Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 69 Bilag 51
Offentligt
1701157_0001.png
Notat
Videreuddannelsesmuligheder på videregående niveau
Baggrund
Dimittender fra alle uddannelser har mulighed for videreuddannelse i efter- og vide-
reuddannelsessystemet, f.eks. gennem merituddannelserne, som bygger ovenpå en
studerendes tidligere gennemførte professionsbachelor-, bachelor- eller kandidatud-
dannelse, hvilket kan give stærke kompetencer til et jobområde. Det gælder f.eks.
meritlærer, meritpædagog eller meritsocialrådgiveruddannelsen mv. Derudover fin-
des der mange specialiseringer inden for f.eks. de sundhedsfaglige professionsbache-
lorer, der bygger ovenpå, og som ikke vil være påvirkede af begrænsningen af dob-
beltuddannelse. Endelig er der et bredt udvalg af diplom- og masteruddannelser.
Alle erhvervsakademiuddannede har endvidere mulighed for at bygge ovenpå deres
uddannelse i det ordinære system via de såkaldte top-up uddannelser, der på bag-
grund af deres toårige erhvervsakademiuddannelser gør dem til professionsbachelo-
rer på kun 1�½ år. Endelig kan erhvervsakademiuddannede starte helt forfra på en
både en professionsbacheloruddannelse og en akademisk bacheloruddannelse og
efterfølgende søge optagelse på en kandidatuddannelse.
Professionsbachelorer har ligeledes i det ordinære system mulighed for at tage en
kandidatuddannelse, der er målrettet deres områder. Der er en forventning om, at
der fremover kommer flere af disse uddannelser.
Professionshøjskoler og universiteter er allerede i dag forpligtede til at sam-
arbejde om at skabe overgangsmuligheder for deres studerende. Der kan
f.eks. være tale om konkrete samarbejdsaftaler om fleksible uddannelsesveje
mellem bestemte uddannelser, hvor der stilles krav om bestemte valgfag el-
ler indgås meritaftaler.
Med justeringen af fremdriftsreformen (november 2015)er det ligeledes ble-
vet muligt at supplere med op til 30 ECTS for at kvalificere sig til optag på
kandidatuddannelser. Som opfølgning på justeringen vil Uddannelses- og
Forskningsministeriet tage initiativ til drøftelser mellem universiteterne,
professionshøjskolerne og erhvervsakademierne om at skabe bedre faglige
overgange fra bachelor- og professionsbachelor til kandidatuddannelser.
12. december 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
I nedenstående Anneks 1 er der udarbejdet en oversigt over de nuværende videreud-
dannelsesmuligheder i det ordinære system og efter- og videreuddannelsessystemet
for de uddannelseskombinationer, hvor flere end fem studerende påbegyndte en
dobbeltuddannelse i 2014. Der er tale om i alt 29 kombinationer og 16 uddannelser.
Nye heltids- og deltidsudbud
Det er som udgangspunkt uddannelsesinstitutionerne, der bestemmer, hvilke ud-
dannelser de ønsker at udbyde inden for deres fagområder.
Hvis der er tale om
eksisterende uddannelser,
så kan institutionerne selv beslutte at
udbyde heltidsuddannelser tilrettelagt som deltidsuddannelse – herunder også dele
af uddannelser som enkeltfag.
Side
1/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0002.png
Som et eksempel kan nævnes, at Uddannelses- og Forskningsministeriet gik i dialog
med relevante universiteter mhp. at afklare, hvorvidt der var mulighed for at udbyde
kandidatuddannelsen i revision (cand.merc.aud.) på deltid. På baggrund af volumen
og efterspørgsel besluttede tre ud af fire universiteter at udbyde denne kandidatud-
dannelse på deltid.
Nye uddannelser og udbud
Hvis der er tale om
udbud af nye uddannelser,
skal de fortsat prækvalificeres og
godkendes. Endelig godkendelse forudsætter endvidere en positiv akkreditering.
