Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 66 Bilag 1
Offentligt
1685056_0001.png
Høringsnotat vedrørende forslag til Adresseloven
Kontor
Forvaltningsdata
Dato
25. oktober 2016
J nr.
KMS-660-00004
Et udkast til forslag til adresseloven har været udsendt i offentlig høring fra den 1.
juli 2016 til den 12. august 2016.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering har modtaget 14 høringssvar fra or-
ganisationer og virksomheder mv. med bemærkninger til lovforslaget: Datatilsynet,
Christian Schmidt, Kolonihaveforbundet, Landsbyggefonden, Danske Havne, Aal-
borg Universitet, Praktiserende Landinspektørers Forening, DI, KL, Danske Regio-
ner, Det Grønlandske Selvstyre, Brancheforeningen af Danske Distributionsvirk-
somheder, Post Danmark samt Geoforum.
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
lovforslaget: Politiforbundet, Dansk Byggeri, Danske Beredskaber, Danske Arki-
tektvirksomheder, Håndværksrådet, CO-industri og Falck.
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til ovennævnte punkter.
Kommentarer hertil er anført i kursiv. Høringsnotatet omhandler alene forhold, der
vedrører lovforslaget.
Udover de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder
høringssvarene en række mere tekniske og redaktionelle kommentarer til lovforsla-
get. Disse kommentarer er i relevant omfang indarbejdet i lovforslaget. Endelig er
der foretaget en række mindre redaktionelle og lovtekniske ændringer i lovforsla-
get.
Høringssvarene er alene gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysninger om
svarenes indhold, henvises til de fremsendte høringssvar.
Høringssvarene har medført, at enkelte paragraffer er udtaget af lovforslaget, hvor-
for paragrafnumrene nu er forrykket ift. høringsversionen af lovforslaget.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering har på baggrund af kommunernes
rolle som adressemyndighed haft en dialog med KL om deres høringssvar.
Styrelsen for Dataforsyning
og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
T: +45 7254 5500
E: [email protected]
Side 1/17
www.sdfe.dk
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0002.png
Indhold:
1. Generelle forhold ............................................................................................... 3
1.1. Persondataloven ......................................................................................... 3
1.2. Præcisering af begreber .............................................................................. 3
1.3. Økonomiske konsekvenser for regionerne.................................................. 4
1.4. Krav til datakvalitet ...................................................................................... 5
2. Vejnavne ............................................................................................................ 5
3. Entydige adresser .............................................................................................. 6
3.1. Entydighed .................................................................................................. 6
3.2. Adresser ...................................................................................................... 7
3.3. Husnummer, etage- og dørbetegnelser samt postnumre ........................... 8
3.4. Supplerende bynavne ................................................................................. 8
3.5. Havne .......................................................................................................... 9
4. Skiltning.............................................................................................................. 9
4.1. Henvisningsskilte og vejnavneskilte ............................................................ 9
5. Danmarks Adresseregister .............................................................................. 10
5.1. Oplysninger i Danmarks Adresseregister .................................................. 10
5.2. Dialogklient ................................................................................................ 12
5.3. Indberetning af fejl og mangler .................................................................. 13
5.4. Historik....................................................................................................... 13
5.5. Finansiering af og styregruppe for Danmarks Adresseregister................. 13
6. Myndighedsforhold ........................................................................................... 14
6.1. Bemyndigelse til privat selskab til at bl.a. at drive Danmarks
Adresseregister ................................................................................................ 14
6.2. Besigtigelse ............................................................................................... 15
6.3. Klagevejledning ......................................................................................... 15
6.4. Bødeforlæg ................................................................................................ 15
7. Anvendelse ...................................................................................................... 16
7.1. Indsats for øget brug af Danmarks Adresseregister ................................. 16
7.2. Bopælsregistrering .................................................................................... 16
8. Territorialbestemmelsen .................................................................................. 17
Side 2/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0003.png
1. Generelle forhold
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder, Geoforum, CO-industri
og Falck støtter lovforslaget. KL anfører, at forslaget viderefører gældende regler
på adresseområdet, og på gennemarbejdet vis også beskriver de nye elementer på
området, der er affødt af grunddataaftalen.
1.1. Persondataloven
Datatilsynet bemærker, at enhver behandling af personoplysninger skal ske under
behørig iagttagelse af den til enhver tid gældende lovgivning om behandling af
personoplysninger.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet er enig med Datatilsynet i, at adresseop-
lysninger er personoplysninger og derfor omfattet af persondataloven. Energi-,
forsynings- og klimaministeren påser som dataansvarlig myndighed, at persondata-
lovens regler overholdes.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
1.2. Præcisering af begreber
Geoforum foreslår, at ”faste ejendomme” præciseres til ”bestemte faste ejendom-
me”, så Danmarks Adresseregister indeholder en kobling mellem adresser og lan-
dets bestemte faste ejendomme.
