Til lovforslag nr.
L 7
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. februar 2017
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om Haagerkonventionen af 2007
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har stillet 19 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2016 og var til
1. behandling den 14. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social- og Indenrigs-
udvalget. Udvalget skiftede den 12. december 2016 navn til
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 5. oktober 2016 sendte social- og inden-
rigsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige 4 henvendelser fra S. Aagesen. Social- og inden-
rigsministeren har over for udvalget kommenteret de skrift-
lige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret
(fra den 28. november 2016 til børne- og socialministeren)
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har flere be-
kymringer vedrørende lovforslaget og tiltrædelsen af Haa-
gerkonventionen af 2007
Der kan ikke anvises et loft over, hvor mange penge beta-
lingsbidrager maksimalt kan komme til at betale, så i realite-
ten vedtages en konvention, hvis konsekvenser er ukendte.
Hertil kommer, at alle lande i princippet kan tiltræde kon-
ventionen til enhver tid, det vil sige, at selvom man kunne
anvise et loft over bidragsbetalers eventuelle højeste sats,
ville dette kun gælde for de lande, der er medlem i dag og
ikke for eventuelle nye medlemslande i fremtiden. I nogle
lande er bidragssatsen væsentligt højere, end den er i Dan-
mark.
I nogle tilfælde vil Danmark kunne nægte at anerkende
og fuldbyrde et krav, som er blevet pålagt en dansk statsbor-
ger, men dette kun i særlige tilfælde, de såkaldte »ordre pu-
blic«-sager. Fra Social- og Indenrigsministeriets side er sva-
ret på, hvilke sager det kunne være, i alle tilfælde sager,
hvor bidragsbetaler ikke er blevet hørt eller inddraget til-
strækkeligt i sin sag (svar på spørgsmål 2).
Der er altså ikke tale om, at Danmark kan undlade at an-
erkende og fuldbyrde en anmodning om bidrag, selvom der
er tale om bortførelsessager, dvs. at bidragsbetaler skal beta-
le til et barn, der er blevet kidnappet. Da en kidnapning er en
kriminel handling, som i øvrigt tilgodeser forældres tarv og
ikke barnets, er dette en accept af noget kriminelt, hvis der
skal ydes bidrag til det bortførte barn.
Hvis et barn er bortført, og bidragsbetaler er på offentlig
ydelse, bliver det den danske stat, der skal betale bidragene.
Det vil betyde, at den danske stat betaler børnebidrag til
børn, der er bortført på ulovlig vis. Selvom Danmark kan
nægte at udbetale bidrag i en bortførelsessag, hvor der ikke
er truffet afgørelse om tilbagelevering, vil tilknytningskravet
til det nye land ofte med tiden ende med, at man træffer af-
DokumentId
Journalnummer