Aarhus, 2/12-2016
Tre gange tre spørgsmål til Uddannelses- og Forskningsudvalget
vedr. begrænsninger i mulighederne for dobbeltuddannelse.
Det er med stor undren og bekymring, jeg stiller disse spørgsmål til en overraskende
fremskreden plan om at begrænse folks muligheder for dobbeltuddannelse.
Mine motivationer for at engagere mig er, at forslaget ikke lader til at imødekomme den
reelle mangel på folk med specifikke uddannelser i nærmeste fremtid, og ej heller eksperters
anbefalinger til fremtidens arbejdsmarked. Derudover ønsker jeg formentlig selv at
dygtiggøre mig indenfor nye felter på et tidspunkt, og ikke mindst kender jeg folk, for hvem
dette forslag er dybt ødelæggende her og nu.
Tre spørgsmål til forslaget og fremtidens arbejdsmarked
1. Vil det ikke give god mening, at få dispensationsmulighederne til at tage højde for
særligt relevante/efterspurgte tværfaglige sammensætninger?
I en tid hvor innovation ikke handler om at forfine inden for relativt velafgrænsede
felter, men om at tænke og gøre noget helt nyt, må det da være relevant at kunne
give dispensation til personer, der ønsker særligt eftertragtede faglige kombinationer,
som der måske endnu ikke er oprettet en specifik retning til på universiteterne endnu.
Særligt ift. at kunne kombinere en eksisterende faglighed med en tungere IT
kundskaber.
2. Hvorfor tager positivlisten ikke udgangspunkt i, eller i det mindste medregner faktorer
for fremtidens arbejdsmarked?
At kigge på 10 år gamle og ofte dybt usikre beskæftigelsestal virker som et
meningsløst kriterie for at kunne afgøre om en uddannelse fortjener at komme på
positivlisten. Det virker umiddelbart væsentligt mere relevant at kigge på hvilke
uddannelser, der reelt er brug for at folk tager. Igen må jeg henvise til det totale
fravær af IT-uddannelser på positivlisten på trods af eksperternes anbefalinger. Se
fx:
https://www.prosa.dk/aktuelt/nyhed/artikel/skrigende-mangel-paa-it-kompetencer-i-fre
mtiden/?no_cache=1&cHash=adda3e96a8c64b5047562616b19abd3a
3. Hvorfor gives der først dispensation ved 5 år uden fagligt relevant arbejde? - og
hvem og hvordan afgøres det, om man har brugt sin uddannelse i perioden? Her kan
der meget let opstå skræk-scenarier, hvor en person træder vande med ufaglært
arbejde eller kontanthjælp i 5 år for at kunne komme ind på drømmestudiet, for så at
blive afvist pga. et dybt subjektivt skøn fra en offentlig instans baseret på antagelser
om personens uddannelse og erhvervserfaring.
5 år forekommer også som urimelig langt tid ift. at der er folk med lange
videregående uddannelser, som er faldet ud af dagpengesystemet pga. meget lav
1