Aalborg Universitet og Praktiserende Landinspektørers Forening ønsker præciseret
hvorledes beliggenhedsoplysninger i henholdsvis Danmarks Adresseregister og
Ejendomsbeliggenhedsregistret skal spille sammen, så de samme data ikke regi-
streres dobbelt.
Aalborg Universitet ønsker en præcisering af, hvad der forstås ved ”den omtrentlige
geografiske beliggenhed og udstrækning af den navngivne vej”. Derudover ønskes
en præcisering af ”den geografiske beliggenhed af adressen” og hvilken relation
der ønskes opbygget mellem denne og ”tilknytning til vejnettet”.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder finder det uklart, hvad der
ligger i ”de offentlige grundregistre”.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Side 3/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0004.png
Begrebet ”fast ejendom” i lovforslagets § 14, stk. 3, nr. 6, er erstattet med ”jordstyk-
ker”, da det udelukkende er oplysningen om, hvilket jordstykke adressen ligger på,
der optages i Danmarks Adresseregister.
En grundlæggende idé i grunddataprogrammet er, at de samme data ikke lagres i
flere registre, og at data kan sammenstilles på tværs af registre via sammensatte
services og udstilles på Datafordeleren. En sammensat service kunne f.eks. inde-
holde oplysninger fra Danmarks Adresseregister om adressen og oplysninger fra
andre grunddataregistre. Dette vil kunne gøre det muligt via Datafordeleren at ud-
stille alle adresser, der er beliggende på en samlet fast ejendom eller en bygning
på fremmed grund.
Ved ”den omtrentlige geografiske beliggenhed og udstrækning af den navngivne
vej” forstås en registrering af vejens geografiske beliggenhed og udstrækning i form
af et vejnavneområde (en polygon), der gør det muligt for et it-system at søge efter
vejnavnet i et givent geografisk område, og for Danmarks Adresseregister at fore-
tage en automatisk entydighedskontrol.
”Den geografiske beliggenhed af adressen” fastlægges via et koordinatsæt knyttet
til adressens adgangspunkt og et andet koordinatsæt knyttet til adressens vejpunkt,
som er et punkt bestemt på den adgangsgivende vej. Til fastlæggelse af adresser-
nes vejpunkter anvendes GeoDanmarks vejmidter.
Vejpunkterne giver klarhed over hvilken vej, der er adgangsgivende til adressen, og
forbedrer mulighederne for at anvende adresseoplysninger i Danmarks Adressere-
gister til transportplanlægning og navigation.
Ved de offentlige grundregistre forstås de grunddataregistre, som fremgår af den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 med titlen ”Gode grunddata til alle
– en kilde til vækst og effektivisering”. Disse grunddataregistre omfatter Matriklen,
Bygnings- og Boligregistret (BBR), Ejerfortegnelsen, Ejendomsbeliggenhedsregi-
stret, Det Centrale Personregister (CPR), Det Centrale Virksomhedsregister (CVR),
Registret over Danmarks Administrative Inddelinger (DAGI), Danske Stednavne og
Registret over bygninger på forstranden og søterritoriet.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
1.3. Økonomiske konsekvenser for regionerne
Danske Regioner bemærker, at de tager forbehold for lovforslagets økonomiske
konsekvenser for regionerne.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Danske Regioner tiltrådte aftalen indgået af regeringen og KL om grunddatapro-
grammet ”Gode grunddata til alle – en kilde til vækst og effektivisering” i efteråret
Side 4/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0005.png
2012. De økonomiske konsekvenser for regionerne er således allerede en del af
grunddataprogrammet og dermed lovforslaget.
Grunddataprogrammets delaftale 2 medfører hverken nye opgaver eller driftsudgif-
ter for regionerne, hvilket er tilføjet i lovforslagets almindelige bemærkninger i af-
snittet om økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
1.4. Krav til datakvalitet
KL anfører, at det i bemærkningerne til loven nævnes, at der vil blive stillet krav til
kommunerne om datakvalitet og aktualitet. KL forventer, at der stilles tilsvarende
krav til Danmarks Administrative Geografiske Inddelinger, således at de samlede
tilgængelige grunddataoplysninger i adresseregistret er opdateret, og er underlagt
samme regelsæt.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Danmarks Administrative Geografiske Inddelinger (DAGI) er en del af grunddata-
programmets delaftale 2, adresseprogrammet. På denne baggrund vil der også
blive stillet krav til datakvalitet og aktualitet i DAGI. Lovforslaget regulerer ikke kvali-
tetskrav til andre grunddata end adressedata.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
2. Vejnavne
KL er tvivlende overfor intentionen om, at et vejnavn, som krydser en kommune-
grænse eller på anden måde berører mere end én kommune, praktisk skal admini-
streres af adressemyndigheden i én af de berørte kommuner. KL finder, at kom-
mende regler og bemærkninger, der knytter sig til forhold, der krydser kommune-
grænser, er uklare.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder ønsker, at det præciseres,
at veje, som går igennem flere kommuner, skal have samme navn og stavemåde.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Lovbemærkningerne til § 3, stk. 4, og § 14, stk. 2, nr. 4, omtaler bl.a. håndteringen
af navngivne veje, som berører mere end en kommune. Sådanne veje er i dag
omfattet af reglen i adressebekendtgørelsens § 7, stk. 5, hvorefter en vej, der har
samme navn på begge sider af en kommunegrænse, betragtes som én navngiven
vej, og skal være registreret med samme stavemåde i de berørte kommuner. Den-
ne regel har været gældende siden 1. januar 2007 og videreføres. Lovbemærknin-
Side 5/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0006.png
gerne beskriver bl.a., at der vil blive fastsat regler om den praktiske administration
af stavemåden for sådanne navngivne veje.
