Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 8 Bilag 5
Offentligt
1688378_0001.png
Til lovforslag nr.
L 8
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 0. november 2016
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn, lov om social service og lov
om voksenansvar for anbragte børn og unge
(Opfølgning på socialtilsynsreformen m.v.)
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet 5 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2016 og var til
1. behandling den 14. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social- og Indenrigs-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
7. juli 2016 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret
2015-16) SOU alm. del – bilag 350. Den 5. oktober 2016
sendte social- og indenrigsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af: < >
Til § 1
1)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5, stk. 10,
ændres »tilrettelæggelse og« til: »tilrette-
læggelse,«, og efter »med godkendelsen« indsættes: »og om
socialtilsynets afgørelser efter stk. 4«.«
[Teknisk ændring]
2)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 7, stk. 4,
ændres », hvilke forhold der skal inddrages
i« til: »tilrettelæggelsen og indholdet af«.«
[Teknisk ændring]
3)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 9, stk. 2,
indsættes efter »årsrapporten«: »samt for
indsendelse og offentliggørelse af årsrapporten«.«
[Teknisk ændring]
DokumentId
Journalnummer
L 8 - 2016-17 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
1688378_0002.png
2
Til § 3
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
§§ 6, 8 og 9 finder anvendelse på interne skoler
tilknyttet anbringelsessteder efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i
lov om social service.««
[Teknisk ændring]
5)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 21, stk. 1,
udgår », 18«, og »20« ændres til: »19«.«
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår i dag af bemyndigelsesbestemmelsen i so-
cialtilsynslovens § 5, stk. 10, at social- og indenrigsministe-
ren kan fastsætte nærmere regler om godkendelsens tilrette-
læggelse og om socialtilsynets forpligtelser i forbindelse
med godkendelsen.
Med ændringen foreslås det, at bemyndigelsesbestem-
melsen i socialtilsynslovens § 5, stk. 10, ændres, således at
bestemmelsen fremover tillige giver ministeren bemyndigel-
se til at fastsætte nærmere regler om socialtilsynets afgørel-
ser efter socialtilsynslovens § 5, stk. 4.
Bemyndigelsesbestemmelsen i socialtilsynslovens § 5,
stk. 10, vil således fremover samlet set indebære, at social-
og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om
godkendelsens tilrettelæggelse, om socialtilsynets forpligtel-
ser i forbindelse med godkendelsen og om socialtilsynets af-
gørelser efter socialtilsynslovens § 5, stk.4.
Det fremgår af socialtilsynslovens § 5, stk. 4, at socialtil-
synet, når særlige grunde taler for det, kan træffe afgørelse
om, at ikkegodkendte tilbud, som er nævnt i lovens § 4, stk.
1, nr. 1-3, og som kommunalbestyrelsen i akutsituationer
har visiteret borgere til i en periode på op til 3 uger, jf. § 4,
stk. 4, i lov om social service, kan anvendes i yder-ligere 3
uger.
Med den foreslåede ændring tydeliggøres det, at ministe-
ren har udtrykkelig bemyndigelse til at fastsætte regler, der
omhandler socialtilsynets afgørelser om anvendelsen af ik-
kegodkendte tilbud.
Med ændringen af socialtilsynsloven sikres det således,
at ministeren har udtrykkelig bemyndigelse til i en kommen-
de ny bekendtgørelse om socialtilsyn at fastsætte en bestem-
melse svarende til § 2 i bekendtgørelse nr. 730 af 15. juni
2016 om socialtilsyn. Af bestemmelsen fremgår det, at so-
cialtilsynet træffer afgørelse efter socialtilsynslovens § 5,
stk. 4, på baggrund af en ansøgning fra den visiterende eller
anbringende kommunalbestyrelse. Det tydeliggøres herudo-
ver, at ministeren kan fastsætte bestemmelsen i § 2, stk. 1, 2.
pkt., om, at der ikke er formkrav til ansøgningen. Formålet
med de gældende bestemmelser er at sikre en ordning, hvor-
efter det kun er den visiterende eller anbringende kommune,
der kan søge om at kunne anvende ikkegodkendte tilbud i
yderligere 3 uger. Det ikkegodkendte tilbud vil således ikke
kunne søge om at kunne blive anvendt i yderligere 3 uger.
Det ikkegodkendte tilbud vil fortsat skulle søge om generel
godkendelse, hvis det ønsker at indgå i kommunernes forsy-
ning.
Der er alene tale om en teknisk ændring.
Til nr. 2
Det fremgår i dag af socialtilsynslovens § 7, stk. 4, at so-
cial- og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke forhold der skal inddrages i det driftsorienterede til-
syn.
