Notat
Modtager(e):
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om adgangsregulering ved videregående uddannelser (Begrænsning
af dobbeltuddannelse)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 31. august 2016 sendt ovennævnte
udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisationer. Hø-
ringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 23. september 2016 var der indkommet 30 hørings-
svar.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslaget.
1, Generelle bemærkninger til lovforslaget
Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School - Handelshøjskolen,
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Danske Erhvervsakademier, KL, Dansk Byggeri og Tekniq
er
overvejende positive over for lovforslagets formål. Disse høringsparter har dog også
i vidt omfang fremsat forskellige indholdsmæssige bemærkninger, jf. nedenfor.
Danske Studerendes Fællesråd, FTF, LO, Foreningen af Danske Lægestuderende
og MVU-netværket
er overvejende negative over for lovforslagets formål og be-
mærker bl.a., at lovforslaget vil medføre, at det bliver sværere at skifte erhvervs-
mæssigt spor, og at lovforslaget forhindrer realisering af uddannelsesønsker, samt
at relevante videreuddannelsesmuligheder lukkes.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Begrænsning af dobbeltuddannelse
Danske Professionshøjskoler
finder det uhensigtsmæssigt, at lovforslaget blokerer
for borgernes ønske om at tilpasse sig efterspørgslen på arbejdskraft.
Danske Studerendes Fællesråd
finder, at lovforslaget trækker i en negativ retning,
idet mulighederne for studerendes sammensætning af løbende uddannelsesvalg
begrænses.
Danske Studerendes Fællesråd
bemærker endvidere, at de 2.200 stu-
derende, der påbegyndte dobbeltuddannelse i 2014, er udtryk for 1.500 forskellige
kombinationer og dermed unikke sager.
LO, Ingeniørforeningen IDA og Socialpædagogerne
er kritiske over for, at bespa-
relser på uddannelsesområdet finansierer andre formål end uddannelse.
Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business
School - Handelshøjskolen og Danske Professionshøjskoler
bemærker, at dobbelt-
uddannelse i visse tilfælde kan være hensigtsmæssigt eller godt begrundet.
25. oktober 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/038995
Side
1/5