KL’s bemærkninger peger på, at omfanget af og formålet med den nævnte ”prakti-
ske administration”, som skal udføres af én af de berørte kommuner, ikke er til-
strækkeligt præciseret i lovbemærkningerne. Administrationen omfatter imidlertid
alene vejnavnets stavemåde. Dette er nu præciseret. Den ”administrerende kom-
mune” har ingen særstatus med hensyn til fastsættelse af husnumre eller adresser
langs vejen.
Høringssvarene har givet anledning til, at det er blevet præciseret i bemærkninger-
ne til § 3, stk. 4 og § 14, stk. 2, nr. 4, at det alene er vejnavnets stavemåde, som
skal administreres af en kommune, når en navngiven vej berører flere kommuner.
Endvidere er det tilføjet til bemærkningerne til § 7, stk. 6, at der i den kommende
bekendtgørelse vil blive fastsat regler, der gør det muligt for adressemyndigheden i
bestemte situationer at godkende ældre vejnavne eller adresser i et område, selv
om disse er fastsat efter regler eller principper som ikke er gældende længere. .
3. Entydige adresser
3.1. Entydighed
Post Danmark bemærker, at begrebet ”adresse” defineres i både § 2 og § 7.
Aalborg Universitet og Praktiserende Landinspektørers Forening mener, at princip-
perne for den geografiske placering af adresserne bør defineres i loven.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
§ 2 i det udkast til lovforslag, der var i høring, om definitioner af vejnavne og adres-
ser er udgået fra lovforslaget. Således defineres adresse nu udelukkende i lov-
forslagets § 6, hvor der også er oplistet, hvilke elementer der indgår i den sammen-
satte betegnelse. Det fremgår af § 6, at en adresse er en sammensat betegnelse,
som udpeger og benævner en bestemt adgangsvej til et ubebygget areal, en byg-
ning, en del af en bygning, et teknisk anlæg eller lignende, og at den sammensatte
betegnelse, som en adresse udgør, består af vejnavn, husnummer, en eventuel
etagebetegnelse og en eventuel dørbetegnelse, et eventuelt supplerende bynavn
samt det postnummer med tilhørende navn på postnummerområde, som adressen
er beliggende i.
Det er hensigten at videreføre de gældende principper for den geografiske place-
ring af adresser i en kommende bekendtgørelse. Den geografiske placering af en
adresse er i den gældende adressebekendtgørelse defineret i § 13 som adgangs-
punkt. I lovforslagets § 7 stk. 6, nævnes geografiske beliggenhedsoplysninger som
Side 6/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0007.png
noget af det energi- forsynings- og klimaministeren kan fastsætte nærmere regler
om.
Høringssvarene har givet anledning til, at lovforslaget er ændret således, at § 2
vedrørende definitioner er udtaget. Definitionen af en adresse, og hvad der indgår
heri, fremgår nu udelukkende af § 6. Herudover har høringssvarene ikke givet an-
ledning til ændringer i lovforslaget.
3.2. Adresser
KL finder, at fire afsnit bør udgå af bemærkningerne til lovforslagets § 8, stk. 2, og
drøftes nærmere med KL og kommunerne ved den kommende revision af vejled-
ningen vedrørende adresseregler. De fire afsnit beskriver forskellige situationer,
som adressemyndigheden kan komme ud for ved administrationen af reglen om, at
der skal fastsættes en særskilt adresse til hver bolig, og hvordan disse situationer
skal behandles i forhold til, om der skal fastsættes en adresse.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder bemærker, at udkastet til
lovforslaget ikke tager højde for, at samme bygning på samme adresse kan rumme
flere afleveringssteder. De opstiller i deres høringssvar et forslag til en underopde-
ling af adresser.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder anfører, at der ikke alene
bør være adresser for boliger, men også adresser for andre bebyggelser, sådan at
der sikres en adresse for hver enkelt bebyggelse og for hver enkelt separat adgang
hertil - uanset om der er tale om bebyggelse til bolig eller erhverv. Brancheforenin-
gen nævner, at adresser i storcentre kan være svære i adressemæssig sammen-
hæng.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet er enig med KL i, at de fire afsnit om fast-
sættelse af adresser kan indgå i drøftelser med KL i forbindelse med den kommen-
de revision af bekendtgørelse og vejledning. De fire afsnit udgår herefter af lov-
forslaget.
