Retsudvalget 2016-17
L 73 Bilag 1
Offentligt
1685316_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. november 2016
Strafferetskontoret
Stanley Stener Nielsen
2016-731-0066
2106919
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om fuld-
byrdelse af straf m.v. og forskellige andre love
(Øget respekt for det offentlige rum, offentlige myndigheder og personer i
offentlig tjeneste m.v.)
1. Høring over Strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1560/2016 om
inddragelse af uhensigtsmæssig adfærd i fængsler og arresthuse ved
varetægtsfængsling og strafudmåling
1.1. Høringen
Strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1560/2016 om inddragelse af
uhensigtsmæssig adfærd i fængsler og arresthuse ved varetægtsfængsling
og strafudmåling, som lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, bygger på, har i perio-
den fra den 9. september 2016 til den 7. oktober 2016 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Dansk Socialrådgiverforening, Dan-
ske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerfore-
ning, Den Danske Præsteforening, Det Kriminalpræventive Råd, Direkto-
ratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolssty-
relsen, Faggruppen af Socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Foreningen af
Fængselsinspektører, vicefængselsinspektører og økonomichefer, Forenin-
gen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Fængselsforbundet, HK Lands-
klubben Danmarks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, Insti-
tut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgens Lokale Præ-
steforening, Kriminalforsorgsforeningen, Landsforeningen af Forsvarsad-
vokater, Landsforeningen KRIM, Landsklubben af socialrådgivere ansat i
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Kriminalforsorgen, Politiforbundet i Danmark, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Socialt Udsatte, samtlige byretter,
SAVN, Socialpædagogernes Landsforbund, Vestre Landsret, Østre Lands-
ret.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerfore-
ning, Den Danske Præsteforening, Det Kriminalpræventive Råd, Direkto-
ratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolssty-
relsen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Fængselsforbundet, Institut for
Menneskerettigheder, Københavns Byret, Landsforeningen af Forsvarsad-
vokater, Politiforbundet i Danmark, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Socialpædagogernes Landsforbund, Sø- og Handelsretten,
Vestre Landsret, Østre Landsret.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
1.2. Høringssvarene
1.2.1. Generelt
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Præsteforening, Det Kriminalpræventive Råd, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fængselsforbundet, Køben-
havns Byret, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Sø- og Handelsretten
og
Vestre Landsret
har ingen bemærkninger til be-
tænkningen.
1.2.2. Skærpet straf ved gerninger begået af indsatte eller tidligere
indsatte mv.
Direktoratet for Kriminalforsorgen
tilslutter sig forslagene i betænknin-
gen og har ikke i øvrigt bemærkninger til betænkningen.
Foreningen af Offentlige Anklagere
er enig i Strafferetsplejeudvalgets
indstilling om, at begrænsningen i anvendelsesområdet for straffelovens §
81, nr. 12, bør afskaffes, således at bestemmelsen kommer til at gælde for
al kriminalitet begået af personer, der udstår straf eller anden strafferetlig
retsfølge af frihedsberøvende karakter. Foreningen er endvidere af den op-
2
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
fattelse, at en sådan udvidelse også bør gennemføres i forhold til vare-
tægtsfængslede.
Østre Landsret
anfører, at det som anført i betænkningen er et retspolitisk
spørgsmål, om straffelovens § 81, nr. 12 og 13, bør udvides til at omfatte
gerninger begået af varetægtsfængslede. Landsretten udtaler sig derfor ik-
ke om dette spørgsmål.
Advokatrådet, Foreningen af Fængsels- og Arresthuspræster (delfore-
ning under Den Danske Præsteforening), Institut for Menneskerettig-
heder, Landsforeningen af Forsvarsadvokater
og
Retspolitisk Fore-
ning
tilslutter sig mindretallets betragtninger om, at straffelovens § 81, nr.
12 og 13, ikke bør udvides til også at omfatte varetægtsfængslede eller tid-
ligere varetægtsfængslede personer.
Socialpædagogernes Landsforbund
anbefaler kraftigt at afgrænse forsla-
get, så det ikke omfatter personer, der er frihedsberøvet i medfør af straffe-
lovens §§ 68-69 om foranstaltningsdomme og § 74 a om ungdomssanktio-
ner. Det anføres, at disse målgrupper er anbragt i foranstaltninger med
henblik på en rehabiliterende eller resocialiserende, socialpædagogisk ind-
sats, hvorfor mere straf ikke hjælper disse målgrupper i en bedre retning.
Tværtimod vil yderligere straf med al sandsynlighed forværre deres situa-
tion.
Retspolitisk forening
bemærker, at domstolene allerede i dag har mulig-
heder for at inddrage oplysninger om den tiltaltes personlige adfærd i stra-
fudmålingen og undrer sig derfor over, hvorfor det er nødvendigt at lovfæ-
ste en retstilstand, der allerede er gældende.
Som anført under pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger er
Justitsministeriet enig i Strafferetsplejeudvalgets overvejelser og i udval-
gets konklusion om, at det ved al kriminalitet i almindelighed bør være en
strafskærpende omstændighed efter straffelovens § 81, nr. 12, at gerningen
er begået af en person, der udstår straf eller anden strafferetlig retsfølge
af frihedsberøvende karakter, eller under en eventuel undvigelse herfra.
Justitsministeriet er endvidere enig i flertallets overvejelser og konklusion
om, at det i almindelighed bør anses for en skærpende omstændighed, hvis
en gerning er begået af en nuværende eller tidligere varetægtsfængslet
over for institutionen eller en person med ansættelse ved institutionen.
3
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
På den baggrund finder ministeriet, at anvendelsesområdet for straffe-
lovens § 81, nr. 12 og 13, bør udvides til også at omfatte nuværende eller
tidligere varetægtsfængslede personer.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt det også ved andre former for
kriminalitet i almindelighed bør anses for en skærpende omstændighed, at
gerningen er begået af en varetægtsfængslet, har Justitsministeriet noteret
sig, at et flertal i udvalget anfører, at en sådan udvidelse må bero på en
politisk afvejning.
Justitsministeriet finder i den forbindelse, at de i betænkningen nævnte or-
densmæssige hensyn og hensynet til retshåndhævelsen taler for, at det i al-
mindelighed ved al kriminalitet bør anses for en skærpende omstændighed,
at gerningen blev begået, imens personen var varetægtsfængslet eller un-
dergivet foranstaltning, der træder i stedet herfor, og at disse hensyn vejer
tungere end det i betænkningen nævnte hensyn til, at en varetægtsfængslet
person som udgangspunkt ikke er fundet skyldig, men alene er mistænkt for
at have begået en strafbar lovovertrædelse. Justitsministeriet har herved
ligeledes lagt vægt på, at der i retspraksis er eksempler på, at det er blevet
anset for en skærpende omstændighed, at det strafbare forhold blev begået
under varetægtsfængsling.
For så vidt angår kriminalitet begået af personer, der udstår straf eller an-
den strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter i medfør af straffe-
lovens §§ 68-69 om foranstaltningsdomme eller § 74 a om ungdomssank-
tion, bemærkes det, at disse personer allerede i dag er omfattet af straffe-
lovens § 81, nr. 12 og 13. Justitsministeriet finder ikke anledning til at æn-
dre på denne ordning.
1.3. Lovforslaget i forhold til betænkningens lovudkast
I forhold til lovudkastet i betænkningen indeholder lovforslaget følgende
indholdsmæssige ændringer:
-
Det foreslås, at straffelovens § 81, nr. 12, fremover også skal omfatte
gerninger begået af en person, der er varetægtsfængslet eller undergi-
vet foranstaltning, der træder i stedet herfor.
