Tak til formanden, og også tak til ordførerne for deres bemærkninger til lovforslagene og for den meget, meget brede støtte.
Jeg lyttede mig til, at samtlige partier kunne støtte lovforslagene.
Disse lovforslag skal ses på baggrund af aftalen fra 2012 om den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
I regeringen arbejder vi løbende på at effektivisere den offentlige sektor, bl.a.
gennem bedre data og digitalisering, der gør det muligt at effektivisere arbejdsgangene.
Vi har i 2016 indgået aftale med KL og Danske Regioner om en ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi, som skal videreføre de seneste års indsats på dette område.
Dermed videreudvikler regeringen de effektiviseringsinitiativer, der ligger bag disse to lovforslag.
Med lovforslaget om effektivisering af ejendomsregistrering og -forvaltning styrkes den effektive anvendelse af offentlige ejendomsdata.
Dette sker ved at sikre korrekte grunddata, der indsamles og vedligeholdes ét sted og anvendes af alle, i stedet for at de offentlige myndigheder har hver deres kopiregistre.
Offentlige ejendomsdata skal udstilles via den fællesoffentlige datafordeler, som er en datadistributionsløsning for alle grunddata, der udvikles i regi af grunddataprogrammet.
Lovforslaget vil således gøre det nemmere for både offentlige og private aktører at anvende offentlige ejendomsdata.
Med lovforslaget lægger vi op til, at seks forskellige love ændres.
Fællesnævneren for disse ændringer er at sikre, at en ejendom kan identificeres entydigt og sikkert på tværs af alle offentlige registre om ejendomme.
En entydig identifikation af ejendomme er en forudsætning for, at systemerne kan tale bedre sammen.
Desuden vil forslaget medføre ændringer og øget digitalisering af samarbejdet mellem myndigheder om registreringer på ejendomsområdet.
Samlet set vil dette lovforslag bidrage til, at der sikres en enklere adgang til ejendomsoplysninger for virksomhederne, herunder den finansielle sektor.
Lovforslaget om adresser skal ligeledes understøtte en mere effektiv offentlig sektor, hurtigere udrykning for politi og beredskab samt vækst og innovation ude hos virksomhederne.
Med lovforslaget stilles entydige og sikre adresser frit til rådighed for brugerne i den offentlige sektor for at fremme digital forvaltning.
Bedre adressedata kan være livsvigtigt i beredskabssituationer, hvor det er afgørende, at politi og ambulancer kan nå frem hurtigst muligt.
Adresserne stilles også frit til rådighed for den private sektor og kan bidrage til konkurrencedygtighed, vækst og innovation ude hos virksomhederne, f.eks.
i form af nye innovative løsninger, der bygger oven på adressedata, f.eks.
bedre logistik- og navigationssystemer.
Jeg er glad for den interesse for lovforslagene, der er blevet udtrykt her i dag, og jeg ser frem til at fortsætte drøftelserne om lovforslagenes enkelte elementer i udvalget.
Med disse bemærkninger vil jeg anmode om en velvillig behandling af lovforslagene.