Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 62 Bilag 1
Offentligt
1686031_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
18. oktober 2016
2016-4586
Høringsnotat
Høring vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (op-
hævelse af hørekrav for førere af motorkøretøjer)
1. Indledning
Transport- og Bygningsministeriet har den 21. september 2016 sendt udkast til
forslag til lov om ændring af færdselsloven i høring hos følgende organisationer
og virksomheder mv.:
Østre og Vestre Landsret, Samtlige byretter, Advokatrådet, Autobranchen
Danmark, Automobilbranchens Handels- og Industriforening, Beredskabssty-
relsen, Cyklistforbundet, Danmarks Tekniske Universitet - Institut for Trans-
port (DTU Transport), Danmarks Motor Union, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Standard, Dansk Erhverv, Dansk
Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening, Dansk
Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske
Kørelæreres Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner, Danske
Seniorer, De Danske Bilimportører, Den Danske Dommerforening, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerom-
budsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM), For-
eningen af Frie Kørelærere, Foreningen af offentlige anklagere, Forsikring og
Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Høreforeningen, Håndværks-
rådet, Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark
(ITD), Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening (KL), Køreprøvesag-
kyndiges Landsforening, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af Polio Trafik- og Ulykkesskadede,
NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet
for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Styrelsen for Patientsikkerhed,
Sundheds- og Ældreministeriet, Sundhedsstyrelsen, Trafikforskningsgruppen
ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark, Veteranknallert-
klubben Aktiv, Ældre Sagen, Danske Handicaporganisationer, Cochlear Im-
plant Foreningen, Danske Døves Landsforbund, Sønderjysk Døveforening,
Kolding Døveforening, Døveforeningen Midt-Vest, Aarhus Døveforening, Aal-
borg Tegnsprogsforening, Midtjysk Døveforening, Næstved Døveforening, Dø-
veforeningen af 1866, Dansk Handicapforbund, Frederikshavn Høreforening,
Hjørring Høreforening, Esbjerg Døveforening, Mariagerfjord Høreforening,
L 62 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1686031_0002.png
Rebild Høreforening, Thisted Høreforening, Vesthimmerland Høreforening,
Aalborg Høreforening, Favrskov Høreforening Jammerbugt Høreforening,
Hedensted Høreforening, Holstebro Høreforening, Horsens Høreforening,
Norddjurs Høreforening, Randers Høreforening, Herning Høreforening
Syddjurs Høreforening, Viborg Høreforening, Aarhus Høreforening, Struer
Høreforening, Billund Høreforening, Esbjerg Høreforening, Faaborg-Midtfyn
Høreforening, Ringkøbing-Skjern Høreforening, Middelfart Høreforening,
Sønderborg Høreforening, Varde Høreforening vejen Høreforening, Vejle Hø-
reforening, Aabenraa Høreforening, Årø Høreforening, Svendborg Hørefor-
ening, Guldborgsund Høreforening, Holbæk Høreforening, Næstved Hørefor-
ening, Odsherred Høreforening Roskilde Høreforening, Slagelse Høreforening,
Sorø Høreforening, Fredensborg Høreforening, Frederiksberg Høreforening,
Gentofte Høreforening, Gladsaxe Høreforening, Egedal Høreforening, Glostrup
Høreforening, Halsnæs Høreforening, Brøndby Høreforening, Bornholm Høre-
forening, Helsingør Høreforening, Ballerup Høreforening, Herlev Hørefor-
ening, Vordingborg Høreforening, Hvidovre Høreforening, Stevns Hørefor-
ening, Høje-Taastrup Høreforening, København Høreforening, Lolland Høre-
forening, Tårnby Høreforening Vallensbæk Høreforening, Rødovre Hørefor-
ening, Rudersdal Høreforening, Lyngby-Taarbæk Høreforening, Sammenslut-
ningen af Unge med Handicap (SUMH), Tegnbuen, Odense Høreforening Fre-
dericia Tegnsprogsforening, Vejle Døveforening Vestsjællands Døveforening,
Fyns Døveforening, Horsens Døveforening, Sydhavsøernes Døveforening, De-
cibel, Handicappede Studerende og Kandidater.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 12. oktober 2016.
