Til
medlemmer
af
Uddannelse-‐
og
forskningsudvalg
Jeg
henvender
mig
med
spørgsmål
angående
fire
punkter
ved
lovforslag
L69,
der
synes
at
være
uklare
og/eller
overset.
Herefter
fremsætter
jeg
4
konkrete
forslag,
der
kan
løse
disse.
1.
Angående
beregningen
af
besparelsen:
hvilke
forbehold
er
der
tager
mod
følgende
økonomiske
konsekvenser
af
L69?
Bekymring:
I
beregningen
af
besparelsen
på
ca.
400
mio.
kroner,
synes
særligt
to
områder
at
være
overset.
Af
denne
årsag
kan
jeg
ikke
se,
hvordan
besparelsen
skal
blive
virkelig.
I
stedet
frygter
jeg
og
mine
medstuderende,
at
nedskæringen
bliver
et
urealistisk
ideal,
der
aldrig
kan
opfyldes,
og
som
vil
skade
studerende
uden
den
intenderede
virkning.
(1.1)
For
det
første
er
besparelsen
baseret
på
en
antagelse
om,
at
ca.
2.200
studerende
om
året
vil
fortsætte,
hvor
de
fanges.
Men
I
synes
at
have
overset,
at
det
ikke
bliver
tilfældet.
Sandsynligvis
vil
mange
studerende
–
som
jeg
og
mine
medstuderende
i
samme
situation
–
droppe
ud
før
deres
sidste
eksamener;
kun
ét
fag
fra
en
grad.
Udgifterne
er
de
samme,
men
på
papiret
er
den
studerende
dårligere
(stillet).
(1.2)
For
det
andet
indregnes
der
ingen
nævneværdige
udgifter
ved
loven.
Der
ses
bort
fra,
at
når
studerende
kommer
i
tvivl,
så
vil
de
enten
studieforlænge
eller
droppe
ud.
Der
ses
bort
fra,
at
mange
vælger
en
ny
uddannelse
pga.
bedre
jobmuligheder
(=skattekroner).
Der
ses
bort
fra,
at
man
over
en
livstid
nok
ikke
sparer
én
krone
på
at
sende
mennesker
på
arbejdsmarkedet
i
et
fagområde,
de
fortrød,
da
de
var
22
år.
2.
Angående
konsekvenser
for
frafald
og
studieforlængelser:
hvordan
vil
forslaget
undgå
at
skabe
utryghed,
og
hermed
modarbejde
intentionen
bag
Fremdriftsreformen
ved
at
skabe
større
studietvivl,
frafald
og
længere
studietider?
Bekymring:
Når
man
gerne
vil
have
studerende
hurtigere
igennem,
er
det
mest
kontraproduktive
at
gøre
dem
utrygge
ved
deres
valg.
De
fleste
studerende
tvivler
undervejs,
men
de
fleste
studerende
fortsætter.
Men
når
man
fjerner
muligheden
for
at
kunne
fortryde,
så
fjerner
man
den
tryghed,
der
får
studerende
til
at
forsætte
trods
almindelig
studietvivl.
Man
behøver
ikke
at
være
synsk
for
at
turde
forudse
reaktionerne;
flere
sabbatår,
flere
halve
uddannelser,
flere
føl-‐efter-‐i-‐maven-‐ophold.
I
frygt
for
at
færdiggøre
den
forkerte,
vil
færre
færdiggøre
den
første.
3.
Angående
den
ramte
kontra
den
intenderede
målgruppe:
hvilke
forbehold
er
der
taget
for,
at
forslaget
skal
ramme
de
studerende,
der
koster
uddannelsessystemet
fremfor
dem,
der
øger
deres
jobmuligheder?
Bekymring:
Lovforslaget
ser
ud
til
at
ramme
forbi
den
intenderede
målgruppe,
og
i
stedet
ramme
de
studerende,
der
aktivt
–
og
forholdsvist
billigt
–
øger
deres
jobmuligheder
og
hermed
den
’samfundsmæssige
værdi’,
vi
ønsker.
(3.1)
Den
intenderede
målgruppe:
lovforslaget
må
være
tiltænkt
at
ramme
studerende,
der
koster
mere
end,
hvad
de
behøver
relativt
til
det,
de
kommer
til
at
biddrage
med.
Dette
inkluderer
studerende,
der
tager
flere
halve
uddannelser
uden
at
færdiggøre,
og
dermed
uden