Med ændringen foreslås det, at bemyndigelsesbestem-
melsen i socialtilsynslovens § 7, stk. 4, ændres, således at
bestemmelsen fremover i stedet giver ministeren bemyndi-
gelse til at fastsætte nærmere regler om tilrettelæggelsen og
indholdet af det driftsorienterede tilsyn, socialtilsynet efter
socialtilsynslovens § 7, stk. 1, skal føre med tilbud, som er
nævnt i socialtilsynslovens § 4, stk. 1, for at sikre, at tilbud-
dene fortsat har den fornødne kvalitet.
Med den foreslåede ændring tydeliggøres det, at ministe-
ren har udtrykkelig bemyndigelse til også at fastsætte regler
om tilrettelæggelsen af det driftsorienterede tilsyn.
Med ændringen af socialtilsynsloven sikres det således,
at ministeren har udtrykkelig bemyndigelse til i en kommen-
de ny bekendtgørelse om socialtilsyn at fastsætte en bestem-
melse svarende til § 6, stk. 2, 1. og sidste 3. pkt., i bekendt-
gørelse nr. 730 af 15. juni 2016 om socialtilsyn om, at til-
synsintensiteten for det driftsorienterede tilsyn skal tilrette-
lægges efter forholdene og fastsættes af socialtilsynet efter
en risikovurdering, og at der skal aflægges et årligt tilsyns-
besøg i hver afdeling, i tilbud med flere afdelinger. Formålet
med de gældende bestemmelser er at give en rettesnor for
tilrettelæggelsen af det driftsorienterede tilsyn, ligesom for-
målet er at sikre, at der i tilbud med flere afdelinger er et til-
synsbesøg i hver afdeling.
Der er alene tale om en teknisk ændring.
Til nr. 3
Det fremgår i dag af socialtilsynslovens § 9, stk. 2, at so-
cial- og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke forhold der skal redegøres for i den årsrapport, social-
tilsynet efter socialtilsynslovens § 9, stk. 1, skal udarbejde
om tilbuddenes kvalitet.
Med ændringen foreslås det, at bemyndigelsesbestem-
melsen i socialtilsynslovens § 9, stk. 2, ændres, således at
bestemmelsen fremover tillige giver ministeren udtrykkelig
bemyndigelse til at fastsætte regler om indsendelsen og of-
fentliggørelsen af socialtilsynenes årsrapport.
Bemyndigelsesbestemmelsen i socialtilsynslovens § 9,
stk. 2, vil således fremover samlet set indebære, at social- og
indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke
forhold der skal redegøres for i årsrapporten, samt for ind-
sendelse og offentliggørelse af årsrapporten.
Med ændringen af socialtilsynsloven sikres det således,
at ministeren har udtrykkelig bemyndigelse til i en kommen-
de ny bekendtgørelse om socialtilsyn at fastsætte en bestem-
melse svarende til § 11, stk. 5, 1. pkt., i bekendtgørelse nr.
730 af 15. juni 2016 om socialtilsyn om, at socialtilsynenes
L 8 - 2016-17 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
1688378_0003.png
3
årsrapport senest 1. juli året efter det kalenderår, årsrappor-
ten vedrører, skal sendes til Socialstyrelsens auditfunktion
og til sekretariatet for udarbejdelse af rammeaftalerne for re-
gionen, og en bestemmelse svarende til bekendtgørelsens §
11, stk. 5, 2. pkt., om, at årsrapporten offentliggøres på so-
cialtilsynets hjemmeside. Formålet med de gældende be-
stemmelser er at fastsætte en frist, inden for hvilken årsrap-
porten skal indsendes til de myndigheder, der skal anvende
årsrapporten i deres videre arbejde, og at sikre årsrapportens
offentliggørelse.
Der er alene tale om en teknisk ændring.
Til nr. 4
Med ændringen foreslås det gennem tilføjelsen af et nyt
stykke 4 til § 2 i lov nr. 619 af 8. juni 2016 om voksenan-
svar for anbragte børn og unge, at der kan anvendes fysisk
guidning efter voksenansvarslovens § 6, afværgehjælp efter
lovens § 8 samt fysisk magt efter lovens § 9 på interne sko-
ler tilknyttet anbringelsessteder efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6,
i lov om social service.