Det foreslås, at straffelovens § 81, nr. 13, fremover også skal omfatte
gerninger begået af en person, der tidligere har været varetægtsfængs-
4
-
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
let eller undergivet foranstaltning, der træder i stedet herfor, over for
institutionen eller en person med ansættelse ved institutionen.
2. Høring over forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om fuld-
byrdelse af straf m.v. og forskellige andre love
(Øget respekt for det of-
fentlige rum, offentlige myndigheder og personer i offentlig tjeneste m.v.)
2.1. Høringen
Et udkast til lovforslagets § 1, nr. 3-7, og §§ 2-7 har i perioden fra den 9.
september 2016 til den 7. oktober 2016 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International, Andelsboligfor-
eningens fællesrepræsentation ABF, Andelsboligforeningernes Fællesre-
præsentation, Ankenævnet for Forsikring, Arbejderbevægelsens Erhvervs-
råd, Boligselskabernes Landsforening, BUPL, Copenhagen Business
School, Juridisk Institut, Danmarks Lejerforeninger, Danmarks Lærerfore-
ning, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Franchise Forening, Dansk Industri,
Dansk Journalistforbund, Dansk PEN, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Sygeplejeråd, Danske Advokater, Danske Medier, Danske Regio-
ner, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening,
Den Danske Præsteforening, Det Etiske Råd, Det Kriminalpræventive
Råd, DI, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforenin-
gen, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Erstatningsnæv-
net, Faggruppen af Socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Fagligt Fælles
Forbund (3F), Finansrådet, Finanstilsynet, FOA, Forbrugerklagenævnet,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forbrugerrådet Tænk, Forenin-
gen af Fængselsinspektører, vicefængselsinspektører og økonomichefer,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i
Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Forsikring & Pension, FRI-
DA Forsikring Agentur A/S, FTF, Fællesforeningen for Danmarks Brugs-
foreninger, Fængselsforbundet, Grundejernes Landsorganisation, Hjælp
Voldsofre, HK Danmark, HK Landsklubben for Danmarks Domstole, HK
Landsklubben for Kriminalforsorgen, HK Landsklubben for Politiet, Hus-
leje- og Beboerklagenævnsforeningen, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, KL, Kriminalforsorgens Lokale Præsteforening, Kriminalforsorgs-
foreningen, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsforenin-
gen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Københavns Byret,
5
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Landsklubben af socialrådgivere ansat i Kriminalforsorgen, Landsorgani-
sationen i Danmark (LO), Lejernes Landsorganisation i Danmark, Læge-
foreningen, Offerrådgivningerne i Danmark, Parcelhusejernes Landsfore-
ning, Politidirektørforeningen, Politiforbundet i Danmark, Realkreditanke-
nævnet, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigspolitiet, Rådet for Socialt Udsatte, samtlige byretter,
SAVN, SikkerhedsBranchen, Socialpædagogernes Landsforbund, Statens
Byggeforskningsinstitut, Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Sø- og
Handelsretten, TEKNIQ, Trykkefrihedsselskabet, Udbetaling Danmark,
Vejdirektoratet, Vestre Landsret, Ældre Sagen, Østre Landsret, Aarhus
Universitet, Juridisk Institut.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Ankenævnet for Forsikring, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Journalistforbund, Danske Medier, Danske Regioner, Dansk Told
& Skatteforbund, Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Præsteforening, Det Kriminalpræventive
Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erstatningsnævnet, FOA, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Offentlige Anklagere, FTF,
Fængselsforbundet, Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder, IT-
Politisk Forening, KL, Københavns Byret, Landsforeningen af Forsvarsad-
vokater, Offerrådgivningerne i Danmark, Politiforbundet i Danmark, Real-
kreditankenævnet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Socialt Udsatte,
SikkerhedsBranchen, Socialpædagogernes Landsforbund, Sø- og Handels-
retten, Vestre Landsret, Ældre Sagen, Østre Landsret.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2.2. Høringssvarene
2.2.1. Generelt
Ankenævnet for Forsikring, Dansk Arbejdsgiverforening, Den Danske
Aktuarforening, Det Kriminalpræventive Råd, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Domstolsstyrelsen, Erstatningsnævnet, Forbrugerombuds-
manden, Forbrugerrådet Tænk, Fængselsforbundet, Realkreditanke-
nævnet, Rigspolitiet, Sø- og Handelsretten
og
Ældre Sagen
har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
6
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
KL
oplyser, at vold, trusler og chikane mod kommunalt ansatte er et pro-
blem, som kommunerne ser på med den største alvor.
Danske Regioner
finder generelt lovforslaget positivt.
FTF
og
Politiforbundet
finder det særdeles positivt, at der lægges op til,
at respekten for personer i offentlig tjeneste og hverv samt offentlige myn-
digheder øges.
Socialpædagogernes Landsforbund
kvitterer for, at der fremsættes for-
slag om øget tryghed for medarbejdere i offentlig tjeneste, også i disses fri-
tid.
FOA
hilser Respektpakken og lovforslaget velkomment og oplyser, at det
er væsentligt, at offentligt ansatte og ansatte, der udfører udliciterede opga-
ver for det offentlige, kan varetage deres opgaver uden at skulle udsættes
for vold, trusler eller nedværdigende behandling.
Dansk Journalistforbund
erklærer sig generelt fuldstændig enige i, at en
person eller dennes pårørende ikke skal risikere at lide overlast som følge
af, at den pågældende udfører sit arbejde.
Dansk Told & Skatteforbund
oplyser, at SKAT’s toldmedarbejdere i sti-
gende grad oplever, at toldforretningen i form af kontrol af varer, personer
mv., der krydser ind over de danske grænser, bliver udfordret i det offentli-
ge rum, og at medarbejderne latent er udsat for overgreb mv. Dansk Told
& Skatteforbund støtter derfor op om lovforslaget og hilser initiativerne
velkomne.
Præsteforeningen
oplyser, at også præster oplever chikane som følge af
deres arbejde. Foreningen ser med tilfredshed på, at der er fokus på respek-
ten og sikkerheden for ansatte i offentlig tjeneste og anfører, at det efter
foreningens opfattelse er en skærpelse, at chikane har baggrund i udførel-
sen af offentligt arbejde.
Danske Medier
anerkender, at der i lovudkastet i vidt omfang er taget be-
hørigt hensyn til både muligheden for offentlig debat i medierne og for
mediernes muligheder for at bringe oplysninger om sager vedrørende over-
trædelse af de foreslåede straffebestemmelser.
7
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Den Danske Dommerforening, Københavns Byret
og
Vestre Landsret
anfører, at kravet til sagsbehandlingsfrister for sager om vold efter straffe-
lovens § 119, stk. 1, uden yderligere ressourcetilførsel til domstolene enten
medfører længere sagsbehandlingstider i sager med særlige sagsbehand-
lingsfrister eller længere sagsbehandlingstider for andre typer retssager,
herunder andre straffesager som f.eks. sædelighedssager og indbrud.
Advokatrådet
stiller sig uforstående over for forslaget om, at sager om
vold efter straffelovens § 119, stk. 1, skal behandles hurtigere og med sam-
me tidsfrister som gældende i voldssager efter straffelovens §§ 244-246,
da det efter Advokatrådets opfattelse vil medføre, at andre og mere alvorli-
ge sager, som f.eks. voldtægt, underkastes længere sagsbehandlingstid. Rå-
det bemærker, at sager om kvalificeret vold efter straffelovens § 119, jf. §
245, i dag behandles som en hastevoldssag.
Sikkerhedsbranchen
bifalder ønsket om at øge respekten for det offentli-
ge rum, offentlige myndigheder og personer i offentlig tjeneste m.v. I lyset
af det seneste politiforligs aftaletekst om forsøg med at lade private virk-
somheder overtage visse politiopgaver og af den generelle samfundsdebat
anbefales det, at man udvider ændringerne til også at gælde for privatan-
satte, der varetager opgaver, der er overtaget direkte fra offentlige myndig-
heder.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
angiver, at der ikke er fornødent
grundlag for de foreslåede ændringer i forhold til strafudmåling, idet straf-
felovens kapitel 10 allerede giver rig mulighed for at inddrage skærpende
og formildende omstændigheder i de enkelte konkrete sager.
