Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 74 Bilag 7
Offentligt
1699993_0001.png
Til lovforslag nr.
L 74
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 6. december 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering
(Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier m.v.)
[af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 5 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2016 og var
til 1. behandling den 25. november 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
5. september 2016 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del
– bilag 738 (folketingsåret 2015-16). Den 10. november
2016 sendte sundheds- og ældreministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til henholdsvis sund-
heds- og ældreministeren og sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som sundhedsministeren har besvaret. 3 af ud-
valgets spørgsmål og sundhedsministerens svar herpå er op-
trykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er betænkeli-
ge ved den nye form for medfinansiering. Enhver sygehus-
indlæggelse, der kan forebygges, skal forebygges. Det tror
Dansk Folkeparti alle er enige om. For vi skal passe godt på
vores syge og ældre. For Dansk Folkeparti er en af udfor-
dringerne, at mange af indlæggelserne og genindlæggelserne
er af borgere, som ikke er en del af hjemmeplejen, og som
ikke ønsker at være det, og derfor er det svært for en kom-
mune at forebygge indlæggelser og genindlæggelser. Det er
også svært, fordi kommunerne ikke kan få oplysninger fra
sygehuset, når en patient – som ikke er i hjemmeplejen –
bliver udskrevet. Dansk Folkeparti mener derfor, at ministe-
ren bør se på, hvordan vi som samfund kan sætte ind over
for disse målgrupper, hvilket også Ældresagen påpeger i de-
res høringsvar. Ældresagen oplyser også i høringssvaret, at
kun 15,5 pct. af de 65-årige modtager hjemmehjælp og be-
handling, og derfor er det svært at forebygge indlæggelser
hos folk, som hjemmeplejen ikke kender og ikke er i berø-
ring med.
Med den foreslåede takstforhøjelse er Dansk Folkeparti
desuden bange for, at lovforslaget vil have store konsekven-
ser for de kommuner, som i forvejen har en høj andel af æl-
dre borgere, da de med forslaget vil komme til at betale me-
re.
Dansk Folkeparti ønsker, at ministeren med forslaget og-
så sikrer det, som Dansk Folkeparti har sagt flere gange: at
hospitalerne skal sikre, at den ældre er udskrivningsparat, da
alt for mange udskrives for tidligt.
Med lovforslaget bliver taksten også sat op på sygehus-
behandling af spædbørn, hvilket Dansk Folkeparti også me-
ner er betænkeligt, særlig når det tages i betragtning, hvor
hurtigt mødre med nyfødte børn udskrives i dag. Det er ikke
noget, som kommunen selv er herre over, og det er et områ-
de, hvor mange kommuner i forvejen bliver nødt til at op-
prioritere deres sundhedsplejerskeindsats, uden at de får eks-
tra midler til det.
For begge disse aldersgrupper er det derfor vigtigt, at alle
aktører i sundhedsvæsenet samarbejder, da antallet af ind-
AX019345
L 74 - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 6/11-16
1699993_0002.png
2
læggelser og genindlæggelser ikke kun er kommunens pro-
blem.
Dansk Folkeparti er altså bange for, at man hindrer ind-
læggelse af nogle af de svageste, vi har i samfundet, og DF
vil derfor være meget opmærksomme på, hvilke konsekven-
ser lovforslaget får. Men da lovforslaget bygger på aftaler,
der er indgået mellem KL, Danske Regioner og sundheds-
ministeren, bakker Dansk Folkeparti op om de fælles aftaler.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke støtte for-
slaget om at aldersdifferentiere den kommunale medfinan-
siering ved hospitalsindlæggelser. Som det også fremgår af
høringssvarene fra Lægeforeningen, Pædiatrisk Selskab og
Ældre Sagen, er der stor bekymring for, at børn under 2 år
og ældre over 65 år med forslaget ikke altid vil få den fag-
ligt set bedste behandling. Som det også er påpeget i hø-
ringssvarene, er der 47 pct. af de ældre over 65 år, der alene
modtager behandling i det somatiske hospitalsvæsen. Den
gruppe har kommunerne således ikke kontakt til, og derfor
kan kommunerne ikke yde forebyggende behandling i for-
hold til dem. Konsekvensen af forslaget kan derfor blive en
straf til de kommuner, der har en stor andel af ældre. En-
hedslisten støtter de stillede ændringsforslag, men støtter ik-
ke det samlede forslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 14, stk. 1,
ændres »indlæggelse« til: »regionsudskriv-
ning«, og »på sygehus« udgår.«
[Sproglig ændring]
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 14, stk. 3,
ophæves.«
[Lovtekniske ændringer]
3)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 15 a
ændres »m.v.« til: »,
jf. § 15, stk. 1«, og »på sundhedsområdet« til: », jf. §§ 13 og
14«.
