Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 69 Bilag 1
Offentligt
1685085_0001.png
Notat
Modtager(e):
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om adgangsregulering ved videregående uddannelser (Begrænsning
af dobbeltuddannelse)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 31. august 2016 sendt ovennævnte
udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisationer. Hø-
ringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 23. september 2016 var der indkommet 30 hørings-
svar.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslaget.
1, Generelle bemærkninger til lovforslaget
Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School - Handelshøjskolen,
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Danske Erhvervsakademier, KL, Dansk Byggeri og Tekniq
er
overvejende positive over for lovforslagets formål. Disse høringsparter har dog også
i vidt omfang fremsat forskellige indholdsmæssige bemærkninger, jf. nedenfor.
Danske Studerendes Fællesråd, FTF, LO, Foreningen af Danske Lægestuderende
og MVU-netværket
er overvejende negative over for lovforslagets formål og be-
mærker bl.a., at lovforslaget vil medføre, at det bliver sværere at skifte erhvervs-
mæssigt spor, og at lovforslaget forhindrer realisering af uddannelsesønsker, samt
at relevante videreuddannelsesmuligheder lukkes.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Begrænsning af dobbeltuddannelse
Danske Professionshøjskoler
finder det uhensigtsmæssigt, at lovforslaget blokerer
for borgernes ønske om at tilpasse sig efterspørgslen på arbejdskraft.
Danske Studerendes Fællesråd
finder, at lovforslaget trækker i en negativ retning,
idet mulighederne for studerendes sammensætning af løbende uddannelsesvalg
begrænses.
Danske Studerendes Fællesråd
bemærker endvidere, at de 2.200 stu-
derende, der påbegyndte dobbeltuddannelse i 2014, er udtryk for 1.500 forskellige
kombinationer og dermed unikke sager.
LO, Ingeniørforeningen IDA og Socialpædagogerne
er kritiske over for, at bespa-
relser på uddannelsesområdet finansierer andre formål end uddannelse.
Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business
School - Handelshøjskolen og Danske Professionshøjskoler
bemærker, at dobbelt-
uddannelse i visse tilfælde kan være hensigtsmæssigt eller godt begrundet.
25. oktober 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/038995
Side
1/5
L 69 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1685085_0002.png
Ministeren
bemærker, at flere end 2.200 personer i 2014 påbegyndte en ny ordi-
nær videregående heltidsuddannelse, efter at de havde gennemført en videregåen-
de uddannelse på samme eller højere niveau. Mange af de studerende, der påbe-
gynder en ny videregående uddannelse, gør det få år efter, at de har gennemført
den første uddannelse. Denne form for dobbeltuddannelse er som udgangspunkt
en stor omkostning for samfundet. Uanset at der er tale om mange forskellige
kombinationer af dobbeltuddannelse, er der tale om et ganske stort antal, som er
udtryk for en uhensigtsmæssig anvendelse af statens økonomiske midler.
Ministeren
bemærker endvidere, at der lægges vægt på, at der er fri og lige ad-
gang til uddannelse i Danmark. Alle har således mulighed for at blive optaget på en
fuldt statsfinansieret videregående uddannelse, og alle med lyst og kvalifikationer
til det kan uddanne sig indtil højeste niveau. Herudover er der et bredt udbud af
videregående uddannelse i efter- og videreuddannelsessystemet og nogle hele vide-
regående uddannelser udbydes på deltid med delvis deltagerbetaling. Lovforslaget
ændrer ikke på disse muligheder.
Ministeren
bemærker endvidere, at der kan være god grund til at foretaget et
uddannelsesmæssigt sporskifte, hvis en person med videregående uddannelse ikke
har anvendt uddannelsen på arbejdsmarkedet i en årrække, jf. nedenfor.
Ministeren
bemærker endvidere, at der i dag i vid udtrækning er gode mulighe-
der for den enkelte til at uddanne sig til højere niveau, også på uddannelsesområ-
der, hvor dobbeltuddannelse er hyppig. Ikke desto mindre vurderes det hensigts-
mæssigt, at der overvejes muligheder for at forbedre fagligt relevante overgange fra
bachelor- og professionsbachelor til kandidatuddannelser, og en afsøgning af po-
tentialet for at udbyde flere hele uddannelser tilrettelagt på deltid, hvor der er ef-
terspørgsel herefter. Udviklingen af uddannelsesveje i særlige tilfælde, hvor der
viser sig at være uhensigtsmæssige blindgyder for studerende, kan med fordel un-
derstøttes.
Danske Professionshøjskoler, Danske Erhvervsakademier, Erhvervsakademi Da-
nia, Danske Studerendes Fællesråd, LO, FTF og MVU-netværket
er bekymrede
over, at lovforslaget kan få den konsekvens, at flere studerende afbryder en uddan-
nelse for ikke at blive omfattet af begrænsningen af dobbeltuddannelse.