En bygning kan rumme flere adresser til både boligenheder og erhvervsenheder.
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 6, at der kan fastsættes adresser til andre
typer ejendomme, bebyggelser, anlæg m.v. Det vil også være adresser til erhverv,
herunder storcentre/butikscentre. Erhvervsejendomme med mere end en virksom-
hed og butikscentre mv. er i den gældende adressebekendtgørelse reguleret sær-
skilt i §§ 23-29. Det er hensigten at videreføre de gældende principper for adresse-
tildeling i disse særlige områder.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder foreslår at berige adres-
sedata med en information om, at adressen har flere afleveringssteder, med infor-
Side 7/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0008.png
mation om karakteren af vej/fællesarealer samt med informationer om, at adressen
indeholder en bolig. Hver af de tre informationer om adressen kan være med til at
give værdi, men da de ikke har været en del af grunddataprogrammet, indgår de
ikke i lovforslaget.
Høringssvarene har givet anledning til, at de fire afsnit i bemærkningerne til reglen
om særskilte adresser til hver bolig er udtaget af lovforslaget. Herudover har hø-
ringssvarene ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
3.3. Husnummer, etage- og dørbetegnelser samt postnumre
KL anbefaler, at det i bemærkningerne til § 7 tilføjes, at husnumre med og uden
bogstaver er ligestillede og vil fremgå af bekendtgørelsen, da dette vil styrke kom-
munernes administrationsgrundlag.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder gør opmærksom på et
behov for entydige normer for etage- og dørbetegnelse.
Christian Schmidt foreslår, at postlovens § 21 ophæves, og ansvaret for postnum-
mersystemet overdrages til adressemyndigheden. Dette forslag er blandt andet
begrundet i, at afgørelser om flytning af postnummergrænserne træffes af Post-
Nord.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Høringssvarene har givet anledning til, at det er tilføjet i bemærkningerne til lov-
forslaget, at husnumre med og uden bogstaver er ligestillede. Dette fremgår også
af den gældende adressebekendtgørelses § 15, stk. 2.
Regler for fastsættelse af etage- og dørbetegnelse vil fortsat blive fastsat på be-
kendtgørelsesniveau. Den nuværende adressebekendtgørelses kapitel 4 indehol-
der således sådanne regler.
Postnummersystemet er med til at sikre den geografiske entydighed af vejnavne og
adresser. Postloven hører under transport- og bygningsministerens ressort, og en
ændring af postnummergrænserne kræver efter postlovens § 21, stk. 2, godken-
delse af denne minister, og kan derfor ikke afgøres af den befordringspligtige post-
virksomhed alene.
Ud over tilføjelsen i bemærkningerne til § 6 om, at husnumre med og uden bogstav
er ligestillede, har høringssvarene ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
3.4. Supplerende bynavne
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder finder det uklart, om et
supplerende bynavn skal anvendes, når et sådant er fastsat af adressemyndighe-
den.
Side 8/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0009.png
Post Danmark ønsker at sikre sig, at supplerende bynavne ikke fremadrettet kan
bestå af mere end 34 tegn.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Når et supplerende bynavn er fastsat af adressemyndigheden, er det en del af den
fuldstændige adressebetegnelse. Det supplerende bynavn er ikke afgørende for at
sikre, at vejnavne og adresser er entydige, idet postnummeret udfylder denne funk-
tion i adressen. Det supplerende bynavn bør anvendes, fordi det bl.a. bidrager med
en nyttig, præciserende information om, hvor adressen er lokaliseret inden for det
område, som postnummeret dækker. Lovforslaget har ikke til hensigt i sig selv at
udvide anvendelsen af det supplerende bynavn. Derimod er det hensigten at tyde-
liggøre, at når et supplerende bynavn er knyttet til en adresse, skal dette præsente-
res som en del af den fuldstændige adressebetegnelse.
Et supplerende bynavn vil også fremover kunne bestå af op til 34 tegn.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
3.5. Havne
Danske Havne gør opmærksom på, at der ikke kan fastsættes adresser på kajnære
områder, og anmoder i denne forbindelse Styrelsen for Dataforsyning og Effektivi-
sering om at indgå i dialog om at skabe en effektiv og entydig måde at vedligeholde
og udvikle et system til ”adresser” på havne.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet er bekendt med behovet for en bedre
adressedækning på især de større danske havne. På denne baggrund er Styrelsen
for Dataforsyning og Effektivisering i dialog med Danske Havne, og der er afholdt et
indledende møde med Danske Havne, Esbjerg Havn og Esbjerg Kommune. I første
omgang skal behovet afdækkes, og der skal drøftes eventuelle muligheder for løs-
ninger. Viser der sig et behov for regler om fastsættelse af adresser i havne, vil
sådanne kunne udstedes i medfør af lovforslagets § 7, stk. 6.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
4. Skiltning
4.1. Henvisningsskilte og vejnavneskilte
KL finder, at ejere af bygninger på fremmed grund skal være ansvarlige for at op-
sætte henvisningsskilte, hvor disse er påkrævet.
