Udenrigsudvalget 2016-17
L 81
Offentligt
1696934_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
2. december 2016
Spørgsmål 2 fra Udenrigsudvalget til
ministeren for udviklingssamarbejde
af 23. november 2016
vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om internationalt udviklingssamarbejde
(L 81), stillet af Mette Gjerskov (S).
Spørgsmål 2 vedr. forslag til lov om ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde
”På baggrund af førstebehandlingen af lovforslaget, hvor ministeren bekræftede, at ministeren
vil gå i ”tænkeboks” for at finde den bedst mulige løsning på indstillingsmuligheder til
Udviklingspolitisk Råd, bedes ministeren redegøre for disse overvejelser i forhold til at sikre
skiftende ministre en bred faglig rådgivning, hvor kritiske stemmer ikke er luget ud i forvejen.”
Svar:
Der er foretaget en fornyet gennemgang af den i lovforslaget med bemærkninger foreslåede
model for at sikre bred faglig rådgivning af den til enhver tid siddende minister med ansvar for
udviklingsområdet. Gennemgangen har ikke givet anledning til at ændre den foreslåede model.
Den nuværende model, hvor det er den ansvarlige minister, som udpeger medlemmerne af
Udviklingspolitisk Råd på grundlag af en høring blandt relevante interessenter fra bl.a.
civilsamfundet, erhvervslivet, fagbevægelsen og universiteter samt forskningsinstitutioner
fastholdes således.
Ligeledes fastholdes, at organisationer og netværk, som under den nuværende lov har haft
mulighed for at indstille kandidater til Udviklingspolitisk Råd, også i fremtiden fortsat vil blive
hørt og have mulighed for at indstille kandidater.
I den nuværende lovs bemærkninger er muligheden for at indstille kandidater indskrænket til
bestemte navngivne organisationer og netværk. Her lægges der med lovforslaget op til en
ændring, idet den nuværende indskrænkning afskærer muligheden for også at involvere andre
organisationer og netværk, som nu eller i fremtiden måtte have en særlig interesse eller særlige
faglige kompetencer af betydning for det danske udviklingssamarbejde. Denne bredere tilgang
afspejler også ønsket om at sikre, at det er hele Danmark, som får mulighed for at bidrage til
det danske udviklingssamarbejde fremfor en mere snæver kreds af særlige interessenter.
Tilsvarende vurderes det ikke tidssvarende, at pladserne i Udviklingspolitisk Råd eksklusivt skal
tilhøre bestemte interessegrupper. Som det er nu, er der afsat 3 pladser til fagbevægelsen, 5 til
civilsamfundet, 3 til erhvervslivet og 4 til universiteter og forskningsinstitutioner. Der er behov
for tilstrækkelig fleksibilitet til, at Rådet kan sammensættes på en sådan måde, at man til enhver
L 81 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil redegøre for sine overvejelser mht. at finde den bedst mulige løsning på indstillingsmuligheder til Udviklingspolitisk Råd, til ministeren for udviklingssamarbejde
tid sikrer den mest relevante faglige rådgivning af den siddende minister. Det betyder på ingen
måde, at repræsentanter fra civilsamfundet, erhvervslivet, fagbevægelsen, universiteter samt
forskningsinstitutioner ikke fortsat vil være at finde blandt Rådets medlemmer, men der vil ikke
være et forhåndsbestemt antal faste pladser fordelt til disse grupper.
Endelig skal det påpeges, at medlemmer af Rådet udpeges for en treårig periode og derfor ofte
vil komme til at sidde i Rådet under en eller flere andre ministre end den, der udpegede dem.
Det vil således også af den årsag være i den ansvarlige ministers interesse at sikre en faglig og
organisatorisk bredde i Rådets sammensætning med henblik på at opnå de bedst mulige
betingelser for at fastholde kvaliteten af det danske udviklingssamarbejde også på længere sigt.
2