-----
Der er modtaget høringssvar fra følgende organisationer og virksomheder mv.:
Forsikring og Pension, Dansk Kørelærer Union, Danske Seniorer, Høreforenin-
gen, Favrskov Høreforening, Københavns Byret, FDM, Aalborg Universitet,
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Institut for Menneskeret-
tigheder, Dommerforeningen, Østre Landsret, Forbrugerombudsmanden, Ve-
stre Landsret, Dansk Bilbrancheråd, FDL, Dansk Byggeri, Ældre Sagen, Danske
Døves Landsforbund
Forsikring og Pension, Københavns Byret, FDM, Trafikforskningsgruppen ved
Aalborg Universitet, Institut for Menneskerettigheder, Dommerforeningen,
Østre Landsret, Forbrugerombudsmanden, Vestre Landsret, Dansk Bilbranche-
råd, Dansk Byggeri har svaret, at lovforslaget ikke giver anledning til bemærk-
ninger.
1. Høringssvarene
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger fra hø-
ringssvarene.
Side 2/4
L 62 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1686031_0003.png
Høringsnotatet er udarbejdet således, at de mere omfattende og principielle
høringssvar gengives og kommenteres først. Transport- og Bygningsministeri-
ets eventuelle kommentarer i den forbindelse er angivet i kursiv umiddelbart
derefter.
Høreforeningen, Danske Døves Landsforbund og Dansk Kørelærer Union bak-
ker op om forslaget, og anfører, at bilister med nedsat hørelse i forvejen er eks-
tra opmærksomme i trafikken, hvorfor disse ikke er mere usikre som bilister.
Høreforeningen ønsker dog, at ophævelsen af hørekravet ikke kun vil få virk-
ning for bilister til alm. bil, knallert og motorcykel, men at dette også udstræk-
kes til at omfatte førere i gruppe 2 (bus, lastbil mv.)
Kommentarer
Fjernelsen af kravet om høreevne for at førere kan erhverve kørekort har til
formål at sikre, at førere til køretøjer i gruppe 1 ikke skal til lægeundersøgelse,
før kørekort kan udstedes og fornyes. Det er således allerede efter de nuvæ-
rende regler muligt for førere af køretøjer til både Gruppe 1 og 2, at erhverve
og forny kørekort.
Transport- og Bygningsministeriet har undersøgt muligheden for at fjerne
kravet om lægeundersøgelse for førere i gruppe 2. Europa-Parlamentet og
Rådets direktiv 2006/126/EF om kørekort stiller dog krav om, at førere med
nedsat hørelse der ønsker at erhverve eller forny kørekort til gruppe 2, skal
gennemgå en lægeundersøgelse. I forbindelse med lægeundersøgelsen, skal
lægen særligt udtale sig om kompensationsmulighederne. Det følger af køre-
kortdirektivets bilag 3, nr. 7. En ændring af kravet om, at førere af gruppe 2-
køretøjer skal underkastes en lægeundersøgelse, vil således være i strid med
EU-retten.
Danske Seniorer og Ældre Sagen støtter op om lovforslaget, og det reformar-
bejde lovændringen indgår som en del af.
Ældre Sagen anfører herudover, at der i forlængelse af lovændringen foretages
ændringer i kørekortbekendtgørelsen, så bekendtgørelsen lægger sig mere op
ad Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2006/126/EF om kørekort. Dette
vedrører navnlig kravet om, at direktivets obligatoriske lægeundersøgelser er
overført til et krav om lægeundersøgelse og kørekortfornyelse i dansk ret.
Begge ønsker endvidere, at afbureaukratiseringen af kørekortområdet ud-
strækkes yderligere, således at kravet om obligatorisk fornyelse af kørekort til
ældre førere over 75 år ligeledes afskaffes.
Kommentarer
Side 3/4
L 62 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1686031_0004.png
Det fremgår af lovforslaget, at afskaffelsen af hørekravet indgår som en del af
et større reformarbejde på kørekortområdet, der har til formål, at afbureau-
kratisere sagsbehandlingen på området. Dette reformarbejde omfatter både
et gennemsyn af den eventuelle overimplementering af kørekortdirektivet i
kørekortbekendtgørelsen, og et gennemsyn af reglerne om obligatorisk hel-
bredsscreening for ældre over 75 år.
Favrskov Høreforening er enige i forslaget, da et køretøjs spejle sikrer tilstræk-
kelig orienteringsevne i trafikken, for førere med nedsat høreevne, men be-
mærker dog også, at førere med nedsat hørelse kan opleve udfordringer med at
høre sirener fra udrykningskøretøjer, hvorfor disse eventuelt skulle sættes op i
lydstyrke.
FDL støtter lovforslaget og bemærker, at det så længe der ikke stilles krav om,
at førere ikke afspiller så høj musik, at de ikke kan høre den omkransende tra-
fik, bør der ligeledes ikke være krav om, at førere skal have tilstrækkelig hørel-
se, for at erhverve eller forny kørekort.
Side 4/4