Notat
Videreuddannelsesmuligheder på videregående niveau
Baggrund
Dimittender fra alle uddannelser har mulighed for videreuddannelse i efter- og vide-
reuddannelsessystemet, f.eks. gennem merituddannelserne, som bygger ovenpå en
studerendes tidligere gennemførte professionsbachelor-, bachelor- eller kandidatud-
dannelse, hvilket kan give stærke kompetencer til et jobområde. Det gælder f.eks.
meritlærer, meritpædagog eller meritsocialrådgiveruddannelsen mv. Derudover fin-
des der mange specialiseringer inden for f.eks. de sundhedsfaglige professionsbache-
lorer, der bygger ovenpå, og som ikke vil være påvirkede af begrænsningen af dob-
beltuddannelse. Endelig er der et bredt udvalg af diplom- og masteruddannelser.
Alle erhvervsakademiuddannede har endvidere mulighed for at bygge ovenpå deres
uddannelse i det ordinære system via de såkaldte top-up uddannelser, der på bag-
grund af deres toårige erhvervsakademiuddannelser gør dem til professionsbachelo-
rer på kun 1�½ år. Endelig kan erhvervsakademiuddannede starte helt forfra på en
både en professionsbacheloruddannelse og en akademisk bacheloruddannelse og
efterfølgende søge optagelse på en kandidatuddannelse.
Professionsbachelorer har ligeledes i det ordinære system mulighed for at tage en
kandidatuddannelse, der er målrettet deres områder. Der er en forventning om, at
der fremover kommer flere af disse uddannelser.
Professionshøjskoler og universiteter er allerede i dag forpligtede til at sam-
arbejde om at skabe overgangsmuligheder for deres studerende. Der kan
f.eks. være tale om konkrete samarbejdsaftaler om fleksible uddannelsesveje
mellem bestemte uddannelser, hvor der stilles krav om bestemte valgfag el-
ler indgås meritaftaler.
Med justeringen af fremdriftsreformen (november 2015)er det ligeledes ble-
vet muligt at supplere med op til 30 ECTS for at kvalificere sig til optag på
kandidatuddannelser. Som opfølgning på justeringen vil Uddannelses- og
Forskningsministeriet tage initiativ til drøftelser mellem universiteterne,
professionshøjskolerne og erhvervsakademierne om at skabe bedre faglige
overgange fra bachelor- og professionsbachelor til kandidatuddannelser.
12. december 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
I nedenstående Anneks 1 er der udarbejdet en oversigt over de nuværende videreud-
dannelsesmuligheder i det ordinære system og efter- og videreuddannelsessystemet
for de uddannelseskombinationer, hvor flere end fem studerende påbegyndte en
dobbeltuddannelse i 2014. Der er tale om i alt 29 kombinationer og 16 uddannelser.
Nye heltids- og deltidsudbud
Det er som udgangspunkt uddannelsesinstitutionerne, der bestemmer, hvilke ud-
dannelser de ønsker at udbyde inden for deres fagområder.
Hvis der er tale om
eksisterende uddannelser,
så kan institutionerne selv beslutte at
udbyde heltidsuddannelser tilrettelagt som deltidsuddannelse – herunder også dele
af uddannelser som enkeltfag.
Side
1/14