[Sproglig ændring]
4)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 23 b
ændres
i
stk. 1, nr. 1,
»Regionale beregnede mer- og mindreindtæg-
ter« til: »Beregnede regionale mer- og mindreindtægter«, og
i
stk. 1, nr. 2,
ændres »Regionale beregnede mer- og min-
dreindtægter« til: »Beregnede regionale mer- og mindreind-
tægter«.
[Sproglig ændring]
Til § 2
5)
I
stk. 2
udgår »14 og«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig præcisering. Det præciseres, at
kommunerne til regionen betaler en andel af udgiften til be-
handling efter sundhedsloven afsnit VI pr. regionsudskriv-
ning. Regionsudskrivning dækker over tidsmæssige og sam-
menhængende sygehusudskrivninger inden for en region.
Bestemmelsen i den gældende § 14, stk. 3, fastsætter, at
kommunerne til regionen betaler en andel af udgiften til
genoptræning, der er ydet under indlæggelse på sygehus til
patienter fra kommunen.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås bestemmelsen ophævet,
idet den kommunale medfinansiering kobles fra finansierin-
gen af den statslige aktivitetspulje og dermed ikke indgår i
den marginale aktivitetsfinansiering af regionerne. Den
kommunale medfinansiering kan således ikke anvendes som
incitamentsredskab for regionerne i forhold til medfinansie-
ring på genoptræning under indlæggelse.
Til nr. 3
Der er tale om lovtekniske ændringer. Det præciseres, at
den statslige aktivitetspulje alene vedrører sygehusvæsenet,
og der refereres til § 15, stk. 1. Dertil rettes ordlyden i den
foreståede bestemmelse, idet det ikke specifik er nævnt i §§
13 og 14, at den kommunale medfinansiering vedrører sund-
hedsområdet, og der refereres til §§ 13 og 14.
Til nr. 4
Der er tale om sproglige ændringer. Det præciseres i § 23
b, stk. 1, at der ikke er tale om regionale beregninger, men at
beregningerne opgøres på regionsniveau og fastsættes af
Økonomi- og Indenrigsministeriet én gang for alle i forbin-
delse med tilskudsudmeldingen for 2018. I § 23 b, stk. 2, er
der foretaget en korrekturrettelse.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring, idet § 14 ikke in-
deholder en hjemmel til at fastsætte regler, og der således
ikke er behov for at opretholde regler fastsat i medfør af
gældende lov § 14.
