Nærværende lovforslag blev først fremført, før der var en betænkning fra Inatsisartuts Lovudvalg, og det er positivt, at lovforslaget blev rykket, sådan at Folketinget kunne følge sin egen selvstyrelov, hvor der skal foreligge en udtalelse fra Inatsisartut, inden Folketinget behandler et lovforslag, der vedrører Grønland.
Lovudvalget i Inatsisartut har således haft mulighed for at komme med en betænkning i mellemtiden, og Inuit Ataqatigiit kan tilslutte sig behandlingen af lovforslaget i Folketinget.
Vi minder dog bare om, at Folketinget selvfølgelig skal følge selvstyrelovens bestemmelser.
Inuit Ataqatigiit tilslutter sig de tekniske bemærkninger i retsplejeloven og i kriminalloven, som der er fremlagt til behandling her i dag.
Vi har dog en række bemærkninger til de enkelte dele.
Telefonforkyndelse er et tiltrængt værktøj til at sikre en hurtigere sagsbehandling og bedre brug af ressourcerne hos politiet og hos retsvæsenet i Grønland.
Inuit Ataqatigiit kan kun bakke op om muligheden for, at telefonforkyndelse nu bliver en realitet, ligesom Inuit Ataqatigiit bakker op om ændringsforslaget, så personalet hos retterne kan foretage telefonforkyndelse uden særlig beskikkelse.
Det skal dog bemærkes, at man med hensyn til telefonforkyndelse skal gøre alle forholdsregler klare, så man sikrer, at den rette adressat har forstået og modtaget budskabet, herunder skal man selvfølgelig sikre, at der ikke er sproglige barrierer, som hindrer adressaten i at modtage budskabet.
En forkyndelse sker af en politibetjent, en kommunefoged eller en stævningsmand eller stævningskvinde, og hos Inuit Ataqatigiit minder vi om, at der fortsat mangler 13 kommunefogeder, og at der bør findes en snarlig løsning på dette hos politiet i Grønland med hjælp fra Justitsministeriet.
Det bemærkes, at arbejdsgruppen, der blev nedsat for at kigge på telefonforkyndelse i Danmark, fremkom med sin rapport for knap 6 år siden.
Allerede året efter i 2012 blev telefonforkyndelser og bl.a.
muligheden for sms-påmindelse en mulighed i Danmark, men det er nu først her 5 år efter, at muligheden træder i kraft for Grønland.
Det er positivt, at kredsretten, som er tættere på borgeren end retten i Grønland, tager stilling til anmodninger om bl.a.
tilhold.
Loven har til formål at beskytte folk mod vold, forfølgelse og chikane, og dette kan Inuit Ataqatigiit kun bakke op om.
Grønlands Selvstyre har også tidligere udtrykt et ønske om en indsats i forhold til en samlet plan for tiltag, som kan hjælpe stalkingofre, hvilket er i tråd med et øget fokus på ofrene af vold og chikane, som også er beskrevet i voldsstrategien i Grønland.
Så disse tiltag bakker Inuit Ataqatigiit fuldt op om.
Rådet for Grønlands Retsvæsen, som årligt ser Grønlands justitsvæsen efter i sømmene, har anbefalet muligheden for, at Kriminalforsorgen i Grønland kan anvende peberspray og skjold over for de indsatte på anstalterne.
Målet med magtanvendelse må være at nedtrappe konflikter og undgå krænkende adfærd over for de indsatte, ligesom proportionalitetsprincippet og skånsomhedsprincippet bør følges.
Brug af peberspray bør kun være den allersidste udvej, og således bør man undgå anvendelse af magt, medmindre det er yderst nødvendigt for at afværge truende adfærd eller hindre selvbeskadigelse.
Magtanvendelse i dag kan finde sted ved greb eller ved brug af stav.
Skub kan ikke anvendes som beskrevet i magtanvendelsesbekendtgørelsen, da det reelt er afskaffet i Grønland, så det er rimeligt, at lovgivningen bliver tilpasset til praksis i dette tilfælde.
Skjold har tidligere været anvendt som magtanvendelse, men udgik med den nuværende kriminallov fra 2010, og såfremt målet med skjold er at passivisere og derved anvende mindst muligt magt over for den indsatte er det mål, man ønsker at nå, accepterer Inuit Ataqatigiit ændringen i kriminalloven herom.
Inuit Ataqatigiit bemærker, at politiet i Grønland har adgang til peberspray, og det kan naturligvis anses som en optrapning af konflikten, hvis politiet først skal involveres, før man kan pacificere en voldelig.
For Inuit Ataqatigiit er det væsentligt at understrege, at brugen af peberspray ikke bør ske i mindre og aflukkede rum.
Nødvendig brug af peberspray i dertil tilpassede rum skal ske ved at sikre, at Kriminalforsorgens personale er sikret i konfliktforebyggelse, herunder over for psykisk syge, men også i brugen af peberspray.
Endelig er det vigtigt at understrege, at der skal være retningslinjer for håndtering af peberspray, og hertil sikres mulighed for, at den indsatte kan blive tilset af en læge efterfølgende.
Inatsisartuts Lovudvalg bemærker i deres betænkning, at brug af peberspray bør være den allersidste udvej, og at magtanvendelse kun skal ske, når det er absolut nødvendigt.
Alle muligheder for konfliktforebyggelse og konflikthåndtering bør forsøges, ligesom man bør sikre, at personalet kan uddannes.