Side 9/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0010.png
Kolonihaveforbundet anfører i relation til vejnavneskilte til private veje, at lovforsla-
get tilrettes således, at kommunerne får pligt til at tilbyde at afholde udgifter til og
varetage opsætningen af skiltning. Kolonihaveforbundet påpeger, at gevinster ved
adresseprogrammet for den private sektor og offentlige selskaber vurderes at ud-
gøre ca. 396 mio. kr. Set i den kontekst finder Kolonihaveforbundet, at det er urime-
ligt, at en engangsudgift til skiltning skal overvæltes på deres medlemmer, når det i
høj grad er andre, som høster gevinsterne.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet vurderer det mest hensigtsmæssigt, at
grundejeren er ansvarlig for at opsætte skiltningen, uanset om der er tale om et
henvisningsskilt til husnumre eller et vejnavneskilt, der skal opsættes på grunden, i
tilfælde hvor vejnavneskilt er påbudt til en privat vej. Dette gælder særligt i de til-
fælde, hvor der er tale om mange bygningsejere på samme grund, idet der på den-
ne måde kan sikres ensartethed og overskuelighed i skiltningen. Herudover sikrer
bestemmelsen, at det i sidste ende er grundejeren, der har beføjelserne i forhold til
skiltningen. Private veje er eksempelvis vejarealer, som ligger inden for grundens
grænser i større industrivirksomheder, større institutioner, hospitaler, havneområ-
der og trafikterminaler. Det kan også være kolonihaveforeninger, og i tilfælde, hvor
kolonihaveforeningen selv er grundejer, vil det være foreningen, der skal sørge for
skiltningen. Dette er en videreførelse af gældende ret.
Høringssvarene har givet anledning til, at sætningen om, at adressemyndigheden
kan tilbyde, at kommunen afholder udgifter og varetager opsætningen på private
veje, er udtaget af bemærkningerne til § 9, stk. 5, således at en eventuel misforstå-
else af, hvorvidt kommunerne er forpligtet hertil undgås. Herudover har høringssva-
rene ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
5. Danmarks Adresseregister
5.1. Oplysninger i Danmarks Adresseregister
Brancheforeningen for Danske Distributionsvirksomheder mener, at der udover
oplysningen om datoen for vejnavnes ikrafttræden også er behov for dato for æn-
dringer, og at dette evt. blot kan nævnes i lovforslagets bemærkninger.
KL anbefaler, at skiftende status indarbejdes i paragraffen om oplysninger i Dan-
marks Adresseregister for både vejnavne og adresser, da paragraffen dermed bli-
ver mere fyldestgørende.
Post Danmark og DI foreslår, at det fremgår af Danmarks Adresseregister, om
adressen eksempelvis tilhører byzone, landzone eller sommerhusområde.
Side 10/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0011.png
Post Danmark udtrykker yderligere en usikkerhed om, hvilke oplysninger der ellers
skal registreres i Danmarks Adresseregister.
KL mener, at følgende bemærkning til § 15, stk. 1, er for bredt formuleret: ”Når
forslaget anvender formuleringen ”og reguleret efter denne lov eller efter reglerne
fastsat i medfør af denne lov”, er det for at tydeliggøre, at også den nuværende,
ældre bestand af vejnavne, adresser og supplerende bynavne m.v. skal være regi-
streret korrekt i Danmarks Adresseregister, selv om disse forekomster er fastsat
efter nugældende og tidligere lovgivning.”
KL ønsker, at adressedata i adresseregistret ved idriftsættelse af adresseregistret
af staten betragtes som korrekte og dermed godkendte, og at nye regler kun er
gældende fremadrettet. Dette indebærer også, at der skal kunne gælde undtagel-
sesbestemmelser i relation til de historiske adressedata.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Det fremgår af lovbemærkningerne, at det er såvel datoen for hhv. vejnavnes og
adressers oprindelige ikrafttræden, som eventulle datoer for efterfølgende ændrin-
ger, der skal registreres. Når adressemyndigheden træffer beslutning om f.eks. et
nyt eller ændret vejnavn, er det som regel hensigtsmæssigt samtidig at bestemme,
at vejnavnet først skal træde i kraft på en senere dato, således at alle har mulighed
for at forberede sig. Det samme gælder i situationer, hvor et gældende vejnavn
nedlægges.