Ministeren
bemærker, at lovforslaget ikke forhindrer studerende i at færdiggøre
deres nuværende uddannelse, og at lovforslaget heller ikke begrænser muligheder-
ne for at uddanne sig på et højere niveau. Man må som udgangspunkt kunne gå ud
fra, at studerende vælger en uddannelse med henblik på, at kvalifikationerne fra
uddannelsen anvendes på arbejdsmarkedet.
Ministeren
bemærker endvidere, at det er i alles interesse, at studerende vælger
den rigtige uddannelse – første gang. I denne forbindelse har både den studerende
selv og institutionernes vejledning et ansvar.
Danske Studerendes Fællesråd og MVU-netværket
kritiserer, at forslaget er vedta-
get med meget kort behandlingstid som en del af en anden aftale og uden ordentlig
mulighed for inddragelse af involverede aktører eller en demokratisk proces.
Ministeren
bemærker, at det har været nødvendigt at arbejde målrettet mod en
ikrafttræden af lovforslagets initiativer før sommeroptaget 2017 for at nå den bag-
Side
2/5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 69 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1685085_0003.png
vedliggende politiske aftales økonomiske målsætninger. Herudover vil de bekendt-
gørelser, der udmønter lovforslagets bemyndigelser, blive udsendt i ekstern høring.
Danske Studerendes Fællesråd
er stærkt kritiske over, at lovforslaget lægger op til
øget brugerbetaling, og at omvalg i forhold til karriere ikke bør betinges af økono-
miske vilkår.
Syddansk Universitet
foreslår, at der fortsat bør være mulighed for dobbeltuddan-
nelse, hvis der er ledige pladser på uddannelsen, og den kan gennemføres med
deltagerbetaling.
Ministeren
bemærker, at der med de foreslåede initiativer ikke lægges op til, at
man som studerende skal kunne betale for ordinær videregående uddannelse for at
undgå begrænsning af dobbeltuddannelse. Lovforslaget lægger derfor ikke op til
øget brugerbetaling, ligesom lovforslaget ikke ændrer det grundlæggende princip
om, at danske og ligestillede studerende ikke kan opkræves deltagerbetaling for
deltagelse i ordinær heltidsuddannelse. Der ændres heller ikke på de eksisterende
regler for deltagerbetaling for deltidsuddannelse.
2.2. Dispensation fra begrænsning af dobbeltuddannelse
Danske Professionshøjskoler, Danske Erhvervsakademier, DSF, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, LO, FTF, KL, Dansk Byggeri, Tekniq, Rederiforeningerne og
MVU-netværket
er overvejende positive over for, at der vil blive mulighed for at
meddele dispensation og undtagelse fra begrænsning af dobbeltuddannelse. En del
af disse høringsparter –
Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Danske Pro-
fessionshøjskoler, Dansk Industri, FTF og MVU-netværket
– ønsker dog en ud-
dybning eller præcisering af de foreslåede bestemmelser.
FTF
ser gerne, at dispensationsordningen bliver så omfattende som muligt inden
for det samlede provenu af lovforslaget.
Ministeren
bemærker, der kan være gode grunde til at foretage et sporskifte selv-
om man allerede har gennemført en videregående uddannelse. Der lægges på den
baggrund op til, at der meddeles dispensation til personer, der af helbredsmæssige
årsager ikke længere kan anvende en tidligere gennemført uddannelse på arbejds-
markedet. Ministeren forventer, at undtagelse sker på baggrund af lægeerklæring,
både ift. fysisk og psykisk sygdom, nedslidning mv., eller som led i revalideringsfor-
løb mv. Der lægges endvidere op til, at der meddeles dispensation til personer med
en forældet videregående uddannelse. Afgørelse om dispensation træffes af den
enkelte institution. Ministeren forventer, at der vil blive dispenseret, hvis uddan-
nelsen ikke har været anvendt på arbejdsmarkedet i mindst 5 år, eller hvor den
oprindelige uddannelse er ændret væsentligt eller helt borfaldet.
Ministeren
bemærker endvidere, at der i forbindelse med udmøntningen af lov-
forslagets bemyndigelser i bekendtgørelsesform vil blive fastlagt nærmere grænser
for dispensationsreglerne, og at udkast til disse bekendtgørelser også vil blive ud-
sendt i ekstern høring. Det bemærkes dog også, at der uanset den nærmere ud-
formning af reglerne vil være overgivet et vist skøn til den enkelte uddannelsesin-
stitution med henblik på, at reglerne har den fornødne indbyggede fleksibilitet til at
kunne imødekomme konkrete omstændigheder.
