Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 76 Bilag 4
Offentligt
1715084_0001.png
København, 7. December 2016
Til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Lovforslag om ændring af lægemiddelloven og vævsloven begrænser enlige og
lesbiske kvinders reproduktive sundhed
Et forbud mod at sædbanker sælger sæd direkte til kvinder, blev for nyligt fremsat i et
lovforslag om ændring af lægemiddelloven og vævsloven. Med lovforslaget bliver
sikker hjemmeinseminering umuliggjort og samtidig bliver patientsikkerheden
svækket, selvom der argumenteres for det modsatte i bemærkninger til lovforslaget. En
vedtagelse af lovforslaget vil have negative konsekvenser for enlige og lesbiske raske
kvinder, der gerne vil have børn på en sikker og kontrolleret måde.
Foreningen Solomor repræsenterer foreningens medlemmer under familieformen
solomor og barn/børn – og udgøres af kvinder, der har stiftet familie ved hjælp af
sæddonorer. Vores interesse i lovforslaget er overordnet todelt:
1) at sikre solomødre de bedste betingelser hvorunder de kan få deres børn
2) at reproduktionen sker så sikkert som muligt
Som baggrund for at synliggøre familieformen solomor-og-barn/børns interesser i
lovgivningen tilslutter vi os LGBT Danmarks argumentation og gennemgang af
lovforslaget og dets konsekvenser, som beskrevet i brev af dato 21. november
2016
1
. Foreningen fremfører her, at der i perioden 1997 – 2006 i Danmark var
forbud mod assisteret reproduktion til enlige kvinder og lesbiske par og at
forbuddet findes tilsvarende i dag i flere lande i Europa; Italien, Frankrig, Portugal,
Grækenland og Polen.
Disse forbud sker angiveligt ud fra en familiepolitisk dagsorden, hvor man ønsker at
fremme en traditionel familieform: Far, mor og børn. Historien viser tydeligt at de
individer, som ønsker børn, ofte får disse børn, og det ikke er en begrænsning hvor
besværligt eller risikabelt det er.
1
http://www.ft.dk/samling/20161/lovforslag/l76/bilag/2/1691958/index.htm
L 76 - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 7/12-16 fra Foreningen Solomor
1715084_0002.png
Når kvinder afskæres adgangen til fertilitetsbehandling af økonomiske eller
lovmæssige grunde, tyr de ofte til hjemmeinseminering. Det sker pt i vid
udstrækning i de ovennævnte lande. I dag rekvireres sæden ofte fra danske
sædbanker.
Lovforslaget og konsekvenser
Ifølge forslaget til Lov om ændring af lægemiddelloven og vævsloven § 2, nr. 6 skal
det gælde, at distribution af sæd ikke må finde sted til privatpersoner ud fra et
argument om at øge patientsikkerheden i forhold til sporbarhed af genetisk
overførte sygdomme. Det fremgår af høringsportalen, at flere interessenter i
lovgivningen er blevet hørt. Foreningen Solomor stod ikke på høringslisten
2
og vi vil
med denne skrivelse tilkendegive foreningens holdning til lovforslaget ud fra de
konsekvenser, vi ser, det kan have for foreningens målgruppe.
For det første mener Foreningen Solomor som ovenfor anført, at lovforslaget er
med til at forringe enlige raske kvinders muligheder for at få børn ved at fratage
dem muligheden for en tryg hjemmeinseminering. Levering af donorsæd vil med
lovændringen kun være tilladt via autoriserede sundhedspersoner og ”registrerede
vævscentre”. Kvinder skal dermed igennem en læge eller en klinik for at modtage
donorsæd, hvilket sygeliggør kvinder, som ellers ikke ville behøve hjælp. I et i
forvejen overbebyrdet sundhedsvæsen, mener Foreningen Solomor ikke, at det
giver mening at tvinge raske kvinder ind i en sundhedsfaglig behandling, hvis eneste
problem er, at de er sædløse.
Ej heller ønsker foreningen, at enlige skal ty til selvforanstaltede
hjemmeinsemineringer med sæd købt på et gråt marked, men at de (fortsat)
benytter screenet sæd direkte leveret til hjemme-adressen. Fratages kvinder
muligheden for at købe donorsæd direkte fra sædbanken, vil der åbnes op for at
søge alternativer, hvor ”kvaksalvere” og private tilbyder sæd uden nogen form for
testning for genetiske eller seksuelt overførte sygdomme. En anden konsekvens af
dette kan være øget risiko for krav om seksuelle modydelser og krænkelse af
mænds rettigheder i form af uønskede faderskabssager. Det er ikke blot kvindernes
frie valg, der er på spil men også de ufødte børns tarv, foreningen må adressere her
og som den gældende ret så fint har understøttet gennem en åben og let tilgang til
”sikker” sæd. Indtil nu.
Hvis lovforslaget vedtages, forhindres kvinder i at få adgang til sikker sæd, og de vil
være i risiko for at overgå til et sort marked, med sundhedsmæssige og juridiske
problemer som følge.
2
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/59709
L 76 - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 7/12-16 fra Foreningen Solomor
1715084_0003.png
For det andet mener Foreningen Solomor ikke, at lovforslaget indfrier formålet om
øget patientsikkerhed. Som anført i høringssvar fra sædbanken Cryos vil formålet
med at styrke sporbarheden i forhold til fejl i det genetiske arvemateriale ikke
forbedres – tværtimod vil den svækkes med indskydelse af et ekstra led
3
. Ved
indsættelsen af flere led mellem sædbank og modtager øges risikoen for, at der sker
fejl. Det bliver sværere at sikre sporbarheden fra donor til modtager, hvilket -
paradoksalt nok - ellers er formålet med loven. Det er Cryos’ erfaring ved direkte
levering til køberen at sporbarheden netop ikke mistes
4
.
Foreningen Solomor er tilhænger af patientsikkerhed og løbende ”kvalitetstjek” af
procedurer, der kan fremme sporbarhed. Men det skal være gjort på et oplyst
grundlag. Hvis der er procedurer, der kan sikre at eksempelvis informationer bliver
overleveret fra kvinder til sædbanker og registreret, så skal der sættes ind der. At
indføre et ekstra led sikrer i sig selv ikke øget sporbarhed. Tværtimod kan viden gå
tabt, hvis en klinik for eksempel lukker.
Foreningen Solomor mener ikke, at lovforslaget hverken er hensigtsmæssigt for
kvinder eller for sundhedssystemet, eller nødvendigvis retvisende i forhold til
formålet med loven. På den baggrund finder Foreningen Solomor det nødvendigt, at
den del af lovforslaget, der handler om forbud mod distribution af kønsceller til
private (§ 2, nr. 6) udgår.
Med venlig hilsen
Foreningen Solomor
Jens Varmingsvej 37
2300 København S
3
http://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/b4b3deaa-410d-43ef-8d89-
24318b7e1db7/H%C3%B8ringssvar%202.pdf
4
http://newspublicator.dk/e10/parker/pm/ee615de348f9cbb1/mc5714734/view