Udbud af heltidsuddannelser tilrettelagt på deltid skal – når heltidsuddannelsen er
prækvalificeret og godkendt – ikke prækvalificeres eller godkendes igen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet forventer at indgå i en dialog med uddannel-
sesinstitutionerne med henblik på at understøtte etableringen af flere relevante ud-
dannelsesudbud, herunder bl.a. nye udbud af heltidsuddannelser tilrettelagt på del-
tid, såfremt der er områder, hvor der i dag ikke er tilstrækkelige muligheder. Første
skridt vil være at afdække om og i givet fald hvor, der måtte være et udækket behov
og tilstrækkelig efterspørgsel. Dernæst kan Uddannelses- og Forskningsministeriet
understøtte eventuelle ansøgninger om etablering af nye uddannelser og udbud,
f.eks. gennem en særlig ansøgningsrunde for prækvalifikation og godkendelse af
udbud og uddannelser målrettet de områder, der er udfordret.
Side
2/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0003.png
Anneks 1. Fakta om videreuddannelsesmuligheder
Af nedenstående fremgår de nuværende videreuddannelsesmuligheder for de hyp-
pigste kombinationer af dobbeltuddannelse.
Der er taget udgangspunkt i uddannelseskombinationer, hvor der er flere end fem
studerende, der har taget en ekstra uddannelse på samme eller lavere niveau, jf. tabel
1. Der er i alt 29 kombinationer og 16 uddannelser, da nogle uddannelser optræder
flere gange (f.eks. pædagog),
jf. tabel 1.
Tabel 1: Kombinationer, hvor der er over fem personer, der har påbegyndt en dob-
beltuddannelse
Forudgående uddannelse i dobbeltuddannelses-
kombinationen
Påbegyndt dobbeltuddannelse i 2014
Antal
1.
2.
3.
HA erhvervsret, bach.
Pædagog, prof.bach.
Bygningskonstruktør, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Jura, bach.
Socialrådgiver, prof.bach
Bygning, ingeniør prof.bach.
Folkeskolelærer, prof.bach.
Sygeplejerske, prof.bach.
Jura, cand.jur.2år
Arkitekt, bach.
Multimediedesigner
Pædagog, prof.bach.
Sygeplejerske, prof.bach.
Multimediedesigner
Maskin, ingeniør prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
HA erhvervsøkonomi, bach.
Pædagog, prof.bach.
Ergoterapi, prof.bach.
Medicin, bach.
Multimediedesigner
Offentlig administration, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Medicin, bach.
Fysioterapi, prof.bach.
Finansøkonom
Pædagog, prof.bach.
Multimediedesigner
Teologi, bach.
Multimediedesigner
Psykologi, bach.
Fysioterapi, prof.bach.
69
40
34
25
20
18
16
15
15
14
11
11
11
11
10
10
9
9
9
8
8
8
7
7
6
6
6
6
6
4.
Erhvervsret, cand.merc.2år
Bygningskonstruktør, prof.bach.
5.
6.
7.
8.
9.
Markedsføringsøkonom
Folkeskolelærer, prof.bach.
Ernæring og sundhed, prof.bach.
Designteknolog
Eksportingeniør, ingeniør prof.bach.
Ernæring og sundhed, prof.bach.
10.
11.
International handel og markedsføring (over-
bygning), prof.bach.
Tekstildesign, -håndværk og formidling,
prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
12.
Sygeplejerske, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
13.
14.
Socialrådgiver, prof.bach
Fysioterapi, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Markedsføringsøkonom
Sygeplejerske, prof.bach.
15.
Serviceøkonom
Sygeplejerske, prof.bach.
Folkeskolelærer, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
16.
Idræt/Idræt og sundhed, bach.
Side
3/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0004.png
1. HA erhvervsret, bach.
Bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi og erhvervsjura er en treårig akademisk
bacheloruddannelse. Bachelorer i erhvervsret (HA) har mulighed for at videreud-
danne sig i både det ordinære og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmulighe-
der:
Kandidatuddannelser inden for erhvervsøkonomi
Revisorkandidatuddannelsen (cand.merc.aud.)
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der visse muligheder. Indenfor masterud-
dannelse f.eks. følgende:
Master i skat
Master of public governance
Endvidere udbydes f.eks. bacheloruddannelsen i jura på deltid på SDU og AU.
