Fra:
Dato:
20. november 2016 kl. 07.15.41 CET
Til:
Emne: Vedr.: L7 - om informationsudveksling mellem lande og eksempler fra USA.
Kære Pernille
Jeg har lavet nogle supplerende regneeksempler på reglerne i Californien, så man kan se, hvordan
tallene påvirkes af indkomstniveau hhv. antallet af børn, der skal betales til. Som i eksempel 1
nedenfor har jeg forudsat at barnet/børnene er hos den amerikanske forælder på fuld tid.
For LO-arbejderen og den højtlønnede vil betalingen til ét barn udgøre 25 pct. af indkomsten efter
skat. Ved betaling til to barn vil den udgøre 40 pct. af indkomsten efter skat. For en meget
højtlønnet vil andelene være en smule mindre, Det skyldes, at der beregnes en lavere procentdel af
den del af den disponible indkomst, der overstiger 6.666 dollars = 46.662 kr. om måneden efter
skat.
Ved betaling til ét barn.
LO-arbejderen skal betale ca. 4.700 kr. om måneden. Det er en merbetaling på ca. 3.400 kr. om
måneden ift. børnebidrag efter danske regler.
For den højtlønnede, der har det dobbelte efter skat af LO-arbejderen, skal betale 9.400 kr. om
måneden. Det er en merbetaling på næsten. 5.800 kr. om måneden ift. efter danske regler..
For den meget højtlønnede, der tjener det firdobbelte efter skat af LO-arbejderen, vil børnebidraget
blive på ca. 14.600 kr. bliver merbetalingen på ca. 8.700 kr.
Ved betaling til to børn:
LO-arbejderen skal i så fald betale 7.500 kr. om måneden. Det er en merbetaling på ca. 4.900 kr.
sammenlignet med efter danske regler.
Den højtlønnede skal betale 15.000 kr. om måneden. Det er en merbetaling på ca. 7.700 kr. om
måneden sammenlignet med de danske regler.
Den meget højtlønnede skal betale 23.400 kr. om måneden. Det er en merbetaling på ca. 11.600 -
13.800 kr. om måneden sammenlignet med de danske regler. (angivet interval, da personen efter
danske regler vil ligge omkring grænsen for normalbidraget tillagt 300 hhv. 400 procent).
Du må meget gerne videresende dette og nedenstående mail til udvalget.
mvh. Søren
Kære Pernille
Noget jeg ikke var så tydelig om I min første skrivelse er, at konventionen indebærer et misforhold
ang. informationsudveksling også i forhold til flertallet af andre lande. Det gør den, fordi vi i
Danmark har en næsten komplet og meget systematiseret registrering af oplysninger om indkomst
og alle mulige andre forhold om enkeltpersoner. Det har man ikke i flertallet af andre lande.