Rådet for Socialt Udsatte
er enige i, at offentligt ansatte skal beskyttes
mod vold og trusler mv. Rådet opfordrer til, at det i forslaget eksplicit
nævnes, at ændringerne af straffeloven ikke må føre til en skærpelse af
straffen for personer, der har eller idømmes en foranstaltningsdom efter
straffelovens §§ 68-69.
Hjælp Voldsofre
anfører, at det bør overvejes at ændre retsplejelovens §
741 a så den, der er forurettet efter § 119 a, kan få en bistandsadvokat.
I forlængelse af lovforslaget lægges der op til, at der skal gælde samme
krav til sagsbehandlingstiden for sager om vold efter straffelovens § 119,
stk. 1, som der i dag gælder efter straffelovens §§ 244, 245 og 246. Det er
efter Justitsministeriets opfattelse vigtigt, at sager om vold mod personer i
8
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
offentlig tjeneste på samme måde som øvrige voldssager behandles hurtigt.
Det skyldes bl.a., at straffens præventive virkning er størst, når den iværk-
sættes kort tid efter, at forbrydelsen er begået, og at det kan virke stødende
for retsfølelsen, hvis der ikke reageres hurtigt over for alvorlige voldsfor-
brydelser. En hurtig forfølgning er også med til at markere en afstandta-
gen fra samfundets side.
Fastsættelse af særlige målsætninger for sagsbehandlingstiden indebærer
naturligt, at disse sager generelt fremmes frem for øvrige sager. Det be-
mærkes dog, at der tillige er fastsat målsætninger for sagsbehandlingsti-
den i visse voldtægtssager.
For så vidt angår ansatte, der udfører udliciterede opgaver for det offentli-
ge, fremgår det af pkt. 2.3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
begrebet ”personer i offentlig tjeneste eller hverv” tillige omfatter ansatte
i private virksomheder, der efter aftale udfører opgaver på det offentliges
vegne.
De foreslåede ændringer af straffeloven vil ligesom de nuværende bestem-
melser i straffeloven også omfatte gerninger begået af personer, der alle-
rede er idømt en foranstaltningsdom efter straffelovens §§ 68-69. De fore-
slåede bestemmelser ændrer ikke på, hvornår en person kan idømmes en
foranstaltningsdom.
For så vidt angår spørgsmålet om muligheden for at få beskikket en bi-
standsadvokat i sager om overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 119 a bemærkes, at adgangen til at beskikke en bistandsad-
vokat for forurettede blev udvidet i 2007. Udvidelsen indebar, at retten,
når særlige omstændigheder taler for det, efter anmodning kan beskikke en
advokat for den forurettede, selv om lovovertrædelsen ikke er omfattet af
retsplejelovens § 741 a, stk. 1, jf. § 741 a, stk. 4. Det følger bl.a. af be-
mærkningerne til forslag til lov om ændring af retsplejeloven og retsaf-
giftsloven, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 4319, at sådanne
særlige omstændigheder f.eks. kan foreligge i visse sager om grovere chi-
kane, hvor forurettede er blevet truet og har været udsat for hærværk eller
lignende.
2.2.1. Skærpet straf for alle former for kriminalitet, der har baggrund
i den forurettedes eller dennes nærmestes udførelse af offentlig tjene-
ste
9
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
KL
er tilfreds med, at der skabes hjemmel til at retsforfølge og straffe trus-
ler og vold, som er rettet mod offentligt ansattes nærmeste.
FTF
og
Politiforbundet
finder det meget tilfredsstillende, at lovforslaget
tilsigter at udstrække beskyttelsen af de ansattes familiemedlemmer og an-
dre nærtstående og i den forbindelse lægger op til at skærpe straffen, hvis
kriminaliteten har baggrund i den forurettedes eller dennes nærmestes ud-
førelse af offentlig tjeneste eller hverv.
Hjælp Voldsofre
støtter forslaget.
Danske Regioner
anfører, at den foreslåede bestemmelse også bør få be-
tydning for foranstaltningsdømte personer, der overtræder straffelovens §
119 om vold og trusler mod bl.a. pædagoger. Danske Regioner anfører, at
der ofte meddeles tiltalefrafald, hvis en domfældt udviklingshæmmet be-
går ny kriminalitet, og at den foreslåede bestemmelse bør indgå i anklage-
myndighedens overvejelser om at meddele tiltalefrafald i sager, hvor for-
anstaltningsdømte øver vold eller truer pædagoger.
Offerrådgivningen
anfører, at domstolene også uden denne bestemmelse
vil kunne tillægge det strafskærpende betydning, at gerningen har bag-
grund i den forurettedes eller dennes nærmestes udførelse af offentlig tje-
neste eller hverv, og at det må antages, at det også sker. Offerrådgivningen
finder således, at bestemmelsen ikke er nødvendig.
Som nævnt i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, vil den foreslåede
bestemmelse ikke have betydning i tilfælde, hvor det indgår i selve ger-
ningsindholdet i en strafbestemmelse, at gerningen har baggrund i foruret-
tedes offentlige tjeneste eller hverv. Det indebærer, at bestemmelsen ikke
får betydning ved strafudmålingen for overtrædelse af straffelovens § 119.
Som anført under pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger er
formålet med lovforslaget at slå udtrykkeligt fast i straffeloven, at det er en
strafskærpende omstændighed, at kriminalitet har baggrund i den foruret-
tedes eller dennes nærmestes udførelse af offentlig tjeneste. Det betyder, at
i de sager, hvor offeret udsættes for en forbrydelse på grund af sin eller
eksempelvis sin ægtefælles offentlige tjeneste, skal der udmåles en væsent-
ligt skærpet straf i forhold til straffen for en »almindelig« overtrædelse.
Justitsministeriet bemærker i den forbindelse, at lovfæstelsen af dette hen-
syn i straffelovens § 81 samtidig sikrer en højere grad af forudsigelighed
10
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
og ensartethed i retsanvendelsen, hvilket netop er formålet med straffe-
lovens § 81, jf. bemærkningerne til forslag til lov om ændring af straffe-
loven og retsplejeloven, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3294.
2.2.2. Udvidelse af anvendelsesområdet for straffelovens særlige regel
om trusler om vold mod personer i offentlig tjeneste
FOA
hilser det velkomment, at der med forslaget åbnes mulighed for at
skride ind over for trusler, der er tilsigtet rettet mod en offentligt ansat,
uanset om truslen ikke er fremsat direkte over for den ansatte.
Foreningen af Offentlige Anklagere
er positive over for den foreslåede
udvidelse af anvendelsesområdet for § 119.
FTF
og
Politiforbundet
finder det særdeles positivt, at anvendelsesområ-
det for den nugældende beskyttelse udvides, f.eks. til også at omfatte indi-
rekte trusler.
Hjælp Voldsofre
støtter forslaget.
Offerrådgivningen
kan tiltræde forslaget og finder, at der er tale om en
relevant udvidelse.
Den Danske Dommerforening, Københavns Byret
og
Vestre Landsret
har noteret sig, at det fremgår af bemærkningerne, hvornår det i alminde-
lighed må antages, at der er forsæt til, at en trussel viderebringes til den be-
skyttede person. Denne vurdering er efter foreningens opfattelse et spørgs-
mål om bevisbedømmelse, der henhører under domstolene.