Hyppigste dobbeltuddannelser for HA erhvervsret
Jura, bach.
antal
69
2. Pædagog
Uddannelsen til pædagog er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Pædagoger
har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og videreud-
dannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmulighe-
der:
Kandidatuddannelsen i anvendt filosofi
Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi
Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi
Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi
Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi
Kandidatuddannelsen i pædagogik
Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser
Kandidatuddannelsen i anthropology of education and globalization
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Pædagogisk diplomuddannelse (PD) indenfor en lang række områder bl.a.:
PD i Almen pædagogik
PD i idræt
PD i kost, ernæring og sundhed
PD i psykologi
PD i pædagogisk og socialpædagogisk arbejde
PD i projektledelse og organisationsudvikling
Social diplomuddannelse (SD) indenfor bl.a. flg. områder:
SD – den sociale diplomuddannelse
SD i beskæftigelse
SD i socialformidling
SD – børn og unge.
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende områder:
Side
4/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0005.png
Humaniora:
Master i børne- og ungdomskultur, medier og æstetiske læreprocesser
Master i dagtilbuds- og indskolingspædagogik
Master i læreprocesser
Master i læreprocesser, specialisering i innovation og kreativt læringsdesign
Master i socialpædagogik
Master i sundhedspædagogik
Master i vejledning
Samfundsvidenskab:
Master i konfliktmægling
Master i myndighed og medborgerskab
Master i offentlig ledelse
MPA Master of public administration
MPG Master of public governance
Sundhedsvidenskab:
Master i sundhedsfremme
Master i sundhedspædagogik
MPH Master of public health
Tværfaglige uddannelser:
Master i projektledelse
Det er desuden muligt for pædagoger at søge uddannelse som meritlærer, der tilby-
des under lov om åben uddannelse, og som giver tilsvarende muligheder som ud-
dannelsen til folkeskolelærer. Det er ligeledes muligt at uddanne sig til socialrådgiver
på deltid, da uddannelsen udbydes på deltid af University College Syddanmark i
Esbjerg.
Hyppigste dobbeltuddannelser for pædagoger
Socialrådgiver, prof.bach
Folkeskolelærer, prof.bach.
Sygeplejerske, prof.bach.
Ergoterapi, prof.bach.
antal
40
25
20
10
3. Bygningskonstruktør
Uddannelsen til bygningskonstruktør er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse.
Bygningskonstruktører har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordinære og
i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmulighe-
der:
Kandidatuddannelsen i byggeledelse (AAU)
Kandidatuddannelsen i bygningsinformatik (AAU)
Kandidatuddannelsen i building energy design (AAU)
Kandidatuddannelsen i ledelse og informatik (AAU og AAU i KBH)
Kandidatuddannelsen i produktion (AAU)
Kandidatuddannelsen i Risk and safety management (AAU og AAU i Esbjerg)
Kandidatuddannelsen i techno-anthroplogy (AAU og AAU i KBH)
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor følgende områder:
Side
5/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0006.png
Diplomuddannelse i ledelse
Diplomuddannelse i vurdering
Masteruddannelse inden for følgende områder:
Master i arkitekturens teknik, æstetik og metode
Master i ledelse af byggeri
Master i brandsikkerhed
Master i bygningsfysik
Master i universelt design og tilgængelighed
Master i bæredygtig omstilling
Hyppigste dobbeltuddannelser for bygningskonstruktører
Bygning, ingeniør prof.bach.
Arkitekt, bach.
Multimediedesigner
Finansøkonom
antal
34
16
4
4
4. Erhvervsret, cand.merc.(jur) 2år.
Kandidatuddannelsen i erhvervsjura er en toårig universitetsuddannelse, der forener
juridisk og erhvervsøkonomisk viden og metode og går i dybden med specifikke er-
hvervsøkonomiske og erhvervsjuridiske emner. Det er som udgangspunkt kun muligt
at tage én kandidatuddannelse.