L 74 - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 6/11-16
1699993_0003.png
3
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Eva Kjer Hansen (V) Hans Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette Abildgaard (KF)
Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S)
Lea Wermelin (S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT)
Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 74 - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 6/11-16
1699993_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 74
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag fra sundhedsministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 74
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvilken effektiviseringsgrad der er registret på de afsluttede
kvalitetsfondsbyggerier, og hvordan effektiviseringsgraderne i forhold
til den forventede effektivisering er, til sundheds- og ældreministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan de byrdemæssige virkninger vil være for hver en-
kelt kommune, hvis den foreslåede differentierede kommunale beta-
ling for indlæggelser indføres, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan de byrdemæssige virkninger vil være for hver en-
kelt region, hvis den foreslåede differentierede kommunale betaling
for indlæggelser indføres, til sundheds- og ældreministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvad andelen af indbyggere over 65 år er i hver kommune,
til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan de byrdemæssige virkninger vil være for hver en-
kelt kommune, hvis den foreslåede ændring af reglerne for tilbagebe-
taling af merbetalt medfinansiering til kommunerne indføres, til sund-
heds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om størrelsen af tilbagebetalt merbetaling til kommunerne siden
2007 og frem til i dag, til sundheds- og ældreministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvad den byrdemæssige virkning er, hvis 50 pct. af de skøn-
nede effektiviseringsgevinster ved de kvalitetsfondsstøttede sygehus-
byggerier fordeles gennem bloktilskuddet, til sundheds- og ældremini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil indsætte en evaluering af lovens virkninger i
praksis efter 2-3 år i lovforslaget med henblik på at følge, om ændrin-
gen i den kommunale medfinansiering får de tilsigtede konsekvenser i
kommunerne og i forhold til forebyggelsen af indlæggelser, der kunne
have været undgået, til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oversende en statusrapport til udvalget ca. 1
år efter lovforslaget ikrafttrædelse, der belyser, hvilke både negative
og positive konsekvenser ændringerne i den kommunale medfinansie-
2
3
4
5
6
7
8
9
L 74 - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 6/11-16
1699993_0005.png
5
10
ring har haft for kommunerne, for forebyggelsesarbejdet og for antal-
let af indlæggelser, der kunne have været undgået, til sundhedsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil orientere udvalget i de tilfælde, hvor ministe-
ren ændrer i reglerne vedr. differentiering af den kommunale medfi-
nansiering efter alder eller ændrer i reglerne for opgørelse og betaling
af medfinansiering, tilbagebetaling el. lign., som ministeren ifølge lov-
forslagets bemærkninger bemyndiges til, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå
L 74 - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 6/11-16
1699993_0006.png
6
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til sundhedsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og sundhedsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 8:
Vil ministeren indsætte en evaluering af lovens virkninger i praksis efter 2-3 år i lovforslaget med hen-
blik på at følge, om ændringen i den kommunale medfinansiering får de tilsigtede konsekvenser i kom-
munerne og i forhold til forebyggelsen af indlæggelser, der kunne have været undgået, jf. drøftelsen under
1. behandlingen?
Svar:
Ja, ministeriet vil følge den ændrede kommunale mefinansiering tæt, herunder effekterne ved loven.
Det fremgår således også af bemærkningerne til lovforslagets bestemmelser vedr. nr. 2, at »ordningen
løbende vil blive fulgt af Ældre og Sundhedsministeriet med henblik på om den opfylder formålet.« Jeg er
således enig med spørger i, at der bliver foretaget en grundig evaluering af ordningen i 2019-2020, idet
det dog skal bemærkes, at den differentierede model først træder i kraft pr. 1. jan. 2018. Evalueringen vil
blive oversendt til udvalget.
Spørgsmål 9:
Vil ministeren oversende en statusrapport til udvalget ca. 1 år efter lovforslaget ikrafttrædelse, der be-
lyser, hvilke både negative og positive konsekvenser ændringerne i den kommunale medfinansiering har
haft for kommunerne, for forebyggelsesarbejdet og for antallet af indlæggelser, der kunne have været
undgået, herunder om der er store regionale og kommunale forskelle?
Svar:
Der henvises til besvarelsen af spm. nr. 8 (L74).
Spørgsmål 10:
Vil ministeren orientere udvalget i de tilfælde, hvor ministeren ændrer i reglerne vedr. differentiering af
den kommunale medfinansiering efter alder eller ændrer i reglerne for opgørelse og betaling af medfinan-
siering, tilbagebetaling eller lignende, som ministeren ifølge lovforslagets bemærkninger bemyndiges til?
Svar:
I forlængelse af besvarelsen af spørgsmål nr. 8. og 9 (L74) og evalueringens resultater vil en eventuel
ændring af reglerne, som anført i lovforslaget, foretages på baggrund af den løbende opfølgning og evalu-
ering. Jeg finder det helt naturligt, at udvalget bliver orienteret om en sådan eventuel ændring.