Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 69 Bilag 3
Offentligt
Snekkersten den 13. november 2016
Til formanden for Uddannelses- og Forskningsudvalget Christine Antorini
Lovforslag om begrænsning af dobbeltuddannelse og dets alvorlige konsekvenser for nuværende
studerende
Der er lige nu et lovforslag på vej igennem Folketingets lovprogram for efteråret. Forslaget drejer sig om at
begrænse adgangen til kunne gennemføre flere uddannelser på samme niveau.
Lovforslaget lægger op til, at der allerede fra optaget sommeren 2017 lukkes for muligheden for at starte
på en videregående uddannelse eller dele af den, hvis man har gennemført en uddannelse på tilsvarende
niveau.
Jeg vil ikke gå ind i den politiske diskussion om lovforslagets konsekvenser for begrænsningen af
velfærdsydelser og udhuling af kompetencerne for fremtidens unge, som kommer igennem
uddannelsessystemet, men udelukkende påpege nogle alvorlige konsekvenser, som loven, hvis den
gennemføres, får for unge, som allerede er i systemet og som har brugt de nuværende regler som baggrund
for deres beslutninger.
Det vil jeg gøre med udgangspunkt i min datters historie og hendes situation lige nu.
Caroline startede, efter gymnasiet og et ophold i udlandet til at tænke over, hvilken vej hun skulle vælge for
hendes fremtidige uddannelse, på uddannelsen som landskabsarkitekt.
Hun havde ikke fundet sin drømmeuddannelse, men det var et rigtigt godt bud på, hvad hun ønskede at
beskæftige sig med i hendes voksne arbejdsliv.
Et godt stykke inde i uddannelsen måtte hun erkende, at uddannelsen ikke levede op til det faglige indhold,
som hun synes var interessant og som hun kunne se sig selv i i et fremtidigt job. Hun påtænkte derfor at
droppe ud og finde et andet spor.
Da hun var i tvivl om, hvad det så skulle være, søgte hun vejledning hos studievejledningen.
Studievejledningen og hendes forældre rådede hende til at færdiggøre hendes nuværende uddannelse for:
”så har du jo papir på noget”. Et fornuftigt råd dengang!
Caroline kæmpede sig derefter igennem og fik sig en bachelor i landskabsarkitektur vel vidende, at det nok
ikke var hendes fremtid, men fordi det var det fornuftige at gøre og fordi alle muligheder stadig var åbne.
Hun startede på en erhvervsuddannelse som snedker for at prøve, om det var håndværksvejen, som det
skulle være, men fandt ud af, at det var den boglige vej, som var sagen.
Og endelig fandt hun et bud på drømmeuddannelsen. Hun ville læse biologi på Københavns universitet.
Hun gik derfor i gang med et gymnasielt suppleringskursus, så hun kan opfylde adgangskravene til
uddannelsen og planlægger at søge ind på studiet i 2017. Så planen var på plads!
Og så kommer dette forslag! Det rammer en lang række studerende, som har planlagt efter de gamle
regler, i en grad, som det er svært at acceptere.
Caroline har nu følgende muligheder:
L 69 - 2016-17 - Bilag 3: Henvendelse af 13/11-16 fra Poul Bayer, Snekkersten
-
Søge job med baggrund hendes bachelor som landskabsarkitekt. For den uddannelse er
arbejdsløsheden tæt på 100% og jobudsigterne tæt på ikke eksisterende. Så hun kommer til at stille
sig i arbejdsløshedskøen.
Søge ind på kandidaten på landskabsarkitektstudiet og starte på en uddannelse, som hun ikke
ønsker sig. Risikoen for at hun ikke gennemfører den uddannelse vil være meget stor.
Vente 3 år så hendes landskabsarkitekturbachelor bliver forældet og hun derfor kan søge ind på
biologi.
Opgive at uddanne sig og tage ufaglært arbejde.
-
-
-
Ingen af mulighederne virker hverken personligt for Caroline eller samfundsøkonomisk særligt attraktive.
Det værste er, at Caroline har handlet i god tro og nu er på vej til at blive straffet for at følge de råd, som
man giver med de nuværende regler.
Lovforslaget lægger således op til, at man ændrer vilkår for noget tilbage i tiden og straffer en lang række
unge, som har handlet i god tro – det virker ikke som sædvanlig lovgivningspraksis!
Jeg nærer ingen illusioner om at få lovforslaget stoppet, men appellerer til dig som formand for
Uddannelses- og Forskningsudvalget og forligspart omkring forslaget, om at forholde dig til de alvorlige
konsekvenser, som det har for de unge, der har truffet deres til tider svære valg i deres uddannelsesforløb
ud fra de nuværende regler på området, og indføre:
-
-
En udskydelse af implementeringen af forslaget til 2019
En overgangsordning som sikrer, at studerende som Caroline ikke kommer i klemme i systemet
eller som sidste mulighed:
-
Giv de studerende muligheden for at betale for dobbeltstudiet, så de i det mindste som sidste
udvej, hvis de kan finde en sponsor, har mulighed for at gennemføre deres planer for deres
uddannelse.
Jeg håber, at du vil være med til at sikre, at de studerende ikke straffes bagudrettet og ikke uden varsel
fratages deres muligheder i uddannelsessystemet.
Hilsen fra en frustreret far til en frustreret datter
Poul Bayer