Udover videreuddannelse til ph.d.-niveau er der en række tilbud i efter- og videreud-
dannelsessystemet, f.eks. diplom- og masteruddannelser inden for ledelse, der kunne
være relevante.
Endvidere udbydes f.eks. bacheloruddannelsen i jura på deltid på SDU og AU.
Hyppigste dobbeltuddannelse for cand.merc.(jur)
Jura, cand.jur.2år
antal
18
5. Markedsføringsøkonom
Markedsføringsøkonom er en toårig erhvervsakademiuddannelse. Med en markeds-
føringsøkonomuddannelse er det muligt at videreuddanne sig i både det ordinære og
i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der f.eks. følgende muligheder:
Professionsbacheloruddannelse (PB):
PB i international handel og markedsføring
PB i sportsmanagement
PB i international hospitality management
PB i digital konceptudvikling eller i innovation og entrepreneurship.
Derudover er der yderligere muligheder inden for akademiske bacheloruddannelser
og videre til kandidatuddannelser. Typisk indgår uddannelsesinstitutioner aftaler om
merit, f.eks. for erhvervsakademiuddannelser mhp. optag på visse videregående ud-
dannelser.
Side
6/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0007.png
Eksempler på meritmuligheder:
Erhvervsøkonomisk bachelor (HA), (AAU, SDU, AU og RUC)
Særligt tilrettelagte HA-forløb i Almen Erhvervsøkonomi, (CBS)
Cand.negot (bacheloruddannelsen), (SDU)
Bacheloruddannelsen i erhvervssprog og international erhvervskommunikation
(retningen engelsk og international marketing) (SDU, Slagelse)
Bacheloruddannelsen i humanistisk informatik, (AAU)
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse i ledelse
Diplomuddannelse i design og business
Diplomuddannelse i vurdering
Hyppigste dobbeltuddannelser for markedsføringsøkonomer
Multimediedesigner
Finansøkonom
Laborant
Administrationsøkonom
Designteknolog
antal
15
7
2
2
2
6. Folkeskolelærer
Uddannelsen til folkeskolelærer er en fireårig professionsbacheloruddannelse. Folke-
skolelærere har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og
videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmulighe-
der:
Kandidatuddannelsen i anvendt filosofi
Kandidatuddannelsen information architecture (cand.it.)
Kandidatuddannelsen i it, læring og organisatorisk omstilling (cand.it.)
Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser
Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi
Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi
Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi
Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi
Kandidatuddannelsen i pædagogik
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Pædagogisk diplomuddannelse (PD) indenfor en lang række områder bl.a.:
PD i Almen pædagogik
PD – bevægelsesvejleder
PD – billedkunst og æstetik
PD – drama
PD i idræt
PD i kost, ernæring og sundhed
PD i psykologi
PD i pædagogisk og socialpædagogisk arbejde
PD i projektledelse og organisationsudvikling
Side
7/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0008.png
Yderligere diplomuddannelser – bl.a. følgende:
Den sociale diplomuddannelse (SD)
Diplomuddannelse i formidling af kunst og kultur for børn og unge
Diplomuddannelse i leisure management.
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende områder:
Humaniora:
Master i børne- og ungdomskultur, medier og æstetiske læreprocesser
Master i dagtilbuds- og indskolingspædagogik
Master i læreprocesser
Master i læreprocesser, specialisering i innovation og kreativt læringsdesign
Master i rytmisk korledelse
Master i socialpædagogik
Samfundsvidenskab:
Master i myndighed og medborgerskab
Master i offentlig ledelse
MPA Master of public administration
MPG Master of public governance
Sundhedsvidenskab:
Master i sundhedsfremme
Master i sundhedspædagogik
Tværfaglige uddannelser:
Master i projektledelse
Master i it
Det er desuden muligt for lærere at søge uddannelse som meritpædagog, der tilbydes
under lov om åben uddannelse, og som giver tilsvarende muligheder som uddannel-
sen til pædagog.
Hyppigste dobbeltuddannelser for lærere
Pædagog, prof.bach.
Multimediedesigner
Finansøkonom
Teologi, bach.
antal
15
6
5
5
7. Ernæring og sundhed
Uddannelsen i ernæring og sundhed er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse.