Af bemærkningerne til lov om voksenansvar for anbragte
børn og unge, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 162, som
er vedtaget, fremgår det, at de interne skoler på anbringel-
sessteder efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i lov om social servi-
ce, omfattes af forslagene til §§ 6, 8 og 9, jf. ovenfor. Man
kan dog ikke udlede af den vedtagne lovtekst, at det kun er
bestemmelserne i §§ 6,8 og 9, der finder anvendelse på de
interne skoler. Derfor er der behov for en tydeliggørelse af
dette i § 2 i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslag
nr. L 162, at udvidelsen af reglernes anvendelsesområde i
forhold til interne skoler omfatter personalet på institutio-
nen, der udfører pædagogisk arbejde eller undervisning på
den interne skole. Som en konsekvens af ovenstående blev
der samtidigt med vedtagelsen af lovforslag nr. L 162 derfor
foretaget en ændring af folkeskolelovens § 52, jf. § 4, nr. 1, i
det samtidigt fremsatte lovforslag om ændring af lov om so-
cial service, lov om socialtilsyn og folkeskoleloven (konse-
kvensændringer som følge af lov om voksenansvar over for
anbragte børn og unge), jf. Folketingstidende 2015-16, A, L
163.
Til nr. 5
Det fremgår i dag af § 21 i lov nr. 619 af 8. juni 2016 om
voksenansvar for anbragte børn og unge, at magtanvendelse
eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter en række
andre nærmere angivne bestemmelser i voksenansvarsloven
samt magtanvendelse i øvrigt skal registreres og indberettes
af anbringelsesstedet til den kommunalbestyrelse, der har
ansvaret for barnets eller den unges ophold på anbringelses-
stedet, og til det socialtilsyn, der fører driftsorienteret tilsyn
med anbringelsesstedet.
Med ændringen foreslås det som noget nyt, at henvisnin-
gen til § 18 udgår af § 21 i lov nr. 619 af 8. juni 2016 om
voksenansvar for anbragte børn og unge. Ændringen inde-
bærer, at magtanvendelse eller andre indgreb i selvbestem-
melsesretten efter voksen-ansvarslovens § 18 ikke længere
skal registreres og indberettes efter reglerne i § 21.
Efter voksenansvarslovens § 18 gælder retsplejelovens §
771 og 772, stk. 1 og 2, 1. pkt., om besøgs-, brev- og tele-
fonkontrol tilsvarende for unge, der efter retsplejelovens 5
§ 765 er anbragt på sikrede døgninstitutioner efter § 66,
stk. 1, nr. 6, i lov om social service.
Det fremgår af bemærkningerne til lov om voksenansvar
for anbragte børn og unge, jf. Folketingstidende 2015-16, A,
L 162 som fremsat, at det aldrig har været hensigten med lo-
ven, at afgørelser, der træffes efter retsplejelovens §§ 771 og
772, stk. 1 og 2, 1. pkt., om besøgs-, brev- og telefonkontrol
for unge i varetægtssurrogat, jf. retsplejelovens § 765, skal
registreres og indberettes efter reglerne i lov nr. 619 om
voksenan-svar for anbragte børn og unge af 8. juni 2016 §
21.
Kommunalbestyrelsen har ingen indflydelse på en sådan
afgørelse, og sådanne indgreb skal heller ikke registreres og
indberettes efter gældende ret. Med den foreslåede bestem-
melse udgår henvisningen til § 18 således af § 21 i lov nr.
619 om voksenansvar for anbragte børn og unge af 8. juni
2016.
Med ændringen foreslås det endvidere i overensstemmel-
se med det forslag, der allerede er fremsat i lovforslaget, jf.
lovforslagets § 3, nr. 6, at det er magtanvendelse eller andre
indgreb i selvbestemmelsesretten efter voksenansvarslovens
§ 19 og ikke § 20, der skal registreres og indberettes til hen-
holdsvis den anbringende kommune og socialtilsynet efter
de nærmere regler i voksenansvarslovens § 21.
Der er således alene tale om en ændring af redaktionel
karakter, da der ved en fejl er henvist til § 20 i stedet for §
19 i den nuværende formulering af bestemmelsen
Der henvises i øvrigt til lovforslagets specielle bemærk-
ninger til § 3, nr. 6.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V)
Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Merete Riisager (LA) Danny K. Malkowski (LA)
Anders Johansson (KF) Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
L 8 - 2016-17 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
1688378_0004.png
4
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 8 - 2016-17 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
1688378_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 8
Bilagsnr.
1
2
3
4
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag fra social- og indenrigsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 8
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren på baggrund af begivenhederne på Børnecenter
Tullebølle vil overveje at lade børneasylcentrene høre under socialtil-
synene, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilket tilsyn der i dag er med det socialpædagogiske arbej-
de med uledsagede flygtningebørn, til social- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke tiltag ministeren vil tage for at sikre, at arbejdet med
uledsagede asylbørn er forsvarligt og fagligt velfunderet i lyset af den
såkaldte Tullebølle-sag, til social- og indenrigsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om at bekræfte, at arbejdet med uledsagede asylbørn kræver en
høj faglighed og er bl.a. en socialpædagogisk opgave ligesom eksem-
pelvis arbejdet med udadreagerende unge, der er anbragt på institu-
tion, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4