Til lovforslag nr.
L 74
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 6. december 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om regionernes finansiering
(Ændret kommunal medfinansiering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier m.v.)
[af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 5 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2016 og var
til 1. behandling den 25. november 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
5. september 2016 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del
– bilag 738 (folketingsåret 2015-16). Den 10. november
2016 sendte sundheds- og ældreministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til henholdsvis sund-
heds- og ældreministeren og sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som sundhedsministeren har besvaret. 3 af ud-
valgets spørgsmål og sundhedsministerens svar herpå er op-
trykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er betænkeli-
ge ved den nye form for medfinansiering. Enhver sygehus-
indlæggelse, der kan forebygges, skal forebygges. Det tror
Dansk Folkeparti alle er enige om. For vi skal passe godt på
vores syge og ældre. For Dansk Folkeparti er en af udfor-
dringerne, at mange af indlæggelserne og genindlæggelserne
er af borgere, som ikke er en del af hjemmeplejen, og som
ikke ønsker at være det, og derfor er det svært for en kom-
mune at forebygge indlæggelser og genindlæggelser. Det er
også svært, fordi kommunerne ikke kan få oplysninger fra
sygehuset, når en patient – som ikke er i hjemmeplejen –
bliver udskrevet. Dansk Folkeparti mener derfor, at ministe-
ren bør se på, hvordan vi som samfund kan sætte ind over
for disse målgrupper, hvilket også Ældresagen påpeger i de-
res høringsvar. Ældresagen oplyser også i høringssvaret, at
kun 15,5 pct. af de 65-årige modtager hjemmehjælp og be-
handling, og derfor er det svært at forebygge indlæggelser
hos folk, som hjemmeplejen ikke kender og ikke er i berø-
ring med.
Med den foreslåede takstforhøjelse er Dansk Folkeparti
desuden bange for, at lovforslaget vil have store konsekven-
ser for de kommuner, som i forvejen har en høj andel af æl-
dre borgere, da de med forslaget vil komme til at betale me-
re.
Dansk Folkeparti ønsker, at ministeren med forslaget og-
så sikrer det, som Dansk Folkeparti har sagt flere gange: at
hospitalerne skal sikre, at den ældre er udskrivningsparat, da
alt for mange udskrives for tidligt.
Med lovforslaget bliver taksten også sat op på sygehus-
behandling af spædbørn, hvilket Dansk Folkeparti også me-
ner er betænkeligt, særlig når det tages i betragtning, hvor
hurtigt mødre med nyfødte børn udskrives i dag. Det er ikke
noget, som kommunen selv er herre over, og det er et områ-
de, hvor mange kommuner i forvejen bliver nødt til at op-
prioritere deres sundhedsplejerskeindsats, uden at de får eks-
tra midler til det.
For begge disse aldersgrupper er det derfor vigtigt, at alle
aktører i sundhedsvæsenet samarbejder, da antallet af ind-
AX019345