For så vidt angår ønsket om, at bestemmelsen om oplysninger i Danmarks Adres-
seregister også indeholder vejnavnes og adressers status, er lovforslaget tilpasset
således, at det nu også fremgår, at vejnavnes og adressers status registreres. En
status kan eksempelvis være foreløbig, gældende eller nedlagt.
Adressens tilknytning til henholdsvis en byzone, landzone eller sommerhusområde
optages ikke i Danmarks Adresseregister. Denne oplysning er dog nævnt som en
udviklingsmulighed i bemærkningerne til § 14, stk. 6, hvorfor det ikke udelukkes på
længere sigt.
§ 14 vedrører de data (oplysninger om vejnavne og adresser), der registreres i
Danmarks Adresseregister. Disse data skal være registreret korrekt, og det gælder
uanset om de vejnavne og adresser, som data vedrører, er fastsat efter tidligere
eller nugældende lovgivning. Det betyder, at adressemyndigheden har pligt til at
rette fejl i adressedata, eksempelvis hvor en adresse er registreret med geografisk
beliggenhed, som ligger langt væk fra den faktiske, eller hvor en bygning er regi-
streret med et forkert husnummer (f.eks. 14 i stedet for 24). Sådanne fejl er enkelt-
stående og relativt sjældne. Lovforslagets krav til registreringen af vejnavne og
adresser rækker ikke ud over, hvad der er besluttet og aftalt i grunddataprogram-
met.
Side 11/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0012.png
Der gennemføres som led i grunddataprogrammet omfattende forbedringer af eksi-
sterende vejnavne, adresser og supplerende bynavne med henblik på stedfæstelse
og entydighed af adresserne.
Ved idriftsættelsen af Danmarks Adresseregister bliver dette register den autoritati-
ve kilde til oplysninger om vejnavne og adresser, og oplysningerne anses således
som korrekte. Hvis der konstateres en fejl eller mangel, skal dette rettes hurtigt,
således at alle brugere af adresseregistret får gavn af rettelsen omgående.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering og KL har aftalt, at der i den kom-
mende revision af adressebekendtgørelsen gennemføres tilpasninger af reglerne
om fastsættelse af vejnavne og adresser i relation til ældre vejnavne og adresser,
hvor der tages hensyn til eksisterende og velfungerende forhold.
Høringssvarene har givet anledning til, at lovforslagets bemærkninger til § 14, stk.
1, er tilpasset, således at det fremgår, at uanset at lovforslaget anvender formule-
ringen ”fastsat efter denne lov eller reglerne udstedt i medfør af denne lov”, skal
også den nuværende, ældre bestand af vejnavne og adresser være registreret i
Danmarks Adresseregister, selv om disse forekomster er fastsat efter nugældende
eller tidligere lovgivning.
Desuden er lovforslaget, som nævnt ovenfor, tilpasset, således at det også fremgår
af § 14, at vejnavne og adressers status registreres.
Endelig er det tilføjet til bemærkningerne til § 7, stk. 6, at der i den kommende be-
kendtgørelse vil blive fastsat regler, der gør det muligt for adressemyndigheden i
bestemte situationer at godkende ældre vejnavne eller adresser i et område, selv
om disse er fastsat efter regler eller principper som ikke er gældende længere.
Herudover har høringssvarene ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
5.2. Dialogklient
KL bemærker, at der i adresseprogrammet har været drøftelser om en digital løs-
ning, der kan relatere sig til den dialog, kommunerne har med ejere, administratorer
m.fl. i forbindelse med adressefastsættelse, og at en sådan ”dialogklient” vil være
hensigtsmæssig. KL mener, at sådan en indberetningsmulighed bør nævnes i lo-
ven, som en ”kan” bestemmelse.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
I tilknytning til udviklingen af Danmarks Adresseregister udvikles en digital dialog-
klient, der kan bruges i forbindelse med adressefastsættelse.
Side 12/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0013.png
Høringssvaret har givet anledning til at tilføje en beskrivelse af muligheden for, at
adressemyndigheden kan anvende et digitalt dialogværktøj til kommunikation med
ejere af fast ejendom omkring adresser i lovforslagets bemærkninger til § 8, stk. 1,
om ejeres oplysningsforpligt.
5.3. Indberetning af fejl og mangler
KL bemærker, at det i selve lovbestemmelsen angives, at offentlige myndigheders
indberetning af fejl skal ske via en digital selvbetjeningsløsning. KL finder, at lovbe-
stemmelsen bør ændres til et ”kan” forhold, idet indberetninger af fejl også bør
kunne foregå via mail eller telefon.
