Tak for det.
Lovændringen, vi skal behandle i dag, medfører, at de 11 branchearbejdsmiljøråd bliver nedlagt og erstattet af et antal branchefællesskaber for arbejdsmiljø.
Arbejdsmiljørådet anbefaler, at der skal være 5 branchefællesskaber, og det er jo en ganske betydelig indskrænkning i forhold til de nuværende 11 branchearbejdsmiljøråd.
F.eks.
skal branchefællesskabet for arbejdsmiljø, velfærd og offentlig administration spænde over mange vidt forskellige brancher, og det bør derfor sikres, at der bliver mulighed for at arbejde i undergrupper, sådan at man kan bevare branchenærheden, og det er rigtig vigtigt, at dette arbejde følges nøje, så der ikke sker en forringelse af indsatsen.
Arbejdsmiljørådet får samtidig tildelt flere opgaver.
Rådet skal iværksætte tværgående aktiviteter, som branchefællesskaberne for arbejdsmiljø skal deltage i, rådet skal give anbefalinger om, hvilke indsatser Videncenter for Arbejdsmiljø skal igangsætte, og rådet skal inddrage arbejdsskadeområdet i hele sit arbejde.
Vi ser dermed en tendens til mere centralisering, at der gives mere indflydelse til Arbejdsmiljørådet, og vi håber, at det ikke vil ske på bekostning af de nye branchefællesskabers kompetence og selvstændighed.
Da arbejdsmiljøloven blev ændret tilbage i 2010, blev branchearbejdsmiljørådene svækket og deres kompetence og selvstændighed beskåret, og samtidig blev det vedtaget, at der hvert år skulle overføres 50,4 mio.
kr.
til staten af midlerne til det forebyggende arbejdsmiljøarbejde.
Dengang var der protester fra arbejdsmarkedets parter – LO, DA, FTF, KL, Danske Regioner, Statens Luftfartsvæsen og DSB protesterede mod forslaget, men det blev alligevel vedtaget af det borgerlige flertal, mens hele oppositionen stemte imod.
I sin § 66-redegørelse fra december 2015 viser Arbejdsmiljørådet, at partsmidlerne er blevet reduceret fra 90 mio.
kr.
i 2010 til 16,6 mio.
kr.
i 2017, og i 2016 var midlerne 18,8 mio.
kr.; her blev arbejdsmiljøindsatsen reddet ved en ekstra bevilling på 10 mio.
kr.
Vi er enige med Arbejdsmiljørådet i, at denne situation er helt uholdbar, og at de midler, som er tilvejebragt til finansiering af parternes arbejdsmiljøindsats, bør anvendes til formålet.
Derfor bør de 50,4 mio.
kr., som hvert år overføres til staten, føres tilbage til parternes forebyggende arbejdsmiljøarbejde, og vi varsler et ændringsforslag til lovforslaget.
Den forebyggende arbejdsmiljøindsats finansieres dels af et fast bidrag på 45 mio.
kr., dels af et beløb, der udgør 2 pct.
af de tilkendte godtgørelser for varigt men og erstatninger for erhvervsevnetab i arbejdsulykkessager i kalenderåret 2 år før bidragsåret.
Det har vist sig, som allerede andre talere har været inde på, at de 2 pct.
varierer ganske betydeligt år for år, og derfor foreslås det, at bidraget beregnes ud fra et gennemsnit i en 10-årig periode af de tilkendte godtgørelser og erstatninger.
Vi kan støtte denne del af forslaget, da den vil sikre en mere stabil økonomi.
Efter forslaget skal der ske en ændring af Arbejdsmiljøklagenævnets sammensætning.
Justitsministeriet skal ikke længere indstille et medlem til nævnet, og formanden skal have en juridisk embedseksamen.
Det har Enhedslisten ingen indvendinger imod.
Den anden del af lovforslaget er en ændring i udstationeringsloven.
Med lovforslaget sker der en præcisering af, at alle udenlandske virksomheder har pligt til at anmelde oplysninger til RUT-registeret, og at der gælder nøjagtig de samme regler for anmeldelse, uanset om virksomhederne er omfattet af reglerne om udstationering af lønmodtagere eller ej.
Enhedslisten støtter dette forslag, og i tilknytning hertil mener vi at det vil være fornuftigt, hvis vi deler det herværende lovforslag op i to forslag, sådan at ændringsforslagene til de to lovforslag kan behandles særskilt.
For Enhedslisten er det særdeles vigtigt, at vi sikrer den nødvendige økonomi til parternes arbejdsmiljøindsats, og vi lægger vægt på, at de nye branchefællesskaber for arbejdsmiljø får selvstændig kompetence og tilstrækkelig indflydelse på det forebyggende arbejdsmiljøarbejde.
Vi vil i udvalgsarbejdet søge at påvirke processen, så det sker, og vores stemmeafgivning afventer derfor det videre udvalgsarbejde omkring lovforslagene.