Advokatrådet
finder det betænkeligt at udvide anvendelsesområdet til
trusler, der fremsættes via tredjemand, og trusler der fremsættes offentligt
eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds, idet det af lovforslaget
fremstår uklart, hvem udvidelsen i givet fald skal omfatte.
Dansk Journalistforbund
anfører, at det forhold, at en gengivelse af en
trussel kan være omfattet af bestemmelsen, indebærer, at journalister og
medier løber en risiko for at pådrage sig straf, hvis de laver en redaktionel
omtale af denne type trusler.
Med lovforslaget foreslås anvendelsesområdet for straffelovens § 119, stk.
1, udvidet, så den også omfatter indirekte trusler og trusler fremsat offent-
11
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
ligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds. Der er ikke hermed
tilsigtet en ændring i den beskyttede personkreds.
Justitsministeriet er enig med Den Danske Dommerforening, Københavns
Byret og Vestre Landsret i, at vurderingen af, om der foreligger forsæt til,
at en trussel viderebringes til den beskyttede person, er et spørgsmål, som
vedrører bevisbedømmelsen, der henhører under domstolene. De nævnte
eksempler i bemærkningerne er derfor også alene tænkt som praktiske ek-
sempler på situationer, hvor en indirekte trussel ofte vil være omfattet af
bestemmelsen. Det vil som altid i den enkelte sag være op til domstolene
endeligt at vurdere spørgsmålet om, hvorvidt den tiltalte havde det fornød-
ne forsæt til at begå en overtrædelse omfattet af bestemmelsen.
For så vidt angår pressens adgang til at redaktionel omtale strafbare yt-
ringer (f.eks. trusler mv.) bemærkes, at der med lovforslaget ikke er tilsig-
tet nogen begrænsning heri i forhold til den adgang, som pressen har i dag
til at omtale sådanne ytringer.
2.2.3. Skærpet straf for overgreb mod personer i offentlig tjeneste i
forbindelse med grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden og i
den pågældendes fritid
Foreningen af Offentlige Anklagere
er positive over for de foreslåede
strafskærpelser.
FTF
og
Politiforbundet
finder det meget tilfredsstillende, at straffen for
vold, trusler og chikane begået mod personer i offentlig tjeneste skærpes,
når overgrebet sker i den pågældendes fritid.
Hjælp Voldsofre
støtter forslaget og bemærker, at foreningen i de seneste
år har oplevet en stigning af henvendelser fra forurettede, der gennem de-
res udførelse af offentlig tjeneste har været udsat for trusler uden for deres
arbejdsplads.
2.2.4. Chikane af personer i offentlig tjeneste
KL
deler Justitsministeriets opfattelse af, at gældende lovgivning, herun-
der tilholdsloven og persondataloven, ikke yder tilstrækkelig beskyttelse
mod chikane af kommunalt ansatte og andre offentligt ansatte på hjem-
mesider og sociale medier. KL er derfor meget tilfreds med, at der med
forslaget til ny § 119 a i straffeloven skabes en ny hjemmel til at retsforføl-
12
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
ge chikane og fredskrænkelser rettet mod offentligt ansatte, herunder kom-
munalt ansatte.
FOA
antager, at forslaget kan sætte en stopper for en række chikanehand-
linger mod offentligt ansatte udført af borgere, som hidtil har kunnet slippe
af sted med deres handlinger, fordi en indgriben har forudsat et tilhold.
FTF
og
Politiforbundet
bemærker, at den foreslåede bestemmelse vil til-
vejebringe en bedre beskyttelse af personer i offentlig tjeneste, herunder en
betydelig del af medlemmerne i FTF's medlemsorganisationer, mod at bli-
ve udsat for chikane, f.eks. i form af offentliggørelse af disse medlems-
grupper på hjemmesider og sider på sociale internetbaserede medier. Dette
er i flere tilfælde overgået en del af FTF's medlemsgrupper, som har ople-
vet at blive hængt ud og chikaneret eller udsat for grove, uberettigede be-
skyldninger.
Hjælp Voldsofre
billiger i høj grad, at der etableres et særligt strafferetligt
værn mod chikane udøvet over for personer på grund af deres udførelse af
offentlig tjeneste eller hverv. Foreningen anfører, at det er et faktum, at
chikane kan have mindst lige så langtrækkende personlige konsekvenser -
eller i nogle tilfælde tilmed værre konsekvenser – for den forurettede end
et enkeltstående overfald.
Danske Medier
anerkender, at der i lovudkastet i vidt omfang er taget be-
hørigt hensyn til både muligheden for offentlig debat i medierne og for
mediernes muligheder for at bringe oplysninger om sager vedrørende over-
trædelse af de foreslåede straffebestemmelser.
Den Danske Dommerforening, Københavns Byret, Vestre Landsret
og
Østre Landsret
anfører, at det må bero på en politisk vurdering, om man
trods tidligere udtalelser fra Straffelovrådet og Strafferetsplejeudvalget vil
gennemføre en bestemmelse om kriminalisering af fredskrænkelse uden
forudgående tilhold.
Østre Landsret
anfører, at med den foreslåede formulering af § 119 a, der
ikke som andre fredskrænkelsesbestemmelser indeholder ordet “uberetti-
get”, synes anvendelsesområdet at være overordentligt bredt, når der er ta-
le om henvendelser til (“kontakte”) personer omfattet af § 119. Der bør
derfor overvejes en sproglig præcisering, således at det af selve ordlyden
af bestemmelsen klart fremgår, at ikke enhver kontakt, men alene den ube-
13
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
rettigede kontakt til personer i offentlig tjeneste mv. er omfattet af bestem-
melsens anvendelsesområde.
Rigsadvokaten
bemærker, at det for at kunne anvende den foreslåede be-
stemmelse i straffelovens § 119 a vil være nødvendigt i bemærkningerne
til det endelige lovforslag nærmere at afgrænse rækkevidden af bestem-
melsen, herunder afgrænse i hvilke tilfælde der i relation til opslag og ad-
færd i øvrigt på internettet, sociale medier mv. er tale om en krænkelse af
en sådan grovhed, at den vil være omfattet af bestemmelsen.
Institut for Menneskerettigheder
noterer sig, at ministeriet i udkastets
bemærkninger pkt. 2.4.4 redegør for forslagets forhold til grundloven og
Danmarks internationale forpligtelser. Af bemærkningernes pkt. 2.4.4
fremgår blandt andet, at bestemmelsen ikke vil finde anvendelse, hvis den
pågældendes adfærd har karakter af en ytring, der er beskyttet af artikel 10
i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK). Det fremgår
videre, at ytringsfriheden, ifølge praksis fra Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol (EMD), giver vide rammer for at kritisere offentlige myn-
digheder og personer i offentlig tjeneste. Grænserne for, hvad denne per-
sonkreds må tåle af kritiske ytringer (”tålegrænsen”), er derfor generelt hø-
jere end for andre persongrupper. Instituttet noterer sig endvidere, at det af
bemærkningerne fremgår, at anklagemyndigheden og domstole skal foreta-
ge en konkret helhedsvurdering fra sag til sag, og at domstolene i forbin-
delse med afgørelsen af sådanne sager vil skulle inddrage praksis fra
EMD. På den baggrund giver forslaget til en ny chikanebestemmelse i
straffeloven ikke instituttet anledning til bemærkninger.
Dansk Journalistforbund
anfører, at bestemmelsens definition af chikane
er for bred, og at særligt udtrykket ”generer” er for ukonkret og kan blive
for vidtrækkende, idet definitionen efter forbundets opfattelse vil kunne
omfatte overordentligt mange ytringer og handlinger, som eksempelvis
kan forekomme i forbindelse med journalisters, fotografers og andre medi-
earbejderes samfundsrelevante arbejde med at indsamle viden og informa-
tioner om offentlige myndigheder, embedsmænd og politikere. Forbundet
anfører, at bestemmelsen indebærer, at journalister vil skulle forholde sig
til en eventuel risiko for straf, hvilket kan få den indvirkning, at der kan
være redaktionelle historier, som ikke bliver lavet. Forbundet anfører sam-
tidig, at begrundelsen for forslaget bygger på et alt for spinkelt statistisk
udgangspunkt, der ikke kan berettige en så generel udvidelse af strafområ-
det.