Professionsbachelorer i ernæring og sundhed har mulighed for at videreuddanne sig
i både det ordinære system og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmulighe-
der:
Kandidatuddannelsen i fødevarevidenskab (KU)
Kandidatuddannelsen i human ernæring (KU)
Kandidatuddannelsen i integrerede fødevarestudier (AAU)
Kandidatuddannelsen i klinisk ernæring (KU)
Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser (AAU)
Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi (AU og AU i Kbh)
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse (KU, SDU, AU)
Side
8/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0009.png
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en række områder bl.a.:
Pædagogisk diplomuddannelse (PD) i almen pædagogik
Sundhedsfaglig diplomuddannelse (SD)
SD – kultur og sundhed
SD – sundhedsformidling og klinisk uddannelse
SD – sundhedsfremme og forebyggelse
Diplomuddannelsen i ældrearbejde
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende områder:
Master i humanistisk palliation
Master i sundhedspædagogik
Master i sundhedsfremme
Master i læreprocesser, specialisering i innovation og kreativt læringsdesign
Hyppigste dobbeltuddannelser for ernæring og sundhed
Sygeplejerske, prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Laborant
antal
14
11
4
8. Designteknolog
Uddannelsen til designteknolog er en toårig erhvervsakademiuddannelse. Design-
teknologer har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordinære system og i
efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
kan designteknologer bl.a. videreuddanne sig til
professionsbachelorer via 1�½-årige overbygningsuddannelser (top-up) i design og
business eller i digital konceptudvikling. Der er yderligere muligheder for at få merit
ind i bacheloruddannelsen i kommunikation og digitale medier (tidligere humani-
stisk informatik) på Aalborg Universitet.
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. mulighed for at få merit til en HD-
uddannelse.
Hyppigste dobbeltuddannelser for designteknologer
Multimediedesigner
Finansøkonom
Financial controller
Serviceøkonom
antal
11
3
2
2
9. Eksportingeniør, prof.bach.
Diplomingeniøruddannelsen i eksport og teknologi er en 4�½-årig professionsbache-
loruddannelse. Eksportingeniører har mulighed for at videreuddanne sig i både det
ordinære og i efter- og videreuddannelsessystemet.
Diplomingeniøruddannelsen kan bl.a. være adgangsgivende til tekniske kandidatud-
dannelser på Aalborg Universitet ligesom der er mulighed for at læse videre til civil-
ingeniør på Danmarks Tekniske Universitet på den eller de kandidatretninger, der
ligger i naturlig forlængelse af diplomretningen.
Side
9/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0010.png
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. diplom- og masteruddannelser
inden for ledelse og øvrige tekniske områder:
Hyppigste dobbeltuddannelser for Eksportingeniør, prof.bach.
Maskin, ingeniør prof.bach.
antal
11
10. International handel og markedsføring (overbygning)
Uddannelsen i international handel og markedsføring er en professionsbachelorud-
dannelse, der består af en 1�½-årig overbygningsuddannelse (top-up), der bygger
ovenpå en erhvervsakademiuddannelse.
Der er mange muligheder for at videreuddanne sig inden for det erhvervsøkonomi-
ske område - både i det ordinære og efter- og videreuddannelsessystemet. Det kan
f.eks. være en erhvervsøkonomisk kandidatuddannelse (cand.merc.) eller diplom- og
masteruddannelser.
Hyppigste dobbeltuddannelser for International handel og markedsføring (overbygning),
prof.bach
HA erhvervsøkonomi, bach.
antal
11
11. Tekstildesign, -håndværk og formidling, prof.bach.
Uddannelsen til tekstildesigner er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Pro-
fessionsbachelorer i tekstildesign, -håndværk og formidling har mulighed for at vide-
reuddanne sig i både det ordinære og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
kan der være relevante videreuddannelsesmulig-
heder på kandidatniveau, f.eks.:
Kandidatuddannelsen i digital design og kommunikation
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en række områder bl.a.:
Pædagogisk diplomuddannelse (PD)
Diplomuddannelsen i billedkunst og æstetik (PD)
Der er yderligere pædagogiske diplomuddannelser, der kunne være relevante af-
hængig af jobområde.