Post Danmark ønsker at få oplyst, om der ligeledes vil være en digital indberet-
ningsmulighed for private virksomheder, såfremt Post Danmark finder eventuelle
fejl i Danmarks Adresseregister.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Pligten til at indberette fejl og mangler påhviler alene offentlige myndigheder. Lov-
forslagets bemærkninger til § 16, stk. 4, er blevet tilpasset, således at det tydeligere
fremgår, at borgere og virksomheder også er velkomne til at indberette fejl og
mangler. Det obligatoriske formkrav om digital indberetning er udtaget af lovforsla-
get. Det er præciseret i bemærkningerne, at såvel offentlige myndigheder, som
borgere og virksomheder kan indberette f.eks. via mail, telefon eller en digital ind-
beretningsmulighed. Herudover har høringssvarene ikke givet anledning til ændrin-
ger i lovforslaget.
5.4. Historik
KL anfører, at adresselovens bemærkninger bør indeholde en præcisering af, at
adressedata fra BBR er overført til adresseregistret med fuld historik fra BBR, og at
denne historik er tilgængelig og søgbar for kommunerne i adresseklienten, således
at kommunerne har adgang til de nødvendige data, herunder også relevante kom-
munale sagsoplysninger.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
I forbindelse med konverteringen af data fra BBR til Danmarks Adresseregister vil
historikken blive overført og vil være tilgængelig for adressemyndigheden i det nye
adresseregister. Visse oplysninger vil ikke blive overført og vil således ikke være
tilgængelige i adresseregistret, fordi det nye system er anderledes opbygget
og/eller det vil være utidssvarende og omkostningsfuldt at konvertere oplysninger-
ne.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
5.5. Finansiering af og styregruppe for Danmarks Adresseregister
KL foreslår, at det præciseres i bemærkningerne til lovforslagets § 12, stk. 4, at
andre parters eventuelle bidrag ikke skal være på frivillig basis, men at disse andre
Side 13/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0014.png
parters bidrag drøftes i styregruppen for Danmarks Adresseregister. Derudover
ønsker KL præciseret i bemærkningerne, at der efter idriftsættelsen af Danmarks
Adresseregister stadig vil være behov for en styregruppe.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet er enig med KL i, at KL skal indgå i sty-
ringsstrukturen omkring Danmarks Adresseregister fremadrettet. I første omgang er
der etableret en styregruppe for aftalen mellem Styrelsen for Dataforsyning og Ef-
fektivisering og KOMBIT A/S om etableringen af Danmarks Adresseregister. Styre-
gruppen består af repræsentanter fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering,
KOMBIT A/S og KL.
Efter etableringen af Danmarks Adresseregister skal adresseregistrets centrale
parter aftale den fremtidige styregruppe eller lignende tværgående styrings- og
samarbejdsstruktur for adresseregistret.
Høringssvaret har givet anledning til, at lovforslagets bemærkninger er tilpasset
således, at ”på frivillig basis” er slettet, så det blot fremgår, at andre parter kan bi-
drage efter aftale. Herudover har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i
lovforslaget.
6. Myndighedsforhold
6.1. Bemyndigelse til privat selskab til at bl.a. at drive Danmarks Adressere-
gister
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder er bekymret for en formu-
lering i de specielle bemærkninger til § 14, stk. 4, hvoraf det fremgår, at drift og
økonomi mellem et eller flere monopoler skal være klart adskilt. Det fremgår yderli-
gere af høringssvaret, at brancheforeningen mener, at Danmarks Adresseregister
overlades til et selskab ved bemyndigelse.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Hensigten med den påpegede formulering er netop at beskytte mod, at midler i
forbindelse med at drive registret bliver anvendt i forbindelse med et bemyndiget
selskabs øvrige aktiviteter. Bestemmelserne i lovforslaget skal som udgangspunkt
kunne rumme, at både offentlige myndigheder og private selskaber skal kunne
bemyndiges, hvorfor der i bemærkningerne til lovforslagets § 13, stk. 4 er formule-
ret en indskrænkning af, hvordan midlerne fra registrets etablering, drift, vedlige-
holdelse og udvikling anvendes.
Der er ikke tale om, at Danmarks Adresseregister overlades til en offentlig myndig-
hed eller et privat selskab. Efter lovforslaget kan en offentlig myndighed eller et
selskab bemyndiges til at etablere, drive, vedligeholde og udvikle Danmarks Adres-
Side 14/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0015.png
seregister. En sådan bemyndigelse vil være stærkt reguleret. Det fremgår således
af lovforslagets § 13, stk. 2, at den myndighed eller det selskab, der bemyndiges,
er forpligtet til at udbyde opgaverne med etablering, drift, vedligeholdelse og udvik-
ling, ligesom det fremgår af lovforslagets § 13, stk. 6, at energi-, forsynings- og
klimaministeren fastsætter nærmere regler for, hvordan Danmarks Adresseregister
skal etableres, drives, vedligeholdes og udvikles. Derudover skal energi-, forsy-
nings- og klimaministeren efter lovforslagets § 13, stk. 4, føre tilsyn med den be-
myndigede myndighed eller det bemyndigede selskab.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
6.2. Besigtigelse
KL finder, at besigtigelse på ejendomme også skal være mulig med henblik på
fastsættelse af adresser. Endvidere finder KL, at formuleringen af bestemmelsen
om besigtigelse er for restriktivt formuleret i forhold til udvendig besigtigelse.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet anerkender, at der kan være behov for at
besigtige forholdene på en ejendom med henblik på fastsættelse af adresser.
