Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 69 Bilag 32
Offentligt
Som en mindre dansk virksomhed indenfor et nyt vækstområde, Fintech, er vi afhængige af at
kunne rekruttere de absolut bedste medarbejdere. Fintech kræver en række kompetencer indenfor
områder som jura, webprogrammering, sociale medier mv. Der er pt. ikke uddannelser der dækker
området, og en supplerende videregående uddannelse kan derfor sikre de rigtige kompetencer hos
de enkelte medarbejdere.
Vi ser derfor på lovforslag L69 med stor bekymring.
I indledningen til lovforslaget kan man læse:
"Ved vurderingen af, om en ansøger allerede har gennemført
en videregående uddannelse på samme eller højere niveau,
indgår alle statsfinansierede uddannelser, dvs. også videregående
uddannelser på andre ministeriers område.
Det afgørende
for vurderingen er, om der er tale om en videregående uddannelse, og om uddannelsen er
gennemført
med fuld statsfinansiering."
Der vurderes således alene på baggrund af danske statsfinansierede uddannelser.
I adskillige EU lande (f.eks. UK og Frankrig) - men også andre lande hvorfra vi optager studerende
(eksempelvis USA) er der hel eller delvis brugerbetaling på videregående uddannelser. Dvs. at de
har ikke fuld statsfinansiering. Man må derfor gå ud fra at studerende fra disse lande ikke rammes
af forbuddet mod dobbeltuddannelser. Og har dermed uhindret adgang til dette i Danmark - helt
som situationen er nu.
Vi skal derfor gøre udvalget opmærksom på, at L69 næsten udelukkende rammer danske
studerende.
Den forventede besparelse ved L69 forekommer ikke gennemtænkt set i lyset af at Regeringen og
den nyligt afgåede Forsknings- og Uddannelsesminister ved flere lejligheder har udtrykt stor
bekymring over at Danmark i stigende omfang fungerer som gratis uddannelsesland primært for
øvrige EU-borgere. Det er oplyst at 40% af disse studerende forlader landet efter endt uddannelse.
Omkostninger hertil er et rent tab for Danmark, da der ikke efterfølgende bliver et
personskatteprovenu.
Vi skal derfor opfordre udvalget til at sætte lovforslaget i bero indtil mulige besparelser på
undervisningsområdet er belyst i et bredere perspektiv.
Med venlig hilsen
Søren Stenderup