Til lovforslag nr.
L 75
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 6. december 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Justering af takster for somatiske færdigbehandlingsdage)
[af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2016 og var
til 1. behandling den 25. november 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
5. september 2016 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del
– bilag 696 (folketingsåret 2015-16). Den 10. november
2016 sendte sundheds- og ældreministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Udvalgets
spørgsmål og sundhedsministerens svar herpå er optrykt
som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det
er vigtigt at sikre, at ældre borgere får den bedste behand-
ling i det danske sundhedsvæsen. Vi hører desværre alt for
ofte om patienter, der ligger på gangene, og som får en
uværdig behandling på sygehusene, fordi der er for lidt per-
sonale til de patienter, som er indlagt. Det skyldes mange
gange, at kommunerne ikke hurtigt nok er klar til at tage
borgerne hjem.
Det er ikke værdigt for den enkelte borger, og derfor støt-
ter Dansk Folkeparti, at kommunerne får et ekstra incita-
ment til at tage deres borgere hjem, når de er, hvad der kal-
des udskrivningsparate. I den forbindelse skal det selvfølge-
lig sikres, at kommunerne sørger for de fornødne ting, så
den enkelte kan klare sig i hjemmet, eller at kommunerne
har sørget for en plads til brugeren i kommunens pleje.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er enige i lovfor-
slagets overordnede hensigt: at færdigbehandlede patienter
ikke skal optage plads på sygehusene. Det er helt afgørende
for at sikre et højt fagligt niveau, at patienterne befinder sig
der, hvor de får den fagligt set bedst kvalificerede behand-
ling, uanset om det er på et sundhedscenter eller et sygehus.
Derfor er det også glædeligt, at antallet af færdigbehand-
lede patienter på sygehusene er faldende.
Der er imidlertid en række tilgange i lovforslaget, som
Enhedslisten finder problematiske, og derfor kan Enhedsli-
sten ikke støtte lovforslaget.
Enhedslisten finder det bekymrende, at lovforslaget foku-
serer på muligheden for at straffe kommunerne økonomisk.
Der er ingen tvivl om, at det er et stærkt incitament, men det
kan omvendt have den risiko, at kommuner – alene af øko-
nomiske hensyn – hjemtager patienter, som de set ud fra et
fagligt synspunkt ikke kan tilbyde kvalificeret pleje. Jo stør-
re økonomisk straf, desto større risiko.
For tidlig hjemtagning er allerede et velkendt problem.
Ifølge en undersøgelse fra Dansk Sygeplejeråd fra 2015 har
hele 8 ud af 10 kommunalt ansatte sygeplejersker inden for
den seneste måned oplevet, at borgerne ikke er færdigbe-
handlede, når de udskrives fra et hospital til eget hjem eller
plejebolig, jf. »Det effektive sygehus presser kommunerne«
bragt i Sygeplejersken 2015 (nr. 9). Det viser, at der er en
alvorlig snitfladeproblematik mellem regioner og kommu-
ner, som Enhedslisten mener skal løses gennem det lokale
samarbejde og i sundhedsaftalerne – ikke gennem økonomi-
AX019336