Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 74
Offentligt
1696160_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-12-2016
Enhed: Sundhedsøkonomi, Syge-
husbyggeri, Koncernøkonomi og
Analyse
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1610540
Dok. nr.: 240787
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 7 (L 74) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil ministeren redegøre for, hvad den byrdemæssige virkning er, hvis 50 pct. af de
skønnede effektiviseringsgevinster ved de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier
fordeles gennem bloktilskuddet? Ministeren bedes i sit svar sammenligne dette med
en situation, hvor hele den skønnede effektiviseringsgevinst forbliver i den region,
der udløser gevinsten.”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet følger som en del af tilsynet med kvalitetsfondspro-
jekterne op på regionernes arbejde med effektiviseringer, og regionerne har løbende
bekræftet, at effektiviseringskravene for alle byggerier kan realiseres som forudsat.
Der er med økonomiaftalen for 2017 med Danske Regioner indgået aftale om at om-
fordele 50 pct. af gevinsterne, der følger af kvalitetsfondsprojekterne. Aftalen inde-
bærer at halvdelen af gevinsten bliver omfattet af omfordelingen, mens den reste-
rende halvdel forbliver i den region, som kvalitetsfondsprojekterne bliver etableret i.
Jeg mener derfor ikke, at omfordelingen kan betegnes som en byrde. Der er tværti-
mod tale om at fordele en reel gevinst, der kan betragtes som afkastet af de 47,5 mia.
kr. (2016-priser), vi investerer i kvalitetsfondsprojekterne. Det sker for at opveje, at
investeringerne og de deraf følgende effektiviseringsgevinster ikke er fordelt ligeligt
efter bloktilskudsnøglen mellem de fem regioner ved udmøntningen af kvalitets-
fondsmidlerne.
De regioner, der med investeringerne har fået bedst mulighed for at effektivisere
driften via nye byggerier, bidrager dermed til de andre regioner for at sikre, at kvali-
tetsfondsprojekterne medfører et løft af sygehusvæsenet i hele Danmark. Det er
grundlaget for den aftale, som regeringen har indgået med Danske Regioner i øko-
nomiaftalen for 2017.
Omfordelingen bliver indfaset fra 2017 og har fuld effekt i 2025, hvorefter den angiv-
ne fordeling er varig,
jf. tabel 1.
Opgørelsen for omfordelingen i tabel 1 svarer således
til forskellen fra den hypotetiske situation, hvor hele effektiviseringsgevinsten forblev
i de regioner, som de kvalitetsfondsstøttede byggerier etableres i.
L 74 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvad den byrdemæssige virkning er, hvis 50 pct. af de skønnede effektiviseringsgevinster ved de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier fordeles gennem bloktilskuddet, til sundheds- og ældreministeren
1696160_0002.png
Tabel 1
Omfordeling mellem regionerne af effektiviseringsgevinster som aftalt i ØA17
Mio. kr. (2016 pl)
Region
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
2017
7
8
-4
-14
3
2018
14
16
-7
-29
6
2019
20
24
-11
-43
10
2020
27
32
-14
-58
13
2021
34
39
-18
-72
16
2022
41
47
-21
-86
19
2023
48
55
-25
-101
22
2024
55
63
-28
-115
26
2025
61
71
-32
-130
29
Anm.: Tabellen viser den årlige omfordeling i indfasningsperioden. Omfordelingen er en lineær indfasning af den samlede
effekt for hver enkelt region, dvs. 50 pct. af forskellen mellem den faktiske fordeling af den samlede gevinst og en blokfor-
deling af samme.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Martin Nyrop Holgersen
Side 2