NOTAT
Høringsnotat til forslag til lov om ændring af lov om
udstationering af lønmodtagere m.v.
(Konsekvensrettelser af anmeldelsesfristen til RUT-
registret m.m.)
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
www.bm.dk
CVR 10172748
Følgende høringsberettigede organisationer og myndigheder har afgivet hørings-
svar:
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA),
Danske Regioner, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Lands-
organisationen i Danmark (LO), KL, Ledernes Hovedorganisation og Datatilsynet.
Derudover har følgende organisationer haft lovudkastet i høring, men har ikke af-
givet høringssvar:
Beskæftigelsesrådet, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Kooperationen, Kommunale Tjenestemænd
og Overenskomstansatte (KTO), Sundhedskartellet, Akademikerne (AC), Central-
organisationernes Fællesudvalg (CFU), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Business
Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Finansforbundet, Det Faglige Hus, Frie
Funktionærer, Advokatrådet, Danske Advokater, Den Danske Dommerforening.
Organisationernes bemærkninger til lovforslaget om ændring af udstatione-
ringsloven:
Generelt
26. oktober 2016
J.nr. 2016-6154
SAT
DA
bemærker, at lovforslagets § 1, nr. 3, er sprogligt uklart, og formoder således,
at ”den udstationerede lønmodtager” i § 7 b, stk. 1, nr. 3,skal ændres til ”lønmodta-
geren”.
FA
foreslår, at lovforslagets § 1, nr. 3 omformuleres til i § 7 b, stk. 1, nr. 3 ændres
”den udstationerede lønmodtager” til ”lønmodtageren”.
FA
opfordrer til, at der udarbejdes en konsolideret lovbekendtgørelse snarest. Den
nuværende lovbekendtgørelse nr. 342 af 3. april 2014, sammen med ændringslove-
ne nr. 175 af 24. februar 2015, og nr. 626 af 8. juni 2016, findes vanskelig at læse i
sammenhæng. Det vurderes, at nuværende ændringsforslag ikke retter op på dette.
FA
kommenterer på, opsætningen i § 10 a. FA bemærker, at paragraffens numme-
rering står i almindelig skrift i umiddelbar forlængelse af § 10, således at § 10 a sy-
nes at indgå i § 10 og ikke udgør en selvstændig paragraf.
Danske Regioner, FTF, KL, Ledernes Hovedorganisation og LO
har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Datatilsynet
oplyser, at lovforslaget ikke giver anledning til bemærkninger. Data-
tilsynet forudsætter, at persondatalovens bestemmelser vil blive iagttaget i forbin-