Tak for det.
Da jeg var 18 år gammel og færdig med min studentereksamen, flyttede jeg til Spanien, for jeg vidste ikke rigtig, hvad jeg skulle, og jeg tog nogle fag på universitetet og nogle forskellige kurser dernede.
På et tidspunkt kom der et brev ind ad brevsprækken, og det var fra min mor, og det var sådan nogle ansøgningspapirer til universitetet i Danmark, for hun mente, at nu var det på tide, at jeg skulle have en uddannelse.
Jeg vidste stadig ikke, hvad jeg skulle, men så tænkte jeg:
Jeg kan jo tale spansk, så jeg søger ind på spanskstudiet.
Det gjorde jeg så, og jeg blev optaget.
Det var i Odense, og så gik jeg der i et par år, og så var jeg så heldig at få et udvekslingsophold i Argentina.
Så kom jeg til Argentina, og i Argentina var der kaos på det tidspunkt, så de fag, jeg skulle have fulgt, som var sådan nogle klassiske humanistiske fag inden for sprogvidenskab, kunsthistorie osv., fandtes ikke.
Så måtte jeg finde ud af, hvad jeg så skulle læse.
Så valgte jeg nogle fag, som var inden for samfundsvidenskab.
Jeg læste nogle sociologiske fag, jeg læste noget politologi, noget historie, og så fandt jeg ud af, fordi jeg mærkede det engagement, der var fra de argentinske studerende i forhold til deres egne samfundsforhold, at det jo var sociologi, jeg gerne ville læse, for det var det, jeg brændte for.
Så tog jeg tilbage til Danmark, gjorde min bachelorgrad i spansk færdig og søgte ind på sociologistudiet på Københavns Universitet.
Jeg kom ind og fik min kandidatgrad derfra cirka 7 år senere.
Hvis jeg ikke havde været i Argentina, hvis ikke det var sket for mig, havde jeg helt klart ikke stået her i dag.
Det var ligesom ordføreren fra Liberal Alliance sagde, nemlig at hvis ikke det var for hans dobbeltuddannelse, havde han nok heller ikke stået her i dag.
Det er bare for at eksemplificere – og jeg er sikker på, at der er rigtig mange af os, der har den samme historie at fortælle – at når vi træffer de helt afgørende beslutninger for, hvad det er, vi vil med vores arbejdsliv, kommer det på et eller andet tidspunkt, som vi ikke havde forudset, og derfor skal der være plads til, at vi i vores uddannelsesystem kan få lov til at vælge om.
Det er så grundlæggende, afgørende for vores samfund som helhed.
Vi straffer de studerende dobbelt med det her lovforslag.
Der er allerede indført en fremdriftsreform, som skynder på de studerende; der er indført en bonusordning, hvor man kan gange sit karaktergennemsnit, hvis man fortsætter inden for 2 år; man kan også få et 6.
SU-år, hvis man skynder sig; og nu kan man også gå direkte fra 9.
klasse til hf for at komme hurtigt igennem uddannelsessystemet.
Så vi skynder på de studerende, og samtidig kommer så det her lovforslag, som siger:
Samtidig med at vi skynder på jer, skal I i hvert fald heller ikke have lov til at vælge om, hvis I vælger forkert.
Det her er et helt grundlæggende brud med den uddannelsestænkning, som har karakteriseret Danmark igennem rigtig, rigtig lang tid.
Vi er stolte af vores uddannelsestradition, fordi vi giver folk lov til at vælge om.
Vi har altid trænet vores unge mennesker i at være kritiske og tænke sig om og prøve at tage fejl, fordi man med fejl træffer et nyt valg, og næste gang tager man måske bare en lille smule mindre fejl.
Det, der gør, at vores arbejdsgivere derude er glade for danske arbejdstagere, er, at de er selvstændige, fordi de er kritiske, fordi de har prøvet at gå bugtende veje i deres liv og ikke den lige vej.
Og det er et grundlæggende opgør med den uddannelsestradition, som det her lovforslag er udtryk for.
Det gør mig rigtig, rigtig bekymret på hele Danmarks vegne.
Vi vil også opleve – og det undrer mig, at man ikke har taget højde for det – at studerende kommer til at droppe ud af deres bacheloruddannelse som konsekvens af det her lovforslag, for når man har gået 2½ år og ville stå i den samme situation, som jeg gjorde dengang tilbage i 1990'erne, og lige pludselig finder ud af, at man gerne vil læse noget andet, så går man ikke hen og gør sin bacheloruddannelse færdig, nej, så dropper man ud, og så har man i regeringens optik spildt – det synes jeg ikke man har, for man har lært noget – 2½ år.
Man får i hvert fald ikke noget eksamensbevis, som man bagefter kan ud på arbejdsmarkedet med.
Så vi synes i Alternativet, at det her er et dybt, dybt problematisk lovforslag.
Ministeren skriver i det kommenterede høringsnotat, at det er i alles interesse, at den studerende vælger den rigtige uddannelse første gang.
Nej, det er jeg grundlæggende uenig i.
Det er ikke i alles interesse, at den studerende vælger den rigtige uddannelse første gang; det er i alles interesse, at den studerende får lov til at vælge den uddannelse, som vedkommende brænder for, den uddannelse, som vedkommende vil gå ud og skabe en bedre verden og forandre verden med på de områder, hvor vedkommende brænder for at forandre verden.
Det er det, vores uddannelsessystem skal underbygge, og det gør det ikke med det her lovforslag.
Som andre ordførere har været inde på, er det også stærkt, stærkt problematisk, at man vil indføre de nye regler allerede med virkning fra sommeren 2017.
Som flere har været inde på, har folk planlagt deres uddannelsesforløb, folk har fået vejledning til, hvad de gerne vil fra 2017, og nu begrænser vi også det.
Så kort vil jeg sige, at det er klart, at vi fra Alternativets side slet, slet ikke kan støtte det her, og jeg vil virkelig opfordre til, at man fra aftalepartiernes side går ind og kigger på den kritik, der er kommet, og vurderer, om man måske skulle lave en lille smule om i lovforslaget.