Udenrigsudvalget 2016-17
L 81
Offentligt
1697196_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
2. december 2016
Spørgsmål 1 fra Udenrigsudvalget til
ministeren for udviklingssamarbejde
af 23. november 2016
vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om internationalt udviklingssamarbejde
(L 81), stillet af Mette Gjerskov (S).
Spørgsmål 1 vedr. forslag til lov om ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde
”Vil ministeren fjerne IFU’s særstatus, således at deres forretningsvirksomhed kan blive
behandlet som alle andre områder inden for det offentlige, nemlig at der fra sag til sag
foreligger en konkret vurdering af, hvorvidt det giver mulighed for undtagelse af
offentlighedsloven?”
Svar:
Det er vurderingen, at der for IFU er den rette balance mellem på den ene side hensynet til
offentlighedens forståelige ønske om åbenhed og på den anden side hensynet til, at IFU kan
garantere sine samarbejdspartnere fortrolighed omkring sin forretningsvirksomhed. Det er
derfor ikke hensigten at ændre den nuværende retsstilling for IFU med det foreliggende
lovforslag (L 81).
IFU’s interne administration, herunder personaleforhold og administrative forhold er fuldt
omfattet af offentlighedsloven. Offentlighedsloven gælder imidlertid ikke for den
forretningsvirksomhed, som udøves af IFU, jf. lov om internationalt udviklingssamarbejde, § 9,
stk. 5.
IFU vurderes at have et andet behov for fortrolighed end andre statslige institutioner, idet IFU
indgår i et samarbejde med danske og udenlandske virksomheder og investorer, for hvem det er
helt afgørende, at forretningsfølsomme oplysninger kan udveksles i fortrolighed. Det skal i den
forbindelse oplyses, at EKF af samme grund også er undtaget fra offentlighedsloven, jf. lov om
EKF, § 6.
Uden den nuværende undtagelse af IFU’s forretningsvirksomhed fra offentlighedsloven, vil
IFU ikke kunne garantere sine samarbejdspartnere fuldstændig fortrolighed, men vil være
nødsaget til at tage forbehold for, at en konkret vurdering kan føre til aktindsigt. Hvis IFU
således ikke er i stand til at garantere sine samarbejdspartnere fuld fortrolighed, vurderes en
række virksomheder fremover at afstå fra at samarbejde med IFU. Det vil i givet fald gøre det
L 81 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil fjerne IFU’s særstatus, således at deres forretningsvirksomhed kan blive behandlet som alle andre områder inden for det offentlige, til ministeren for udviklingssamarbejde
meget vanskeligt for IFU at varetage sit formål og opgaver om at fremme investeringer i
udviklingslande på kommercielle vilkår.
Uanset undtagelsen af IFU’s forretningsvirksomhed fra offentlighedsloven, har IFU en erklæret
målsætning om åbenhed om sine aktiviteter, hvilket følger af IFU’s vedtægt, § 14. IFU er
forpligtet til at anvende relevante internationale standarder for bæredygtighed og
samfundsansvar, herunder UN Guiding Principles for Business and Human Rights, og løbende
arbejde på at implementere sådanne standarder i IFU’s investeringer og procedurer, jf. IFU’s
vedtægt, § 5, stk. 2.
IFU oplyser åbent om de metoder og redskaber, som anvendes i vurderingen af projekter, og
om hvordan IFU bidrager til projekternes vej mod bæredygtighed gennem rådgivning, træning
og kompetenceopbygning. IFU offentliggør på sin hjemmeside samtlige investeringer, som IFU
har foretaget. I den forbindelse offentliggøres projektets navn, projektlandet, navne på de
deltagende danske virksomheder, den branche, som projektet vedrører, den totale investering
for projektet samt den totale investering for IFU. For investeringer, som fortsat er i IFU’s
portefølje, offentliggør IFU også forventet samt aktuel beskæftigelse. IFU er underlagt
årsregnskabslovens § 99a, hvorefter IFU skal redegøre for arbejdet med samfundsansvar som
en del af den finansielle årsrapport.
IFU er underlagt tilsyn fra Udenrigsministeriet og Rigsrevisionen, ligesom IFU er omfattet af
miljøoplysningsloven, hvilket indebærer, at man kan søge aktindsigt i miljøoplysninger om
IFU’s investeringer.
Herudover har IFU tilsluttet sig FN’s Global Compact og rapporterer derfor årligt til Global
Compact om fremdriften i arbejdet med at implementere de 10 Global Compact-principper.
Disse rapporter er offentligt tilgængelige på IFU’s hjemmeside. Det skal ligeledes påpeges, at
Endelig har IFU etableret et Sustainability Advisory Board med repræsentanter for vigtige
interessenter inden for miljø, menneskerettigheder, udvikling og virksomhedspolitik.
IFUs målsætning om åbenhed er således godt underbygget af konkret praksis, der i betydeligt
omfang indkapsler undtagelsen fra offentlighedsloven for IFUs forretningsvirksomhed.
2