F
2016
551
1.039
336
301
-52
467
140
110
758
292
159
6
175
120
-1
109
-
1.235
5.745
2
9
-
211
121
302
-
16
765
200
403
373
590
2.991
-661
8.075
BO1
2017
1.220
661
370
-
-85
-
-
-
794
-
-
175
101
-1
116
-
1.170
4.521
BO2
2018
1.751
61
328
-
-85
-
-
-
794
23
-
175
101
-1
122
1.170
4.439
BO3
2019
1.584
11
299
-
-79
-
-
-
794
-
-
175
101
-1
126
1.170
4.179
-
-
315
140
427
-
18
942
100
100
485
605
3.131
1.970
9.622
-
315
140
427
-
16
893
100
100
495
605
3.091
2.113
9.642
-
-
315
140
427
-
18
885
100
430
495
605
3.415
2.058
9.652
Bemærkni nger: Opgørel s en a f, hva d der er bi l a tera l hhv. mul ti l a tera l bi s ta nd er i kke entydi gt retvi s ende, i det enkel te mul ti l a tera l e bi dra g
a fhol des over konti , der kl a s s i fi ceres s om bi l a tera l e og omvendt. Ra pporteri ngen ti l OECD/DAC efter å rets udga ng vi l være den endel i ge opgørel s e.
Pga . a frundi ng ka n der være fors kel l e i tota l en.
3