Frederiksberg den 16. november 2016
Til medlemmer af Uddannelses- og Forskningsudvalget
Dobbeltuddannelse: Fortvivlende konsekvenser for nuværende studerende i nyt lovforslag.
Jeg følger i fortvivlelse med i forløbet om lovforslaget: ”Forslag
til lov om ændring af lov om
adgangsregulering ved videregående uddannelser (Begrænsning af dobbeltuddannelse)”.
Dette gør jeg på
baggrund af, at jeg selv har en bachelorgrad og i længere tid nu har planlagt, at jeg vil begynde på en ny
bachelor fra sommeren 2017.
Min baggrund er, at jeg startede med at studere landskabsarkitektur i 2012. Jeg begyndte at studere, fordi
jeg gerne ville i gang med at studere, da jeg stadigvæk kunne gange mit snit op og jeg fandt frem til
landskabsarkitektur. Det var ikke drømmestudiet, men det lød interessant. Der var både opture, som
spændende fag om planter og nedture som designfag, der holdt mig vågen om natten. Det var tre hårde år,
hvoraf det sidste var ekstra slemt. Jeg holdte ud, for at få mit bevis, da jeg var så tæt på min bachelorgrad.
Beviset fik jeg sommer 2015 på normeret tid. Jeg var meget bevidst om, at jeg skulle have en pause efter
bacheloren, måske endda en permanent pause.
I min ”pause” begyndte jeg efter noget tid på snedkeruddannelsen. Dette var for at prøve mig selv af som
håndværker. Grundforløbet på 20 uger var en meget spændende tid, men jeg fandt ud af, at det ikke var
håndværket, men selve teorien bag, såsom træers opbygning og vækst, som jeg fandt mest interessant.
Efter en måneds karensperiode, begyndte jeg i skolepraktik. Jeg havde lovet mig selv at give det en chance,
men det stod hurtigt klart for mig, at det ikke var det jeg skulle. I karensperioden var der god tænketid og
mine tænker fløj altid tilbage planter. Jeg havde i længere tid tænkt på at blive botaniker, da det altid er
planter, der har gjort mig glad. Og så skal man læse biologi. Meget tid er gået med at tænke over dét at
tage en helt ny uddannelse (selvom jeg kan få merit). Men jeg kom frem til at det var det rette at gøre, da
jeg til sidst ikke kunne tænke på andet.
Så jeg stoppede i skolepraktik d. 11. nov. for at begynde på et kemi-suppleringskursus den 14. november.
Fredag den 11. november læser jeg så om dette lovforslag og jeg har været fortvivlet og i vildrede lige
siden.
Jeg har i flere måneder nu planlagt min fremtid som biolog, eller nærmere botaniker. Jeg har droppet min
skolepraktik som snedker for at kunne tage et suppleringskursus i kemi B, som er et adgangskrav for at
komme ind på biologiuddannelsen. Jeg har ringet til hhv. Københavns Universitets studievejledning og
Uddannelsesguiden flere gange om ugen for at få oplysninger omkring merit og SU. Jeg er oplyst om, at jeg
kun har tre års SU tilbage og jeg derfor er nødt til at spare penge op i god tid for at kunne klare de sidste to
år af min studietid. Jeg har læst om alle fag de første to år af biologiuddannelsen samt om en lang række
valgfag. Jeg er i gang med at planlægge, hvad min kvote 2-ansøgning skal indeholde: Set på datoer for kvote
2-ansøgnings workshop og undersøgt, hvordan jeg kan blive studerende-for-en-dag. Og ellers været spændt
på det nye studie, som jeg håber at påbegynde til sommer.
Med andre ord, så har forberedelserne og lysten til at læse biologi fyldt meget den seneste tid, med et håb
om at det ville fylde meget mere i fremtiden.