14
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
IT-Politisk Forening
har forståelse for ønsket om at beskytte offentligt
ansatte mod urimelig chikane, men finder, at det generelt er uheldigt at
lovgive på baggrund af enkeltsager. Endvidere er rækkevidden af § 119 a
efter foreningens opfattelse alt for uklar, og § 119 a kan i praksis få vid-
trækkende negative konsekvenser for borgernes ytringsfrihed. Foreningen
mener, at det relativt vidtgående indgreb i borgernes generelle frihed (især
ytringsfriheden) ikke står i et rimeligt forhold til det eventuelle samfunds-
mæssige behov for en yderligere beskyttelse af personer i offentlig tjene-
ste. På den baggrund vil foreningen anbefale, at § 119 a ikke fremsættes i
den nuværende form.
Offerrådgivningen
mener, at der teknisk set bør anvendes nøjagtig de
samme formuleringer som i tilholdsloven, idet der ellers åbnes for mod-
sætningsslutninger. Offerrådgivningen angiver, at det forekommer korrekt,
at det i bemærkningerne nævnes, at tærsklen for, hvad der er strafbart efter
§ 119 a er forskellig afhængigt af, om forholdet er begået mod den beskyt-
tede person i tjenesten eller i fritiden. Offerrådgivningen finder dog, at det
på samme måde som i lovforslagets § 1, nr. 3, bør anføres direkte i be-
stemmelsens ordlyd, at det er en strafskærpende omstændighed, at forhol-
det er begået mod den pågældende i dennes fritid. Herudover mener Offer-
rådgivningen, at bestemmelsen bør udvides til også at omfatte personer i
offentlig tjenestes nærmeste.
Som anført under pkt. 2.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger har
der hen over sommeren været en række episoder, hvor personer i offentlig
tjeneste eller hverv, herunder politibetjente og fængselsbetjente, har været
udsat for systematisk og grov chikane, der i nogle tilfælde har kulmineret i
sager om vold, trusler og drabsforsøg.
Som en særlig tendens er der konstateret en stigning i antallet af episoder
uden for tjenesten eller hvervet. Eksempelvis har der i løbet af sommeren
været flere eksempler på hjemmesider og Facebook-grupper, der oprettes
med det formål at udstille personer i offentlig tjeneste eller hverv med
navn, billede, privat adresse og telefonnummer. Der er også eksempler på,
at personer i offentlig tjeneste eller hverv har været passet op af flere per-
soner ved bopælen eller er blevet forfulgt eller filmet på vej til og fra ar-
bejde.
Justitsministeriet finder, at der på den baggrund – for at opretholde et ri-
meligt beskyttelsesniveau og sikre, at personer i offentlig tjeneste eller
hverv upåvirket kan udføre deres arbejde – er opstået et behov for at frem-
15
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
rykke det strafferetlige værn, så personer i offentlig tjeneste eller hverv er
beskyttet mod chikane, der begås under udførelsen af tjenesten eller hver-
vet eller i anledning af samme, herunder ved førstegangstilfælde af chika-
ne. Det bør således ikke være en betingelse for strafansvar, at der forud er
givet et tilhold ved denne form for chikane, der er foranlediget af en per-
sons legitime udførelse af offentlig tjeneste eller hverv.
Justitsministeriet har på baggrund af høringssvarene foretaget en ændring
af bestemmelsens ordlyd, således at ordet ”genere”, der også anvendes i
tilholdsloven, er blevet afløst af ordet ”chikanere”. Formålet hermed er at
fastslå i lovteksten, at der skal være tale om handlinger af en vis grovhed,
før de er omfattet af strafansvaret. Der er samtidig foretaget en række
præciseringer af lovforslagets bemærkninger for yderligere at konkretisere
anvendelsesområdet, herunder for at fastslå, at bestemmelsen alene finder
anvendelse på adfærd af en sådan karakter og grovhed, at der er tale om
chikane af den pågældende.
Justitsministeriet er enig i, at der skal være tale om en ”uberettiget”
fredskrænkelse som betingelse for at ifalde strafansvar. Med den ændring
af lovteksten, som er omtalt ovenfor, og som indebærer, at anvendelsesom-
rådet for bestemmelsen afgrænses til chikanøs kontakt, forfølgelse mv., der
udgør en fredskrænkelse af en person i offentlig tjeneste eller hverv, er det
dog Justitsministeriets opfattelse, at der er valgt en lovteknisk løsning, som
tager højde herfor.
For så vidt angår opslag og adfærd i øvrigt på internettet, sociale medier
mv. er det nu præciseret, at bestemmelsen i forhold til oprettelse af eller
bidrag til en hjemmeside eller side på et socialt medie navnlig er tiltænkt
at skulle finde anvendelse på såkaldte hadsider eller lignende sider på in-
ternettet. Disse sider er kendetegnet ved, at deres indhold har til formål
mere systematisk at forfølge, udstille eller krænke de pågældende, eksem-
pelvis ved offentliggørelse af private personoplysninger, herunder private
billeder, privat telefonnummer eller privatadresser, og eventuelt i kombi-
nation med en nedsættende eller krænkende omtale af de pågældende. Det
vil derimod i almindelighed ikke være omfattet af den foreslåede bestem-
melse, hvis der alene er tale om gengivelse af oplysninger om eksempelvis
offentligt ansattes hverv, f.eks. navnet på en embedsmand, der har truffet
en administrativ afgørelse, eller en neutral gengivelse af andre offentligt
tilgængelige oplysninger, f.eks. offentligt tilgængelige telefonnumre.
16
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Enkeltstående eller et begrænset antal opslag på sociale medier eller på
internettet i øvrigt, hvor der ikke er tale om en systematisk og gentagen
forfølgelse mv. af en eller flere personer, vil som udgangspunkt ikke være
en fredskrænkelse omfattet af den foreslåede bestemmelse. Et enkeltståen-
de opslag vil dog i særlige tilfælde kunne have en sådan grovhed, at det
omfattes af bestemmelsen. Det vil bero på en konkret vurdering af opsla-
gets indhold og karakter samt omstændighederne i øvrigt, om opslaget har
en sådan grovhed. Opslaget skal som ovenfor nævnt under alle omstæn-
digheder være egnet til at udgøre en krænkelse af den beskyttede persons
fred, hvilket bl.a. vil kræve, at et opslag på f.eks. Facebook må anses for
reelt rettet også mod den beskyttede person.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6.
Som det fremgår af pkt. 2.5.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
vil der generelt skulle lægges vægt på, om et tilfælde af kontakt, forfølgelse
mv. sker i en ikke-arbejdsmæssig sammenhæng eller en arbejdsmæssig
sammenhæng, idet der i den sidstnævnte situation typisk vil skulle noget
mere til, før der er tale om en fredskrænkelse i bestemmelsens forstand.