Masteruddannelse indenfor flere relevante områder bl.a.:
Master i design
Master i kuratering
Der er yderligere masteruddannelser, der kunne være relevante afhængig af jobom-
råde.
Det er desuden muligt for professionsbachelorer i tekstildesign, -håndværk og for-
midling at søge uddannelse som meritpædagog eller meritlærer, der tilbydes under
lov om åben uddannelse, og som giver tilsvarende muligheder som uddannelserne til
henholdsvis pædagog og lærer.
Side
10/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0011.png
Hyppigste dobbeltuddannelser for teskstildesign
Pædagog, prof.bach.
Design og business (overbygning), prof.bach.
Sygeplejerske, prof.bach.
antal
10
5
4
12. Sygeplejerske
Uddannelsen til sygeplejerske er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Syge-
plejersker har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordinære og i efter- og
videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmulighe-
der:
Kandidatuddannelsen i sygepleje
Kandidatuddannelsen i klinisk sygepleje
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
Kandidatuddannelsen i klinisk videnskab og teknologi
Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi
Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi
Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en lang række områder bl.a.:
Pædagogisk diplomuddannelse (PD) i almen pædagogik
PD i psykologi
PD i pædagogisk og socialpædagogisk arbejde
Sundhedsfaglig diplomuddannelse (SD)
SD – kultur og sundhed
SD – sundhedsformidling og klinisk uddannelse
SD – sundhedsfremme og forebyggelse
Diplomuddannelsen i ældrearbejde
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende områder:
Master i socialpædagogik
Master i sundhedspædagogik
Master i sundhedsfremme
Master i sundhedsantropologi
Master i sexologi
Master i offentlig ledelse
MPA Master of public administration
MPG Master of public governance
Masteruddannelse ved det teologiske fakultet
Der findes desuden en række specialistuddannelser til sygeplejersker i regi af Sund-
hedsstyrelsen indenfor områderne: psykiatri, anæstesi, intensiv sygepleje, infekti-
onshygiejne, kræftsygepleje og sundhedssygepleje.
Hyppigste dobbeltuddannelser for sygeplejersker
Medicin, bach.
Pædagog, prof.bach.
antal
9
7
Side
11/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0012.png
Teologi, bach.
Finansøkonom
6
3
13. Socialrådgiver
Uddannelsen til socialrådgiver er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Pro-
fessionsbachelorer i socialrådgivning har mulighed for at videreuddanne sig i både
det ordinære system og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmulighe-
der:
Kandidatuddannelsen i socialt arbejde (AAU + AAU i Kbh.)
Kandidatuddannelsen i samfundsvidenskabelig jura (KU)
Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi (AU og AU i Kbh.)
Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi (AU og AU i Kbh.)
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en lang række områder bl.a.:
Social diplomuddannelse (SD)
Pædagogisk diplomuddannelse (PD)
Diplomuddannelsen i pædagogisk og socialpædagogisk arbejde (PD)
Diplomuddannelsen i kriminologi
Diplomuddannelsen i ældrearbejde
Diplomuddannelsen i psykologi (PD)
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende områder:
Master i humanistisk palliation
Master i læreprocesser, specialisering i socialpsykologi og læring
Master i offentlig kvalitet og ledelse
Master i socialpædagogik
Master i specialpædagogik
Master i vidensbaseret socialt arbejde
Endvidere udbydes f.eks. meritpædagog på deltid ligesom f.eks. bacheloruddannel-
sen i jura udbydes på deltid på SDU og AU.
Hyppigste dobbeltuddannelser for socialrådgivere
Pædagog, prof.bach.
Jura, bach.
Fysioterapi, prof.bach.