Høringssvaret har givet anledning til, at udvide lovforslagets bestemmelse om be-
sigtigelse til også at omfatte dette. Endvidere er det tydeliggjort i lovforslaget, at det
er adgangen til enhver ejendom med henblik på besigtigelse, der kræver forudgå-
ende underretning og forevisning af behørig legitimation.
6.3. Klagevejledning
KL anbefaler, at klagevejledningen ajourføres, således at det fremgår, at klagemu-
ligheden udelukkende knytter sig til processuelle forvaltningsretlige regler.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering planlægger at opdatere klagevejled-
ningen i forbindelse med opdatering af lovgrundlaget og den kommende revision af
adressebekendtgørelsen.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
6.4. Bødeforlæg
KL finder, at det er vigtigt at bibeholde en økonomisk sanktionsmulighed overfor
ejere, og at provenuet fra vedtagne bødeforelæg tilfalder kommunerne.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Udkastet til lovforslaget, der blev sendt i høring, indeholdte en bestemmelse om, at
adressemyndigheden kunne søge en sag afsluttet med et bødeforelæg. Bestem-
melsen er bl.a. af retssikkerhedsmæssige årsager udtaget af lovforslaget, fordi der
Side 15/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0016.png
ikke findes en fast domstolspraksis for strafferetlige bøder for overtrædelse af reg-
lerne.
Lovforslaget indeholder fortsat en sanktionsbestemmelse, hvorefter overtrædelser
af reglerne om ejers oplysningspligt og skiltningspligt kan straffes med bøde. Lov-
forslaget indeholder således forsat en økonomisk sanktionsmulighed. Eventuelle
overtrædelser vil skulle anmeldes til politiet, og behandles i det strafferetlige sy-
stem.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
7. Anvendelse
7.1. Indsats for øget brug af Danmarks Adresseregister
KL foreslår, at det tilføjes til bemærkningerne i lovforslaget, at ”Energi-, Forsynings-
og Klimaministeriet vil iværksætte en målrettet indsats overfor distributører af navi-
gationsudstyr, således at GPS-systemer baseres på adresseregistret med hyppig
opdatering. Det tilstræbes, at der kan indgås en frivillig aftale med distributørerne”.
Samtidig anbefaler KL, at også den kommunale flytteløsning omtales i bemærknin-
gerne.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Det er Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet klare ambition at styrke arbejdet
som offentlig og privat adressedataforsyner. Styrelsen for Dataforsyning og Effekti-
visering vil, som aftalt under grunddataprogrammet, gå aktivt ind i arbejdet med at
fremhæve adresseregisterets gevinstpotentialer overfor navigations- og korttjene-
stedistributører og andre, der måtte have gavn af de nye digitale muligheder, som
adresseregistret kan medvirke til at fremme.
Høringssvaret har givet anledning til, at lovbemærkningerne er tilpasset med en
præcisering af ovenstående anvendelsesrettede indsats.
Herudover har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
7.2. Bopælsregistrering
KL har foreslået, at det anføres i bemærkningerne til lovforslaget, ”at bopælsregi-
streringer i CPR baseres på oplysninger fra Danmarks Adresseregister, hvor der
samtidig er registreret en bolig i BBR”. KL forventer, at en sådan tilføjelse kan af-
hjælpe kommunale dilemmaer, som følge af at skulle administrere CPR-loven,
byggeloven og BBR-loven.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Side 16/17
L 66 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1685056_0017.png
Adresseloven kan ikke løse de udfordringer, som opstår for kommunerne i admini-
strationen af CPR-loven, byggeloven og BBR-loven. Spørgsmålet bør afklares mel-
lem KL og ressortministerierne.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
8. Territorialbestemmelsen
Den Grønlandske Digitaliseringsstyrelse er ikke enig i vurderingen af, at adresse-
området må anses for overtaget af Grønland, og ønsker at loven ved kongelig an-
ordning skal kunne sættes i kraft for Grønland.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommentar:
Lovforslaget er udarbejdet med udgangspunkt i en vurdering af, at kompetencen for
adresseområdet er overtaget af Grønlands Selvstyre. Høringssvaret og den efter-
følgende dialog har vist, at der er uklarhed om kompetenceforholdet.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er fortsat i dialog med Grønlands
Selvstyre om afklaring af kompetenceforholdet på adresseområdet.
Høringssvaret har givet anledning til, at det i bemærkningerne til territorialbestem-
melsen er tilføjet, at der pågår drøftelser med Grønlands Selvstyre om kompeten-
ceforholdet på adresseområdet.
Herudover har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Side 17/17