Side
3/5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 69 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1685085_0004.png
2.3. Undtagelse af uddannelser
Nordisk Konservator Forbund, Konservatorskolens Aftagerpanel og Rektorkolle-
giet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
ønsker konservatoruddannel-
sen undtaget, idet uddannelsen kun optager nye studerende hvert tredje år, og idet
en stor del af de studerende har en tidligere uddannelsesbaggrund.
Nordisk Kon-
servatorforbund
har udarbejdet en medlemsundersøgelse med titlen "Konservato-
rernes dobbeltuddannelse og tværfaglighed".
Ingeniørforeningen IDA
finder, at begrænsning af dobbeltuddannelse er uheldig på
de tekniske og naturvidenskabelige områder, idet der i 2025 vil mangle 9.300 inge-
niører og 4.200 naturvidenskabelige kandidater. Ingeniørforeningen IDA foreslår
derfor, at disse uddannelser undtages.
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
ønsker bygnings-
konstruktøruddannelsen undtaget, idet de to danske arkitektskoler lægger stor
vægt på fortsat at kunne optage studerende med denne uddannelsesbaggrund, der
bidrager med relevante kompetencer til studiemiljøet.
Ingeniørforeningen IDA
anfører, at det fortsat bør være muligt at blive uddannet
folkeskolelærer trods tidligere uddannelse, idet denne anden faglige baggrund kan
styrke undervisningen.
Danmarks Tekniske Universitet
foreslår, at hele ingeniørområdet undtages på
grund af generel mangel på ingeniører på det danske arbejdsmarked.
Foreningen af Danske Lægestuderende
ønsker medicinuddannelsen undtaget.
Socialpædagogerne
anbefaler, at der tages højde for, at der i tilfælde med for man-
ge uddannede inden for en faggruppe, gives mulighed for ny uddannelse på samme
niveau.
Ministeren
bemærker, at der forventes at kunne ske undtagelse af enkelte, hele
videregående uddannelser, hvor det vurderes, at dimittender fra disse uddannelser
har en høj sandsynlighed for efterfølgende beskæftigelse. Det vurderes endvidere
hensigtsmæssigt, at undtagelse af disse uddannelser sker på baggrund af fastsatte
kriterier med en meget høj grad af gennemsigtighed, ensartethed og konsoliderede
data. I denne forbindelse forventes der at blive lagt vægt på, at nyuddannede fra
uddannelserne har systematisk lav ledighed, at optaget på uddannelserne er ikke
steget nævneværdigt i en årrække, og at uddannelserne ikke er dimensionerede.
Ministeren
bemærker endvidere, at der ikke er lagt op til, at den konkrete undta-
gelse af bestemte uddannelser vil ske i forbindelse med Folketingets behandling af
dette lovforslag. Uddannelses- og Forskningsministeriet vil i forbindelse med udar-
bejdelse af de bekendtgørelsesregler, der udmønter lovforslagets bemyndigelser,
fastlægge kriterier for undtagelse af bestemte uddannelser, og det forventes, at der i
forbindelse med den eksterne høring over udkast til disse bekendtgørelser ligeledes
kan orienteres om kriterierne. Vurderingen af de enkelte videregående uddannelser
i forhold til de fastsatte kriterier kan ændre sig over tid, og undtagelsen af bestemte
uddannelser fra begrænsningen af dobbeltuddannelse kan derfor ligeledes ændre
sig fra år til år.
Side
4/5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 69 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1685085_0005.png
2.4. Øvrige bemærkninger om lovforslaget
2.4.1. Øgede administrative omkostninger
Danske Universiteter, Aarhus Universitet, Syddansk Universitet, Danmarks Tek-
niske Universitet, Danske Professionshøjskoler og Danske Studerendes Fællesråd
anfører, at lovforslaget medfører øget sagsbehandling og dermed øgede administra-
tive omkostninger.
Ministeren
bemærker, at det er en forudsætning for aftalen bag det foreliggende
lovforslag, at initiativet gennemføres inden for institutionernes nuværende økono-
miske ramme.
2.4.2. Ikrafttrædelse
Aarhus Universitet
anfører, at lovforslagets forventede ikrafttrædelsestidspunkt er
en udfordring for den igangværende studievejledning, idet der allerede nu vejledes
frem mod optagelsen 2017. Lovforslaget vil derfor ramme studerende, der er blevet
vejledt efter de hidtil gældende regler. Der er endvidere brug for tid til at udvikle
IT-understøttelse.
Aarhus Universitet
foreslår derfor en udsættelse af ikrafttrædel-
sesdatoen.
Ministeren
bemærker, at ikrafttrædelse med virkning for sommeroptaget 2017 er
en forudsætning for at nå den bagvedliggende politiske aftales økonomiske mål-
sætninger.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
5/5