Historie, bach.
antal
8
5
2
2
14. Fysioterapeut
Uddannelsen til fysioterapeut er en 3�½-årig professionsbacheloruddannelse. Profes-
sionsbachelorer i fysioterapi har mulighed for at videreuddanne sig i både det ordi-
nære system og i efter- og videreuddannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
er der bl.a. følgende videreuddannelsesmulighe-
der:
Side
12/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0013.png
Kandidatuddannelsen i fysioterapi (SDU)
Kandidatuddannelsen i idræt og sundhed (bl.a. SDU)
Kandidatuddannelsen i klinisk videnskab og teknologi (AAU)
Kandidatuddannelsen i techno-anthropology (AAU + AAU i Kbh.)
Kandidatuddannelsen i anvendt filosofi (AAU)
Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi (AU og AU i Kbh.)
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en lang række områder bl.a.:
Pædagogisk diplomuddannelse (PD) i almen pædagogik
Sundhedsfaglig diplomuddannelse (SD)
SD – sundhedsformidling og klinisk uddannelse
SD – sundhedsfremme og forebyggelse
Diplomuddannelsen i ældrearbejde
Masteruddannelse indenfor bl.a. følgende områder:
Master i humanistisk sundhedsvidenskab og praksisudvikling
Master i idræt og velfærd
Master i læreprocesser, specialisering i innovation og kreativt læringsdesign
Master of public health – MPH
Master i rehabilitering
Master i sexologi
Master i sundhedspædagogik
Master i sundhedsfremme
Hyppigste dobbeltuddannelser for fysioterapeuter
Medicin, bach.
Maskin, ingeniør prof.bach.
Pædagog, prof.bach.
Biologi, bach.
antal
8
2
2
2
15. Serviceøkonom
Serviceøkonom er en toårig erhvervsakademiuddannelse. Serviceøkonomer har mu-
lighed for at videreuddanne sig i både det ordinære system og i efter- og videreud-
dannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
kan serviceøkonomer bl.a. videreuddanne sig til
professionsbachelorer inden for innovation og entrepreneurship, international hos-
pitality management eller sportsmanagement. For serviceøkonomer kan der desuden
være merit til dele af den erhvervsøkonomiske bacheloruddannelse HA (almen) eller
til cand. negot i international turisme og fritidsmanagement.
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. muligheder for diplomuddannel-
ser.
Hyppigste dobbeltuddannelser for serviceøkonomer
Multimediedesigner
Laborant
Byggekoordinator
antal
6
2
2
Side
13/14
L 69 - 2016-17 - Bilag 51: Tilkendegivelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1701157_0014.png
Markedsføringsøkonom
Farmakonom
2
2
16. Idræt/Idræt og sundhed, bach.
Bacheloruddannelsen i idræt er en treårig akademisk bacheloruddannelse med mu-
lighed for at videreuddanne sig i både det ordinære system og i efter- og videreud-
dannelsessystemet.
I
det ordinære uddannelsessystem
kan der være relevante videreuddannelsesmulig-
heder på kandidatniveau. Følgende kan f.eks. være muligt – evt. med særlige fag-
kombinationer:
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Kandidatuddannelsen i human ernæring (KU)
Kandidatuddannelsen i humanfysiologi (KU)
Kandidatuddannelsen i idræt
I
efter- og videreuddannelsessystemet
er der bl.a. følgende muligheder:
Diplomuddannelse indenfor en række områder bl.a.:
Pædagogisk diplomuddannelse (PD)
Sundhedsfaglig diplomuddannelse (SD)
PD i psykologi
Der er yderligere diplomuddannelser, der kunne være relevante afhængig af jobom-
råde.
Masteruddannelse indenfor flere relevante områder bl.a.:
Master of public health – MPH
Master i sundhedsfremme
Master i sundhedspædagogik
Der er yderligere masteruddannelser, der kunne være relevante afhængig af jobom-
råde.
Det er desuden muligt for bachelorer i idræt at søge uddannelse som f.eks. meritlæ-
rer, der tilbydes under lov om åben uddannelse, og som giver tilsvarende muligheder
som uddannelsen til folkeskolelærer.
Hyppigste dobbeltuddannelser for tekstildesign
Fysioterapi, prof.bach.
Medicin, bach.
Psykologi, bach.
Ergoterapi, prof.bach.
Folkeskolelærer, prof.bach.
Antal
6
5
4
3
3
Side
14/14