Justitsministeriet finder dog ikke, at dette indebærer, at der generelt er
grundlag for at fastsætte i bestemmelsens ordlyd, at det i almindelighed
bør være en strafskærpende omstændighed, at forholdet er begået i en ik-
ke-arbejdsmæssig sammenhæng. Det må dog antages, at det med afsæt i
straffelovens § 80 i en række tilfælde vil kunne anses som en strafskærpen-
de omstændighed, at forholdet er begået i en ikke-arbejdsmæssig sammen-
hæng.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås
det, at den beskyttede personkreds afgrænses på samme måde som i straf-
felovens § 119, stk. 1. Beskyttelsen i straffelovens § 119 a omfatter således
den pågældende person i offentlig tjeneste eller hverv, men ikke dennes
nærmeste. Det foreslås imidlertid med lovforslagets § 1, nr. 3, at det frem-
over skal være en strafskærpende omstændighed, at kriminalitet har bag-
grund i den forurettedes eller dennes nærmestes udførelse af offentlig tje-
neste eller hverv. Det betyder, at det forhold, at offeret udsættes for en for-
brydelse på grund af eksempelvis sin ægtefælles udførelse af offentlig tje-
neste, skal indgå som en strafskærpende omstændighed ved fastsættelsen
af den konkrete straf.
2.2.5. Skærpet straf for fornærmelig tiltale mv. mod personer i offent-
lig tjeneste
17
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Foreningen af Offentlige Anklagere
er positive over for forslaget om at
skærpe straffen for overtrædelse af § 121.
Den Danske Dommerforening, Københavns Byret, Vestre Landsret
og
Østre Landsret
skal henstille til overvejelse, om det er hensigtsmæssigt at
udvide strafferammen i en situation, hvor målet alene er en skærpelse af
bødestraffen.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
mener, at en bødestraf på 5.000
kr. forekommer som et unødigt højt udgangspunkt for et bødeniveau.
Rådet for Socialt Udsatte
mener, at der i forslaget bør sikres proportiona-
litet, således at der ikke idømmes hårde straffe for nogen relativt små for-
seelser, som er begået af udsatte mennesker i nogle sårbare situationer.
Det fremgår af pkt. 2.6.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger, at af-
talepartierne bag det retspolitiske udspil Respektpakke I er enige om at
skærpe bødestraffen for fornærmelig tiltale af personer i offentlig tjeneste,
så udgangspunktet fremover bliver en bøde på 5.000 kr. Der sikres hermed
et strafniveau, som på rimelig måde afspejler det forhold, at der er tale om
et angreb på personer i offentlig tjeneste.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurde-
ring i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det an-
givne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændighe-
der, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffe-
lovens kapitel 10.
2.2.6. Kriminalforsorgens adgang til at anvende digital kommunika-
tion (sms-beskeder)
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
er positivt indstillet over for mu-
ligheden for at anvende digital kommunikation (sms-beskeder) i forbindel-
se med påmindelse om indkaldelse til afsoning m.v. Det kan minimere an-
tallet af udeblivelser fra afsoning, som ikke sjældent skyldes, at de perso-
ner, der indkaldelse til afsoning, ikke får tjekket e-boks.
Direktoratet for Kriminalforsorgen
bemærker, at direktoratet finder, at
adgangen til at sende sms-påmindelser om tilsigelse til afsoning m.v. kan
18
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
være et godt værktøj til at medvirke til at nedbringe antallet af udeblivelser
fra afsoning. Direktoratet foreslår i øvrigt, at det fremgår mere klart, hvad
der må skrives i sms-beskeden.
Datatilsynet
anbefaler, at Justitsministeriet medtager Datatilsynets ret-
ningslinjer om persondatalovens sikkerhedskrav i de almindelige bemærk-
ninger. Herudover bemærker Datatilsynet navnlig, at det er tilsynets vurde-
ring, at der kan indgå oplysninger om strafbare forhold, som er omfattet af
persondatalovens § 8, i en påmindelse på sms om tilsigelse til afsoning el-
ler møde mv. hos kriminalforsorgen. Datatilsynet bemærker endvidere, at
det ikke står tilsynet klart, om der med den foreslåede § 89 b i lov om fuld-
byrdelse af straf m.v. er tilsigtet en fravigelse af persondatalovens § 5, stk.
4, og § 41, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 89 b indebærer,
at kriminalforsorgen får mulighed for at anvende digital kommunikation,
bl.a. sms-beskeder, uden samtykke fra borgeren til at påminde om tilsigel-
se til afsoning eller møde mv. hos kriminalforsorgen.
Det forudsættes med forslaget, at beskeden alene indeholder de oplysnin-
ger om tid og sted, som sætter den indkaldte i stand til at give møde i over-
ensstemmelse med tilsigelsen.
Med forslaget er der ikke tilsigtet en fravigelse af persondatalovens regler.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.7.3.
2.2.7. Kriminalforsorgens adgang til indkomstregisteret
FTF
bemærker, at forslaget lægger op til en udvidelse af straffuldbyrdel-
seslovens § 110 a ved at give kriminalforsorgsområdet adgang til indkom-
stregisteret i tilfælde, hvor dette er relevant. For at undgå risici for yderli-
gere kriminalitet som følger heraf, foreslår FTF, at lovgiver undersøger
virkningerne af at indføre en sådan bestemmelse.
Direktoratet for Kriminalforsorgen
har fremsat en række bemærkninger
vedrørende forslaget om adgang til indkomstregisteret. Direktoratet be-
mærker navnlig, at såfremt der foretages underretning af kommunen eller
anden relevant myndighed allerede i forbindelse med afsendelse af indkal-
delsen til afsoning, vil der være risiko for, at udbetaling af en ydelse stop-
pes uden grund. Direktoratet for Kriminalforsorgen finder på den bag-
19
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
grund, at det vil være mere hensigtsmæssigt, at der i relevante tilfælde ale-
ne skal foretages opslag i indkomstregisteret på indsættelsestidspunktet
samt i de tilfælde, hvor den dømte udebliver fra afsoning. Direktoratet for
Kriminalforsorgen bemærker herudover, at det bør være mere klart, i hvil-
ke situationer kriminalforsorgen efter forslaget kan foretage opslag i ind-
komstregisteret.
Datatilsynet
bemærker, at tilsynet er bekendt med, at der i indkomstregi-
steret – udover almindelige, ikke-følsomme oplysninger omfattet af per-
sondatalovens § 6 – også behandles følsomme oplysninger omfattet af per-
sondatalovens §§ 7 og 8. Datatilsynet henstiller i den forbindelse, at de al-
mindelige bemærkninger præciseres i overensstemmelse hermed, herunder
beskriver, med hvilken hjemmel i persondatalovens §§ 7 og 8 oplysninger-
ne kan behandles til det angivne formål.
Kriminalforsorgen er i medfør af en række love forpligtiget til at underret-
te kommune eller anden offentlig myndighed om indsættelse til strafafso-
ning med henblik på, at der foretages en vurdering af, om de sociale ydel-
ser skal indstilles, hvis den pågældende ikke er berettiget hertil under afso-
ningen. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt.
2.8.3.
Forslaget indebærer, at kriminalforsorgsområdet kan få terminaladgang
til de nødvendige oplysninger i indkomstregisteret med henblik på under-
retning af kommune eller anden relevant myndighed om indkaldelse til af-
soning m.v.
Forslaget skal således give kriminalforsorgen bedre mulighed for at un-
dersøge, om dømte, som skal afsone i kriminalforsorgens institutioner,
modtager sociale ydelser med henblik på at kunne underrette kommune el-
ler anden relevant myndighed i de tilfælde, hvor den dømte modtager ydel-
ser, som eventuelt skal indstilles under afsoningen. Kriminalforsorgen vil
endvidere kunne anvende indkomstregisteret til at tilvejebringe oplysnin-
ger om indkomstgrundlag i de tilfælde, hvor dømte udebliver efter tilsigel-
se til afsoning med henblik på at opfylde sin underretningspligt efter gæl-
dende regler.
