Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 61 Bilag 1
Offentligt
1688579_0001.png
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt til:
[email protected]
med kopi til:
[email protected]
og
[email protected]
17. oktober 2016
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2016-112-0593
Sagsbehandler
Mette Hansen
Direkte 3319 3223
Vedrørende høring over udkast til forslag om ændring af lov om Sund og
Bælt Holding A/S - j.nr. 2015-3830
Ved e-mail af 19. september 2016 har Transport og Bygningsministeriet an-
modet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til
lovforslag.
Datatilsynet skal herefter udtale følgende:
1.
Af udkastet fremgår det bl.a. at, der efter lovens § 17, stk. 3, skal være ad-
gang til at foretage automatisk registrering af nummerplader med henblik på
at understøtte betalingsopkrævningen.
Af de særlige bemærkninger til lovforslagets nr. 24, fremgår det bl.a., at:
”Behandlingen af de oplysninger, der indsamles i forbindelse med den auto-
matiske registrering af nummerplader vil – ligesom det er tilfældet med oplys-
ningerne indsamlet ved TV-overvågning – skulle finde sted under iagttagelse
af gældende lovgivning, herunder særligt persondataloven.”
Det fremgår desuden, at:
”Oplysningerne vil alene blive opbevaret i 180 dage, medmindre det er nød-
vendigt at bevare dem af hensyn til håndteringen af en konkret tvist i forbin-
delse med betaling, jf. ovenfor, eller af hensyn til varetagelsen af andre aner-
kendelsesværdige formål. Registreringer om enkeltstående nummerpladeop-
lysninger vil således – som det også vil være tilfældet i forhold til oplysninger
indsamlet gennem TV-overvågningen ved betalingsanlæg – kunne opbevares
så længe, dette er nødvendigt for at sikre, at korrekt opkrævning finder sted.
Såfremt det eksempelvis af tekniske eller praktiske årsager ikke er muligt at
søge en konkret opkrævning gennemført, vil de registrerede oplysninger såle-
des kunne opbevares så længe, det sker med henblik på at søge opkrævningen
gennemført. Nummerpladeoplysninger vil i sådanne tilfælde senest skulle slet-
tes, når kravet med sikkerhed er bortfaldet som følge af forældelse i overens-
stemmelse med de til enhver tid gældende regler herfor.”
Datatilsynet har noteret sig, at den automatiske registrering af nummerplader
skal ske under iagttagelse af persondataloven. Datatilsynet lægger herefter til
L 61 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
2
grund, at den behandling af personoplysninger, der vil finde sted i medfør af
bestemmelsen, skal ske inden for rammerne af persondataloven.
Datatilsynet skal i den forbindelse bemærke, at behandling af personoplysnin-
ger skal ske i overensstemmelse med de grundlæggende principper, som er
indeholdt i lovens § 5.
Det følger således af § 5, stk. 1, at oplysninger skal behandles i overensstem-
melse med god databehandlingsskik. Det betyder ifølge lovens forarbejder, at
behandlingen skal være rimelig og lovlig. Endvidere fremgår det, at en rime-
lig behandling bl.a. forudsætter, at registrerede personer kan få kendskab til
en behandlings eksistens og, når der indsamles oplysninger hos dem, kan få
nøjagtige og fyldestgørende oplysninger med hensyn til de nærmere omstæn-
digheder ved indsamlingen, jf. lovens §§ 28 og 29 om oplysningspligt.
Af persondatalovens § 5, stk. 5, fremgår det, at indsamlede oplysninger ikke
må opbevares på en måde, der giver mulighed for at identificere den registre-
rede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål,
hvortil oplysningerne behandles.
For så vidt angår sletning har Datatilsynet noteret sig, at oplysningerne som
udgangspunkt skal slettes efter 180 dage, medmindre det er nødvendigt at
opbevare dem i en længere periode, enten af hensyn til håndteringen af en
konkret tvist i forbindelse med betaling eller af hensyn til varetagelsen af an-
dre ”anerkendelsesværdige formål”.
Det står ikke umiddelbart Datatilsynet klart, hvad der menes med ”andre an-
erkendelsesværdige formål”.
Trafik- og Bygningsministeriet bør efter Datatilsynets opfattelse anfører be-
grundelsen for at opbevare oplysningerne i 180 dage, ligesom ministeriet bør
overveje og beskrive hvilke situationer, der kan begrunde en forlængelse af
slettefristen, og hvilke slettefrister der vil være aktuelle i de forskellige situa-
tioner.
Datatilsynet skal endvidere bemærke, at såfremt registreringen af nummerpla-
der omfatter fotos, går tilsynet ud fra, at eventuelle billeder af passagerer vil
blive sløret.
Datatilsynet skal desuden henvise til persondatalovens øvrige regler og opfor-
dre Trafik- og Bygningsministeriet til nærmere at vurdere iagttagelsen af disse
regler i forbindelse med den behandling af personoplysninger, der finder sted
som følge af lovforslaget:
Grundbetingelserne i persondatalovens § 5 om god databehandlings-
skik, saglighed, proportionalitet, datakvalitet og sletning.
Behandlingsbetingelserne i persondatalovens § 6 om almindelige per-
sonoplysninger, §§ 7 og 8 om følsomme personoplysninger, § 11 om
L 61 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1688579_0003.png
3
personnumre samt § 27 om overførsel af personoplysninger til tredje-
lande.
Reglerne om de registreredes personers rettigheder i kapitel 8-10, her-
under
o
Den dataansvarliges oplysningspligt ved modtagelse/indsamling af
oplysninger, jf. persondatalovens §§ 28 og 29.
o
Den registreredes ret til indsigt og øvrige rettigheder.
Reglerne om datasikkerhed i §§ 41 og 42 – kravet om fornødne sikker-
hedsforanstaltninger, skriftlig databehandleraftale og kontrol med data-
behandleren.
Datatilsynet kan supplerende henvise til de regler om nummerpladegenken-
delse, som er fastsat i ANPG-bekendtgørelsen
1
, der regulerer politiets anven-
delse af automatisk nummerpladegenkendelse.
2.
Det bemærkes for en god ordens skyld, at det følger af persondatalovens §
57, at der ved udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende gene-
relle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindel-
se med behandling af personoplysninger, skal indhentes en udtalelse fra Data-
tilsynet.
Datatilsynet forudsætter, at tilsynet bliver hørt over eventuelle bekendtgørel-
ser, der skal udstedes i medfør af loven, i det omfang disse har betydning for
beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Birgit Kleis
Kommitteret
1
Bekendtgørelse om politiets anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG),
BKG nr. 1776 af 16/12/2015