Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 2480
Doknr.
418639
Dato
23-11-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 18. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 10 (L 7) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Bendixen (DF).
Spørgsmål nr. 10:
I L 7 - svar på spørgsmål 3 oplyser ministeren, at Ankestyrelsen ikke er i besiddelse af
oplysninger om, i hvilke lande der fastsættes højere børnebidrag end i Danmark. Vil
ministeren på den baggrund bekræfte, at ministeren dermed ikke har overblik over,
hvilke konsekvenser vedtagelsen af lovforslaget vil få for danske borgere?
Svar:
Når Danmark tilslutter sig Haagerkonventionen af 2007 om underholdspligt, bliver den
en del af det internationale samarbejde om underholdspligt, som Danmark i forvejen
deltager i. Ud over 2007-konventionen omfatter dette samarbejde herefter navnlig
Haagerkonventionen af 1973, den nordiske inddrivelseskonvention og underholds-
pligtforordningen.
Konventionen af 2007 bygger videre på det internationale samarbejde, som er funde-
ret i Haagerkonventionerne af 1973 og 1958. Konventionen har ligesom de tidligere
konventioner til formål at sikre en effektiv inddrivelse af underholdsbidrag på tværs af
landegrænser sådan, at navnlig børn sikres forsørgelse, selvom bidragsbetaleren bor i
et andet land. Grundstammen i samarbejdet er gensidig anerkendelse af afgørelser
om underholdsbidrag mellem de stater, der deltager i samarbejdet.
Det gensidige samarbejde indebærer, at en stat kan få sine afgørelser inddrevet i
andre stater, der deltager i samarbejdet, og at staten samtidig skal inddrive bidrags-
krav fra andre stater.
De stater, der deltager i samarbejdet, er på den måde med til at sikre, at en forælder,
der har pligt til at forsørge et barn, der bor i en anden stat, ikke kan gå i kreditorly og
unddrage sig sine forsørgelsesforpligtelser. Samarbejdet skal således også sikre, at
en forælder, der har pligt til at forsørge et barn, ikke kan undgå at bidrage til barnets
forsørgelse ved at bosætte sig i et andet land.
Uden internationalt samarbejde er bidragsmodtagere i Danmark generelt afskåret fra
at få deres bidragskrav inddrevet i andre lande. Tilsvarende er det offentlige afskåret
fra at søge børnebidrag, der er forskudsvist udbetalt til bidragsmodtagere i Danmark,
refunderet af bidragsbetalere i udlandet.
På denne baggrund er det vigtigt, at Danmark deltager i det internationale samarbejde
om underholdsbidrag, men dette skal naturligvis ikke ske uden at konsekvenserne af
tilslutning til nye konventioner, navnlig i relation til retssikkerheden for bidragsbetaler-
ne, overvejes.