Det forudsættes med forslaget, at kriminalforsorgsområdet i relevante til-
fælde underretter kommune eller anden relevant myndighed allerede i for-
bindelse med indkaldelse til afsoning, således at kommune eller anden re-
levant myndighed gøres bekendt med, hvornår den dømte skal møde til af-
20
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
soning og derved kan indstille udbetalingen i den periode, hvor den indsat-
te ikke er berettiget til ydelserne. Justitsministeriet har præciseret dette i
de almindelige bemærkninger. Forslaget berører ikke spørgsmålet om,
hvorvidt udbetaling af sociale ydelser skal indstilles ved indsættelse til af-
soning eller udeblivelse herfra.
Det forudsættes endvidere, at kriminalforsorgsområdet underretter den re-
levante myndighed i de tilfælde, hvor der sker ændringer, som kan have
betydning for udbetaling af sociale ydelser, herunder eventuel fremrykning
eller udskydelse af afsoningstidspunktet.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det er både sagligt og nødvendigt
for kriminalforsorgen at få adgang til de relevante oplysninger i indkom-
stregisteret til brug for udførelsen af kriminalforsorgens ovennævnte opga-
ver, og at adgangen til og indsamlingen af nødvendige oplysninger fra re-
gisteret bl.a. på den baggrund kan ske inden for persondatalovens ram-
mer. Direktoratet for Kriminalforsorgen og kriminalforsorgsområdet kan
derfor alene anvende adgangen til indkomstregisteret i tilfælde, hvor dette
er relevant. Der skal således foretages en konkret vurdering ud fra de fo-
religgende oplysninger i kriminalforsorgens sag af, om der er grundlag for
at foretage opslag i indkomstregisteret. Det vil f.eks. ikke være tilfældet,
hvor der foreligger oplysninger om, at den dømte er selvforsørgende.
Kriminalforsorgens indhentning af oplysninger fra indkomstregisteret vil i
praksis fortrinsvis være oplysninger af ikke-følsom karakter omfattet af
persondatalovens § 6, stk. 1. Med forslaget tilsigtes det imidlertid ikke at
udelukke indhentning af relevante følsomme oplysninger fra registeret i
overensstemmelse med persondatalovens § 7 og § 8, f.eks. indhentning af
oplysninger, som afslører, at den pågældende modtager førtidspension.
Dette er nu præciseret i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.8.3.
2.2.8. Bødestraf for udeblivelse fra afsoning
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
bemærker, at der som anført i
lovforslaget allerede efter nugældende regler er forskellige konsekvenser
af at udeblive fra afsoning, og Landsforeningen af Forsvarsadvokater me-
ner derfor, at en stramning af reglerne med mulighed for at idømme bøde-
straf er unødvendig. Foreningen bemærker i den forbindelse, at der ofte er
tale om personer, som i forvejen er meget ringe stillet økonomisk, og at ef-
21
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
fekten af at indføre bødestraf må antages at blive meget begrænset, da ude-
blivelser ikke sjældent skyldes, at personerne ikke får tjekket e-boks.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker endelig, at kompetencen
til at udstede bødeforlæg af retssikkerhedsmæssige grunde bør lægges hos
politiet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen
har fremsat en række bemærkninger
vedrørende forslaget om bødestraf for udeblivelse fra afsoning. Direktora-
tet bemærker bl.a., at man tvivler på, at overtrædelserne af den foreslåede
§ 110 b, stk. 1, er ”klare og umiddelbart konstaterbare”, således at sagens
afgørelse som udgangspunkt ikke beror på skønsmæssige elementer af be-
tydning, og at sagerne er ”ensartede, ukomplicerede og uden bevismæssige
tvivlsspørgsmål”. Herudover bemærkes det, at det formentlig vil være hen-
sigtsmæssigt, at der i lovbemærkningerne gøres op med spørgsmålet om,
hvorvidt det forhold, at kriminalforsorgen som straffuldbyrdende myndig-
hed træffer afgørelse om administrative reaktioner i forhold til udeblevne,
der nægter sig skyldige i udeblivelsen, inden det enslydende strafferetlige
spørgsmål er afgjort ved domstolene, kommer i karambolage med uskylds-
formodningen i EMRK artikel 6, stk. 2. Direktoratet for Kriminalforsorgen
er i øvrigt i tvivl om, hvorvidt forslaget om modregning af en eventuel bø-
de i de indsattes ydelser under afsoningen er til hinder for, at der i den en-
kelte sag fastsættes en afdragsordning.
Advokatrådet
finder ikke, at en modregningsadgang er den rigtige vej
frem, da de indsatte i dag alene har mulighed for at optjene meget begræn-
sede ydelser under afsoning, hvorfor det kan befrygtes, at en adgang til at
modregne bøder i disse beløb kan få ikke ubetydelige følger for de indsatte
– og i værste fald modvirke formålene med afsoningen.
Den foreslåede bestemmelse i § 110 b, stk. 1, indebærer, at det bliver
strafbart ikke at møde op til afsoning uden lovlig grund på det tidspunkt,
hvor den pågældende er tilsagt.
Myndighederne har allerede i dag en række reaktionsmuligheder over for
dømte, som udebliver fra afsoning. Den høje udeblivelsesprocent viser
imidlertid, at reaktionsmulighederne i dag ikke er tilstrækkelige, og det fo-
reslås derfor at kriminalisere og indføre bødestraf for udeblivelse fra afso-
ning uden lovligt forfald. Forslaget skal medvirke til at sikre, at flere døm-
te møder til afsoning.
22
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Den foreslåede ordning rejser efter Justitsministeriets opfattelse ikke
spørgsmål i forhold til artikel 6 i Den Europæiske Menneskerettighedskon-
vention.
Det foreslås endvidere, at kriminalforsorgsområdet i sager om udeblivelse
efter tilsigelse til afsoning uden lovlig grund i et bødeforelæg kan tilkende-
give, at sagen afgøres uden retssag, hvis den, der er udeblevet, erklærer
sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til at betale bøden.
For så vidt angår kompetencen til at udstede bødeforlæg bemærkes det, at
Justitsministeriet finder, at kompetencen mest nærliggende bør ligge hos
kriminalforsorgen, da udeblivelse fra afsoning i givet fald konstateres af
kriminalforsorgen. Justitsministeriet finder det ikke retssikkerhedsmæssigt
betænkeligt, at kriminalforsorgsområdet gives mulighed for at udstede ad-
ministrative bødeforlæg, da det er Justitsministeriets vurdering, at over-
trædelser af den foreslåede bestemmelse i § 110 b, stk. 1, generelt er klare
og umiddelbart konstaterbare, således at sagens afgørelse som udgangs-
punkt ikke beror på skønsmæssige elementer af betydning. Det vil således
som udgangspunkt let kunne konstateres, hvorvidt den pågældende har
indfundet sig rettidigt på det relevante afsoningssted, ligesom det normalt
ikke vil give anledning til væsentlig tvivl, hvorvidt udeblivelsen skyldes
lovligt forfald. Det bemærkes desuden, at det herudover er en betingelse,
at den pågældende erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig
indforstået med, at sagen afgøres administrativt med betaling af bøden.
Forslaget indebærer yderligere, at bøde for udeblivelse fra afsoning kan
modregnes i den indsattes vederlag for beskæftigelse efter straffuldbyrdel-
seslovens § 42, stk. 1, i de tilfælde, hvor pågældende ikke betaler bøden.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, kan modreg-
ning anvendes i tilfælde, hvor den dømte enten ikke har vilje eller evne til
at betale en vedtaget eller idømt bøde. Modregning kan ske i den indsattes
vederlag for beskæftigelse. Den indsatte skal dog mindst have udbetalt et
beløb til dækning af personlige fornødenheder. Justitsministeren kan fast-
sætte nærmere regler om udbetaling af beløb til dækning af personlige for-
nødenheder, jf. den foreslåede bestemmelse i § 110 b, stk. 6.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.9.3.
2.2.9. Skærpet erstatningsansvar for anstiftere og ledere af farlige op-
løb
23
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Advokatrådet
bemærker, at forslaget om skærpet erstatningsansvar for
anstiftere og ledere af opløb udgør en væsentlig ændring af dansk rets al-
mindelige erstatningsretlige principper. Advokatrådet finder, at der er tale
om en indførelse af objektivt ansvar med en uklar rækkevidde. Advokatrå-
det anfører i den forbindelse, at det både teoretisk og praktisk synes van-
skeligt at udlede, hvem der er anstiftere og ledere af et opløb og dermed
objektivt ansvarlige for skader, der forvoldes af andre, der deltager i oplø-
bet. Advokatrådet henviser endvidere til, at det objektive ansvar gælder,
selv om de pågældende skadevoldere ikke er identificeret, og det således
ikke er muligt at få fastslået, hvem skadevolderen f.eks. har anset som ”le-
der”, eller om skadevolderen eventuelt har handlet på egen hånd. Advokat-
rådet finder på den baggrund rækkevidden af den foreslåede bestemmelse
retssikkerhedsmæssig betænkelig og opfordrer til, at denne del af forslaget
genovervejes.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
bemærker, at det ikke forekom-
mer helt logisk at indsætte regler om skærpet erstatningsansvar for ledere
og anstiftere af opløb sammen med lov om hæftelse for børns erstatnings-
ansvar. Landsforeningen bemærker endvidere, at en skærpelse af erstat-
ningsansvaret, hvor ansvaret er objektivt i den forstand, at det udløses,
uanset om tingsskade er forvoldt forsætligt, uagtsomt eller hændeligt af
opløbets deltagere, og uanset om det er muligt at identificere den eller de
personer, der har forvoldt skaden, er betænkeligt. Landsforeningen finder,
at det foreslåede regelsæt og behovet herfor bør analyseres nærmere, før-
end et lovforslag fremsættes.
Institut for Menneskerettigheder
er enig med Justitsministeriet i, at ufre-
delige forsamlinger/opløb ikke nyder beskyttelse under grundlovens § 79
og EMRK artikel 11. Instituttet bemærker endvidere, at den foreslåede
ordning om skærpelse af erstatningsansvaret alene påhviler personer, der
anstifter eller leder et opløb med forsæt om at øve eller true med vold på
personer eller gods under eller i forbindelse med opløb, og at dansk erstat-
ningsrets almindelige betingelser for at ifalde erstatningsansvar, herunder
krav om årsagssammenhæng og adækvans, fortsat vil finde anvendelse.
Herudover noterer instituttet sig, at skader, der er forvoldt under fredelige
forsamlinger, ikke er omfattet af lovforslaget, og at arrangører mv. af fre-
delige forsamlinger, der hverken anstifter eller leder et opløb, ifølge lov-
forslaget ikke gøres erstatningsansvarlige i de situationer, hvor en fredelig
forsamling efterfølgende udvikler sig til et opløb. Instituttet har på den
baggrund ingen bemærkninger til denne del af lovforslaget.
24
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Den Danske Dommerforening, Københavns Byret
og
Vestre Landsret
bemærker, at udkastet til forslag til ændringer i lov om børns erstatnings-
ansvar, hvorefter personer, der anstifter eller leder et farligt opløb, gøres
objektivt ansvarlige for tingskade, uanset om denne er forvoldt forsætligt,
uagtsomt eller hændeligt, er en nyskabelse.
Med lovforslagets § 3 foreslås det at indføre et skærpet erstatningsansvar
for personer, der anstifter eller leder opløb, som er fremkaldt med det for-
sæt at øve eller true med vold på person eller gods.
Denne del af forslaget har navnlig et kriminalpræventivt sigte og skal sikre
et effektivt incitament til at forhindre eller begrænse hærværk mv. under
og i forbindelse med opløb. Som følge heraf er det skærpede erstatnings-
ansvar rettet mod de personer – anstiftere og ledere – der som hoved-
ansvarlige for, at opløb finder sted, har indflydelse på, hvordan opløbet
forløber, og som dermed har en reel mulighed for at forhindre skadevol-
dende handlinger foretaget under opløbet.
Med lovforslaget bliver anstiftere og ledere erstatningsansvarlige for de
menige deltageres skadevoldende handlinger under farlige opløb, ligesom
de i dag kan straffes for visse lovovertrædelser, herunder bl.a. vold og
hærværk, som begås af andre deltagere under farlige opløb, jf. straffe-
lovens § 133, stk. 3. Begreberne ”anstifter” og ”leder” kendes således al-
lerede fra straffelovens § 133.
Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 2, vil det ved vurde-
ringen af, om en person har anstiftet eller ledet et opløb, være afgørende,
om den pågældende ved sine handlinger eller undladelser har fremkaldt
eller medvirket til at fremkalde opløbet, eller – f.eks. ved at opfordre eller
tilskynde til hærværk – udøvet indflydelse på eller påvirket opløbets forløb.
Med lovforslaget foreslås det at gøre anstiftere og lederes erstatnings-
ansvar objektivt i den forstand, at det udløses for tingsskade, som forvol-
des af deltagere i opløbet, uanset om skaden forvoldes forsætligt, uagtsomt
eller hændeligt, og uanset om det er muligt at identificere den eller de per-
soner, der har forvoldt skade.
Da erstatningsansvaret er objektivt, er det som udgangspunkt ikke afgø-
rende, hvordan den skadevoldende deltager i opløbet har opfattet situatio-
25
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
nen og anstifteren eller lederens rolle, herunder om deltageren har hand-
let på egen hånd.
Det bemærkes dog i den forbindelse, at lovforslaget alene vedrører an-
svarsgrundlaget for anstiftere og ledere. De øvrige betingelser for at ifalde
erstatningsansvar, som følger af de almindelige erstatningsretlige princip-
per, herunder kravet om årsagssammenhæng og adækvans, skal således
også være opfyldt.
For så vidt angår placeringen af reglerne om skærpet erstatningsansvar
for anstiftere og ledere af farlige opløb, bemærkes det, at Justitsministeriet
har overvejet, i hvilken lov reglerne bør placeres. Som anført i pkt. 2.10.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger har Justitsministeriet fundet det
mest hensigtsmæssigt at placere reglerne i lov nr. 363 af 13. maj 2009 om
hæftelse for børns erstatningsansvar, der i forvejen indeholder regler om
et skærpet erstatningsansvar for andre personers skadegørende handlin-
ger eller undladelser. Som konsekvens heraf foreslås det samtidig, at
lovens titel ændres til ”Lov om hæftelse for børns erstatningsansvar og om
skærpet erstatningsansvar for anstiftere og ledere af opløb”.
2.2.10. Mulighed for at kommuner kan yde økonomiske tilskud til pri-
vates tv-overvågning
Offerrådgivningen
kan tiltræde forslaget.
KL
tager forslaget til efterretning og noterer sig, at der er tale om en mu-
lighed for at yde sådant tilskud, men ikke nogen pligt.
2.3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til lovudkastet indeholder lovforslaget følgende indholdsmæssige
ændringer:
-
-
I den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 119 a (lovforslagets § 1,
nr. 6), er ”genere” ændret til ”chikanere”.
I den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 110 a (§ 2,
nr. 3) er det tilføjet, at Direktoratet for Kriminalforsorgen og kriminal-
forsorgsområdet kan få terminaladgang til de nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til brug for fuldbyrdelse af straf ”og med henblik på
underretning af kommune eller anden relevant myndighed om indkal-
delse til afsoning m.v.”
26
L 73 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Herudover er der foretaget en række præciseringer af lovforslagets be-
mærkninger i forhold til det udkast til lovforslag, som blev sendt i høring.
Der er herudover foretaget visse ændringer af lovteknisk og korrekturmæs-
sig karakter.
27